Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Jeg har heller ikke vært i Lyon. Men jeg antar at det for meg vil være så nær mathimmelen man kan komme med alle pølsene, terrinene, rillettene og alle de andre rettene som er proppfulle av animalsk fett og som helst bør skylles ned med store mengder beaujolais. :)
:jepp: O lykke!

Jeg regner med at du vet hvem jeg er. :sjenert:
Det demret ganske fort, ja. :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helen Parr

Det hørtes herlig ut med en tur til Lyon.

Jeg sveipet innom byen da jeg i en alder av atten år reiste på interrail med en venninne, og vi visste neppe hva vi gikk glipp av matmessig da vi reiste videre samme kveld fordi vi skulle til den franske rivieraen.

Når sant skal sies var det ikke kulinariske utskeielser som stod på programmet den ferien. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey! Selv ikke jeg kan planlegge en ferie på 12 timer! :ler:

Men det kommer nok, ja. :sjenert:

:ler:

Det er veldig fint å ha noe å se fram til nå som det begynner å kaldt og ufyselig her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg i rekken av de som ikke har vært i Lyon, men som

kunne godt ha tenkt seg en tur. ;)

:)

Når sant skal sies var det ikke kulinariske utskeielser som stod på programmet den ferien. :sjenert:
Det var vel knapt å forvente. :sjarmor:

Det er veldig fint å ha noe å se fram til nå som det begynner å kaldt og ufyselig her hjemme.
:jepp:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor er kommet hjem fra sykehuset. Hun er selvfølgelig fremdeles noe redusert, men ting går fremover. :)

Mannen er på tur til Vestlandet nå for å være sammen med familien noen dager. Litt kjipt, i og med at han var borte størsteparten av forrige uke, og reiser rett til Trondheim på søndag for å være der til neste torsdag. Men jeg får trøste meg med at familien der trenger ham mer enn meg akkurat nå, og at det jo blir koselig å reise hjem til min familie i helgen.

Dessuten er jeg veldig fornøyd med at jeg kan stryke nok en julegave av listen, attpåtil en av dem som pleier å volde meg mest hodebry. :gave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Ja, det ble litt mye akkurat nå, men stort sett liker jeg jo mitt eget selskap veldig godt. ;)

Har du ikke noen matprosjekter som kan korte ventetiden litt, da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen spesielle prosjekter, nei. Fryseren er full (igjen!), så det måtte i så fall være å spise ut av den. :fnise:

Forresten Eurydike, hvordan går det med deg og Kenwood'en din? Har du kommet over traumene? Vi har nemlig ikke funnet noe fornuftig å bruke opp de siste bryllupsgavepengene på, så jeg vurderer å kjøpe en kjøkkenmaskin (selv om det strengt tatt er fullt nok på kjøkkenbenken). Jeg har faktisk veldig lyst på en Kenwood, selv om KitchenAid er griselekker, så innbiller jeg meg at Kenwood er vel så praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Forresten Eurydike, hvordan går det med deg og Kenwood'en din? Har du kommet over traumene? Vi har nemlig ikke funnet noe fornuftig å bruke opp de siste bryllupsgavepengene på, så jeg vurderer å kjøpe en kjøkkenmaskin (selv om det strengt tatt er fullt nok på kjøkkenbenken). Jeg har faktisk veldig lyst på en Kenwood, selv om KitchenAid er griselekker, så innbiller jeg meg at Kenwood er vel så praktisk.

Huff, for et kjedelig problem! :fnise:

Nei, Kenwooden min... :sjenert: Den står på boden med en plastpose over seg, stygg og stor som den er. :ler: Har imidlertid lokalisert en stålbolle som kan kjøpes på nettet (fra Danmark), og da blir den jo straks mer presentabel. Når vi en gang får somlet oss til å sette oppussingsplanene for kjøkkenet ut i livet, skal den etterhvert få sin faste plass på et bedre organisert kjøkken, tenker jeg. :)

Når det gjelder bruk, har vi forsøkt oss på litt gjærbakst, men der jobber jeg som du vet med traumene mine, så jeg må ta det gradvis. Men hver gang jeg blar i boken Brød fra Åpent bakeri blir jeg veldig inspirert, så det anbefaler jeg.

Tror ellers definitivt at Kenwood er mer praktisk enn KitchenAid, det går jo igjen i de fleste tråder om dette emnet, ser jeg. Ikke minst gjelder det kapasitet mht store gjærdeiger, såvidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for Kenwood-input. :)

Varianten jeg så på var faktisk ikke så verst. Den var i en slags stålfarge (men litt annerledes enn børstet stål, tror jeg), og hadde stålbolle. Dessuten er den litt rundere i kantene og nettere enn de litt eldre modellene jeg har sett (i hvert fall den fra 70-tallet vi hadde i barndomshjemmet mitt i alle år).

Og ja, det er først og fremst gjærbakst jeg har i tankene, jeg har jo som kjent også litt traumer på det området, og jeg gidder i hvert fall ikke stå og kna for hånd. :sjenert:

Nå er jeg seriøst fristet her, jeg kan jo alltids sette bort brødristeren som jeg bruker en gang i halvåret eller så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Varianten jeg så på var faktisk ikke så verst. Den var i en slags stålfarge (men litt annerledes enn børstet stål, tror jeg), og hadde stålbolle. Dessuten er den litt rundere i kantene og nettere enn de litt eldre modellene jeg har sett (i hvert fall den fra 70-tallet vi hadde i barndomshjemmet mitt i alle år).

Og ja, det er først og fremst gjærbakst jeg har i tankene, jeg har jo som kjent også litt traumer på det området, og jeg gidder i hvert fall ikke stå og kna for hånd. :sjenert:

Nå er jeg seriøst fristet her, jeg kan jo alltids sette bort brødristeren som jeg bruker en gang i halvåret eller så...

Da synes jeg du skal gå for det. Kjøp, kjøp! :ler:

Så kan vi starte en støttegruppe her for matnerder med gjærbakstkomplekser, og utveksle erfaringer, katastrofer og triumfer. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan vi starte en støttegruppe her for matnerder med gjærbakstkomplekser, og utveksle erfaringer, katastrofer og triumfer. :fnise:
Høres ut som en plan! :lur:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare skyte inn at jeg ikke har gjærbakstkomplekser.

Er stort sett fornøyd med resultatet. De gangene jeg ikke er

helt fornøyd skyldes det at jeg ikke har planlagt tidsforbruket

rett. Det tar litt tid med gjærbakst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Jeg har heller ingen gjærbakstkomplekser. Men nå har jeg kanskje ikke så høye krav som dere? Jeg har også lyst på en kjøkkenmaskin, men jeg lurer rett og slett på om bollene er store nok? Jeg baker minst (store) tre brød om gangen og da bruker jeg tre liter diverse mel. I tillegg kommer vann, diverse frø, havregryn, nøtter og hva jeg måte finne på. Deigen vokser seg jo ganske stor. Jeg synes de bollene ser så små ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar litt tid med gjærbakst. :)
...og det er vel egentlig der mine problemer med gjærbakst ligger. Det blir stort sett spiselig, men jeg synes det er så ulidelig kjedelig med knaing, heving, mer knaing, utbaking, mer heving... :sprettoy: Men jeg ser for meg at en kjøkkenmaskin kan hjelpe litt her, og det er nok bryet verdt, for hjemmebakst er jo så utrolig godt.

:fnise:

Jeg har heller ingen gjærbakstkomplekser. Men nå har jeg kanskje ikke så høye krav som dere? Jeg har også lyst på en kjøkkenmaskin, men jeg lurer rett og slett på om bollene er store nok? Jeg baker minst (store) tre brød om gangen og da bruker jeg tre liter diverse mel. I tillegg kommer vann, diverse frø, havregryn, nøtter og hva jeg måte finne på. Deigen vokser seg jo ganske stor. Jeg synes de bollene ser så små ut?

Jeg mener bestemt at mamma pleide å bake tre store brød av gangen i sin gamle Kenwood, men jeg skal dobbelsjekke med henne.

(Hun kjøpte forøvrig en maskin fra Bosch da Kenwood'en døde etter minst 20 års tjeneste, men den hater hun av godt hjerte, så jeg tror hun planlegger å miste den i gulvet, slik at hun kan kjøpe ny Kenwood. :fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Den har vi, og den er suveren!

Jeg bruker den til gjærbakst, men også til å kverne kjøtt o.l. Til og med stappe pølser kan man gjøre. Jeg er igrunn overrasket over at den ikke legger unger og bretter tøy også.

Den er som du har observert ikke i børstet stål, men ser ganske fin ut. Bollen er i stål. Hos oss står den fremme hele tiden, og det er praktisk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...