Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skal også sløve i kveld. Denne uken har vært hektisk og det fortsetter i samme tempo i morgen og lørdag også. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matretten fra helvete :spy:
Den kokeboka tror jeg er populær heromkring. :fnise:

Har sett verre. :sjarmor:
Ja, jeg husker blant annet enskrekkhistorie med posekyllingsuppe, majones og potetgull. :sprettoy: Men jeg synes jamen dagens rett ligger godt an også, med fløte, kokosmelk, søt soyasaus, ananas og gud-vet-hva...

Jeg skal også sløve i kveld. Denne uken har vært hektisk og det fortsetter i samme tempo i morgen og lørdag også. :hoppe:
Sløvedager er absolutt påkrevd innimellom! :) Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg husker blant annet enskrekkhistorie med posekyllingsuppe, majones og potetgull. :sprettoy: Men jeg synes jamen dagens rett ligger godt an også, med fløte, kokosmelk, søt soyasaus, ananas og gud-vet-hva...

Nevnte skrekkhistorie var blant annet hva jeg tenkte på. :sjarmor: Ananas og søt soyasaus kommer ikke i kontakt med hverandre på mitt kjøkken med det første, for øvrig. Da heller take-away-pizza, som i dag.:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nextlife

Så du Hellstrøm i går?

Det var jo for en gangs skyld en episode med lærevilligige mennesker som tok kritikken og greide å snu på flisa.

Men jøss, ferdigstekt bacon? :sjokk: Det fantes ikke i min tid på kjøkken. Riktignok fantes 1/2 meterlange "egg", men altså ikke ferdigstekt baon :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, det var morsomt å se hvordan de tok til seg det han sa (men til og begynne med synes jeg det så ut som om kokken hadde lyst til å kaldkvele EH :fnise:).

Og ferdigstekt bacon, ja, det var da også noe. :sprettoy: Men hva i allverden er et halvmeterlangt egg? Omelett eller noe sånt? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Sant, det var morsomt å se hvordan de tok til seg det han sa (men til og begynne med synes jeg det så ut som om kokken hadde lyst til å kaldkvele EH :fnise:).

Og ferdigstekt bacon, ja, det var da også noe. :sprettoy: Men hva i allverden er et halvmeterlangt egg? Omelett eller noe sånt? :ler:

Han var temmelig eplekjekk til å begynne med den kokken, men han landet heldigvis fort :ler:

Halvmeterlange egg er rett og slett halvmeterlange ferdig kokt egg :sjokk:

Tipper man skiller plommen og hviten, og på et eller annet mystisk vis får det fylt i en sylinder slik at plommemassen havner innerst og hviten ytterst før det kokes.

Målet med disse eggene var at man

1.Skulle slippe å koke eggene selv

2.Skulle slippe å skrelle egg

3.Skulle unngå skalkene (ergo svinn) på vanlige egg.

:rulle:

Dessuten smakte det dritt. I likehet med alt annet av eggeprodukter som industrien kom med, f. eks eggemasse, eggepulver, omelettmasse o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:dåne: Det høres rett og slett nifst ut!

Og hjernen min flommer over med bilder av hvordan ting muligens foregår på eggefabrikken. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
:dåne: Det høres rett og slett nifst ut!

Og hjernen min flommer over med bilder av hvordan ting muligens foregår på eggefabrikken. :fnise:

Æsj, æsj, æsj :spy:

Jeg så forresten et program med Jamie Oliver en god stund tilbake der han testet egenskapene til ferdig eggemasse, egg fra burhøns og økologiske egg i de samme rettene. En helt utrolig forskjell på farge, lukt, konsistens og heveegenskaper.

Moralen var i alle fall at jo bedre hønemorene har det, jo bedre egenskaper får egget :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mens vi er inne på mat på tv: Så noen "Klokka åtte hos meg" her om dagen, da han svensken laget såkalt lammefilet? Bilde av skivene her, men de viste også hele fileten i programmet. For å si det sånn, jeg hadde ikke kødda med "lammet" den fileten kom fra. :filer:

Ikke bare omtalte han selv og fortelleren det som lam, men ingen av gjestene så ut til å reagere da de fikk det servert som lam heller. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så forresten et program med Jamie Oliver en god stund tilbake der han testet egenskapene til ferdig eggemasse, egg fra burhøns og økologiske egg i de samme rettene. En helt utrolig forskjell på farge, lukt, konsistens og heveegenskaper.

Moralen var i alle fall at jo bedre hønemorene har det, jo bedre egenskaper får egget :tommelopp:

Jeg så ikke programmet, men jeg tror det så gjerne; jeg kjøper bare økologiske egg nå. Rick Stein gjorde forresten en liknende test på "Food Heroes" en gang, der kom også økologiske egg best ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nextlife
Og mens vi er inne på mat på tv: Så noen "Klokka åtte hos meg" her om dagen, da han svensken laget såkalt lammefilet? Bilde av skivene her, men de viste også hele fileten i programmet. For å si det sånn, jeg hadde ikke kødda med "lammet" den fileten kom fra. :filer:

Ikke bare omtalte han selv og fortelleren det som lam, men ingen av gjestene så ut til å reagere da de fikk det servert som lam heller. :klø:

Jeg så ikke det programmet, men :sjokk: for noen filetskiver. De er jo som på en indrefilet av okse, jo :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke det programmet, men :sjokk: for noen filetskiver. De er jo som på en indrefilet av okse, jo :ler:
Nettopp! :tommelsmil:

Her er episoden på web-tv, han er hos slakteren ca. 6,5 min. ute i programmet. Og kjøper lammefilet. :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også det! Det programmet varmet hjertet mitt. :hjerte:

Mannen har dansk familie på den ene siden, og den ene av tantene hans klaget sin nød over at hun ikke kunne lage skikkelig hjemmelaget is lenger pga. salmonellafaren i rå egg i Danmark. Hun hadde prøvd å lage med eggemasse fra kartong, men det hadde blitt med det ene forsøket. :spy:

Hjelpes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrekk og gru! *grøsse*

Som en motvekt: Jeg fant artisjokker på Prix (!) i går, så her blir det artisjokker og sitronsmør til forrett og Jamie Olivers brokkolipasta (med orecchiette medbrakt fra Italia :hjerte:) til hovedrett. :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...