Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Rett fra jobb og på intens julegavehandling etter noen småting jeg manglet og gave til mannen, deretter hjem, spise i full fart (marokkanske kyllinggryte laget i går, og poteter som mannen hadde ovnsstekt), pakke og merke flere liter kraft, lage pastinakksuppe til middag i morgen (travel dag, greit med ferdig middag), nå en bitteliten KG-pause før jeg må pakke flere pakker som skal sendes i morgen. Det er nesten pinlig å si det, mtp. hvor mange som har mye, mye mer å gjøre enn meg før jul, men jeg er litt sliten. :sjenert:

Og i dag vil jeg ha scones, uansett hvor sent det blir. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Sconesmett og bittelitt clotted cream-kvalm*

Men jøye meg, så godt det var. :nigo:

*misunnelig*

Her er det tørre brødskiver med ost :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kose: Skulle gjerne delt med deg! Hvordan er formen?

Ikke så verst. Man har jo medisiner som tar det verste, så nå er det bare litt rødt på overkroppen og ansiktet, og hyperaktive tendeser igjen :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:troest: på Dark Star.

Legg gjerne ut sconesoppskrift om du gidder, Nilma! Jeg leter etter en god en, men har ikke funnet noen jeg er helt fornøyd med så langt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heller ikke funnet den perfekte sconesoppskriften. I går brukte jeg denne, men ble ikke helt fornøyd, jeg synes de ble bittelitt tørre, enda jeg var så forsiktig da jeg blandet deigen at de såvidt hang sammen. Jeg hadde egentlig lyst til å prøve den som heter "Ultimate scones", men siden jeg ikke hadde kulturmelk tok jeg den andre i stedet. Neste gang tror jeg at jeg vil prøve den med kulturmelk, det har jeg litt tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den første oppskriften du linket til Nilma, men jeg bruker som regel litt mindre smør, joghurt istede for melk + et vispet egg. Synes de blir veldige gode, men jeg tror deigen er litt fuktigere enn i originaloppskriften. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke funnet den perfekte sconesoppskriften. I går brukte jeg denne, men ble ikke helt fornøyd, jeg synes de ble bittelitt tørre, enda jeg var så forsiktig da jeg blandet deigen at de såvidt hang sammen. Jeg hadde egentlig lyst til å prøve den som heter "Ultimate scones", men siden jeg ikke hadde kulturmelk tok jeg den andre i stedet. Neste gang tror jeg at jeg vil prøve den med kulturmelk, det har jeg litt tro på.

Tusen takk! :blomst:

Den til Angela Nilsen har jeg forresten også kikket på - må testes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagsfornøyd! :strix:

Ribben jeg brukte for å lage gryte i helgen var en sånn familieribbe, og siden "filetbiten" ikke var egnet til gryte måtte jeg finne noe annet å bruke den til. Jeg er ikke så fryktelig glad i svinekjøtt, og synes det lett blir litt tørt og trist, men denne Jamie Oliver-oppskriften så ikke så dum ut. Den var kjempegod! Jeg brukte vårløk i stedet for kål, og sløyfet chili (men det hadde sikkert gjort seg), dessuten hadde jeg noen dråper sesamolje på nudlene. Kjøttet ble ikke tørt, siden det var panert og i tillegg ble stekt veldig raskt. Hele retten var i det hele tatt overraskende kjapp å lage, og var ganske ulikt noe jeg har laget før, så jeg er superfornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd skildringen av Londonturen vår ikke er så fryktelig spennende (mye shopping!), men her er i hvert fall første del:

Førjulstur til London - dag 1, lørdag.

Vi kom til Victoria Station i London i 11-tiden lørdag formiddag, og etter å ha fylt på Oyster-kortene våre tok vi tuben til Paddington, der vi skulle bo på et B&B et par minutters gange fra stasjonen. Vertinnen som møtte oss i døren så og hørtes ut som om hun kom rett fra puben i Eastenders; en middelaldrende dame med litt for bleket hår og litt for mye sminke, men så åpen og trivelig og pratsom at vi hadde følelsen av å ha kjent henne lenge etter 5 minutter.

Det viste seg at det var noe feil med røropplegget på rommet vårt, så vi fikk et rom med delt bad første natten. Ikke det kjekkeste jeg vet, men vi gadd ikke bruke tid på å finne noe annet, så det fikk være greit. Det felles badet var rent og ordentlig, og der var aldri kø, så det var for såvidt ok.

Da vi hadde parkert bagasjen kastet vi oss rett inn i juleshoppingen. Jeg vil heller gnage av meg armen enn å oppsøke Oxford Street i julestria, men vi tok tuben til Oxford Circus for å gå ned Regent Street, der jeg hadde et par butikker på listen min. Vi handlet kremer og dufter hos Crabtree & Evelyn, te og kaffe hos Whittard og noen småsaker fra Habitat, før vi peilet oss inn på Piccadilly og Fortnum & Mason. På tur dit møtte vi et demonstrasjontog i forbindelse med klimatoppmøtet i København, så vi bestemte oss for å ta en kafépause til det ble litt roligere. Vi satt på kaféen og så tusenvis av mennesker marsjere forbi, uten at det så ut til å ta noen ende, så til slutt tok jeg sjansen på å bane meg vei gjennom folkehavet for å komme til F&M på andre siden av gaten, mens mannen ventet på kaféen. Det hele gikk for seg i ordnede former, så det var ikke noe problem å passere. (Senere fant vi ut at det visstnok hadde vært rundt 50000 mennesker i toget, så det var ikke rart det tok tid!)

F&M var fullstappet av mennesker, så jeg plukket med meg noen godsaker (dels gaver, dels til oss selv) og kom meg ut derfra så fort det lot seg gjøre – ikke så veldig fort, altså. :eeeh: Jeg gikk tilbake for å hente mannen, så dro vi på hotellet med handleposene.

Etter et raskt klesskift dro vi til Royal Festival Hall for å hente billetter til konserten vi skulle på litt senere. Deretter forsøkte vi å finne oss litt mat. Et par av stedene vi prøvde var fulle, så vi endte opp på en sushirestaurant like ved. Grei nok mat (misosuppe og edamame til forrett, sushi til hovedrett), men ikke minneverdig. Vi fant ingen fristende desserter der, så vi gikk på en kafé i nærheten for pavlova og kaffe.

Konserten var rett og slett nydelig: London Philharmonic Orchestra, London Philharmonic Choir og New London Children’s Choir fremførte julemusikk av bl.a. Mendelssohn og Bach. Favorittstykket mitt var imidlertid Vaughan Williams’ ”The First Nowell”, som bl.a. er basert på tradisjonelle engelske julemelodier. (En mer kvalifisert omtale av konserten her.)

En perfekt slutt på den første dagen av vår første juletur til London. :tree:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica

Så utrolig koselig referat. Jeg får Londonjulestemning - selvom jeg aldri har vært i London før jul.

Vi har en tur til London til gode nå straks etter nyttår og jeg gleder meg. Sist vi var ute og reiste valgte vi London, og det gjør vi sannelig nå også. :)

(Beklager lite deltakelse her inne, men etter gjenkjennelse oppholder jeg meg stort sett andre steder.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en skikkelig førjulsshoppetur, og det var det jo også. ;)

Her har vi vært ute og spasert på promenaden ved vannet i strålende vintervær, litt snø, kaldt og klart. Gikk innom et av hotellene og drakk kaffe og spiste croissanter ved uteserveringen, godt innpakket i saueskinn og pledd med nydelig alpepanorama. Imorgen bærer turen til Norge, så greit å suge inn litt sveitsisk julestemning i siste liten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for pene ord, alle. :) Og E, det skjønner jeg selvsagt! Gleder meg til å høre om turen deres!

Her er neste del:

Førjulstur til London - dag 2, søndag.

Første punkt på søndagsprogrammet var en tur til Harrods, mest for å se på juledekorasjonene. Vi passet på å beundre dekorasjonene i vinduene før det ble for folksomt, og årets tema var ”The Wizard of Oz”, komplett med en enorm utgave av Dorothys røde sko stikkende ut av et vindu.

Siden Harrods ikke åpner før 11.30 bestemte vi oss for å ta en rolig morgen med avislesning på kafé, så vi kjøpte med oss en bunke aviser (engelske helgeaviser har enormt med bilag og veier kilosvis!) og slo oss ned på en Caffé Nero like over gata. Veldig koselig, og vi var svært fornøyde med at vi for en gangs skyld greide å la være å stresse på ferie. Vi gikk inn på Harrods 10 minutter etter at de åpnet, og det var allerede vanvittig folksomt der inne. Det var klin umulig å få sett på noe som helst uten å stå i kø, så etter en liten runde gjennom the Food Halls, skyndte vi oss ut derfra, med en liten fangst av te, kaffe og sjokolade.

På ettermiddagen skulle vi på fotballkamp for å se Fulham. Siden nærmeste undergrunnstasjon viste seg å være stengt i en periode p.g.a. noe manglende sikkerhetsutstyr fikk vi den lyse idéen at vi skulle ta buss i stedet. Vi hadde egentlig god tid, men bussen gikk i en fryktelig snirklete rute, så etter hvert innså vi at vi neppe rakk kampen på det viset (men vi fikk sett mye av London, da!), så da vi så en undergrunnstasjon hoppet vi av og tok tube resten av veien, så vi gikk bare glipp av et par minutter. Visstnok ikke verdens mest spennende kamp, men mannen var fornøyd, så da så. ;)

Deretter dro vi tilbake til hotellet – heldigvis hadde Paddington åpnet igjen – for å fikse oss opp for det som var dagens høydepunkt i mine øyne: Middag på L’Autre Pied, søsterrestauranten til Pied à Terre som vi hadde vært på tidligere. Vi bestemte oss for å ta Tasting Menu, og det viste seg å være et heldig valg.

Som amuse-bouche fikk vi posjerte vaktelegg med sopp- og baconvelouté – mykt, kremete, smaksrikt og vanvittig godt. Deretter kom kelneren med hver vår skål med en rosett kyllingleverpaté, omgitt av hasselnøttvinaigrette. Rundt dette tømte hun jordskokksuppe, også denne silkemyk og kremete. Jeg synes i utgangspunktet dette virket som et partytrick og en litt underlig kombinasjon, men jeg må innrømme at det funket utrolig bra. Neste rett var pannestekt foie gras med syltet artisjokk og gelé og sorbet av ananas – nok en snodig kombinasjon som overrasket positivt med kontrasten mellom varm, fet lever og kald og syrligsøt sorbet. Fiskeretten var flyndre med sprø stekeskorpe og snøhvit og saftig innside, servert på en ragú av mais og sopp. Flyndre er en fisk jeg ikke har noe særlig erfaring med, men denne var nydelig, og tilbehøret passet godt til. Kjøttretten var faktisk det kjedeligste, rett og slett biff med en slags potetterte (type Pommes Anna), sjysaus og litt grønnsaker (blant annet puré av skorsonerrot). Godt, bevares, men litt kjedelig i forhold til de andre rettene. Osteretten bestod av en myk geitost med aske, Brillat-Savarin og Stilton, med flortynne, sprø ”brødflak” krydret med karve til. Første dessert var panna cotta med eple- og kanelskum og bjørnebærsaus, mens andre dessert var skum av Pain d'Epice med bananiskrem og hasselnøttmadeleine. Begge dessertene smeltet på tungen og hadde fantastiske smakskombinasjoner, uten å være for søte, så selv to dessertskeptikere som jeg og mannen måtte gi oss ende over. Som drikke hadde vi en italiensk hvitvin (som jeg ikke husker navnet på) til de første rettene, Pomerol til kjøttet og LBV til ost og dessert. I det hele et av de aller beste måltidene jeg har spist, selv om man inkluderer både Bocuse og ”selve” Pied à Terre. Rett og slett et vidunderlig måltid! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et fantastisk måltid! :spise:

Og så er jeg imponert over at du husker alle detaljene. :fisk: <-- meg, selv når det er snakk om mat. :fnise:

Jeg har velutviklet selektiv hukommelse. :nigo:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...