Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

God morgen! :)

Jeg har (selvfølgelig...) et matspørsmål. Jeg så du laget en pastarett med erter, parmesan og sitron på mandag. Den så fristende ut, så nå lurer jeg på om den innfridde forventningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God morgen! :)

Jeg har (selvfølgelig...) et matspørsmål. Jeg så du laget en pastarett med erter, parmesan og sitron på mandag. Den så fristende ut, så nå lurer jeg på om den innfridde forventningene?

God morgen, salsera!

Det ble ikke til at jeg laget den, for jeg hadde glemt å kjøpe ricotta, som jeg hadde tenkt å bruke i stedet for kremost. Men jeg har laget en omtrent helt lik rett før (med ricotta), og det var veldig godt. Forskjellen er at den brukte jeg sitronsaft i, og så tror jeg det var litt squash i også. Veldig god og frisk rett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekt torskefilet og jordskokkpuré/myk hvitløkspotetmos dryppet med trøffelolje og aspargesbønner. :)
Jeg må bare takke for supert mattips; enkelt å lage, men smakte ganske så luksuriøst. Den eneste tilføyelsen jeg gjorde var å dresse opp aspargesbønnene med sitronsmør og ristede pinjekjerner. Veldig fornøyd med torsdagsmiddagen. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at det falt i smak Nilma. :) Lager det titt og ofte selv når jeg får tak i passende fisk. Veldig enkelt og godt, og fort å lage er det også. Lurt å dresse opp bønnene, jeg bruker ofte sitron på de da.

Forresten, er det noen her som har prøvd å lage risotto med kokosmelk? Har en rett i hodet som høres helt nydelig ut der inne, men så langt har jeg ikke testet den i praksis. Den består av en asiatiskinspirert risotto med kokosmelk og koriander og grillet laksefilet marinert i sesamolje/lime/hvitløk/ingefær/soyasaus/honning og drysset med sesamfrø. Vil dette fungere eller er det bare inne i hodet mitt det høres bra ut? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får se hva slags ost jeg finner når vi skal handle inn til helgen. :)

For en stund tilbake nevnte du en puylinsesalat med valnøtter. Jeg tror den var fra Nigella. Kan du legge ut oppskriften på den eller husker du omtrent hvordan du laget den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, er det noen her som har prøvd å lage risotto med kokosmelk? Har en rett i hodet som høres helt nydelig ut der inne, men så langt har jeg ikke testet den i praksis. Den består av en asiatiskinspirert risotto med kokosmelk og koriander og grillet laksefilet marinert i sesamolje/lime/hvitløk/ingefær/soyasaus/honning og drysset med sesamfrø. Vil dette fungere eller er det bare inne i hodet mitt det høres bra ut? :fnise:
Tenker du type italiensk risotto, bare med kokosmelk sammen med / i stedet for kraft? I mitt hode kræsjer det litt, i tillegg til at laks og risotto høres ut som en ganske mektig kombinasjon. Men kombinasjonen av smaker høres veldig god ut, jeg har lagd laks med liknende marinade et par ganger. Hva med bare koke vanlig ris med litt kokosmelk i? Liknende smaker, men litt lettere konsistens.

For en stund tilbake nevnte du en puylinsesalat med valnøtter. Jeg tror den var fra Nigella. Kan du legge ut oppskriften på den eller husker du omtrent hvordan du laget den?
Her er en link. Den har jeg faktisk planer om å sette på neste ukemeny, sammen med halloumi og ovnsbakte rødbeter.:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du type italiensk risotto, bare med kokosmelk sammen med / i stedet for kraft? I mitt hode kræsjer det litt, i tillegg til at laks og risotto høres ut som en ganske mektig kombinasjon. Men kombinasjonen av smaker høres veldig god ut, jeg har lagd laks med liknende marinade et par ganger. Hva med bare koke vanlig ris med litt kokosmelk i? Liknende smaker, men litt lettere konsistens.

Det var det jeg har tenkt på, at kombinasjonen kunne bli litt voldsom. Jaminris kokt i kokosmelk er godt, men klissete. Jeg vil ha den mer kremete og da er italiensk risottoris mer naturlig kanskje. Egentlig tror jeg at jeg bare må prøve, selv om det på mange måter høres helt feil ut.:) Mulig at laks blir litt for mye av det gode også, men jeg lager ofte laks med slik marinade og da oppleves den mindre feit egentlig. Mulig kylling i samme marinade kunne fungere.

Vel, uansett er helgens prosjekt hjemmelagde tortillalefser! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at laks blir litt for mye av det gode også, men jeg lager ofte laks med slik marinade og da oppleves den mindre feit egentlig.
Det er sant. :Nikke: Til laks på det viset har jeg lagd nudler med sesamfrø, vårløk og sesamdressing (tror jeg det var) - god kombinasjon.

For øvrig er jeg imponert over hjemmelagde tortillalefser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er jeg imponert over hjemmelagde tortillalefser.

Nja, jeg har aldri prøvd før så jeg er spent på hvordan de blir. Virket så enkelt, maismel og vann knas til deig, kjevle lefser og steke i tørr panne... Mystisk så enkelt det høres ut...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart helg. :)

I kveld skal jeg på besøk til en venninne; pasta, rødvin og sjabbing står på menyen. Resten av helgen skal jeg slappe mest mulig av. Jeg veksler mellom å håpe på bedre vær, slik at vi kan gå en planlagt tur i morgen, og å håpe på drittvær, slik at jeg med god samvittighet kan holde meg på sofaen med bok og te/rødvin. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Jeg lager ofte laksewok med kokosmelkbasert "saus", det er veldig gode smaker sammen. Smaker da kokosmelken til med limesaft og -skall, fiskesaus, soyasaus, litt demerasukker (palmesukker er nok riktigst) og evt sesamolje hvis jeg har. Og heller det hele i woken når laks, grønnsaker og cashewnøtter er ferdigstekt, slik at alt får et kort oppkok. :)

Basmatiris eller jasminris til er godt, men å koke risen i samme blanding blir kanskje litt voldsomt, ja.

Forøvrig: God helg, Nilma! :goodbye:

Edit: ordelingsfeil! :hår:

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Nå var jeg jammen lur som stakk innom her for å ønske god helg før jeg drar avgårde for å handle inn litt god mat til helgen...for her var det mye inspirasjon å finne!

Ha en fin helg, Nilma!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forøvrig: God helg, Nilma! :goodbye:
God helg til deg også, Eurydike. Jeg skal forresten lage bacon- og grønnsakslasagnen din i morgen, den er så utrolig god. :) Og siden den blir nesten enda bedre oppvarmet, lager jeg alltid så mye at vi har til middag på mandag også. Mandag trener jeg nemlig rett etter jobb, så da er det genialt med noe som bare trenger å varmes opp.

...for her var det mye inspirasjon å finne!
Så bra! :) God helg!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i denne tråden er det alltid mye deilig matprat. Heldigvis! :)

Idag blir det "restelasagne". Har så mye rart i kjøleskapet fra forrige helg,deriblant endel ost, så lager en tomatsaus med barlottibønner,skinke og masse grønt og en deilig ostesaus med raclette, vacherin og hva jeg nå har. Bør bli bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
God helg til deg også, Eurydike. Jeg skal forresten lage bacon- og grønnsakslasagnen din i morgen, den er så utrolig god. :) Og siden den blir nesten enda bedre oppvarmet, lager jeg alltid så mye at vi har til middag på mandag også. Mandag trener jeg nemlig rett etter jobb, så da er det genialt med noe som bare trenger å varmes opp.

Hmm, kanskje det var noe å tenke på? Har aldri forsøkt den oppvarmet - vi spiser opp rubb og stubb. :fnise:

Morsomt at du liker lasagnen så godt, forresten (ja, det gjør jo jeg også altså), siden den ble til ved en ren tilfeldighet og egentlig som en slags nødløsning. Men jeg lager faktisk ikke annen lasagne lenger, kjøttdeig gjør den bare tung uten å tilføre noe særlig smaksmessig, synes jeg.

Så du forresten "five veg"-lasagnen i siste Good Food? Jeg fikk lyst til å prøve den - spinaten er så fristende på denne tiden av året.

Jeg er forøvrig bedt ut for å spise i jobbsammenheng i kveld, men vet av erfaring hva menyen blir, og forventingene er ikke akkurat på topp. :roll:

*utakknemlig* :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg er forøvrig bedt ut for å spise i jobbsammenheng i kveld, men vet av erfaring hva menyen blir, og forventingene er ikke akkurat på topp. :roll:

*utakknemlig* :sjenert:

Å, nå ble jeg nysgjerrig. Hva står på menyen da? Hvor ille kan det være? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link. Den har jeg faktisk planer om å sette på neste ukemeny, sammen med halloumi og ovnsbakte rødbeter.:)

Der tenkte vi visst på det samme. :ler:

Jeg lurer også på hva Eurydike fryter at hun får. Fiskeboller i hvit saus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hva Eurydike fryter at hun får. Fiskeboller i hvit saus?

Fiskeboller trenger da ikke være så ille? Ihvertfall hvis det er fluffy gratinerte gjeddeboller på La Tour d'Argent i Paris, men av en eller annen grunn tviler jeg på at det dreier seg om det.... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Til alle nysgjerrige:

Storkjøkkenmat. :sprettoy:

Det vi fikk var faktisk enda litt tristere enn det jeg fryktet (type posesaus og sterkt overkokte grønnsaker). Men ellers var det en hyggelig kveld. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...