Nilma Skrevet 28. september 2007 Forfatter #821 Del Skrevet 28. september 2007 Akkurat tilbake fra en solid (jobb)lunsj med påfølgende kaffe og kake. Hvordan pokker er det meningen at jeg skal få gjort noe fornuftig nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 28. september 2007 #822 Del Skrevet 28. september 2007 Akkurat tilbake fra en solid (jobb)lunsj med påfølgende kaffe og kake. Hvordan pokker er det meningen at jeg skal få gjort noe fornuftig nå? Da må du ha siesta. Fin oppskrift du la ut over her forresten! Jeg kjøpte sichuan-pepper i Paris, og har lyst til å lage noe med det snart. Siden vi har to ender i fryseren som vi bør spise snart, fikk jeg lyst til å prøve denne retten, men med en litt annerledes plommesaus - uten fish sauce, bl.a. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 28. september 2007 Forfatter #823 Del Skrevet 28. september 2007 Siesta! Ja, jeg synes den oppskriften jeg la ut så interessant ut, for ikke å snakke om at den beviser at jeg faktisk trenger alt jeg bestiller fra SP. Den andeoppskriften så fantastisk ut! Men hva er "blood plums"? Det tror jeg ikke jeg har hørt om før. Jeg elsker and, men har aldri prøvd å tilberede en hel and selv, må kvinne meg opp en vakker dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 28. september 2007 #824 Del Skrevet 28. september 2007 Den andeoppskriften så fantastisk ut! Men hva er "blood plums"? Det tror jeg ikke jeg har hørt om før. Jeg elsker and, men har aldri prøvd å tilberede en hel and selv, må kvinne meg opp en vakker dag. Er ikke "blood plums" ganske enkelt røde plommer med rødt fruktkjøtt, montro? Jeg hadde i hvertfall tenkt å bare bruke vanlige røde plommer. Jeg må skynde meg før sesongen er over! Vanligvis når vi har én eller to hele ender (ikke at det er så ofte, altså ) har vi pleid å lage andeconfit av lårene, og det har jeg lyst til å gjøre denne gangen også. Men resten kan jo brukes til andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 28. september 2007 Forfatter #825 Del Skrevet 28. september 2007 Er ikke "blood plums" ganske enkelt røde plommer med rødt fruktkjøtt, montro?Det var det jeg også umiddelbart tenkte, men siden det sto at de kunne erstattes med appelsiner begynte jeg å lure litt. Andeconfit: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 28. september 2007 #826 Del Skrevet 28. september 2007 Om du googler på "blood plums" og går over på bildevisning kommer det i alle fall opp bilder av vanlige blå/røde plommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 28. september 2007 Forfatter #827 Del Skrevet 28. september 2007 Google, ja, det har jeg visst hørt om. Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor de foreslår appelsiner som erstatning, det ville vel vært mer logisk med en annen type plommer? :klø: *grubler på viktige ting* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 28. september 2007 #828 Del Skrevet 28. september 2007 Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor de foreslår appelsiner som erstatning, det ville vel vært mer logisk med en annen type plommer? :klø: *grubler på viktige ting* Enig i at det ville vært naturlig å foreslå en annen plommetype i stedet. Hvis den lages med appelsiner vil det jo bli en helt annen variant, som riktignok helt sikkert vil bli veldig bra. And med appelsinsaus er jo en klassiker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 28. september 2007 #829 Del Skrevet 28. september 2007 Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor de foreslår appelsiner som erstatning, det ville vel vært mer logisk med en annen type plommer? :klø: *grubler på viktige ting* Enig i at det ville vært naturlig å foreslå en annen plommetype i stedet. Hvis den lages med appelsiner vil det jo bli en helt annen variant, som riktignok helt sikkert vil bli veldig bra. And med appelsinsaus er jo en klassiker. Her diskuteres de store spørsmål, ser jeg! Både anderetten og den kinesiske biffen høres forøvrig fortreffelige ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 28. september 2007 #830 Del Skrevet 28. september 2007 Kanskje de bare har tillit til at man selv skjønner at man kan bruke en annen type plomme, men ønsker å fortelle at dette også blir godt med appelsin. Den kompetente hobbykokk vet du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 29. september 2007 Forfatter #831 Del Skrevet 29. september 2007 Her diskuteres de store spørsmål, ser jeg! Insinuerer du at vi ikke har peil på krig og fred og politikk og sånt? Den kompetente hobbykokk vet du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 29. september 2007 Forfatter #832 Del Skrevet 29. september 2007 Deilig lørdag! Vi har vært ute og gått tur innover dalen i nydelig høstvær, og snart skal jeg bake eplekake; det ville jo nesten være synd å la være med de gode eplene som er for tiden. Det beste av alt: Ingen planer eller avtaler, bare jeg, mannen, en stabel med bøker og god mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 29. september 2007 #833 Del Skrevet 29. september 2007 Hørtes veldig godt ut med både bacalao og eplekake i dag (middagstråden!) - jeg har følelsen av at egne matplaner denne uken nesten utelukkende er bestemt av opprydding i kjøleskapet, kombinert med mye jobb og dårlig tid til kokkelering. Sitter her og har lyst på deilig fisk og tørr hvitvin i dag, og ferskt lam med Rioja i morgen. Istedet blir det henholdsvis hverdagslig pasta i dag og "bortemiddag" i morgen. Jeg er visst en utakknemlig middagsgjest. Hva drikker du til bacalao, forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 29. september 2007 #834 Del Skrevet 29. september 2007 Vi bruker gjerne portugisisk/spansk rødvin til bacalao, synes liksom det hører til. Men kaldt øl eller rett og slett bare vann fungerer også bra Kommende uke står pasta med brokkoli og ansjos på menyen her hos oss. Det er faktisk første gang, så det er jo sannelig på tide! Ingen av oss liker egentlig ansjos, så jeg er veldig spent på om den faller i smak. Skjønt jeg tipper den gjør det, for man kjenner vel ikke mye til ansjosen? Jeg fikk forøvrig ikke tak i middelhavsansjos, bare helt vanlig ansjosfilet, er det krise? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 29. september 2007 Forfatter #835 Del Skrevet 29. september 2007 Sitter her og har lyst på deilig fisk og tørr hvitvin i dag, og ferskt lam med Rioja i morgen. Istedet blir det henholdsvis hverdagslig pasta i dag og "bortemiddag" i morgen. Jeg er visst en utakknemlig middagsgjest. Hva drikker du til bacalao, forresten? Utakknemlig gjest er nesten mellomnavnet mitt, ikke at jeg ikke synes det er hyggelig å bli invitert, men når invitasjoner kommer i ellers travle perioder blir jeg litt småsur. Som hos Fakse er rødvin favoritten til bacalo. Jeg gadd imidlertid ikke gå på polet i dag, så det var et tilfelle av man tager hva man haver, og det ble en australsk Merlot som vi kjøpte i England. God, men kanskje ikke en helt perfekt match. Kommende uke står pasta med brokkoli og ansjos på menyen her hos oss. Det er faktisk første gang, så det er jo sannelig på tide! Ingen av oss liker egentlig ansjos, så jeg er veldig spent på om den faller i smak. Skjønt jeg tipper den gjør det, for man kjenner vel ikke mye til ansjosen? Jeg fikk forøvrig ikke tak i middelhavsansjos, bare helt vanlig ansjosfilet, er det krise?Nei, man kjenner ikke så mye til ansjosen, den gir bare litt "smaksdybde" til retten. Jeg har aldri prøvd med noe annet enn italiensk ansjos, så jeg aner dessverre ikke hvordan det funker. (Bruker en type de har på Eurospar, så om du vil forsøke å få tak i, kan du jo titte der. Og Helmersen har vel? Mener jeg har sett samme varianten der.) Det er en veldig god rett, så det er nok absolutt på tide å prøve den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 29. september 2007 #836 Del Skrevet 29. september 2007 God lørdag, Nilma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 30. september 2007 #837 Del Skrevet 30. september 2007 Kommende uke står pasta med brokkoli og ansjos på menyen her hos oss. Det er faktisk første gang, så det er jo sannelig på tide! Ingen av oss liker egentlig ansjos, så jeg er veldig spent på om den faller i smak. Skjønt jeg tipper den gjør det, for man kjenner vel ikke mye til ansjosen? Jeg fikk forøvrig ikke tak i middelhavsansjos, bare helt vanlig ansjosfilet, er det krise? Jeg tillater meg å svare her: Det er bare middelhavsansjos som er ansjos. Det som går under navnet ansjos her i Norge er en helt annen fiskeart, nemlig brisling. Dessuten ligger den jo ofte i en krydderlake som setter sterk smak. Det vil derfor ikke bli det samme som når man bruker ordentlig ansjos. Men det kan jo godt være at det vil funke allikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 30. september 2007 #838 Del Skrevet 30. september 2007 Jeg tillater meg å svare her: Det er bare middelhavsansjos som er ansjos. Det som går under navnet ansjos her i Norge er en helt annen fiskeart, nemlig brisling. Dessuten ligger den jo ofte i en krydderlake som setter sterk smak. Det vil derfor ikke bli det samme som når man bruker ordentlig ansjos. Men det kan jo godt være at det vil funke allikevel. Du har helt rett, det står ansjos på forsiden av boksen, og brisling på baksiden i ingredienslisten. Ansjosfilet av brisling faktisk. Jaja, da må jeg vel ut på shopping til uka... Men hva gjør jeg med brislingen da, jeg som ikke spiser annen fisk enn laks som pålegg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 2. oktober 2007 #839 Del Skrevet 2. oktober 2007 Hvor er Nilma om dagen? PC-kræsj både hjemme og på jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter #840 Del Skrevet 2. oktober 2007 Nilma er her, hun! Bare litt lat for tiden. Pc'en hjemme funker, men ikke den trådløse routeren, så da må jeg nærmest innta en yogastilling for å kunne bruke pc'en der vegguttaket er. Mannen har bestilt ny router, så jeg håper den innfinner seg snart. På jobb har det vært travelt i det siste, sånn at jeg faktisk har måttet ehhh...jobbe. Men noen korte KG-pauser blir det da. Vært på ansjosshopping da, Fakse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå