Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Mener du olivenbrødet?

Jeg var heldig, og fant oppskriften fiks ferdig skrevet her.

*lat* :fnise:

Takk. Da må jeg bare vente på at vi får mye besøk. Samboer spiser riktignok det meste nå :ler: , men oliven vil han (ennå) ikke spise. Et helt brød blir nok i meste laget selv for meg.

Spiste tyrkisk middag hos svigermor i dag, og tok en titt i hennes tyrkiske oppskriftsbok. Det viste seg at det som antatt finnes flere forskjellige typer børek, jeg vil tro at det egentlig er en samlebetegnelse akkurat som "pirog" er det. Typen hun pleier å lage er sigara børke, og der brukes det filodeig.

Fant denne siden med oppskrift på flere typer børek, ser ut til at den som heter su børek har en deig man kjevler ut, så det kan kanskje være noe sånn salsera er ute etter?

Ellers er det flere oppskrifter her, så om ikke den forrige passer så gjør kanskje noen av dem det :)

Takk for linkene! De hadde laget tre forskjellige fyll, et med potet, et med spinat og et med fetaost. Det virket som om det var mange spennende ideer på de sidene. :)

Hvordan gikk det med den barnevennlige maten, Nilma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan gikk det med den barnevennlige maten, Nilma?
Veeel... Fredag serverte jeg pølser, svinepølser med urter til de voksne, grillpølser til barnet, dessuten potetstappe og ovnsstekte grønnsaker. Ungen insisterte på å spise pølsene kalde (greit nok), spiste 1 ss stappe og en gulrotbit. Lørdagens taco var selvsagt en suksess (:roll:), selv om mais og noen agurkbiter var de eneste grønnsakene han ville spise. I går laget jeg laks (etter 8-åringens ønske). Tilbehøret var couscous og lettstekt paprika og vårløk, dessuten rømme for dem som ønsket det. Couscous og grønnsaker utgikk selvsagt, så ungen satt og spiste laks, og kun det. Til dessert laget jeg varm banankake/-pudding med karamellsaus og is, dét måtte da falle i smak, tenkte jeg, men neida. "Liker ikke banan", var responsen.

Så konklusjonen blir: Neste gang lager jeg maten JEG har lyst på, og peker ut veien til Burger King om noen har innvendinger. :sjarmor:

(I rettferdighetens navn skal det sies at ungen ikke sutret og klaget høylytt, men takket høflig for maten, og i det hele tatt er ganske grei å ha med å gjøre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen blir: Neste gang lager jeg maten JEG har lyst på, og peker ut veien til Burger King om noen har innvendinger. :sjarmor:

Ha, jeg har en slik i huset hele tiden, jeg... og har gitt opp det med tilpasning. Vi har den maten vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Velkommen tilbake, Nilma! :goodbye:

Høres ut som du har hatt en fin helg, minus kresenheten til 8-åringen... Jeg har nok ikke heller ikke så stor tålmodighet med denslags, ihvertfall ikke hvis det går utover alle grenser. Men såkalt kresne voksne er atskillig verre.

Si ifra om du vil ha oppskrift på eple- og havrebrød - men som nevnt sto ikke smaken helt i stil med hvor godt det høres ut. ;)

Det har jeg ikke prøvd nei. Du mener det er så forskjellig at det er verd å prøve altså? I såfall vil jeg gjerne ha detaljer på hvordan jeg går frem, har av naturlige årsaker liten erfaring med tilbereding av paprika :ler:

Sett grillen i stekeovnen på fullt. Del røde eller gule paprika i to på langs, fjern stilk og frø. Legg på aluminiumsfolie med snittflaten ned og grill til de er helt svarte. La dampe et lite minutt i en skål dekket med plastfolie, og flå så av skinnet. Legg evt i marinade av extra virgin olivenolje, rå hvitløk, salt og pepper.

Takk. Da må jeg bare vente på at vi får mye besøk. Samboer spiser riktignok det meste nå :ler: , men oliven vil han (ennå) ikke spise. Et helt brød blir nok i meste laget selv for meg.

Du kan bytte ut olivenene med soltørkede tomater i olje, og/eller hvitløk og urter. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake, Nilma! :goodbye:

Høres ut som du har hatt en fin helg, minus kresenheten til 8-åringen... Jeg har nok ikke heller ikke så stor tålmodighet med denslags, ihvertfall ikke hvis det går utover alle grenser. Men såkalt kresne voksne er atskillig verre.

Jotakk, har hatt en veldig fin helg. Og som sagt, gutten har heldigvis vett til å la være å sutre og bære seg om det er noe han ikke liker, så det har jo gått relativt greit. Helt enig i at kresne (jeg synes egentlig "sære" er et mer dekkende ord ;) ) voksne er mye verre!

Si ifra om du vil ha oppskrift på eple- og havrebrød - men som nevnt sto ikke smaken helt i stil med hvor godt det høres ut. ;)
Ok, kanskje jeg skal velge en annen oppskrift til å innvie nyervervelsen med. :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Her er forresten en liknende oppskrift jeg fant, men uten havre (den første på siden). Kanskje den er bedre?

Ellers kan olivenbrødet absolutt anbefales. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tittet på den linken din Eurydike. Overskriften fikk meg til lure på

om jeg var kommet til en god side med gode historier. Gode groviser .. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nemlig vært opptatt med å være uansvarlig mor denne helgen.
Jeg glemte nesten å spørre: Hva slags uhyrligheter har du foretatt deg da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(I rettferdighetens navn skal det sies at ungen ikke sutret og klaget høylytt, men takket høflig for maten, og i det hele tatt er ganske grei å ha med å gjøre.)

Finnes det egentlig barn som frivillig forsøker ny mat?

Du kan bytte ut olivenene med soltørkede tomater i olje, og/eller hvitløk og urter. :lur:

Hvorfor tenkte jeg ikke på det? :murvegg: Til mitt forsvar var jeg temmelig trøtt i går. :ler: Tenkte du forresten på slike hvitløksbåter i olje (?) eller vanlig hvitløk? Jeg kan jo til og med lure noen oliven på i alle fall en del brødet.

Tittet på den linken din Eurydike. Overskriften fikk meg til lure på

om jeg var kommet til en god side med gode historier. Gode groviser .. :fnise:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det egentlig barn som frivillig forsøker ny mat?
Aner ikke! Men jeg synes jo ikke akkurat det var så voldsomt eksotiske greier jeg hadde stelt i stand, da. :ler:

Gjestene reiste i går kveld. Det har vært veldig koselig, men det var godt å få leiligheten for seg selv igjen. Planen var egentlig at vi skulle ut å spise pizza før vi kjørte dem til flyplassen, men de hadde allerede spist. Jeg ble ikke akkurat så lei meg, da fikk jeg jo anledning til å lage ikke-akkurat-barnevennlig mat til middag etterpå. :sjarmor:

Dels inspirert av skalldyrdiskusjonen her om dagen, og dels inspirert av den nye kokeboken min lagde jeg først krabbesmør som jeg serverte på små ristede baguetteskiver, deretter pasta med blåskjellsaus. Jeg hadde ikke en dråpe hvitvin i huset, men et par glass Rosaura til smakte utmerket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saus har jeg strevet mye med. ( selv om jeg har et nikk som skulle tilsi noe annet ) Mest fordi jeg ikke har tålmodighet til å ha kraft tilgjengelig tin enhver tid. ;)

Men den nye boken din, er den så bra at du vil anbefale den en hylleplass ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saus har jeg strevet mye med. ( selv om jeg har et nikk som skulle tilsi noe annet ) Mest fordi jeg ikke har tålmodighet til å ha kraft tilgjengelig tin enhver tid. ;)

Men den nye boken din, er den så bra at du vil anbefale den en hylleplass ?

Jeg synes den er super :) (lurer på om ikke Badiane også har nevnt den?).

Nå har jeg bare prøvd de to nevnte oppskriftene foreløpig, men begge to var både enkle og veldig gode. Men ja, det er nok nødvendig å ha tålmodighet til å koke kraft for en del av sausene i boken. Jeg synes egentlig kraftkoking er balsam for sjelen, det er noe så utrolig tilfredstillende og beroligende med en putrende kraftkjele. Det er jo heller ikke så fryktelig mye arbeid, og det går selvfølgelig an å koke større porsjoner å fryse ned.

På den andre siden var det mange oppskrifter som ikke krever kraftkoking, f.eks. var det en god del spennende oppskrifter på vinaigretter og aromasmør. Krabbesmøret jeg lagde i går tok bare noen minutter å lage, og smakte nydelig (tar jeg ikke mye feil er du glad i krabbe, Toro?).

Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, kunne godt tenkt meg en skikkelig gode sausebok! Må sjekke den ut litt nærmere, mulig den passer på ønskelista til jul. Og det er sant at kraftkoking er balsam for sjelen, men jeg er nødt til å skaffe meg en skikkelig fryser før jeg setter igang for jeg bare evner ikke å lage små porsjoner av slike ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir meg tid ved større anledninger. Da koker jeg flere liter.

Men i det daglige er jeg nok litt for lat til å ha nok kraft liggende i frysen. Kansje jeg har for lav nerdfaktor ? :sjokk:

Krabbe er sesongmat som jeg er forferdelig glad i. Jeg kjøper ferdig rensket krabbe. Den blir solgt bare på lørdager i sesongen,

men da er den fersk og helt super på smak. Så krabbe blir lørdagskos her i heimen. ;)

Jeg får ta en titt på sausboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg tid ved større anledninger. Da koker jeg flere liter.

Men i det daglige er jeg nok litt for lat til å ha nok kraft liggende i frysen. Kansje jeg har for lav nerdfaktor ? :sjokk:

Vanlig nerd, eller matnerd? :) Jeg har veldig lav vanlig nerdfaktor, men jeg er en uhelbredelig matnerd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er sant at kraftkoking er balsam for sjelen, men jeg er nødt til å skaffe meg en skikkelig fryser før jeg setter igang for jeg bare evner ikke å lage små porsjoner av slike ting. :)
Kjenner til problemet med alt for liten fryser, jeg greier til stadighet å fylle den vi har til randen (men det hadde jeg sikkert gjort om det var tre ganger så stor også :sjenert:). Men jeg koker ofte små porsjoner kraft, om jeg f.eks. har kjøpt en hel kylling og bruker lårene og brystfilétene til forskjellige retter, så koker jeg kraft på skroget. Det blir ikke så fryktelig mye av det, men det gir en god følelse å bruke hele kyllingen, og kyllingkraft er det ofte greit å ha på lur.

Kansje jeg har for lav nerdfaktor ? :sjokk:
Øy, hva er det du insinuerer? :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det var matnerd jeg hadde i tankene, men jeg har nok et snev av det andre ogå. ;)

hihihi, med ditt brukernavn så var det egentlig ingen overraskelse...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Gjestene reiste i går kveld. Det har vært veldig koselig, men det var godt å få leiligheten for seg selv igjen. Planen var egentlig at vi skulle ut å spise pizza før vi kjørte dem til flyplassen, men de hadde allerede spist. Jeg ble ikke akkurat så lei meg, da fikk jeg jo anledning til å lage ikke-akkurat-barnevennlig mat til middag etterpå. :sjarmor:

:fnise:

Jeg er heller ikke særlig god på saus, :sjenert: selv om jeg er kraftkokingsmisjonær. Kyllingkraft er greit, det har jeg som oftest tilgjengelig - men skikkelig mørk kjøttkraft à la demi-glace lager jeg sjelden. Dermed blir det heller ikke til at jeg lager rødvinssaus til div. biff/fileter av feks kalv, storfe eller vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...