Fakse Skrevet 24. oktober 2007 #1061 Del Skrevet 24. oktober 2007 Så da hever ikke brøddeigen i bollen? Jeg bekymrer meg nemlig for om den ikke vokser ut over bollen. I forhold til baljen min ser de bollene nemlig veldig små ut. Joda, de hever, men de går ikke over kanten. Tror nok fasongen på bollen lurer deg litt. Vet også at det finnes boller i flere størrelser, kanskje din er litt liten? Kommer tilbake med brød-tips seinere, for nå er det leggetid her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #1062 Del Skrevet 24. oktober 2007 MIn bestemor solgte også parfyme i sin rikholdige landhandel, i tillegg til Date og denslags noen gamle, engelske greier som duftet hhv. liljekonvall og fiol. Liljekonvall var min første parfyme. Det jeg prøver å si, at hadde det vært meg, hadde valget betydd å gå i barndommen på et vis.Morsomt det der, for meg er liljekonvall først og fremst gammel-dame-parfyme, eller kanskje jeg heller burde si "klassisk". Den jeg kjøpte luktet sterkt med det samme, men ble helt nydelig etter en stund på huden, blomsteraktig, men likevel litt varm og "dyp". Så da hever ikke brøddeigen i bollen? Jeg bekymrer meg nemlig for om den ikke vokser ut over bollen. I forhold til baljen min ser de bollene nemlig veldig små ut.På min splitternye Kenwood står det at bollen tar 6,7 liter, så det burde gå fint med tre brød i den, vil jeg tro. Som Fakse sier er det kanskje formen på bollen som lurer deg litt? For jeg er enig i at den ikke ser ut som om den rommer fullt så mye. Du er heldig som har en så hyggelig svigermor, Nilma. Det er jeg. Hver gang en venninne av meg forteller om besøk fra sin svigermor, får jeg lyst til å sende blomster til min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 25. oktober 2007 #1063 Del Skrevet 25. oktober 2007 Joda, de hever, men de går ikke over kanten. Tror nok fasongen på bollen lurer deg litt. Vet også at det finnes boller i flere størrelser, kanskje din er litt liten? Kommer tilbake med brød-tips seinere, for nå er det leggetid her Godt mulig det er formen som lurer meg. Jeg har bare sett dem hos andre, selv om fristelsen har vært stor til å kjøpe en flere ganger. Foreløpig er det jeg som er kjøkkenmaskinen hjemme hos oss. På min splitternye Kenwood står det at bollen tar 6,7 liter, så det burde gå fint med tre brød i den, vil jeg tro. Som Fakse sier er det kanskje formen på bollen som lurer deg litt? For jeg er enig i at den ikke ser ut som om den rommer fullt så mye. Neste gang jeg baker brød får jeg se etter hvor høyt deigen går i baljen min og måle etterpå hvor mange liter det sånn circa kan være. Hvis jeg husker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #1064 Del Skrevet 26. oktober 2007 For en start på dagen! Jeg kom inn i gangen på jobb mens jeg forsøkte å balansere en liten koffert, en sekk, håndveske og adgangskort. Alt dette + nye, glatte sko -> rett på trynet. Til å begynne med gjorde det mest vondt i forfengeligheten, med 4-5 mennesker som kom ut fra kontoret sitt for å se, men nå som jeg har kommet meg trygt inn på eget kontor kjenner jeg at jeg har vondt i knærne, og er både skjelven og svett. :dåne: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 26. oktober 2007 #1065 Del Skrevet 26. oktober 2007 Ojsann. Ikke gøy å falle med publikum. Jeg ønsker deg en fortsatt hyggelig morgen. Her gjenstår rydding av kjøkken, kjøring i barenhage og re opp senger før jeg kommer meg på kontoret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 26. oktober 2007 #1066 Del Skrevet 26. oktober 2007 Usj, det hørtes ikke mye gøy ut! Håper knærne ikke fikk så veldig hard trøkk! Er det helgetur hjem til mamma du er pakket og klar til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #1067 Del Skrevet 26. oktober 2007 Ojsann. Ikke gøy å falle med publikum. Jeg ønsker deg en fortsatt hyggelig morgen. Her gjenstår rydding av kjøkken, kjøring i barenhage og re opp senger før jeg kommer meg på kontoret.Ikke så gøy med publikum, nei, tror jeg var temmelig rød i toppen. En hyggelig morgen til deg også! Usj, det hørtes ikke mye gøy ut! Håper knærne ikke fikk så veldig hard trøkk! Er det helgetur hjem til mamma du er pakket og klar til?Tror knærne står det over, det kjennes i hvert fall bedre nå. Ja, skal hjem til mamma en tur i helgen, det blir koselig. (Og for ordens skyld, mengden bagasje skyldes ikke min vanlige hang til overpakking, men jeg har med meg en par bursdagsgaver som tar litt plass. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 26. oktober 2007 #1068 Del Skrevet 26. oktober 2007 God morgen, en bedre dag (nå kan det vel bare gå oppover, etter knefallet) og en strålende helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #1069 Del Skrevet 26. oktober 2007 Tusen takk, hera! Joda, jeg ser lysere på livet nå, etter en kanne god kaffe (Malabar-espresso), og ved tanken på at jeg tar helg om tre timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #1070 Del Skrevet 26. oktober 2007 For øvrig lurer jeg på om mat-nerdingen har gått litt langt når man tar med matpakke på hurtigbåten? :klø: Det er riktignok noen år siden sist jeg tok den båten, men da var maten så fæl (ferdigpakkete baguetter/sandwicher og ekle pølser) at jeg ikke ville utsette meg for det i dag. Derfor har jeg fylt et stort rundstykke med omelett med chorizo, gruyère og purre (og så håper jeg at folk ikke ser alt for rart på meg ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 26. oktober 2007 #1071 Del Skrevet 26. oktober 2007 For øvrig lurer jeg på om mat-nerdingen har gått litt langt når man tar med matpakke på hurtigbåten? :klø: Nei. Matpakke har lang tradisjon. God helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 26. oktober 2007 #1072 Del Skrevet 26. oktober 2007 Joda, jeg ser lysere på livet nå, etter en kanne god kaffe (Malabar-espresso), og ved tanken på at jeg tar helg om tre timer. Haha, Malabar-espresso i presskanne er selvsagt også min favoritt! Har nettopp kjøpt ny forsyning i dag, på en laang handlerunde i mitt lokale matmekka. Det gikk endel kaffe i går kveld - mannen har nemlig fått en lei tendens til å overraske meg med sjokolademoussekake fra konditori til dessert midt i uken. Dessertkarantene, liksom... Ellers har jeg kjøpt ørretfilet, (bestilt) hjortefilet, marinerte oliven, soltørkede tomater i olje, butternut squash (de hadde en, så jeg måtte bare), sukkererter, chorizo, tørket steinsopp og en stor frisk koriander. Ja, og så fikk jeg tilbud om jobb i varmdisken hos fiskehandleren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter #1073 Del Skrevet 29. oktober 2007 Godt mulig det er formen som lurer meg. Jeg har bare sett dem hos andre, selv om fristelsen har vært stor til å kjøpe en flere ganger. Foreløpig er det jeg som er kjøkkenmaskinen hjemme hos oss. Neste gang jeg baker brød får jeg se etter hvor høyt deigen går i baljen min og måle etterpå hvor mange liter det sånn circa kan være.Har dobbelsjekket med mamma, og joda, hun sier det går tre store brød (til to-litersformer) i bollen til Kenwood'en. Haha, Malabar-espresso i presskanne er selvsagt også min favoritt! Hvorfor er jeg ikke overrasket? Har nettopp kjøpt ny forsyning i dag, på en laang handlerunde i mitt lokale matmekka. Det gikk endel kaffe i går kveld - mannen har nemlig fått en lei tendens til å overraske meg med sjokolademoussekake fra konditori til dessert midt i uken. Dessertkarantene, liksom... Slemme, slemme mannen! Ja, og så fikk jeg tilbud om jobb i varmdisken hos fiskehandleren. Jeg er egentlig ikke så overrasket over dét heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 29. oktober 2007 #1074 Del Skrevet 29. oktober 2007 God morgen, og god mandag Må skryte litt av helgas aktiviteter, for å går malte jeg nemlig kjøttdeig av 6,5 kg elgkjøtt. Det er noe så utrolig tilfredstillende med den typen mat-auk, jeg får ro i sjelen av å holde på med det. Og om ikke det skulle være nok, så laget vi indisk lammegryte av et helt lammelår som vi beinet ut (nok både til middag og fryseren), før vi avsluttet med å koke kraft på beinet. Det er så herlig å ha tid til dennslags Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter #1075 Del Skrevet 29. oktober 2007 Jeg har hatt en veldig fin helg. Litt stress å reise sju timer hver vei for en helg, men det var egentlig verdt det. Har bedrevet avslapning på høyt plan, skravlet i timesvis og spist god mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 29. oktober 2007 #1076 Del Skrevet 29. oktober 2007 Høres ut som en flott helg! Reisetiden kan jo faktisk også være ganske avslappende om man har med riktig lesestoff og barna i nærheten ikke er for elleville Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter #1077 Del Skrevet 29. oktober 2007 God morgen, og god mandag Må skryte litt av helgas aktiviteter, for å går malte jeg nemlig kjøttdeig av 6,5 kg elgkjøtt. Det er noe så utrolig tilfredstillende med den typen mat-auk, jeg får ro i sjelen av å holde på med det. Og om ikke det skulle være nok, så laget vi indisk lammegryte av et helt lammelår som vi beinet ut (nok både til middag og fryseren), før vi avsluttet med å koke kraft på beinet. Det er så herlig å ha tid til dennslags Det høres ut som en veldig tilfredsstillende helg. Jeg er helt enig med deg, tilberedning av mat på det planet gir en utrolig sjelefred. For øvrig kom jeg hjem i går med en sekk full av mat. Mamma hadde vært en tur i Sverige, og selvfølgelig tenkt på sin matglade datter, så jeg fikk flere pakker andebryst, kalvekjøttdeig og varmrøkt bacon. Dessuten masse sei som en av naboene har fisket. God mandag til deg også, Fakse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 29. oktober 2007 #1078 Del Skrevet 29. oktober 2007 For øvrig kom jeg hjem i går med en sekk full av mat. Mamma hadde vært en tur i Sverige, og selvfølgelig tenkt på sin matglade datter, så jeg fikk flere pakker andebryst, kalvekjøttdeig og varmrøkt bacon. Dessuten masse sei som en av naboene har fisket. Ååå! Kalvekjøttdeig har jeg aldri vært i nærheten av - hva bruker du den til? *tiltakende spraking i nerdesenteret i hjernen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter #1079 Del Skrevet 29. oktober 2007 Ååå! Kalvekjøttdeig har jeg aldri vært i nærheten av - hva bruker du den til? *tiltakende spraking i nerdesenteret i hjernen*Jeg aner faktisk ikke, jeg har heller aldri vært i nærheten av det (så nerdesenteret er faktisk på tur å overopphetes her ). Den eneste gangen jeg vet jeg har spist noe med det var faktisk på Moro; kjøttboller av kalv og svin i en stuing med blekksprut og poteter. Veldig gode kjøttboller, selv om resten var så som så. Og jeg kommer egentlig ikke på så mye annet enn kjøttboller umiddelbart, tror jeg må forske litt på oppskrifter, angående krydring og tilbehør. Innspill mottas med takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 29. oktober 2007 #1080 Del Skrevet 29. oktober 2007 Kalvekjøtt har jo en ganske "sart" smak, så man må vel i alle fall være forsiktig om man ikke vil overdøve kjøttets egensmak. Kan sikkert fort kryddre det "i hjæl" så man bare kjenner krydder og ikke kjøttsmak. Kjøttboller høres ut som en god ide, eventuelt en eller annen stuing i blanding med milde rotgrønnsaker. Tror jeg må slå opp i "bibelen" når jeg kommer hjem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå