Fakse Skrevet 24. januar 2008 #1781 Del Skrevet 24. januar 2008 Høres veldig godt ut Første grønnsak som slo meg kunne passe til er lett dampet gulrot, eventuelt med noe passende krydder, eller bare kanskje varmet sammen med kyllingen helt mot slutten. Brukes i alle fall mye gulrot ellers i marokkanske retter, så det kan vel ikke bli helt kræsj. Eller kanskje couscous som tilbehør i stede for potet, også vanlige "couscousgrønnsaker" i den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #1782 Del Skrevet 24. januar 2008 Gulrot er nok ikke så dumt, har sett en del varianter med "marokkanske" krydder som spisskummen/harissa/sitron. Tror jeg må gjøre et forsøk på noe sånt. Vil gjerne høre hva du synes om du lager den, Fakse, jeg synes i hvert fall den er nydelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 24. januar 2008 #1783 Del Skrevet 24. januar 2008 Tror kanskje jeg først prøver å lage den med kje-kjøtt. Vi har en del i fryseren som vi burde spise opp snart, og jeg forestiller meg at det vil passe bra også med kje i denne retten. Har ikke gitt meg selv "lov" til å kjøpe kjøtt før vi har fått brukt litt av det vi har liggende, for årgangskjøtt er ikke gøy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 24. januar 2008 #1784 Del Skrevet 24. januar 2008 Det hørtes nydelig ut! Squash er en grønnsak som går igjen som couscousgrønnsak, kanskje det kunne være noe? Og sultanarosiner kanskje kunne være godt, men det er vel muligens ikke en grønnsak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #1785 Del Skrevet 24. januar 2008 Tror kanskje jeg først prøver å lage den med kje-kjøtt. Vi har en del i fryseren som vi burde spise opp snart, og jeg forestiller meg at det vil passe bra også med kje i denne retten. Har ikke gitt meg selv "lov" til å kjøpe kjøtt før vi har fått brukt litt av det vi har liggende, for årgangskjøtt er ikke gøy!Det høres veldig spennende ut! Vi har faktisk planer om å ta en frysergjennomgang i dag, har for lengst mistet oversikten over hva vi faktisk har der (igjen ). Det hørtes nydelig ut! Squash er en grønnsak som går igjen som couscousgrønnsak, kanskje det kunne være noe? Og sultanarosiner kanskje kunne være godt, men det er vel muligens ikke en grønnsak. Squash og rosiner er jo ikke en dum kombinasjon, kanskje jeg må prøve å finne en oppskrift med det? I dag blir det nok gulrøtter i en eller annen variant (det har jeg i huset), men jeg skal prøve å huske squash til en annen gang. Takk for tips, begge to! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #1786 Del Skrevet 25. januar 2008 Den siste uken har jeg vært blåfrossen og trøtt hver bidige morgen (for så vidt mesteparten av dagen); i dag er jeg bare trøtt, så det må vel sies å være en forbedring? Heldigvis er det helg, og jeg har absolutt ingen krevende planer. Det eneste jeg skal gjøre er å: - sove - spise god mat - sove - lese - sove - drikke vin - sove litt til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #1787 Del Skrevet 25. januar 2008 Marokkansk kyllinggrytetilbehørrapport: Jeg kom på at jeg hadde sett en oppskrift på harissagulrøtter i siste Good Food, så jeg bestemte meg for å prøve dem. Lettkokte gulrøtter vendes i en dressing av olje, harissa, sitron og fersk koriander. Siden gryten har såpass milde, fine smaker, var jeg veldig forsiktig med harissaen, men jeg synes likevel det ble bittelitt for sterkt. Men i og for seg var det en veldig god rett, som jeg absolutt skal prøve som tilbehør til andre ting (og til kyllinggryten igjen, uten harissa). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 25. januar 2008 #1788 Del Skrevet 25. januar 2008 Takk! Nå minnet du meg på at jeg må huske å kjøpe koriander i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #1789 Del Skrevet 25. januar 2008 Takk! Nå minnet du meg på at jeg må huske å kjøpe koriander i dag!Bare hyggelig! Koriander er forresten en urt jeg nettopp har "oppdaget". Før syntes jeg bare den smakte merkelig, nå er jeg nærmest avhengig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 25. januar 2008 #1790 Del Skrevet 25. januar 2008 Bare hyggelig! Koriander er forresten en urt jeg nettopp har "oppdaget". Før syntes jeg bare den smakte merkelig, nå er jeg nærmest avhengig. Vi har gjennomgått samme læringsprosess. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 25. januar 2008 #1791 Del Skrevet 25. januar 2008 Mitt første møte med frisk koriander var på en vietnamesisk restaurant i Oslo på nitti-tallet som serverte rimelig og fantastisk gode middager til 50 kroner. Jeg husker ikke gatenavnet, men det lå ikke langt fra Brenneriveien. (Naboen til det stedet hvor byråd Peter N. Myhre hadde en pub som han ble tatt i å smugle øl til. ) Noen som har vært her? Og finnes stedet ennå? Eller husker jeg feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #1792 Del Skrevet 25. januar 2008 Vi har gjennomgått samme læringsprosess. Av en eller annen grunn er jeg ikke spesielt overrasket. Noen som har vært her? Og finnes stedet ennå? Eller husker jeg feil?Som jeg sa et eller annet sted: Jeg er pinlig dårlig kjent i landets hovedstad, så jeg kan dessverre ikke svare på spørsmålene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 25. januar 2008 #1793 Del Skrevet 25. januar 2008 Oi, her er det lenge siden jeg har vært innom og sagt hei. Mye deilig matprat som vanlig, og nevnte noen London? Mener å huske at jeg sa til min samboer at jeg ikke gadd bli med til England igjen før jeg fikk gå på Heston Blumenthals The Fat Duck, som visstnok ikke er vldig langt fra London. Nåja, vi får se om jeg får snart får satt den stjerneresturanten også på lista over "been there, eaten there" snart. Trenger forøvrig litt input på dagens meny. har en stor økologisk kylling (nam) og frisk grønn asparges, men mangler liksom ideer. Hva skal jeg ha til da? Rød villris fra camarque? eller noe annet? Og så har jeg lyst på sherrykremsaus, men har ikke krem og gidder heller ikke gå på butikken. Fredagslatskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 25. januar 2008 #1794 Del Skrevet 25. januar 2008 Trenger forøvrig litt input på dagens meny. har en stor økologisk kylling (nam) og frisk grønn asparges, men mangler liksom ideer. Hva skal jeg ha til da? Rød villris fra camarque? eller noe annet? Og så har jeg lyst på sherrykremsaus, men har ikke krem og gidder heller ikke gå på butikken. Fredagslatskap. En risotto med asparges, kanskje, hvis du har det du ellers trenger til det? Jeg synes det er godt tilbehør til kylling. Evt risotto med frisk og/eller tørket sopp og trøffelolje, og asparges ved siden av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 25. januar 2008 #1795 Del Skrevet 25. januar 2008 Risotto ja... hm. Jeg har egentlig spist risotto denne uka, og brukt opp all risen.... og parmesanosten. Skal jeg ha det må jeg i såfall sende gubben på butikken på vei hjem. Alternativt kan jeg jo bruke en annen ris, men min svarte italienske ser jeg ikke helt for meg kan fungere til asparges? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 25. januar 2008 #1796 Del Skrevet 25. januar 2008 Ok, ser ut for at det blir risotto av svart italiensk ris (riso venere), grillet grønn asparges og ovnsbakt kylling. Jeg har ikke parmesan, så mulig jeg bruker en bit Vacherin istedet, det kan jo gå bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 25. januar 2008 #1797 Del Skrevet 25. januar 2008 Jeg synes det er veldig godt med ovnstekte båtpoteter til kylling jeg, men da må du jo finne på noe annet med aspargesen selvfølgelig. Ikke at det egentlig er noen krise da, asparges er jo godt i seg selv, så dne kan jo bare dampes eller smørstekes og være tilbehør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 25. januar 2008 #1798 Del Skrevet 25. januar 2008 Joda, ovnsstekte potetbåter er alltid godt, men har vel spist det ofte i det siste + at jeg tror det står på en annen meny i helgen. Men jeg skal prøve meg på den svarte risen igjen og finne ut om smaken er like spesiell som sit jeg hadde det. Dessuten kan jeg ha trøffelolje på hvis jeg lager svart risotto, og trøffelolje er alltid godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 25. januar 2008 #1799 Del Skrevet 25. januar 2008 Jeg har aldri smakt svart ris og aner følgelig ikke hvordan det er til asparges, men du får fortelle hvordan det går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 26. januar 2008 #1800 Del Skrevet 26. januar 2008 Jepp, tid for rapport. Det passet faktisk overraskende godt med svart ris og asparges. Jeg var litt skeptisk for sist brukte jeg den svarte risen til rødvinsrisotto og smaken var da veldig kraftig og spesiell. Mye mildere uten rødvin, litt gress og nøtteaktig smak. Og mitt behov for sherrysaus fikk utløp ved at jeg brukte stekesjyen fra kyllingen til saus. Bare kokte den opp og rørte i maisenna utblandet i litt melk og smakte til med sherry, salt og pepper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå