Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #1 Skrevet 1. oktober 2006 Hei! Med et barn på vei har vi startet navnediskusjonen. Vi er ikke gift, og har derfor forskjellige etternavn. Derfor lurer jeg: Dere foreldre som er/ har vært i samme situasjon: hvordan har dere gjort det med etternavn? Har barnet begge navnene, eller mors/fars?
Pasha Skrevet 1. oktober 2006 #2 Skrevet 1. oktober 2006 vårt evetuelle barn vil få begge etternavna. dvs det ene blir i teorien mellomnavn. (siden man må ha bindestrek i mellom dersom man skal ha 2 og det gidder jeg ikke).. jeg har også begge 2. snart i allefall. må bare bytte først
Gjest Lizzi Skrevet 1. oktober 2006 #3 Skrevet 1. oktober 2006 Vi bestemte på forhånd at dersom det ble en jente skulle hun og alle våre senere barn få mitt etternavn. Ble det en gutt skulle han og alle senere barn få farens etternavn. Slik ble det enkelt og greit.
Gjest Gjesta Skrevet 1. oktober 2006 #4 Skrevet 1. oktober 2006 Begge. Det mest vanlige ble mellomnavn og det minst vanlige ble etternavn.
Vendie Skrevet 1. oktober 2006 #5 Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Barna våre har pappaen sitt etternavn, siden jeg også kommer til å ta hans hvis vi en gang gifter oss. Vurderte å bruke begge, men fant ut at det ble for langt og ikke klang særlig bra. Endret 1. oktober 2006 av Vendie
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #6 Skrevet 1. oktober 2006 Mitt som mellomnavn, og fars etternavn. Greit at vi har samme etternavn alle sammen. (Jeg beholdt mitt pikenavn som mellomnavn da vi giftet oss)
Karamba Skrevet 1. oktober 2006 #7 Skrevet 1. oktober 2006 Barna mine har sin fars etternavn og mitt som mellomnavn.
tingeling Skrevet 1. oktober 2006 #8 Skrevet 1. oktober 2006 Sønnen vår har mitt etternavn, og farens mellomnavn som sitt mellomnavn. Dette fordi farens etternavn er veldig vanlig og han ikke har noen veldig sterk følelse for det. Han foreslo egentlig at vårt barn bare skulle ha mitt etternavn ettersom det er veldig uvanlig, men jeg syntes det var koselig at hans familie også kom med på en måte og siden gutten bare har et fornavn gjorde det ikke noe med to etternavn. Hvis vi noen gang gifter oss kommer vi til å ha samme navnekombinasjon tingeling
Hermula Skrevet 1. oktober 2006 #9 Skrevet 1. oktober 2006 Vi har alle tre mitt etternavn som felles etternavn. I tillegg tok vi et familienavn fra hans side som felles mellomnavn. Jeg nektet å hete Hansen til etternavn. Alle er fornøyd med denne ordningen.
Apple- Skrevet 1. oktober 2006 #10 Skrevet 1. oktober 2006 Lilleeple og jeg har samme etternavn, og han har farens etternavn som mellomnavn.
*Emma* Skrevet 1. oktober 2006 #11 Skrevet 1. oktober 2006 Begge barna har sambo sitt etternavn. Jeg hadde planer om å kaste mitt når vi gifter oss og derfor var det mest hensiktsmessig at de fikk hans navn slik at vi til sutt het det samme alle 4. (Nå har jeg besttm meg for å beholde mitt som mellomnavn og angrer litt på at barna ikke har det også..men jeg angrer ikke nok til at jeg gidder å styre m å legge det til.) Vi har begge sjeldene navn....16 har mitt og 28 hans.
Kayli Skrevet 1. oktober 2006 #12 Skrevet 1. oktober 2006 Begge barna våre har pappaens etternavn. Vi valgte å gjøre det sånn av tre grunner: - mitt etternavn er veldig vanlig og jeg har ikke noe sterkt forhold til det - vi syntes navnene ble så lange hvis begge etternavnene skulle være med - gården vi bor på heter det som er pappaens etternavn
Helen Skrevet 1. oktober 2006 #13 Skrevet 1. oktober 2006 Vårt fellesbarn har kun hans etternavn, vi valgte det slik siden vi skulle gifte oss og da kuttet jeg ut mitt navn og tok hans. Er nok litt gammeldags, jeg
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #14 Skrevet 1. oktober 2006 Våre barn fikk min manns navn. Det var fordi jeg ville vi skulle ha samme navn når vi engang giftet oss. Nå er vi gift og jeg har mitt pikenavn som mellomnavn og hans som etternavn. Altså har vi alle samme etternavn og er en hel familie. Det er hyggelig. Men dersom jeg hadde hatt et veldig spesielt etternavn og ikke han ville vi kanskje vurdert at alle tok mitt navn.. En venninne av meg gjorde det. Der tok mannen og barna hennes etternavn. Det fordi han hadde et "-sen" navn og hun hadde et flott etternavn som ikke mange andre har. Hos oss er det slik at jeg hadde et "-sen" navn og mannen min et flott og sjeldent etternavn. Det var ingen tvil. Jeg ville aldri valgt begge etternavna til barn. Det blir tungvint, og når barna (spesielt jentebarn) gifter seg kutter man gjerne pikenavnet helt.. Man kan jo ikke ha tre etternavn..? Keep it simple..
Gjest Emera Skrevet 1. oktober 2006 #15 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg ville aldri valgt begge etternavna til barn. Det blir tungvint, og når barna (spesielt jentebarn) gifter seg kutter man gjerne pikenavnet helt.. Man kan jo ikke ha tre etternavn..? Keep it simple.. ← Når dette blir aktuelt en gang i tiden, så tror jeg nok at ungene våre har fantasi til å velge hvilket etternavn de vil beholde. Ting endrer seg, det er ingenting som tilsier at den nåværende navnetradisjonen vil gjelde til evig tid. Da jeg giftet meg tok jeg kun min manns etternavn. Barnet vårt fikk også kun hans. Men nå er vi skilt, og jeg ønsket at datteren vår da skulle få mitt pikenavn som mellomnavn. Det gikk greit. Selv tok jeg tilbake mitt pikenavn etter skilsmissen.
*Ariel* Skrevet 1. oktober 2006 #16 Skrevet 1. oktober 2006 Våre barn fikk fars navn da de ble født. Vi var ikke gift da. Vi har giftet oss i senere tid, da tok jeg hans navn uten å beholde noen av mine egne.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 1. oktober 2006 #17 Skrevet 1. oktober 2006 Våre barn har pappaens etternavn. De har også hatt mitt som mellomnavn, det ble bare tungvint så vi har kuttet det ut. Som tenåringsmor var det viktig for meg å ha det med, nå synes jeg ett fornavn og ett etternavn er veldig greit.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #18 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg har ikke barn selv, men siden jeg min mor var feminist på 70-tallet har jeg hennes etternavn og ikke min fars. Men så har min far -sen navn, mens min mor har ett litt mindre vanlig navn (men likevel ganske så vanlig). Men må se at jeg egentlig helelr ville hatt min fars etternavn, siden jeg føler mer tilhørighet til hans slekt (har nesten ikke kontakt med noen på morssiden pga mange døde/bor langt unna), og det etternavnet jeg nå har er litt klønete i utlandet. Men hvis jeg selv gifter meg vil jeg nok ikke endre etternavn. Nå er jeg vant med det navnet jeg har, og ønsker at det skal være mulig å spore meg opp for de som kjente meg med pikenavnet. Min mor forteller jo at det var et strev da de skulle samle til reunion, siden alle jentene jo skiftet etternavn tidligere. Jeg har nok arvet litt av feminismen til min mor, for jeg synes det er veldig utdatert å skulle ta mannens navn. Og ikke ser jeg på det som noe problem at ikke alle i familien har samme navn heller. Jeg var da aldri i tvil om at min far var i familie med meg, selv om han ikke hadde samme etternavn??
Nasseline Skrevet 2. oktober 2006 #19 Skrevet 2. oktober 2006 Her har barnet vårt pappaens etternavn. Det passet ikke å ha begge, siden både mitt og pappaens etternavn har samme endelse. Da hørtes det så teit ut. Vi har begge relativt sjeldne etternavn, men jeg har tre brødre som sannsynligvis vil føre mitt navn videre, mens samboeren min har to søstre. Dessuten har han ei datter fra før som IKKE har hans navn. Jeg ville veldig gjerne at han skulle få føre navnet sitt videre
Gjest Gjesta Skrevet 2. oktober 2006 #20 Skrevet 2. oktober 2006 Både barna og jeg har kun min manns etternavn. Da vi giftet oss, droppet jeg mitt eget etternavn, da jeg allerede har et mellomnavn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå