Gjest Eurydike Skrevet 4. oktober 2007 #861 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Innom med en liten dessert-nøtt jeg pønsker på til helga. Du er vel på restaurant nå, men det er jo så mange matnerder innom her at jeg håper på napp likevel Har stående en flaske søt dessertvin (Tokaj) som har vært åpen litt for lenge. Har derfor tenkt at jeg skulle prøve meg på å lage noe dessert med den i stede for bare å drikke den. Har ikke funnet en eneste oppskrift der man gjør noe sånn, så jeg har bladd og grublet litt og kommet frem til noe jeg tror er en mulighet på egenhånd. Ser for meg å redusere vinen litt, deretter varme opp bjørnebær i den, mose bærene forsiktig med gaffel også sile gjennom et dørslag. Ser for meg å bruke sausen som tilbehør til sjokoladefondant eller noe liknende sjokoladebasert. Tror dere dette er noe som kan funke? Hvis ikke er jeg også åpen for forslag til annet å bruke vinen til. Aller helst noe som innebærer masse mørk sjokolade Jeg synes det hørtes godt ut! (med forbehold om at jeg ikke er noen Tokaj-kjenner). Ellers: Hvis du er glad i plommer, og fremdeles kan finne noen, er dette også en god idé: Ovnsbakte plommer Hele plommer (m/ stein) legges i ildfast form sammen med en kanelstang og 1 ss sukker (gjerne demerara) pr 3. plomme, samt en god skvett portvin, moscatel eller annen hetvin/dessertvin. Bak i ovnen ved 200 g i ca. 40 min til plommene er skikkelig myke og litt karamelliserte. Serveres varme med is til, og kanskje krumkaker? Supplerer med et eget spørsmål, jeg, ang. forrett, nærmere bestemt rødbetsuppe. På lørdag planlegger jeg å lage varianten med spisskummen og allehånde, som vi har snakket om her inne før. Vil gjerne gjøre den ferdig i god tid, feks på formiddagen, kjøle ned og så varme opp før servering. Men bør jeg da vente med å tilsette rødvinseddik til rett før servering, mon tro? :klø: Endret 4. oktober 2007 av Eurydike Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #862 Del Skrevet 5. oktober 2007 Så romantisk! Håper dere får en strålende kveld!Tusen takk, det hadde vi. Så koselig Ble litt nysgjerrig på hvilken restaurant det er snakk om...Sjøgata 12. Hadde ikke vært der på lenge nå, så det var ekstra koselig. Ser for meg å redusere vinen litt, deretter varme opp bjørnebær i den, mose bærene forsiktig med gaffel også sile gjennom et dørslag. Ser for meg å bruke sausen som tilbehør til sjokoladefondant eller noe liknende sjokoladebasert. Tror dere dette er noe som kan funke?Det synes jeg høres godt ut! Likte også forslaget til Eurydike. Evt. kunne du kanskje bare redusere vinen som den er og bruke den som en slags sirup? Jeg ser for meg at det kunne funke til en fruktbasert dessert av noe slag, f.eks. den eple- og chèvredesserten jeg nevnte tidligere (i stedet for honning); jeg prøvde den med en østerriksk dessertvin til (som drikke, altså) og det var i hvert fall utmerket. Supplerer med et eget spørsmål, jeg, ang. forrett, nærmere bestemt rødbetsuppe. På lørdag planlegger jeg å lage varianten med spisskummen og allehånde, som vi har snakket om her inne før. Vil gjerne gjøre den ferdig i god tid, feks på formiddagen, kjøle ned og så varme opp før servering. Men bør jeg da vente med å tilsette rødvinseddik til rett før servering, mon tro? :klø:Sannelig om jeg vet. Hvordan da tenkte du, at smaken endrer seg om den er i fra begynnelsen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. oktober 2007 #863 Del Skrevet 5. oktober 2007 Sjøgata 12. Hadde ikke vært der på lenge nå, så det var ekstra koselig. Å, ja der er det koselig, og maten er forfriskende anneledes fra det meste annet man får her i byen Det synes jeg høres godt ut! Likte også forslaget til Eurydike. Evt. kunne du kanskje bare redusere vinen som den er og bruke den som en slags sirup? Jeg ser for meg at det kunne funke til en fruktbasert dessert av noe slag, f.eks. den eple- og chèvredesserten jeg nevnte tidligere (i stedet for honning); jeg prøvde den med en østerriksk dessertvin til (som drikke, altså) og det var i hvert fall utmerket. Tror faktisk jeg har nok vin til å gjøre alle tre tingene. Huff og huff, jeg må visst trene mer da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 5. oktober 2007 #864 Del Skrevet 5. oktober 2007 Sannelig om jeg vet. Hvordan da tenkte du, at smaken endrer seg om den er i fra begynnelsen? Vet ikke helt, jeg. Er det sånn at en rett ikke bør koke etter at man har tatt eddik i (siden den skal i til slutt, ihvertfall i dette tilfellet)? Isåfall tenkte jeg at det kunne være greit å vente til suppen er varmet opp igjen før jeg tilsetter eddiken. Sjekket oppskriften, men det sto ikke noe spesielt. Antakelig har det ikke så mye å si fra eller til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. oktober 2007 #865 Del Skrevet 5. oktober 2007 Jeg vil ikke tro at det har noe å si når du har i eddik, men du kan jo bare ha den i til slutt for å være sikker? Eller kanskje varme den til den bare nesten koker når du varmer opp igjen? Eddikk fordamper vel lettere enn vann, så det er kanskje litt for at man ikke skal koke den bort man har den i til slutt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #866 Del Skrevet 5. oktober 2007 Å, ja der er det koselig, og maten er forfriskende anneledes fra det meste annet man får her i byen Ja, det er noe av det jeg liker der. Problemet med restaurantene her ellers er jo at enten er det gourmetmat av typen man sjelden spanderer på seg mer enn et par ganger i året, eller så er det halvkjip pizza og kinamat. Alt for få restauranter av typen "nå har jeg lyst på noe godt midt i uka". Savner en indisk og/eller italiensk restaurant. Tror faktisk jeg har nok vin til å gjøre alle tre tingene. Huff og huff, jeg må visst trene mer da Høres kjent ut... jeg har lagt en av ukens treninger til fredag rett etter jobb, hjelper på samvittigheten om ikke annet. Vet ikke helt, jeg. Er det sånn at en rett ikke bør koke etter at man har tatt eddik i (siden den skal i til slutt, ihvertfall i dette tilfellet)?Mulig det, og som Fakse sier kan du jo uansett gjøre det for sikkerhets skyld, skader i hvert fall ikke. For øvrig har jeg et chorizo-spørsmål til: Jeg har tenkt å ha stekt torsk og blomkålpuré til middag i dag. Som tilbehør rasper jeg vanligvis gulrøtter og freser dem kjapt med litt vårløk før jeg presser over litt appelsin. Men jeg kunne tenke meg litt variasjon i dag, så hva med å frese noen små terninger av fersk chorizo, for så å varme erter oppi. Burde ikke det kunne funke? Jeg lurte om chorizoen ville bli for dominerende sammen med de ellers milde smakene, men jeg tenker jo å bruke bare litt, dessuten tror jeg ikke det er en veldig sterk variant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. oktober 2007 #867 Del Skrevet 5. oktober 2007 Høres veldig godt ut med chorizo, jeg har hatt stekt chorizo i blomkålsuppe og potetsuppe med stort hell flere ganger, go synes ikke smakene forsvinner. Derimot er den røde oljen nydelig sammen med det hvite rent visuelt også Man gruker jo også stekt bacon sammen med torsk, så jeg tror det salte i pølsene vil gjøre seg godt her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 5. oktober 2007 #868 Del Skrevet 5. oktober 2007 Takk for eddik-innspill, begge to! Fant i mellomtiden denne oppskriften, der det står presisert at suppen kan lages på forhånd fram til og med at eddiken tas i. Så da ser det jo ut som det også burde gå bra! For øvrig har jeg et chorizo-spørsmål til: Jeg har tenkt å ha stekt torsk og blomkålpuré til middag i dag. Som tilbehør rasper jeg vanligvis gulrøtter og freser dem kjapt med litt vårløk før jeg presser over litt appelsin. Men jeg kunne tenke meg litt variasjon i dag, så hva med å frese noen små terninger av fersk chorizo, for så å varme erter oppi. Burde ikke det kunne funke? Jeg lurte om chorizoen ville bli for dominerende sammen med de ellers milde smakene, men jeg tenker jo å bruke bare litt, dessuten tror jeg ikke det er en veldig sterk variant. Jo det burde vel bli bra! Chorizo og erter kombineres jo i feks paëlla. Dessuten har jeg prøvd chorizo sammen med henholdsvis kikerter og limabønner, det er jo ikke så veldig ulikt. Har hatt sistnevnte kombinasjon til fisk, og det fungerte fint. Men det er en fordel om chorizoen ikke er for sterk, ellers kan den lett overdøve fisken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. oktober 2007 #869 Del Skrevet 5. oktober 2007 Et godt bakeri er gull verdt, særlig for de av oss med bakevegring. Det er et veldig godt bakeri her i byen også, som attpåtil selger brød i kantina der jeg jobber - veldig kjekt. Men selvsagt har de ikke hele utvalget i kantina, så om jeg skal ha noe spesielt må jeg på ekspedisjon til sentrum. Blant annet har de kjempegode biscotti, verdens enkleste dessert sammen med et glass portvin (eller JP!). Så ikke denne før nå. Tar jeg helt feil, eller jobber vi i samme bygg?? Har vi gjort det lenge uten å være klar over det?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #870 Del Skrevet 5. oktober 2007 Derimot er den røde oljen nydelig sammen med det hvite rent visuelt også Det tenkte jeg også på, det er litt kjedelig med hvit fisk og hvit puré, så det må da bli lekkert med grønne erter og det røde fra chorizoen. Jo det burde vel bli bra! Chorizo og erter kombineres jo i feks paëlla. Ja, jeg lagde en jukse-paella her om dagen, så det var faktisk der jeg fikk idéen. Men det er en fordel om chorizoen ikke er for sterk, ellers kan den lett overdøve fisken.Neida, jeg har som sagt en relativt mild variant, så den burde funke fint for å gi litt piff, men uten å dominere. Bar du kom til en konklusjon på eddik-spørsmålet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #871 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Så ikke denne før nå. Tar jeg helt feil, eller jobber vi i samme bygg?? Har vi gjort det lenge uten å være klar over det?? Det ville jo vært et sammentreff, men jeg tror ikke det. Måtte søke opp navnet ditt på Intranett for sikkerhets skyld, men du er ingen av dem som kom opp. Endret 5. oktober 2007 av Nilma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. oktober 2007 #872 Del Skrevet 5. oktober 2007 Det ville jo vært et sammentreff, men jeg tror ikke det. Måtte søke opp navnet ditt på Intranett for sikkerhets skyld, men du er ingen av dem som kom opp. Sender PM... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 5. oktober 2007 #873 Del Skrevet 5. oktober 2007 Aiai, nå har jeg for en gangs skyld jobbet skikkelig intenst og fått gjort noe viktig siden jeg var her sist! Lurer forresten på å lage den omtalte epledesserten med chèvre i dag - jeg har en bit chèvre å bruke opp, og økologiske epler. Skal eplene skrelles? Og var det sånn at du tok litt honning på dem før de gikk i ovnen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #874 Del Skrevet 5. oktober 2007 Bra det er noen som får gjort noe. Jeg skrelte eplene, ja. Har prøvd en gang med og en gang uten honning, begge deler var godt, men om eplene er veldig syrlige tror jeg en anelse honning gjør seg. Om du tilfeldigvis skulle ha en slant JP Moscatel de Setùbal stående har jeg forresten en mistanke om at den ville funke utmerket til desserten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 5. oktober 2007 #875 Del Skrevet 5. oktober 2007 Bra det er noen som får gjort noe. Jeg skrelte eplene, ja. Har prøvd en gang med og en gang uten honning, begge deler var godt, men om eplene er veldig syrlige tror jeg en anelse honning gjør seg. Om du tilfeldigvis skulle ha en slant JP Moscatel de Setùbal stående har jeg forresten en mistanke om at den ville funke utmerket til desserten. Vel, det er første gang på flere dager jeg føler jeg virkelig har fått gjort noe substansielt. *kremt* Og ja, jeg har tenkt på JP i forbindelse med den desserten! Men det er tomt for øyeblikket, og jeg har allerede planer om å sende min kjære på polet for å kjøpe 4 flasker vin i dag. Så det spørs om jeg får argumentert godt nok for at vi også må ha en femte. På den annen side ville JP sikkert passe bra til desserten i morgen også (brownies, krydderposjerte pærer og vaniljeis). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #876 Del Skrevet 5. oktober 2007 På den annen side ville JP sikkert passe bra til desserten i morgen også (brownies, krydderposjerte pærer og vaniljeis).Da er det jo veldig rasjonelt med én flaske som kan brukes til to desserter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 5. oktober 2007 #877 Del Skrevet 5. oktober 2007 A propos lam, som det ble snakket om litt lengre oppe: Jeg kjøpte ferske skiver av lammelår fra Gilde til 69 kr pr kilo på Rema her om dagen. Flott kjøtt til diverse gryter, og ikke minst til curry. Jeg tror tilbudet gjelder i hele landet. Det jeg kjøpte har holdbarhetsdato 13. oktober, og jeg tror vi skal vente litt med å bruke det i og med at vi har brukt mesteparten av denne uka til å gjøre kål på ei and. I kveld blir det kanskje pizza til middag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #878 Del Skrevet 5. oktober 2007 A propos lam, som det ble snakket om litt lengre oppe: Jeg kjøpte ferske skiver av lammelår fra Gilde til 69 kr pr kilo på Rema her om dagen. Flott kjøtt til diverse gryter, og ikke minst til curry. Jeg tror tilbudet gjelder i hele landet. Skal ta en titt om jeg er i nærheten! Har litt i fryseren nå, men det går jo en del lam når man er på indisk-kjøret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #879 Del Skrevet 5. oktober 2007 Jeg kan meddele at erter og chorizo funket bra som tilbehør til middagen - takk til Fakse og Eurydike for innspill. Lurer forresten på å lage den omtalte epledesserten med chèvre i dag - jeg har en bit chèvre å bruke opp, og økologiske epler. Skal eplene skrelles? Og var det sånn at du tok litt honning på dem før de gikk i ovnen? Jeg ble så påvirket at jeg måtte dra å kjøpe chèvre og en flaske av denne. A propos lam, som det ble snakket om litt lengre oppe: Jeg kjøpte ferske skiver av lammelår fra Gilde til 69 kr pr kilo på Rema her om dagen. Flott kjøtt til diverse gryter, og ikke minst til curry. Jeg tror tilbudet gjelder i hele landet.Stakk innom nærmeste Rema, men der var det temmelig tomt i kjøledisken, gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #880 Del Skrevet 5. oktober 2007 Nå er jeg klar for helg. Ingen planer, bortsett fra avslapning og god mat - deilig. Har en stabel med to nye indiske kokebøker, Morgenbladet og Kurt Austs bøker liggende klar, så underholdningen er sikret. I går var vi og handlet inn litt godsaker; fennikelsalami, talleggio og rødvin. Med andre ord skulle alt ligge til rette for en perfekt helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå