Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Gjest Eurydike
Jeg aner faktisk ikke, jeg har heller aldri vært i nærheten av det (så nerdesenteret er faktisk på tur å overopphetes her :fnise:). Den eneste gangen jeg vet jeg har spist noe med det var faktisk på Moro; kjøttboller av kalv og svin i en stuing med blekksprut og poteter. Veldig gode kjøttboller, selv om resten var så som så. Og jeg kommer egentlig ikke på så mye annet enn kjøttboller umiddelbart, tror jeg må forske litt på oppskrifter, angående krydring og tilbehør. Innspill mottas med takk. :)

Visste jeg hadde sett noe sånt i et hefte om kalvekjøtt - se feks her. Men da trenger du også et kalvebryst, og det er vel ikke det enkleste å få tak i.

Det er en kjøttbolleoppskrift der også, tror jeg. Jeg tenker at det passer med italienske smaker til kalv - salvie, parmesan... og tomat i en eller annen form i tilbehøret?

Den gryten fra Moro hørtes forresten helt vannvittig ut! Og så jeg som lurte deg til å gå dit... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en kjøttbolleoppskrift der også, tror jeg. Jeg tenker at det passer med italienske smaker til kalv - salvie, parmesan... og tomat i en eller annen form i tilbehøret?

Ja, ta en titt her for italiensk inspirasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalvekjøtt har jo en ganske "sart" smak, så man må vel i alle fall være forsiktig om man ikke vil overdøve kjøttets egensmak. Kan sikkert fort kryddre det "i hjæl" så man bare kjenner krydder og ikke kjøttsmak. Kjøttboller høres ut som en god ide, eventuelt en eller annen stuing i blanding med milde rotgrønnsaker. Tror jeg må slå opp i "bibelen" når jeg kommer hjem :)
Ja, jeg tenkte å være forsiktig med krydringen. Hvilken "bibel" er det snakk om? *nysgjerrig*

Visste jeg hadde sett noe sånt i et hefte om kalvekjøtt - se feks her. Men da trenger du også et kalvebryst, og det er vel ikke det enkleste å få tak i.

Den gryten fra Moro hørtes forresten helt vannvittig ut! Og så jeg som lurte deg til å gå dit... :sjenert:

Nei, kalvebryst er vel neppe så lett å få tak i, men det så veldig godt ut.

Jeg tenkte også italiensk/pasta, og har sett på denne retten, men chili og spisskummen synes jeg høres vel heftig ut.

Gryten fra Moro var akkurat så vanvittig at jeg lot meg friste til å prøve den. :ler: Den var faktisk ikke så ille, bortsett fra sausen, som liknet en trist utgave av vanlig norsk brunsaus. Og du skal ikke ha dårlig samvittighet, Moro hadde stått på "to do"-listen min lenge i alle tilfelle.

Takk for innspill, begge to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dobbelsjekket med mamma, og joda, hun sier det går tre store brød (til to-litersformer) i bollen til Kenwood'en. :)

:) Da har jeg noe som står på ønskelisten min.

Helgen høres fin ut. Vi hadde en lat helg og det var deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late helger er favorittypen min. :)

For øvrig har jeg tenkt å prøve ut nyervervelsen i løpet av uken, jeg må bare finne en oppskrift som frister først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakker om denne :)
*fristet*

Apropos fristelser, en kollega var akkurat innom med Lindt-konfekt, og det ville jo være fryktelig uhøflig av meg å takke nei, ville det ikke? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Ellers har jeg kjøpt ørretfilet, (bestilt) hjortefilet, marinerte oliven, soltørkede tomater i olje, butternut squash (de hadde en, så jeg måtte bare), sukkererter, chorizo, tørket steinsopp og en stor frisk koriander.

Hvilken start på helgen! Hva endte du opp med når det gjelder steinsoppen, forresten? Brukte du bløtleggingsvannet?

Ellers må jeg innrømme at jeg kopierte deg og kjøpte en butternut squash på lørdag. Jeg laget puré/mos/stappe av halvparten på akkurat samme måte som man tilbereder potetstappe, bortsett fra at jeg brukte litt mindre væske, samt at jeg tilsatte muskattnøtt. Det var kjempegodt, selv om jeg fikk litt babymatfølelse, og jeg skal vedde på at det ikke finnes den ettåring i verden som ikke ville elsket det! :fnise: I går rørte jeg inn restene i risotto - også veldig godt. Jeg har tenkt å lage suppe av den andre halvparten i dag, men jeg tror jeg vil tilsette ett eller annet krydder som kan skjære litt gjennom sødmen. Ingefær kanskje? Eller chili? Eller begge deler? :klø: Er det noen som har forslag?

Må skryte litt av helgas aktiviteter, for å går malte jeg nemlig kjøttdeig av 6,5 kg elgkjøtt. Det er noe så utrolig tilfredstillende med den typen mat-auk, jeg får ro i sjelen av å holde på med det. Og om ikke det skulle være nok, så laget vi indisk lammegryte av et helt lammelår som vi beinet ut (nok både til middag og fryseren), før vi avsluttet med å koke kraft på beinet. Det er så herlig å ha tid til dennslags :)

Det høres ut som en drømmehelg! :) Vi kjøpte en elektrisk kjøttkvern på lørdag - fra før har vi bare en sånn gammeldags en med sveiv fra 50-tallet. Jeg gleder meg til å bruke den nye kvernen!

For øvrig kom jeg hjem i går med en sekk full av mat. Mamma hadde vært en tur i Sverige, og selvfølgelig tenkt på sin matglade datter, så jeg fikk flere pakker andebryst, kalvekjøttdeig og varmrøkt bacon. Dessuten masse sei som en av naboene har fisket. :sikle:

Så fantastisk! Jeg er enig med Fakse, Eurydike og deg i at det er viktig å ikke bruke for mye krydder, og at det vil være velegnet til italiensk mat av ett eller annet slag, kanskje som del av et måltid med tomater, mozzarella, basilikum, e.l. Samboeren min har forresten noen ganger laget svinekjøttboller med mandelmel og rosmarin, med egg som bindemiddel, og servert dem i en tomatsaus av grillede tomater og merian. Kanskje kalvedeigen vil passe i en slik rett, muligens med en annen urt enn rosmarin?

Ellers tenkte jeg umiddelbart på litt mer norske kjøttboller med forsiktig krydring, f.eks. med malt ingefær.

Snakker om denne :)

Så den er bra altså? Jeg turde ikke å bestille den, da jeg ikke hadde hørt om verken boken eller forfatteren før. Men nå har jeg ombestemt meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Hvilken start på helgen! Hva endte du opp med når det gjelder steinsoppen, forresten? Brukte du bløtleggingsvannet?

Ellers må jeg innrømme at jeg kopierte deg og kjøpte en butternut squash på lørdag. Jeg laget puré/mos/stappe av halvparten på akkurat samme måte som man tilbereder potetstappe, bortsett fra at jeg brukte litt mindre væske, samt at jeg tilsatte muskattnøtt. Det var kjempegodt, selv om jeg fikk litt babymatfølelse, og jeg skal vedde på at det ikke finnes den ettåring i verden som ikke ville elsket det! :fnise: I går rørte jeg inn restene i risotto - også veldig godt. Jeg har tenkt å lage suppe av den andre halvparten i dag, men jeg tror jeg vil tilsette ett eller annet krydder som kan skjære litt gjennom sødmen. Ingefær kanskje? Eller chili? Eller begge deler? :klø: Er det noen som har forslag?

Jeg brukte bløtleggingsvannet, ja, og i tillegg tørkede traktkantareller og stekte aromasopp. Kokte "soppvannet" veldig inn, men synes likevel smaken ble mindre kraftig enn jeg hadde håpet på. Men blandet med den stekte soppen og litt sjalottløk passet det veldig godt til hjortekjøttet. I dag har jeg imidlertid en skrekkelig mageknip, så kanskje jeg er forgiftet eller noe? :redd:

Jeg skal prøve butternut squash for første gang i morgen, og skal også lage suppe. Planlegger som deg å krydre med noe sterkt og eller aromatisk, uten å lage en direkte hot suppe. Ingefær og chili blir sikkert bra (hvis squashen smaker omtrent som gresskar, jeg har jo strengt tatt ikke prøvd foreløpig! :fnise: . Men Nilma har testet butternut squash, vet jeg! :)). Selv har jeg tenkt på malt koriander, chili/cayenne og allehånde i suppen.

(nå ble det litt spamming her, Nilma, men det var ihvertfall om mat... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å lage suppe av den andre halvparten i dag, men jeg tror jeg vil tilsette ett eller annet krydder som kan skjære litt gjennom sødmen. Ingefær kanskje? Eller chili? Eller begge deler? :klø: Er det noen som har forslag?
Suppen salsera skriver om her er kjempegod, og jeg liker egentlig ikke gresskarsuppe noe særlig. ;) Ser for meg at chili kan funke godt i denne. (Jeg brukte forresten en blanding av brun basmati og villris i stedet for naturris, og det var veldig godt.)

Samboeren min har forresten noen ganger laget svinekjøttboller med mandelmel og rosmarin, med egg som bindemiddel, og servert dem i en tomatsaus av grillede tomater og merian. Kanskje kalvedeigen vil passe i en slik rett, muligens med en annen urt enn rosmarin?
:sikle: Det høres vanvittig godt ut! Tror du det hadde vært mulig å smiske til seg en oppskrift?

Men Nilma har testet butternut squash, vet jeg! :)). Selv har jeg tenkt på malt koriander, chili/cayenne og allehånde i suppen.

(nå ble det litt spamming her, Nilma, men det var ihvertfall om mat... )

Ja, jeg har lagd den suppen jeg nevnte ovenfor og risotto. Selv om jeg normalt liker risotto bedre enn suppe, var det omvendt i dette tilfellet. Risottoen var for så vidt god, men litt tam.

Spamming er helt i orden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den er bra altså? Jeg turde ikke å bestille den, da jeg ikke hadde hørt om verken boken eller forfatteren før. Men nå har jeg ombestemt meg! :)

Har godt intrykk så langt, men har fått den i hus for ikke veldig lenge siden, så jeg kan egentlig ikke gi noen dom. Så langt er intrykket at den er veldig klassisk, med vekt på basisoppskrifter/bruk og det franske kjøkken. Jeg kan jo eventuelt komme tilbake med "vitnesbyrd" når jeg har brukt boken en stund, vil ikke gi noen garanti på den enda altså...

Vi har forresten elektrisk kjøttkvern som vi monterer på kjøkkemaskinen. En investering vi er veldig fornøyd med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kjøttkverner: Jeg var for så vidt forberedt på at det fulgte kjøttkvern med Kenwood-maskinen jeg kjøpte forrige uke, men da jeg pakket ut oppdaget jeg også at der var pølsehorn og, ikke minst, kibbeh-maker. Ikke at jeg klager, kan jo bli morsomt å prøve den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Suppen salsera skriver om her er kjempegod, og jeg liker egentlig ikke gresskarsuppe noe særlig. ;) Ser for meg at chili kan funke godt i denne. (Jeg brukte forresten en blanding av brun basmati og villris i stedet for naturris, og det var veldig godt.)

Ja, jeg har lagd den suppen jeg nevnte ovenfor og risotto. Selv om jeg normalt liker risotto bedre enn suppe, var det omvendt i dette tilfellet. Risottoen var for så vidt god, men litt tam.

Takk for tips! Jeg tror så gjerne at suppen var bedre enn risottoen. Som sagt synes jeg at denne grønnsaken krever litt krydder, da den ellers blir litt søtaktig og tam på smak. Stappen jeg laget på lørdag fungererte imidlertid kjempebra, da vi hadde den sammen med krydret lam. Det ble dermed en slags motvekt til alt krydderet. Risottoen i går ble bra fordi vi ganske enkelt bare hadde en veldig liten porsjon hver som forrett. Jeg ville ikke hatt den som hovedrett med mindre den hadde blitt tilsatt endel krydder.

:sikle: Det høres vanvittig godt ut! Tror du det hadde vært mulig å smiske til seg en oppskrift?

Det er godt! :) Han bruker ikke oppskrift, han fant på retten selv og tar det etter gefühlen. Men han blander altså malt svinekjøtt (kanskje det trengs litt ekstra fett hvis man bruker kalvekjøttdeig?) med salt, pepper, mandelmel, egg og urter, og lager bittesmå kjøttboller som stekes i ovnen. Jeg tror det er ca. en tredjedel mandelmel og to tredjedeler kjøttdeig. Jeg skal spørre om mer detaljer i kveld! :) Grunnen til at tomatsausen ble laget av grillede tomater sist, var rett og slett at vi hadde en del av det i kjøleskapet. De ble kjørt til puré og tilsatt olivenolje og merian. Basilikum er sikkert like bra. Tideligere har vi bare laget en helt enkel tomatsaus og kjørt den glatt med stavmikser.

Har godt intrykk så langt, men har fått den i hus for ikke veldig lenge siden, så jeg kan egentlig ikke gi noen dom. Så langt er intrykket at den er veldig klassisk, med vekt på basisoppskrifter/bruk og det franske kjøkken. Jeg kan jo eventuelt komme tilbake med "vitnesbyrd" når jeg har brukt boken en stund, vil ikke gi noen garanti på den enda altså...

Basisoppskrifter og det franske kjøkken er noe jeg har veldig sansen for for tiden, så det passer jo bra! Ellers har jeg nettopp fått Larousse Gastronomique i hus, og der også ligger vekten på slike ting.

Hehe, hvis jeg bestiller den og det viser seg at jeg ikke liker den, skal jeg ikke skylde på deg altså! Grunnen til at jeg ikke har kjøpt den er ikke at jeg er skeptisk eller noe sånt, det er bare det at jeg foretrekker å kjøpe bøker som jeg enten har blitt anbefalt/som har fått god omtale, eller som har forfattere som jeg har sansen for. Det finnes jo så uendelig mye dårlig på kokebokmarkedet!

Vi har forresten elektrisk kjøttkvern som vi monterer på kjøkkemaskinen. En investering vi er veldig fornøyd med :)

Angående kjøttkverner: Jeg var for så vidt forberedt på at det fulgte kjøttkvern med Kenwood-maskinen jeg kjøpte forrige uke, men da jeg pakket ut oppdaget jeg også at der var pølsehorn og, ikke minst, kibbeh-maker. Ikke at jeg klager, kan jo bli morsomt å prøve den ut.

Vi har denne maskinen fra Bosch, som man kan få kjøpt kjøttkvern til å montere på. Men akkurat det systemet virker så kronglete, da man må legge maskinen på siden :overrasket:. Vi kjøpte derfor frittstående kjøttkvern fra Kenwood, som for øvrig også har kibbeh-maker. Vi får se om det blir brukt! :ler: Jeg har for øvrig veldig lyst til å forsøke å lage pølser, men problemet er slik jeg ser det at pølser vel ikke kan fryses? :klø: Jeg regner nemlig med at hvis pølser hadde egnet seg for frysing ville alle frysediskene på Rema vært stappfulle av det! Jeg ser ikke akkurat for meg at vi finner frem kjøttkvernen, pølsehornet og tarmer og lager 3-4 pølser bare sånn til en hverdagsmiddag. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har denne maskinen fra Bosch, som man kan få kjøpt kjøttkvern til å montere på. Men akkurat det systemet virker så kronglete, da man må legge maskinen på siden :overrasket:.

Er faktisk en tilsvarende maskin vi har, og selv om det kan virke komplisert, så synes jeg det fungerer utmerked bra. Spesielt fornøyd med at det er enkelt å sette sammen kjøttverna og enkelt å vaske den. Og jeg bruker faktisk kjøttkverna oftere enn jeg hadde trodd så alt i alt bare positivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Hvorfor skal ikke pølser kunne fryses? :klø:

Jeg har pølser i fryseren, jeg, og kjøper ofte spesielle pølser (feks diverse gårdsproduserte) fra en av spesialbutikkene jeg ofte frekventerer, og de selges i svært mange tilfeller i frossen tilstand.

Jeg synes forøvrig også det høres veldig morsomt ut å lage egne pølser! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane

Jeg har pølser i fryseren, jeg, og kjøper ofte spesielle pølser (feks diverse gårdsproduserte) fra en av spesialbutikkene jeg ofte frekventerer, og de selges i svært mange tilfeller i frossen tilstand.

Jeg synes forøvrig også det høres veldig morsomt ut å lage egne pølser! :)

Det var bare noe jeg trodde fordi jeg aldri har sett frosne pølser noe sted. Men etter ditt innlegg og noen google-søk vet jeg bedre! :)

Krydderproblemet løste seg forresten av seg selv. Jeg brukte nemlig krydret lammesjy fra dampingen av lammet, som smaker av lam, vin, vineddik, chili og fennikelfrø. Men jeg skal spare forslagene jeg har fått her til en senere anledning! Suppen er ikke ferdig ennå, så jeg vet ikke om resultatet blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Badiane
Det er godt! :) Han bruker ikke oppskrift, han fant på retten selv og tar det etter gefühlen. Men han blander altså malt svinekjøtt (kanskje det trengs litt ekstra fett hvis man bruker kalvekjøttdeig?) med salt, pepper, mandelmel, egg og urter, og lager bittesmå kjøttboller som stekes i ovnen. Jeg tror det er ca. en tredjedel mandelmel og to tredjedeler kjøttdeig. Jeg skal spørre om mer detaljer i kveld! :) Grunnen til at tomatsausen ble laget av grillede tomater sist, var rett og slett at vi hadde en del av det i kjøleskapet. De ble kjørt til puré og tilsatt olivenolje og merian. Basilikum er sikkert like bra. Tidligere har vi bare laget en helt enkel tomatsaus og kjørt den glatt med stavmikser.

Ikke hør på meg! :fnise:

Han bruker ca 3/4 malt svinekjøtt, 1/4 mandelmel pluss litt finhakket løk, salt, pepper og salvie. Så ikke noe egg, og heller ikke rosmarin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser også pølser. Det er ikke alltid så lett å få tak i spennende pølser her, så når jeg først kommer over Idsøe-pølser hos favorittbutikken pleier jeg å hamstre litt.

Ikke hør på meg! :fnise:

Han bruker ca 3/4 malt svinekjøtt, 1/4 mandelmel pluss litt finhakket løk, salt, pepper og salvie. Så ikke noe egg, og heller ikke rosmarin.

Tusen takk! :)

Skal så absolutt prøve dem ved anledning. Men hva er egentlig mandelmel? :klø: Rett og slett malte mandler, eller noe mer avansert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg slått opp, og det viser seg at "bibelen" har intet mindre enn 47 tettskrevne sider om kalv. For å nevne noen er det kalvebiffretter, kalveblanquetteretter, kalvebogretter, kalvebrisselretter, kalvebrystretter, kalvefiletretter, kalvefotretter, kalvehjernereter og kalvehjerneretter. Og det var altså bare et lite utvalg. Derimot er det ikke et ord om kalvekjøttdeig eller kalvekjøttdeigretter.

Det nermeste jeg kommer er kalveragu, der terninger av kalvekjøtt vendes i mel og stekes, panna deglaseres, alt has i en kjele sammen med tomatpure og eventuelt kraft til det dekker kjøttet. Hvitløk og urtekvast (laurbærblad, timian, persille, hel ingefær og pepper) tilsettes etter en stund, og det hele får trekke til kjøttet er mørt. Så tilsettes småløk og gulrot glasert i smør, sukker og kjøttvlace, samt friske sjampinjonger stekt i smør og sitronsaft.

Det presenteres en rekke varianter med dette som basisoppskrift, og det ser ut til at "tema" er det samme som vi tenkte, altså nærmere italiensk mat. Kanskje jeg må høre om Mydland kan skaffe kalvekjøttdeig så jeg får teste litt jeg også :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Skal så absolutt prøve dem ved anledning. Men hva er egentlig mandelmel? :klø: Rett og slett malte mandler, eller noe mer avansert?

:Nikke: Malte mandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...