Nilma Skrevet 16. november 2007 Forfatter #1381 Del Skrevet 16. november 2007 Ellers har jeg informert mannen om at du kommer til middag julaften. Jeg håper han ble glad. Jeg er ganske veloppdragen, og lover å ta med vin. Glemte å kommentere denne, forresten: Den så veldig god ut - og sopp passer garantert bra. Dessuten tror jeg det kunne gjort seg med litt blåskimmelost i ostesausen (jeg lager ofte gratinert blomkål og brokkoli med dijonsennep, blåskimmel og engelsk cheddar, samt valnøttkjerner).Blåskimmelost hadde nok vært godt, ja, egentlig tror jeg nesten en hvilken som helst blanding av ost kunne funke. Jeg viser meg atter en gang som en særdeles lettpåvirkelig person. I dag laget jeg en slags Parmentier de canard . Det var en himmelsk middag. Jeg gjorde følgende: Jeg surret finhakket sjalottløk i litt andefett til den ble blank, tilsatte tørket timian og rosmarin, og deretter hakket hvitløk, og lot det surre litt mer. Deretter tilsatte jeg hakket andekjøtt, lot det steke med litt, og dereetter en god slump madeira samt oppbløtt skogssopp med bløtleggingsvannet og lot det koke godt inn. Til slutt smakte jeg til med salt og pepper. Dette ble så lagt i en ildfast form, og toppet med gulløye-stappe med rikelig med trøffeloje, som igjen ble toppet med en blanding av mandelmel, brødsmuler og revet parmesan. Jeg la noen smørklatter på toppen, og gratinerte den til den ble gylden. Takk for tipset! Det høres intet mindre enn fantastisk ut! Vi prøver egentlig å spise litt ut av fryseren for tiden, men du verden så fristet jeg er til å gå på leting etter andelår nå. Ellers er det virkelig sant at man får lyst på tyngre mat når det blir mørkere og kaldere ute - kanskje deter noe evolusjonsgreier? Det tror jeg fullt og fast på! Jeg kjenner at veldig lett og frisk mat ikke frister noe særlig for tiden, jeg har lyst på kraftige, langkokte gryter, rike sauser, ost, kjøtt og poteter. Som jeg sa ovenfor et sted; sånt som først og fremst er godt for sjelen. Vi hadde et aldri så lite glass vin til. Jeg hadde kjøpt Château Mercier, som er omtrent den mest typisk franske vinen jeg vet om, noe jeg syntes var passende til en såpass fransk rett. Unnskyld at vi kupper dagboken din, Nilma! Kupp i vei! Noterer meg vintipset, jeg har lite peiling på fransk vin, så jeg har lyst til å lære mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 16. november 2007 #1382 Del Skrevet 16. november 2007 Jeg håper han ble glad. Jeg er ganske veloppdragen, og lover å ta med vin. Det riktige er vel å si at han ble litt usikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 16. november 2007 Forfatter #1383 Del Skrevet 16. november 2007 Usikker? Hmpf! Jeg er da så snill og hyggelig, atte! Og jeg lover å ikke klage på maten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 16. november 2007 Forfatter #1384 Del Skrevet 16. november 2007 Av og til får jeg mystisk junk-mail i innboksen på jobb. Nå nettopp fikk jeg en med tittelen "Greatest shlong for Carlton" og en kalt "Queen-size member for Heather". Jeg vil ikke finne ut hva det betyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 16. november 2007 #1385 Del Skrevet 16. november 2007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 16. november 2007 #1386 Del Skrevet 16. november 2007 Jeg fikk et tilbud om "Grand penis for "mitt virkelige fornavn"" idag. Mannen blånektet at det var han som sto (sic!) bak, så jeg måtte avslå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 16. november 2007 Forfatter #1387 Del Skrevet 16. november 2007 Jeg fikk et tilbud om "Grand penis for "mitt virkelige fornavn"" idag. Mannen blånektet at det var han som sto (sic!) bak, så jeg måtte avslå. Det var jo ikke særlig taktisk av ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 16. november 2007 Forfatter #1388 Del Skrevet 16. november 2007 Forøvrig junia, det må vel bety at din sønns spådom har slått til? Uten sammenligning forøvrig: Min eldste sønn så meg i dusjen, han kan vel ha vært tre år. -Har ikke du tissefant, du mamma? -Nei, jeg er jo dame, jeg, sa jeg. -Ikke vær lei deg, du får sikkert en når du blir litt større, sier han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 16. november 2007 Forfatter #1389 Del Skrevet 16. november 2007 Snart helg igjen. I morgen skal vi i navnefest, og er blitt bedt om å være faddere. Det synes jeg er veldig hyggelig, men jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre; de jeg er fadder til fra før har blitt døpt på vanlig måte. Jeg snakket nettopp med venninnen som er moren til dåpsbarnet, men i følge henne behøver vi ikke gjøre stort annet enn å stå der og smile pent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badiane Skrevet 16. november 2007 #1390 Del Skrevet 16. november 2007 Ha en strålende helg, Nilma! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 16. november 2007 #1391 Del Skrevet 16. november 2007 Forøvrig junia, det må vel bety at din sønns spådom har slått til? sjøl! Ang. navnefest, tror jeg at oppgaven deres er å signere navnetavlen (hvis det er HEF og ikke noe alternativopplegg) samt å være dekorativt til stede i sin alminnelighet. Regner med at både det første og det siste er overkommelige oppgaver som du er fullt ut kompetent til. God helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 16. november 2007 #1392 Del Skrevet 16. november 2007 God helg Nilma! *drikker Leitz Riesling og er i humør* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 19. november 2007 Forfatter #1393 Del Skrevet 19. november 2007 Ha en strålende helg, Nilma!Tusen takk, det har jeg hatt. Ang. navnefest, tror jeg at oppgaven deres er å signere navnetavlen (hvis det er HEF og ikke noe alternativopplegg) samt å være dekorativt til stede i sin alminnelighet. Regner med at både det første og det siste er overkommelige oppgaver som du er fullt ut kompetent til.Seremonien foregikk uten større uhell (selv om fadderbarnet vrælte seg gjennom alle musikkinnslag ), og selskapet etterpå var meget hyggelig. God helg Nilma! *drikker Leitz Riesling og er i humør*Høres ut som en fin helg (og den indiske middagen din fikk meg til å sikle da jeg leste om den). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 20. november 2007 #1394 Del Skrevet 20. november 2007 God morgen Må bare fortelle at jeg var på Libanesisk restaurant i Oslo i helga. Søkte litt, og så du hadde starta en tråd om det for lenge siden. Men kjenner jeg deg rett er vel interessen der fortsatt Restauranten vi var på var Al Chouf, og nå som før var hovedrettene rett og slett litt kjedelige (etter menyen og dømme), men vi var en vennegjeng som spiste sammen, og vi spiste bare Meza. Vi var veldig fornøyde, både med mat, service og omgivelsene, så om anledningen byr seg anbefaler jeg å teste ut restauranten Snakket forresten litt med en bekjent som er kokk i Oslo kvelden før, og han anbefalte den nordafrikanske restauranten Sahara om man skal ha noe mer enn bare småretter. Den skal visst være den beste i byen, så jeg regner med vi må prøve å få spist der ved neste anledning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 20. november 2007 #1395 Del Skrevet 20. november 2007 Pokker, jeg tror jeg må sette meg selv i smiley-karantene!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 20. november 2007 Forfatter #1396 Del Skrevet 20. november 2007 God morgen Må bare fortelle at jeg var på Libanesisk restaurant i Oslo i helga. Søkte litt, og så du hadde starta en tråd om det for lenge siden. Men kjenner jeg deg rett er vel interessen der fortsatt Restauranten vi var på var Al Chouf, og nå som før var hovedrettene rett og slett litt kjedelige (etter menyen og dømme), men vi var en vennegjeng som spiste sammen, og vi spiste bare Meza. Vi var veldig fornøyde, både med mat, service og omgivelsene, så om anledningen byr seg anbefaler jeg å teste ut restauranten Snakket forresten litt med en bekjent som er kokk i Oslo kvelden før, og han anbefalte den nordafrikanske restauranten Sahara om man skal ha noe mer enn bare småretter. Den skal visst være den beste i byen, så jeg regner med vi må prøve å få spist der ved neste anledning Du har rett, jeg er absolutt interessert! Enig i at mezze som regel er det beste på libanesisk restaurant, det er så spennende med mange forskjellige småretter. Vi skal være en natt i Oslo på tur hjem fra juleferie, så vi har snakket om at da har vi lyst til å gå ut å spise noe litt eksotisk etter all den trauste julematen - skal legge meg Al Chouf på minnet! Sahara har jeg faktisk vært på - veldig god mat, og veldig stemningsfullt. Pokker, jeg tror jeg må sette meg selv i smiley-karantene!! Det er looooov å være bliiid... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 20. november 2007 #1397 Del Skrevet 20. november 2007 Vi skal være en natt i Oslo på tur hjem fra juleferie, så vi har snakket om at da har vi lyst til å gå ut å spise noe litt eksotisk etter all den trauste julematen - skal legge meg Al Chouf på minnet! Om du vil ha alterantiver kan jeg også anbefale Dim Sum på Beijing Palace i Pilestredet. Småretter på asiatisk, veldig godt! Restauranten ser rett og slett litt tacky ut, men maten er nydelig. Har ikke smakt hovedrettene der, vi spiser bestandig Dim Sum når vi er der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 20. november 2007 Forfatter #1398 Del Skrevet 20. november 2007 *noterer* Dim Sum har jeg faktisk aldri spist, så kanskje det var en idé. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 20. november 2007 Forfatter #1399 Del Skrevet 20. november 2007 I ettermiddag har jeg og mannen planlagt koselig "by-dag"; handle julegaver, spise middag, kanskje gå på kino (om vi har energi igjen etter juleshoppingen). Været ute (les: øspøspisseregn) saboterer imidlertid alle hint av julestemning. Jeg håper i det minste at vi får unnagjort en del av julegavehandlingen, jeg har i hvert fall noen idéer klare, så får vi håpe at inspirasjonen innfinner seg underveis. I år har jeg dessuten besluttet å kutte ut et par av pliktgavene, de som man etterhvert bare kjøper fordi man alltid har gjort det, og som blir mer og mer meningsløse for hvert år. Som jeg skrev i dagboken til Nigo-San, slike gaver føles det egentlig ikke særlig godt hverken å gi eller motta, så i år har jeg bestemt meg for å bite tennene sammen og rett og slett la være. Jeg vil heller bruke tid (og penger) på å kjøpe gaver til dem jeg faktisk har kontakt med. Dermed basta! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 20. november 2007 #1400 Del Skrevet 20. november 2007 har jeg dessuten besluttet å kutte ut et par av pliktgavene Heia Nilma! Ønsker meg deilig bydag jeg også, men har verken tid eelr penger før midrten av desember. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå