Nilma Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #1861 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Nå er det tid for en liten tepause og en aldri så liten bit bananbrød. Endret 1. februar 2008 av Nilma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 1. februar 2008 #1862 Del Skrevet 1. februar 2008 Av en eller annen merkelig grunn finner jeg ikke denne oppskriften på nettet, sås her kommer den simultanoversatt fra tysk...faktisk. pasjonsfruktgele til 2 Jeg har ofte tenkt at vi må bli flinkere til å lage dessert, kanksje jeg skal prøve denne en dag? Det går sikkert fint å bytte ut gelatin med agar-agar, men jeg husker aldri hvor mye agar-agar en plate gelatin tilsvarer. Nå er det tid for en liten tepause og en aldri så liten bit bananbrød. En annen ting jeg aldri husker, er hvor mye en cup er. Er det 2,5 dl? Hvilken form brukte du? God helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #1863 Del Skrevet 1. februar 2008 En annen ting jeg aldri husker, er hvor mye en cup er. Er det 2,5 dl? Hvilken form brukte du? God helg!En amerikansk cup er såvidt jeg husker 2,37 dl, så jeg regner sånn noenlunde ut fra det. Jeg bruker en 2-liters brødform, men tror nok brødet hadde blitt litt penere i en litt mindre form. Men det smaker helt fint likevel. God helg til deg også, salsera! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #1864 Del Skrevet 1. februar 2008 Apropos mål og vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 1. februar 2008 #1865 Del Skrevet 1. februar 2008 Får håpe du finner and i Zürich. Fine byen! Kan jeg spørre om du bor langt derfra? Katastrofen heldigvis avverget. Jeg fant and, fancy franske til en liten formue.... puh! Måtte ha 2 stk siden vi var 5 stykker og 1 ble akurat for liten. Mao håper jeg på masse rester, selv om det nok er optimistisk med tanke på at de andre er fire menn som har vært på ski i alpene hele dagen... Er enig i at zürich er en fiiiiin by! Bor ikke langt unna, ca 45 minutter med toget. Er der alt for sjelden egentlig, de har så mange flotte butikker inkl en utrolig fantastisk gourmet butikk som er kjempestor... trenger jeg nevne at det var der jeg kjøpte and? Hm, når jeg tenker meg om er kanskje akkurat den butikken en god grunn til ikke å dra oftere til Zürich.... er så hardt for lommeboka... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 1. februar 2008 #1866 Del Skrevet 1. februar 2008 Jeg har ofte tenkt at vi må bli flinkere til å lage dessert, kanksje jeg skal prøve denne en dag? Det går sikkert fint å bytte ut gelatin med agar-agar, men jeg husker aldri hvor mye agar-agar en plate gelatin tilsvarer. En annen ting jeg aldri husker, er hvor mye en cup er. Er det 2,5 dl? Hvilken form brukte du? God helg! Enig, er også alt for lite flink til å lage dessert. Denne gelén ble laget til nyttårsaften fordi jeg syntes jeg måtte ha en dessert, men den var så nydelig jeg har laget den flere ganger siden. Anbefales på det sterkeste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 2. februar 2008 #1867 Del Skrevet 2. februar 2008 JA!!! Jeg fant bitre appelsiner på butikken idag! Hurra, da skal det bli klassisk fransk caneton a L'orange... eller noe sånt, er ikke helt sterk i fransk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 2. februar 2008 #1868 Del Skrevet 2. februar 2008 Nå er det tid for en liten tepause og en aldri så liten bit bananbrød. Takk for påminnelsen. Den har jeg laget en gang, tror det var etter tips fra deg, og den er kjempegod! @Onyx: Så Zürich er fin? Hm. Jeg har bare vært i Luzern, St.Gallen og Appenzell, kanskje vi må ta Zürich til sommeren når vi kjører gjennom Sveits? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 3. februar 2008 #1869 Del Skrevet 3. februar 2008 @Onyx: Så Zürich er fin? Hm. Jeg har bare vært i Luzern, St.Gallen og Appenzell, kanskje vi må ta Zürich til sommeren når vi kjører gjennom Sveits? Jepp, Zürich er en nydelig by. Helt håpløs å kjøre bil i hvis man er utålmodig, men det har de gjort med vilje for å få en mest mulig fotgjengervennlig by. Veldig fine trikker og lett å komme seg rundt. Luzern er jo også nydelig, men her er jeg muligens en smule partisk.... Og idag er den store kokedagen, så jeg må vel komme igang og lage pasjonfruktgelé, og så skrelle poteter til sånne fine ovale råstekte poteter... Og lage kastanjekremsuppe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 3. februar 2008 #1870 Del Skrevet 3. februar 2008 Jag skal lage grillet laks med sitronrisotto. Til dessert blir det ananas grillet med muscvado og vaniljeis som tilbehør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 3. februar 2008 #1871 Del Skrevet 3. februar 2008 Jag skal lage grillet laks med sitronrisotto. Til dessert blir det ananas grillet med muscvado og vaniljeis som tilbehør. Mmm, høres deilig ut! Nå tror jeg at jeg skal forberede alt som kan fikses på forhånd, dvs det meste faktisk! Desserten er allerede klar, suppen lager jeg nå og bare varmer raskt. Så er det å skrelle poteter (lurer på om jeg skal koke de litt ogs så de trenger kortere tid i ovnen), forvelle asparges og gjøre klar anden og sausebasisen. Heldigvis er alle mannfolka ut av huset. Mye greier å kokke uten en haug med menn hengende over skuldra og gående i veien! De fortrakk å stå på ski på Schilthorn idag, merkelig nok... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 3. februar 2008 #1872 Del Skrevet 3. februar 2008 Bananbrød hørtes veldig godt ut - og all den andre maten dere snakker om, selvfølgelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 3. februar 2008 #1873 Del Skrevet 3. februar 2008 De fortrakk å stå på ski på Schilthorn idag, merkelig nok... Ikke overraskende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 3. februar 2008 #1874 Del Skrevet 3. februar 2008 Ååå.... tror jeg er for mett til å skrive mye, men må bare si at bitre appelsiner tar klassisk fransk and med appelsinsaus til helt nye høyder! Helt nyyyydelig, mørk, seig, søt, syrlig og bitter i perfekt harmoni. Anden ble stekt lenge på lav tempratur og ble mør med nydelig sprøtt skinn. Tilbehøret ble franske poteter som jeg kokte nesten møre og så dryppet med andefett før de fikk en tur under grillen til de ble gyldne. Dampede asparges og gulrotpure smaksatt med appelsinsaft ble grønnsaksvalget, spesielt gulrotpureen passet veldig bra. Og resten av måltidet var ikke mindre vellykket, kastanjesuppe med trøffelolje og pasjonfrutgele med pasjonsfruktkrem til dessert. Jeg har forøvrig kommet frem til at hvis jeg bare kunne beholde 1 kokebok ville det blitt Det gode franske kjøkken av Julia Child m.fl... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 4. februar 2008 Forfatter #1875 Del Skrevet 4. februar 2008 Takk for påminnelsen. Den har jeg laget en gang, tror det var etter tips fra deg, og den er kjempegod!Jeg synes også det, også prøver jeg å innbille meg at det kan jo ikke være sååå usunt; det er jo brød, ikke kake. Men helt seriøst er det vel ikke det verste man kan spise, jeg bruker attpåtil å redusere litt på sukkermengden, så jeg synes det er en fin "hverdagskake". @Onyx: Så Zürich er fin? Hm. Jeg har bare vært i Luzern, St.Gallen og Appenzell, kanskje vi må ta Zürich til sommeren når vi kjører gjennom Sveits?Jeg kan skrive under på at Zürich er en nydelig by. Vi dro dit ganske spontant for et par år siden, og hadde en virkelig flott langhelg som inkluderte en dagstur til Basel, også veldig fint. Jag skal lage grillet laks med sitronrisotto. Til dessert blir det ananas grillet med muscvado og vaniljeis som tilbehør.Høres deilig ut! Jeg har prøvd kombinasjonen laks og sitronrisotto en gang, veldig bra. Grillet ananas hatt lyst til å prøve, men har ikke kommet så langt. Bananbrød hørtes veldig godt ut - og all den andre maten dere snakker om, selvfølgelig! Bananbrød er deilig, selv for en kakeskeptiker som meg. Ååå.... tror jeg er for mett til å skrive mye, men må bare si at bitre appelsiner tar klassisk fransk and med appelsinsaus til helt nye høyder! Helt nyyyydelig, mørk, seig, søt, syrlig og bitter i perfekt harmoni. Anden ble stekt lenge på lav tempratur og ble mør med nydelig sprøtt skinn. Tilbehøret ble franske poteter som jeg kokte nesten møre og så dryppet med andefett før de fikk en tur under grillen til de ble gyldne. Dampede asparges og gulrotpure smaksatt med appelsinsaft ble grønnsaksvalget, spesielt gulrotpureen passet veldig bra. Og resten av måltidet var ikke mindre vellykket, kastanjesuppe med trøffelolje og pasjonfrutgele med pasjonsfruktkrem til dessert. Høres aldeles fantastisk ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 4. februar 2008 #1876 Del Skrevet 4. februar 2008 Heisann! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. februar 2008 #1877 Del Skrevet 4. februar 2008 God morgen Hvordan har helga vært? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 4. februar 2008 Forfatter #1878 Del Skrevet 4. februar 2008 Heisann junia og god morgen Fakse! Jotakk, helga har vært fin den. Jeg har stort sett slappet av, lest bøker, sett Inspector Morse på dvd og vært på basketkamp. Din helg, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. februar 2008 #1879 Del Skrevet 4. februar 2008 Veldig bra helg her også. Har slappet mye av, i tillegg til å være ganske mye sosial (to bursdager), så det ble passe balansering mellom sosial/avslapping. Tømte lageret med tørr engelsk cider på lørdag, så jeg må vel inn til sentrum på litt shopping snart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 4. februar 2008 Forfatter #1880 Del Skrevet 4. februar 2008 Tømte lageret med tørr engelsk cider på lørdag, så jeg må vel inn til sentrum på itt shopping snart Åh, det er det lenge siden jeg har drukket! Men nå kan jeg jo snart drikke det på ordentlig. Har forresten dere bestemt når dere skal til London, Fakse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå