salsera Skrevet 1. november 2007 #1161 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Salsera, inspirert av deg prøvde jeg forresten kombinasjonen halloumi og rødbeter i går, og det var veldig vellykket. Jeg stekte halloumiskiver, bakte rødbeter i båter i ovnen og serverte det med en salat av Puy-linser og valnøtter (fra Nigellas siste bok) - utrolig godt! Den salaten høres god ut. Den må jeg prøve neste gang jeg har puy-linser i huset, men det kan ta litt tid for jeg har innført innkjøpsstopp på linser til jeg har spist opp minst en eller to av de variantene som står i hyllene mine. Jeg blir nesten deprimert av å lese disse gode sjømatoppskriftene; vi får gjester i helgen, hvorav den ene er åtte, så denslags utgår nok. Jeg har dog prøvd å kompromisse litt under menyplanleggingen, så det ikke blir bare "barnevennlig" mat. (Forresten kommer jeg aldri til å forstå hvorfor mange ikke venner barna sine til å spise vanlig mat fra starten av.) Ikke det at den lille gjesten vår (nevø) er av de verste, mannen spurte hva han hadde lyst på, og svaret var foruten pizza og taco (sukk!) kjøttkaker og laks(!). Menyen blir derfor som følger: Fredag: Pølser (skal prøve å få tak i noen interessante), hjemmelaget potetstappe og ovnsstekte grønnsaker med sitron, honning og rosmarin. Lørdag: Taco. Søndag: Laks, couscous med kikerter og woket paprika og vårløk. Mandag: Ut å spise pizza før gjestene drar. Jeg synes det er merkeligst med de foreldrene som sier at barna ikke liker grønnsaker. Det fins jo så mange forskjellige grønnsaker, det må da finnes noe som barna liker? De siste gangene vi har hatt besøk av barn har vi laget pizza og det ene barnet, som ifølge mora ikke "likte" grønnsaker, lesset faktisk på med store mengder grønnsaker når hun forsto at vi faktisk ikke hadde pølse hos oss. Det ble både mais, små tomater, brokkoli og diverse annet når hun fikk velge selv. Fant du ut av oppringingene? Endret 1. november 2007 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 1. november 2007 #1162 Del Skrevet 1. november 2007 Akkurat 19500 visninger i dagboken din, Nilma! *tilbake til diskusjonen om barn og grønnsaker* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 1. november 2007 #1163 Del Skrevet 1. november 2007 Ok - barn og grønnsaker. Jeg startet under mitt tidligere nick en tråd om barn og kresenhet - og ble mildt sagt litt sjokkert over holdningene hos folk. Det er faktisk voksne mennesker som også påstår at de ikke liker "fisk" eller "grønnsaker". Jeg blir så oppgitt over sånt, og tenker at det søren ikke er rart at ungene blir forskrudde i matveien heller. Nå er jeg nokså heldig selv, med en liten altetende gourmetsønn (med torskehodet øverst på ønskelisten hvis han får velge middag), men jeg har en liten en som er vanskelig også, så jeg vet en del om kresne unger. Mild tvang er stikkordet, tror jeg. Mna lærer alt - også å like blåmuggost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. november 2007 Forfatter #1164 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg synes det er merkeligst med de foreldrene som sier at barna ikke liker grønnsaker. Det fins jo så mange forskjellige grønnsaker, det må da finnes noe som barna liker?Ikke sant? Med alle de smaker, konsistenser og farger som finnes i grønnsaker skal det godt gjøres å mislike alle. Fant du ut av oppringingene?Nei, de fortsatte til utpå kvelden i går, bare et kort signal og så ble det brutt før jeg rakk å ta den. Snåle greier. Akkurat 19500 visninger i dagboken din, Nilma! Bra du har oversikt! Ok - barn og grønnsaker. Jeg startet under mitt tidligere nick en tråd om barn og kresenhet - og ble mildt sagt litt sjokkert over holdningene hos folk. Det er faktisk voksne mennesker som også påstår at de ikke liker "fisk" eller "grønnsaker". Jeg blir så oppgitt over sånt, og tenker at det søren ikke er rart at ungene blir forskrudde i matveien heller.Jeg er så hjertens enig! Det finnes utrolig mange mennesker som er så sære i matveien at jeg blir helt forbløffet. Og jeg kan ikke med min beste vilje fatte at noe kan smake så fælt at det er helt utelukket å spise det i det hele tatt (da snakker jeg "normal" mat, ikke slangehjerter og denslags). Det er ikke alt jeg er like begeistret for heller, men jeg spiser da det jeg får servert. Jeg blir flau på deres vegne når jeg ser voksne folk sitte å pille saker og ting ut av maten sin. Som du sier er det ikke det minste rart at ungene blir vanskelige. Vi har en nevø på sju som nekter plent å spise fisk i noen form, men så har han også en far som ikke spiser annen fisk enn laks (til nød), og kjøtt må ikke være mer avansert enn stek, biff eller pølser. Nå er jeg nokså heldig selv, med en liten altetende gourmetsønn (med torskehodet øverst på ønskelisten hvis han får velge middag), men jeg har en liten en som er vanskelig også, så jeg vet en del om kresne unger. Mild tvang er stikkordet, tror jeg. Mna lærer alt - også å like blåmuggost.Nettopp, unger må jo få prøve - og lære - å spise annet enn pizza og pommes frites. Det gjelder for så vidt voksne også, av og til må man utfordre smaksløkene sine, og være åpen for nye smaksopplevelser. Med årene kan man jo oppleve at ting man har mislikt plutselig smaker fantastisk (selv har jeg akkurat lært meg å like frisk koriander). Eller, man MÅ jo ikke det, jeg har en venninne som har bestemt seg for at ditt og datt liker hun ikke, og da er det ikke bryet verdt å prøve å smake på noe hun ikke likte for 10 år siden. "Hva er poenget, lissom?" *klatrer av kjepphesten* Jeg har sagt det før, den gutten tror jeg du må beholde. Torskehoder tror jeg jammen til og med jeg hadde slitt med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morgan le Fay Skrevet 2. november 2007 #1165 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg trenger litt mattips, Nilma. Mannen kommer hjem på onsdag kveld, og jeg tenkte å overraske ham med et måltid som ikke slår ham i svime (godt tenkt, Badiane ). Men jeg får ikke så god tid på meg, for det må tilberedes etter jobbtid, og jeg må også hente ham på flyplassen. Forslag? Jeg lurte nesten på en suppe eller salat, men det føles litt kjipt, også? Han er for øvrig altetende, utenom gresskarsuppe (etter eget utsagn) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. november 2007 Forfatter #1166 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg trenger litt mattips, Nilma. Mannen kommer hjem på onsdag kveld, og jeg tenkte å overraske ham med et måltid som ikke slår ham i svime (godt tenkt, Badiane ).Veldig godt poeng, mannen min kom hjem i går kveld, og alt han fikk var litt pasta. Det finnes jo veldig mye å velge i, lettere om du har noen preferanser med tanke på hovedingrediens. Men et par foreløpige tips: Jeg pleier å lage en risottovariant med røkelaks som er helt nydelig. Den trenger riktignok 20 minutters oppmerksomhet like før servering, men du kan jo skjære opp ingredienser og gjøre alt klart før du henter ham. Jeg kan finne oppskriften om du er interessert. Denne er veldig god (jeg har laget den uten kylling). Marokkansk kyllinggryte med safran? Går raskt å lage, og er ikke mektig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morgan le Fay Skrevet 2. november 2007 #1167 Del Skrevet 2. november 2007 Kylling kan kanskje være en idé? Hmm, pasta?.... Jeg laget en gang en pastarett med kylling, appelsin, gorgonzola og vårløk, men jeg tror det ble i overkant med gorgonzola for ham. Har du idé til en litt mildere ost jeg kan bruke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toro Skrevet 2. november 2007 #1168 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg har medlidenhet med foreldre som har kresne unger for jeg har to av de selv. Gudene skal vite at de har fått tilbud om grønnsaker i de forskjelligste former, men neida. Det er rynking på nesa etterfulgt av sukk og stønn. Håpet er at de vokser på seg litt matvett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 2. november 2007 #1169 Del Skrevet 2. november 2007 God morgen En herlig fredag, og snart er det helg! Må bare si tusen takk for inspill til skalldyrmat. Har ikke bestemt meg for noe enda, tror jeg må se hva jeg får tak i når jeg skal handle i neste uke, og planlegge deretter. Ellers tør jeg jo etter de siste diskusjoner nesten ikke innrømme at jeg ikke takler å spise paprika. Jeg klarer å trykke det ned om jeg absolutt MÅ være høflig, men jeg blir faktisk kvalm av smaken, så om det ovrehode er mulig så piller jeg den ut om den er blandet i maten. Og jeg synes til og med at paprika ødelegger smaken på f.eks en god saus om det har vært paprika i den, for smaken blir ikke borte selv om jeg piller ut paprikaen. Synes jo forsåvidt det er litt pinlig selv, men ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 2. november 2007 #1170 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg har sagt det før, den gutten tror jeg du må beholde. Torskehoder tror jeg jammen til og med jeg hadde slitt med. Det som er spesielt med torskehode, er at det serveres nettopp som det det er - et hode. Selve torskekjøttet som man renser av hodet smaker fortreffelig - så det tror jeg du sikkert hadde likt. Nå har jeg ikke for vane å lage torskehode til middag, det er bestemoren hans som har servert det til ham. Etter den ene gangen, da jeg anser det for sannsynlig at hun plukket ut de beste bitene, har han alltid hatt et ønske om at vi skal ha torskehode. Det er derfor på menyen hver gang de har bestemor-dag. Og det er nettopp dette som er poenget, tror jeg, å vise ungene at maten smaker godt selvom den kanskje ser litt rar ut, lukter litt utenom det vanlige eller konsistensen er ny. Når vi skal kjøpe is prøver han alltid en ny - nettopp med den begrunnelse at han ikke har smakt den før. Jeg tolker dette som at han er blitt eventyrlysten av å ha blitt utsatt for litt utfordringer og mild tvang. Jeg husker en episode da han var to og et halvt år gammel og vi var på besøk hos min bror, som har barn som knapt rører maten hvis det ikke er skinke eller brunost på skiva. Broren min spurte hva han skulle ha på kveldsmatskiva og han svarte på klingende dialekt med utpreget skarre-r: BRRRRIE. Jeg har ikke siden sett et så overrasket fjes! (Når det gjelder brie, er det fullt mulig å kjøpe noen som er helt milde, som egner seg fint for barn. Dessuten har jeg latt de ta vekk kanten, selvom jeg egentlig er motstander av å pirke bort ting i maten. Etterhvert spiser de kanten også - og akkurat i dette tilfellet helliger målet middelet. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morgan le Fay Skrevet 2. november 2007 #1171 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg var kresen som barn, men som voksen er det bare enkelte konsistenser som får meg til å steile (lever....) Som barn nektet jeg å spise ketchup, sennep, majones, paprika, og andre "vanlige" ting. Slik er det når man er oppvokst på husmannskost, deriblant mye fisk. Saltfisk med potetmos (vanlig mat på Mørekysten) var livretten over alle, sammen med raspeball. Jeg er for så vidt like begeistret for begge deler i dag, også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. november 2007 Forfatter #1172 Del Skrevet 2. november 2007 Kylling kan kanskje være en idé? Hmm, pasta?.... Jeg laget en gang en pastarett med kylling, appelsin, gorgonzola og vårløk, men jeg tror det ble i overkant med gorgonzola for ham. Har du idé til en litt mildere ost jeg kan bruke? Hva har du ellers i sausen da? Tenkte du mildere blåmuggost eller en helt annen ost? God morgen En herlig fredag, og snart er det helg! Må bare si tusen takk for inspill til skalldyrmat. Har ikke bestemt meg for noe enda, tror jeg må se hva jeg får tak i når jeg skal handle i neste uke, og planlegge deretter.Fortell hva du bestemmer deg for, da! Ellers tør jeg jo etter de siste diskusjoner nesten ikke innrømme at jeg ikke takler å spise paprika. Jeg klarer å trykke det ned om jeg absolutt MÅ være høflig, men jeg blir faktisk kvalm av smaken, så om det ovrehode er mulig så piller jeg den ut om den er blandet i maten. Og jeg synes til og med at paprika ødelegger smaken på f.eks en god saus om det har vært paprika i den, for smaken blir ikke borte selv om jeg piller ut paprikaen. Synes jo forsåvidt det er litt pinlig selv, men ... Jeg synes det er stor forskjell på å mislike én ingrediens, og på å ha lange lister over ting man ikke liker, så jeg skal absolutt ikke skjenne på deg for å mislike paprika (det er for så vidt ikke noen favoritt her heller, men jeg synes det er helt ok). Selv har jeg enorme problemer med salt uer, men det er det jo ikke så ofte man risikerer å få servert sånn uten videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badiane Skrevet 2. november 2007 #1173 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg synes det er stor forskjell på å mislike én ingrediens, og på å ha lange lister over ting man ikke liker, så jeg skal absolutt ikke skjenne på deg for å mislike paprika (det er for så vidt ikke noen favoritt her heller, men jeg synes det er helt ok). Selv har jeg enorme problemer med salt uer, men det er det jo ikke så ofte man risikerer å få servert sånn uten videre. Jeg elsker salt uer. Det er en favoritt fra barndommen, hvor vi alltid spiste det sammen med eggesmør, kokte poteter og gulrøtter. Jeg har en skikkelig aversjon mot valnøtter og hasselnøtter. Jeg prøvde å smake hver eneste jul da jeg var liten, og det endte alltid med at jeg spyttet det ut og nesten brakk meg. Nå har jeg gitt opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 2. november 2007 #1174 Del Skrevet 2. november 2007 Salt uer er definitivt en av de rettene jeg ikke har laget på mitt eget kjøkken, for å si det sånn. Men jeg hadde sikkert klart å trykke det ned... Jeg er for øvrig helt enig med Nilma - det er stor forskjell på lange nei-mat-lister og det å mislike en ingrediens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. november 2007 Forfatter #1175 Del Skrevet 2. november 2007 Det som er spesielt med torskehode, er at det serveres nettopp som det det er - et hode. Selve torskekjøttet som man renser av hodet smaker fortreffelig - så det tror jeg du sikkert hadde likt.Jeg har nok spist det (det var nemlig ikke helt uvanlig kost i barndomshjemmet mitt), så det er ikke så mye det at det er ekkelt, som at det er mye arbeid for lite mat. Broren min spurte hva han skulle ha på kveldsmatskiva og han svarte på klingende dialekt med utpreget skarre-r: BRRRRIE. Jeg har ikke siden sett et så overrasket fjes! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. november 2007 Forfatter #1176 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg har en skikkelig aversjon mot valnøtter og hasselnøtter. Jeg prøvde å smake hver eneste jul da jeg var liten, og det endte alltid med at jeg spyttet det ut og nesten brakk meg. Nå har jeg gitt opp. Jeg tenkte faktisk på deg og nøtteantipatien din da jeg lagde den førnevnte linse- og valnøttsalaten; hakkede valnøtter og en god dæsj valnøttolje i dressingen må jo høres ut som rene marerittet for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badiane Skrevet 2. november 2007 #1177 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg tenkte faktisk på deg og nøtteantipatien din da jeg lagde den førnevnte linse- og valnøttsalaten; hakkede valnøtter og en god dæsj valnøttolje i dressingen må jo høres ut som rene marerittet for deg. Jeg er glad jeg ikke var invitert til middag, for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 2. november 2007 #1178 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) God morgen/formiddag, Nilma! (stryk det som ikke passer ). Her har det gått for seg mens jeg har gnidd søvnen ut av øynene, ser jeg. Ellers tør jeg jo etter de siste diskusjoner nesten ikke innrømme at jeg ikke takler å spise paprika. Jeg klarer å trykke det ned om jeg absolutt MÅ være høflig, men jeg blir faktisk kvalm av smaken, så om det ovrehode er mulig så piller jeg den ut om den er blandet i maten. Og jeg synes til og med at paprika ødelegger smaken på f.eks en god saus om det har vært paprika i den, for smaken blir ikke borte selv om jeg piller ut paprikaen. Synes jo forsåvidt det er litt pinlig selv, men ... Jeg kan ikke dy meg, men må bare spørre om du har prøvd grillet paprika? Gjerne marinert i god olivenolje med rå skivet hvitløk. Det smaker helt annerledes enn både rå og kokt - så og si all bitterheten forsvinner fullstendig. Ellers har jeg et alvorlig problem: Jeg vet ikke hva vi skal ha til middag i dag! Dvs jeg har planen mer eller mindre klar fra og med lørdag og en drøy uke framover, men i dag er jeg helt blank. Hadde opprinnelig tenkt på lammepølser med fennikel og chili (noen nye økologiske jeg fant), potetmos og grønnsaker i en eller annen form. Men nå blir det potetmos til fisk i morgen, og ikke har jeg poteter heller forresten. Andre forslag, til pølsetilbehør eller noe helt annet, mottas med takk! (PS: Jeg har feks skrekkelig mange cherrytomater, samt rødbeter). Endret 2. november 2007 av Eurydike Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. november 2007 Forfatter #1179 Del Skrevet 2. november 2007 God morgen/formiddag, Nilma! (stryk det som ikke passer ). Her har det gått for seg mens jeg har gnidd søvnen ut av øynene, ser jeg.God morgen, Eurydike! Det har kanskje gått for seg her, men på kontoret mitt, derimot... *ikke så effektiv i dag* Men nå blir det potetmos til fisk i morgen, og ikke har jeg poteter heller forresten. Andre forslag, til pølsetilbehør eller noe helt annet, mottas med takk!Hm, den var kinkig, pølser er jo i min verden først og fremst et påskudd til å lage potetmos. (Jeg hadde forresten også lyst på lammepølser i dag, men de hadde ikke i butikken, så det blir svinepølser med urter i stedet. Selvsagt med potetstappe, og ovnsbakte grønnsaker med sitron/honning/rosmarin.) Hva med med linser i en eller annen form? Jeg har ikke prøvd det selv, men jeg mener å ha sett mange oppskrifter på det. Noe sånt, for eksempel? Eller en linsesalat, med enten cherrytomater eller bakte rødbeter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 2. november 2007 #1180 Del Skrevet 2. november 2007 Hva med med linser i en eller annen form? Jeg har ikke prøvd det selv, men jeg mener å ha sett mange oppskrifter på det. Noe sånt, for eksempel? Eller en linsesalat, med enten cherrytomater eller bakte rødbeter? Hehe, to sjeler én tanke igjen - linser er det eneste jeg også har tenkt på som alternativ. Den oppskriften du linker til så slett ikke dum ut! Og jeg har alle ingrediensene. Ellers har jeg også vurdert linsesalaten jeg pleier å lage til laks, dvs Puy-linser, (cherry)tomater, rødløk, bladpersille og vinaigrette med Dijonsennep og rå hvitløk. Det er også hvitløk i pølsene, forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå