Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Den har vi, og den er suveren!

Jeg bruker den til gjærbakst, men også til å kverne kjøtt o.l. Til og med stappe pølser kan man gjøre. Jeg er igrunn overrasket over at den ikke legger unger og bretter tøy også.

:ler:

Jeg er litt fristet av alt ekstrautstyret, ja. Kverner kjøtt gjør jeg ikke så ofte, men det er jo veldig kjekt å kunne lage større porsjoner fiskemat enn det som er mulig i foodprocessor.

Den er som du har observert ikke i børstet stål, men ser ganske fin ut. Bollen er i stål. Hos oss står den fremme hele tiden, og det er praktisk nok.
Jeg tror det er nødvendig å ha den fremme, jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet at den neppe blir dratt frem så ofte om den står innerst i et skap. *lat*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...og det er vel egentlig der mine problemer med gjærbakst ligger. Det blir stort sett spiselig, men jeg synes det er så ulidelig kjedelig med knaing, heving, mer knaing, utbaking, mer heving... :sprettoy: Men jeg ser for meg at en kjøkkenmaskin kan hjelpe litt her, og det er nok bryet verdt, for hjemmebakst er jo så utrolig godt.

Jeg mener bestemt at mamma pleide å bake tre store brød av gangen i sin gamle Kenwood, men jeg skal dobbelsjekke med henne.

(Hun kjøpte forøvrig en maskin fra Bosch da Kenwood'en døde etter minst 20 års tjeneste, men den hater hun av godt hjerte, så jeg tror hun planlegger å miste den i gulvet, slik at hun kan kjøpe ny Kenwood. :fnise:)

Det hadde vært fint! Nå bruker jeg en diger balje hvor deigen har mye plass (og hendene mine også, slik at jeg slipper å få mel over hele kjøkkenet). Jeg laget forresten "nødbrød" i går kveld. Nødbrød er for meg brød som ikke er fullt så grove (brukte bare 50 % grovt mel) og som man kan steke uten at de må heve så lenge. Med gulrot og solsikkefrø ble de ganske gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at mamma pleide å bake tre store brød av gangen i sin gamle Kenwood, men jeg skal dobbelsjekke med henne.

(Hun kjøpte forøvrig en maskin fra Bosch da Kenwood'en døde etter minst 20 års tjeneste, men den hater hun av godt hjerte, så jeg tror hun planlegger å miste den i gulvet, slik at hun kan kjøpe ny Kenwood. :fnise:)

Jupp, god plass i en Kenwood Major eller hva den nå heter. Min mamma baker noen ganger tre store og ett mindre brød på en gang. Hennes brød er ganske grove, og hun lager deigen så løs at den kan helles direkte over i form i stede for å måtte knas ut på benken. De blir litt mer kompakte når man gjør det på den måten, men også veldig saftige. Tenkte det var tips som kunne komme godt med i forbindelse med gjærbakstkompleksene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Fakse og salsera: Tar gjerne imot teskje-beskrivelser/oppskrifter på de ekstra grove brødene. :sjenert:

Akkurat noe slikt skulle gjerne hatt på repetoaret - til nå har det gått i boller, pizzadeig og baguetter (sistnevnte med starter og bare en ertestor klump gjær. *avansert* :lol: ).

Det er forresten Kenwood Major jeg har - relativt nyarvet. :)

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at svigermor kommer seg!

Ang kjøkkenmskin så har jeg KitchenAid selv, foreldrene mine har Kenwood, så jeg har erfaring med begge. VIlle kanskje ha kjøpt Kenwood pga. størrelse dersom jeg skulle kjøpe igjen, samt at du kan ha en blender/hurtimixer som tilsats til kenwoode, det kan du ikke på KA. Men siden jeg hadde en super blender fra før pluss at maskinen skulle stå framme, lot jeg det være avgjørende i kjøpet. Og er forsåvidt veldig fornøyd med funksjonaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
:fnise:

(Dette er ikke en kommentar til noen av de ovenstående innleggene, men til enkelte innlegg i matforumet.)

Jeg klarer faktisk å irritere meg over de nevnte innleggene. :sjenert:

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Jeg klarer faktisk å irritere meg over det. :sjenert:

Jeg også! Det er to typer kokker jeg irriterer meg over:

1) De som ikke er flinke til å lage mat. Disse avslutter gjerne oppskriftene med "dette er snadder!"

2) De som jobber på gode restauranter og som er flinke, men bare når det gjelder restaurantmat. Disse blir gjerne helt hjelpeløse hvis de befinner seg foran vanlige råvarer og ikke har et helt arsenal av kraft og luksusråvarer tilgjengelig.

Endret av Badiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Jeg klarer faktisk å irritere meg over de nevnte innleggene. :sjenert:

Jeg fikk en ubendelig trang til å være fryktelig arrogant i går kveld. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg fikk en ubendelig trang til å være fryktelig arrogant i går kveld. :fnise:

Jeg må innrømme at det gledet meg :sjenert: (som jeg også visket i boken din ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

(Dette er ikke en kommentar til noen av de ovenstående innleggene, men til enkelte innlegg i matforumet.)

Uff ja! Jeg humret godt over et av innleggene dine (og greide ikke å dy meg for å tilføye litt for egen regning :sjenert:) .

Jeg også! Det er to typer kokker jeg irriterer meg over:

1) De som ikke er flinke til å lage mat. Disse avslutter gjerne oppskriftene med "dette er snadder!"

Helt greit å ikke være flink til å lage mat, men det gjelder jo å kjenne sin begrensning. Dét er det tydeligvis ikke alle som gjør.

Fint at svigermor kommer seg!

Ang kjøkkenmskin så har jeg KitchenAid selv, foreldrene mine har Kenwood, så jeg har erfaring med begge. VIlle kanskje ha kjøpt Kenwood pga. størrelse dersom jeg skulle kjøpe igjen, samt at du kan ha en blender/hurtimixer som tilsats til kenwoode, det kan du ikke på KA. Men siden jeg hadde en super blender fra før pluss at maskinen skulle stå framme, lot jeg det være avgjørende i kjøpet. Og er forsåvidt veldig fornøyd med funksjonaliteten.

Når det gjelder tilbehør så er det først og fremst kjøttkvern som frister meg, jeg har både foodprocessor og blender fra før. Men en KitchenAid gjør seg jo veldig godt på benken. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Helt greit å ikke være flink til å lage mat, men det gjelder jo å kjenne sin begrensning. Dét er det tydeligvis ikke alle som gjør.

Nettopp! Enkeltpersoner kan gjerne være så dårlige eller gode til å lage mat de vil for min del. Men når folk med kokkeutdannelse uttaler seg i egenskap av å være fagpersoner, synes jeg at man kan forlange at de det kommer med holder mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder tilbehør så er det først og fremst kjøttkvern som frister meg, jeg har både foodprocessor og blender fra før. Men en KitchenAid gjør seg jo veldig godt på benken. :)

Ja - jeg har ikke noe tilbehør ennå, men skal kjøpe kjøttkvern, pastamaskin og iskrembolle på www.jcpenney.com til jul.

Må inn og sjekke ovennevnte diskusjon....

*lol* over "dette er snadder"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat melding fra svigermor: Tusen takk for nydelig parfyme. Du er alltid så omtenksom. Det går fremover dag for dag. Blir nesten litt rørt, jeg. :icon_smile:

Parfymen var for øvrig herfra. Der oppdaget jeg nok et tegn på at alderdommen kommer snikende; den parfymen jeg likte best var av alle ting liljekonvall. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parfymen var for øvrig herfra. Der oppdaget jeg nok et tegn på at alderdommen kommer snikende; den parfymen jeg likte best var av alle ting liljekonvall. :overrasket:

MIn bestemor solgte også parfyme i sin rikholdige landhandel, i tillegg til Date og denslags noen gamle, engelske greier som duftet hhv. liljekonvall og fiol. Liljekonvall var min første parfyme. Det jeg prøver å si, at hadde det vært meg, hadde valget betydd å gå i barndommen på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jupp, god plass i en Kenwood Major eller hva den nå heter. Min mamma baker noen ganger tre store og ett mindre brød på en gang. Hennes brød er ganske grove, og hun lager deigen så løs at den kan helles direkte over i form i stede for å måtte knas ut på benken. De blir litt mer kompakte når man gjør det på den måten, men også veldig saftige. Tenkte det var tips som kunne komme godt med i forbindelse med gjærbakstkompleksene ;)

Så da hever ikke brøddeigen i bollen? Jeg bekymrer meg nemlig for om den ikke vokser ut over bollen. I forhold til baljen min ser de bollene nemlig veldig små ut.

Fakse og salsera: Tar gjerne imot teskje-beskrivelser/oppskrifter på de ekstra grove brødene. :sjenert:

Akkurat noe slikt skulle gjerne hatt på repetoaret - til nå har det gått i boller, pizzadeig og baguetter (sistnevnte med starter og bare en ertestor klump gjær. *avansert* :lol: ).

Det er forresten Kenwood Major jeg har - relativt nyarvet. :)

Du høres mer avansert ut enn meg. Jeg baker mest vanlige brød siden jeg ikke er noe glad i kjøpebrød.

Så nøyaktig er oppskriften (dessverre) ikke, men den er omtrent slik:

1 l siktet mel

1 l sammalt mel, fint

1 l sammalt mel, grovt

1- 1,5 pakke gjær

vann

noen ss olje

1 ts salt

event 1 ss sukker, honning eller sirup

I tillegg kommer ca 5 dl med havregryn, linfrø, gresskarkjerner, solsikkefrø, valnøtter eller andre nøtter. Av og til tilsetter jeg raspet gulrot eller squash, alt etter hva jeg har.

Linfrø og havregryn pleier jeg å helle kokende vann over en stund før jeg skal lage brød, da blir ikke brødene så tørre.

Jeg lar deigen heve en gang godt før jeg baker ut brødene og de etterhever ca. 40 min. i formene. Stekes 40 min. ved 225 grader, deretter pleier jeg å ettersteke dem 10. min uten form.

Du er heldig som har en så hyggelig svigermor, Nilma. :)

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ligger Heras tips?

Gjærdeig er egentlig ganske enkelt. Så lenge væsken har riktig temperatur kan man i grunnen bare få ganske godt resultat. Deretter prøver man seg fram til man får fantastisk resultat (iblant). Den eneste som ikke har fått det til, var ei venninne som trodde man måtte bruke kokende vann. :fnise:

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Tipsene til hera fikk jeg i dagboken hennes for en tid tilbake (til speltbrød). :)

Den gjærdeigen jeg har forsøkt meg på etter at jeg fikk kjøkkenmaskin har tildels blitt perfekt den, altså. Men det henger antakelig igjen noen vonde minner fra tiden da jeg var fattig student og skulle bake alt brødet mitt selv i trekkfulle kollektivkjøkken, med tid og tålmodighet til å kna for hånd i sånn ca. 2-3 minutter. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...