Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Hm, kanskje jeg burde poste på mat og drikke også, men vet ikke helt om jeg takler forslag av typen "frossene partygrønnsaker" og spekeskinke med asparges, melon whatever... ;)
:hoho:

Jeg har faktisk aldri laget and med appelsinsaus, men har noen ganger laget and med bringebærsaus (det blir jo også litt sursøtt, så kanskje noe av det samme tilbehøret kan funke?). Til det har jeg hatt hasselbackpoteter og en slags ostekake med sopp - veldig godt. I tillegg en eller annen grønn grønnsak, ofte asparges eller dampet brokkoli, men sukkererter eller spinat er sikkert også godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hasselbackpoteter var en glimrende ide. Det har jeg ikke laget på årevis og de burde passe fint til. Hvordan lager du de, har du et hemmelig triks? Hm, har melne poteter kan det brukes?

Trikset med den klassiske appelsinsausen er at den skal være litt bittersøt fordi man bør bruke bitre appelsiner. Typisk nok vanskelig å finne, men en bringebærsaus er et godt alternativ skulle jeg ikke finne noe som egnet seg. Har du noe spesiell oppskrift? Angående grønnsaker skal jeg se hva jeg finner. Begynner å komme mye fin grønn asparges her nå ihvertfall. Blir ihvertfall noe dampet, for resten av maten blir tung nok. Og sniker jeg inn en salat som forrett dekker jeg jo opp en del av mitt grønnsaksbehov også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, den ostekaken med sopp høres ut som forrettspotensiale. nam.... Regner med at den lages i forveien og varmes opp før servering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
:hoho:

Jeg har faktisk aldri laget and med appelsinsaus, men har noen ganger laget and med bringebærsaus (det blir jo også litt sursøtt, så kanskje noe av det samme tilbehøret kan funke?). Til det har jeg hatt hasselbackpoteter og en slags ostekake med sopp - veldig godt. I tillegg en eller annen grønn grønnsak, ofte asparges eller dampet brokkoli, men sukkererter eller spinat er sikkert også godt.

:spise: Det hørtes nydelig ut. *noterer bringerbærtips*

Hasselbackpoteter var en glimrende ide. Det har jeg ikke laget på årevis og de burde passe fint til. Hvordan lager du de, har du et hemmelig triks? Hm, har melne poteter kan det brukes?

Jeg fikk en liten uthulet trefjøl til jul som man skal legge potetene i når man skjærer i dem ved tilberedning av Hasselback-poteter. Et livsnødvendig kjøkkenredskap enhver kokk med respekt for seg selv burde ha i skuffen. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe hemmelig triks, bare skjærer dem opp som vanlig, har på salt og pepper og pensler med smeltet smør et par ganger under steking. Ang. melne poteter, jeg har i hvert fall brukt mandelpoteter et par ganger, og det synes jeg funket fint.

Trikset med den klassiske appelsinsausen er at den skal være litt bittersøt fordi man bør bruke bitre appelsiner. Typisk nok vanskelig å finne, men en bringebærsaus er et godt alternativ skulle jeg ikke finne noe som egnet seg. Har du noe spesiell oppskrift?
Jeg tror jeg har en oppskrift et sted, men som regel koker jeg bare bærene i litt kraft og en skvett portvin til de safter seg godt, siler av og koker litt inn, før jeg pisker inn litt smør og smaker til.

Forresten, den ostekaken med sopp høres ut som forrettspotensiale. nam.... Regner med at den lages i forveien og varmes opp før servering?
Den er ikke varm, men lages på en bunn av loffsmuler og smør. Selve "kaken" består av kremost, rømme, gelatin og stekt sopp. Kan finne nøyaktig oppskrift om du er interessert. Jeg synes den er utrolig god, og noen ganger lager jeg bare fyllet - nydelig som en liten rett med god spekeskinke til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en liten uthulet trefjøl til jul som man skal legge potetene i når man skjærer i dem ved tilberedning av Hasselback-poteter. Et livsnødvendig kjøkkenredskap enhver kokk med respekt for seg selv burde ha i skuffen. :sjarmor:

Ååå... jeg har ikke en sånn en...jeg skammer meg dypt! Men jeg har en liten spesialmandolin for å skjære trøffel på, retter det opp inntrykket? ;) Kanskje jeg må kjøpe litt trøffel til kastanjekremsuppen....hm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:sur: Ikke frist meg, det er fullt nok i kjøkkenskuffene mine! Dessuten har faktisk mannen lært seg å lage hasselbackpoteter, så jeg slipper jo egentlig å tenke på de praktiske sidene. :lur:

Ååå... jeg har ikke en sånn en...jeg skammer meg dypt! Men jeg har en liten spesialmandolin for å skjære trøffel på, retter det opp inntrykket? ;) Kanskje jeg må kjøpe litt trøffel til kastanjekremsuppen....hm....
Jeg kjenner ofte jeg blir misunnelig på matutvalget der du bor. :sukk:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Nilma. Skal prøve meg med melne poteter. Det verste som kan skje er vel at de faller sammen til mos. :fnise: Bringebærsausen høres jo grei ut, er jo mer eller mindre sånn jeg lager alle sauser så det burde gå greit. Spørs om jeg har portvin igjen, må sjekket i skapet. Og kjøpe inn frosne bringebær og ha i tilfelle jeg ikke finner bitre appelsiner! Hm, mulig jeg kan bruke blodappelsiner, de er gjerne mindre søte...hm..

Og jeg tar gjerne imot litt mer nøyaktige oppskrift angående den soppterten, men det er ingen hast. Tror ikke den blir laget denne helgen, såfremt jeg ikke skulle finne fantastisk sopp på markedet.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Den er ikke varm, men lages på en bunn av loffsmuler og smør. Selve "kaken" består av kremost, rømme, gelatin og stekt sopp. Kan finne nøyaktig oppskrift om du er interessert. Jeg synes den er utrolig god, og noen ganger lager jeg bare fyllet - nydelig som en liten rett med god spekeskinke til.

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ofte jeg blir misunnelig på matutvalget der du bor. :sukk:

åååå... *trøste* Det er ikke sååå fantastisk...... (joda det er det, jeg kan ikke lyge...) Ihvertfall har jeg funnet ut jeg aldri kan flytte tilbake til Norge igjen før det skjer noe drastisk med vareutvalget i det landet. :) Jeg ville nesten grine på butikken i julen når jeg skulle handle helt basis grønnsaker, løk, gulrot og rosenkål.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om jeg har portvin igjen, må sjekket i skapet.
Jeg vet ikke om det er absolutt nødvendig, men jeg synes det er godt for at ikke sausen skal blir for "saftpreget". En fyldig rødvin kunne kanskje også funke?

:hoppe:
Skal prøve å ta den med i morgen. :)

(Nå må vi få ordnet internettforbindelsen hjemme! *treg*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er absolutt nødvendig, men jeg synes det er godt for at ikke sausen skal blir for "saftpreget". En fyldig rødvin kunne kanskje også funke?

Skal prøve å ta den med i morgen. :)

(Nå må vi få ordnet internettforbindelsen hjemme! *treg*)

Ja, rødvin ja. Må sette gubben på "saken". ;) Forøvrig har jeg en fantastisk gammel balsamicoeddik som jeg kan smake til med. Får se hva jeg har og finner. Ofte blir jo improviserte eksperimenter veldig bra. Minner meg om en ting, hvit balsamico? Er det noe å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike

Å, her har dere snakket om and og greier mens jeg har jobbet og slitt! :grine:

Jeg har laget andebryst i bjørnebærsaus en gang - oppskrift på Epicurious. Da hadde jeg ovnbakte potetbåter til (hassebackpoteter hadde nok vært enda bedre) og aspargesbønner. Det passet veldig bra, synes jeg, men så er jeg også en aspargesbønne-fan. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rødvin ja. Må sette gubben på "saken". ;) Forøvrig har jeg en fantastisk gammel balsamicoeddik som jeg kan smake til med. Får se hva jeg har og finner. Ofte blir jo improviserte eksperimenter veldig bra. Minner meg om en ting, hvit balsamico? Er det noe å ha?
Balsamico er sikkert en god idé! Hvit balsamico har jeg ikke prøvd.

Jeg har laget andebryst i bjørnebærsaus en gang - oppskrift på Epicurious. Da hadde jeg ovnbakte potetbåter til (hassebackpoteter hadde nok vært enda bedre) og aspargesbønner. Det passet veldig bra, synes jeg, men så er jeg også en aspargesbønne-fan. :lur:
Den sausen husker jeg du har nevnt, ja, den tenker jeg å prøve en gang. Det må jo nesten være enda bedre enn bringebærsaus. Forresten har jeg smakt solbærsaus til and en gang, og det var fantastisk, så det står også på listen over ting som må prøves. Aspargesbønner er selvsagt supert til, det tenkte jeg ikke på å nevne blant forslagene til grønne grønnsaker.

:klem: til Eurydike som jobber så hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt klart en aspargesbønne-fan jeg også! Sikkert blant de mest kjøpte her i huset, sånn bortsett fra løk tror jeg. :) Tenker jeg kjøper inn et assortert utvalg frosne bær sånn i tilfelle, blir jo alltids brukt. Smoothies er jo godt. Tenkte litt på blåbærsaus også, spesielt siden tørkede blåbær er ganske godt og sikkert kunne passe i en saus. Hm..... Jeg tenker jeg handler litt forskjellig så får jeg se hva jeg har lyst på på søndag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha tenkt meg litt om har jeg kommet frem til at jeg har alt for lite kjøleskap.... og at jeg absolutt burde hatt en skikkelig fryser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Her er oppskriften, forresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soppostekake. :)

Bunn:

150 g tørt brød

40 g smør

Salt og pepper

Brødet males i kjøkkenmaskin, tilsett smør, salt og pepper og kjør sammen. Fordeles i porsjonsformer og trykkes sammen til bunner.

Soppkrem:

100 g sopp (jeg bruker en god del mer for å få mer soppsmak, og ikke bare krem)

300 g kremost (vanligvis bytter jeg ut minst en tredjedel med lettrømme, gir friskere og bedre smak)

1 plate gelatin

Salt og pepper

Stek sopp i litt smør og avkjøl. Kjør ost og sopp raskt i kjøkkenmaskin. Legg gelatin i bløt, smelt den så i 2 ss varmt vann. Tilsett i en tynn stråle mens maskinen går. Fordel kremen i formene og avkjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ostekaka høres strålende god ut. Du skriver at ost og sopp skal kjøres raskt i maskin, betyr det at det skal være litt tekstur i massen? Kan du anbefale garnityr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...