Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Kjenner problemet. :sjenert: Jeg har lyst til å lage and, pizza, lam!! (fårikål, curry, tagine m.m.), diverse supper, kveite, mer krabbe, indisk mat, osv. osv.
Ja, ikke sant? Jeg lurer særlig på hvordan jeg skal få plass til indisk snart, det er jo nesten en uke siden sist :sjokk:, men jeg har en del ting i kjøleskapet som må brukes opp, i tillegg til at det er så mye annet jeg har lyst på...

Jeg tar meg den frihet å synse litt, til tross for at jeg aldri har laget retten, men bare lest oppskriften: Det tror jeg så absolutt! :)
Tror jeg tar sjansen på det ja, hvor ille kan det bli?

*inne og hilser på*
:vinke: Hei Elastica, hyggelig med besøk!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gleder meg til å høre hva du synes!

Jeg vurderer også å lage den retten en dag denne uken. Har faktisk ikke laget ukemeny, det er så mye jeg har lyst til å lage for tiden at jeg greier ikke helt å snevre det inn. :ler:

Men det kommer jo ikke på tale med noen askese selv om mannen er bortreist, så i dag har jeg tenkt å ha lår av Livèche-kylling med timian og røkt hvitløk med potetstappe til. Har til og med planlagt dessert, stekt eple med chèvre, og jeg lurer på om jeg ikke skal bevilge meg et glass av favoritt-hverdagsvinen min.:sjarmor:

Ang. den halloumi-retten, kunne ikke den gjøre seg som salat? Jeg vurderer nemlig å lage vanlig porsjon i morgen eller torsdag, og så bruke restene som lunsj i salatform (skjære osten i terninger, og rett og slett blande alt sammen).

Middagen din i dag høres ut som en meget akseptabel hjemme-alene-meny! :spise:

Ellers er jeg enig med bada - å lage salat av halloumi, erter, mynte etc burde gå veldig bra. Tenkte faktisk også tanken da jeg leste oppskriften første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloumirapport: Fine, lette smaker som passet godt sammen! :)

Jeg hadde ikke bondebønner, som sagt, men brukte artisjokker marinert i olje (selges der jeg kjøper oliven), og artisjokkene ble kanskje litt dominerende. Dessuten kunne jeg brukt mer frisk mynte, tror jeg.

Neste gang tror jeg også jeg vil forsøke å lage det som en slags tabbouleh, med vinaigrette (dvs sitron og olivenolje, som i oppskriften), erter som har fått et kort oppkok, og masse frisk mynte. Sånn at det blir enda litt friskere, liksom?

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloumirapport: Fine, lette smaker som passet godt sammen! :)
Ja, ikke sant? Bra det falt i smak! :) Står på middagsplanen hos meg i dag.

Jeg hadde ikke bondebønner, som sagt, men brukte artisjokker marinert i olje (selges der jeg kjøper oliven), og artisjokkene ble kanskje litt dominerende. Dessuten kunne jeg brukt mer frisk mynte, tror jeg.
Det er litt derfor jeg ikke har tatt meg bryet med å kjøpe artisjokker, jeg har sett for meg at de kom til å kræsje litt med de lette, friske smakene. Ang. mynte så tenkte jeg å ha i litt ekstra når jeg gjør det hele om til salat.

Neste gang tror jeg også jeg vil forsøke å lage det som en slags tabbouleh, med vinaigrette (dvs sitron og olivenolje, som i oppskriften), erter som har fått et kort oppkok, og masse frisk mynte. Sånn at det blir enda litt friskere, liksom?
Du tenker uten å la det hele surre under lokk en stund? Og så servere det kaldt, eller? Sikkert ikke dumt, jeg tenkte faktisk å gjøre noe liknende; surre løken, ha i ertene, sitron og vannet til couscousen, koke opp og ha i couscous, for så å la det trekke til couscousen er ferdig og blande inn mynten til slutt (men jeg vil helst spise det varmt, da).

Siden du nevner tabbouleh, jeg brukte faktisk bulgur sist jeg lagde dette (hadde glemt å kjøpe couscous), og det var også veldig godt. Men jeg hadde "middels" bulgur, tror nok det hadde blitt bedre (=lettere) med fin bulgur, så det tenker jeg å prøve en gang.

(9 om morgenen er kanskje litt tidlig å bli middagssulten? :sjenert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha! :rødme:

Det er vel bare å slå til, det? :ler:

Jeg er forøvrig inne i en tung periode med online bokshopping. Et typisk trekk er at straks en bok er bestilt eller på vei i posten, oppdager jeg én til jeg må ha fort som fy, og som selvfølgelig er tilgjengelig i samme nettbokhandel. Det blir mye porto, for å si det sånn. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henter deg opp fra side 2, jeg, for å fortelle om dagens matshopping:

- fersk hyse til middag (fiskegryte)

- to økologiske oster fra norsk gårdsprodusent

- økologiske norske epler (Summerred)

- presskannemalt espresso fra spesialbutikk

- rød Camargue-ris, som jeg har lest om her hos deg :)

- soltørkede tomater i olje

Hadde et ærend i byen i morges, og skal jobbe hjemme resten av dagen, så da passet det bra med en handlerunde.

Og ute er det :sol: Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henter deg opp fra side 2, jeg, for å fortelle om dagens matshopping:

- fersk hyse til middag (fiskegryte)

- to økologiske oster fra norsk gårdsprodusent

- økologiske norske epler (Summerred)

- presskannemalt espresso fra spesialbutikk

- rød Camargue-ris, som jeg har lest om her hos deg :)

- soltørkede tomater i olje

Høres ut som en meget bra shopperunde! :)

Jeg for min del har akkurat lagt inn en ny bestilling hos Seasoned Pioneers:

Anardana, Whole

Mustard Seeds Black Organic, Whole

Saffron Threads Organic

Fenugreek Seeds Organic, Whole

Cardamom Green, Organic Whole Pods

Garam Masala Indian

Ikke annet å si enn at man blir sulten av å oppholde seg her også! :spise:
:fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tenkte jeg forresten at jeg skulle skrive da du nevnte norske epler, Eurydike; den desserten jeg lagde forleden (og i går...) var utrolig god og enkel.

Skrell og skjær epler i skiver, legg i smurt porsjonsform (evt. med en ts. honning over) og smuldre chèvre over. Sett i ovnen på 200 grader i ca. 10 min, dryss over noen pinjekjerner og stek 5-10 min til. Smakte helt nydelig, særlig med et glass av denne til. Ost og dessert i ett - genialt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det tenkte jeg forresten at jeg skulle skrive da du nevnte norske epler, Eurydike; den desserten jeg lagde forleden (og i går...) var utrolig god og enkel.

Skrell og skjær epler i skiver, legg i smurt porsjonsform (evt. med en ts. honning over) og smuldre chèvre over. Sett i ovnen på 200 grader i ca. 10 min, dryss over noen pinjekjerner og stek 5-10 min til. Smakte helt nydelig, særlig med et glass av denne til. Ost og dessert i ett - genialt! :)

Oi, takk for tips! Det hørtes jo virkelig ut til å være noe for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Må hvis snart avlegge dette kryddernettstedet et lengre besøk, jeg også. :fnise:

Det bør du! :) Jeg kan fortelle at jeg frydet meg litt i går da jeg oppdaget at det begynner å bli tomt for hel koriander og brune sennepsfrø. :fnise: Jeg har til og med begynt å kjøpe noe så allment tilgjengelig som svart pepper der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Må hvis snart avlegge dette kryddernettstedet et lengre besøk, jeg også. :fnise:

Det bør du! :) Jeg kan fortelle at jeg frydet meg litt i går da jeg oppdaget at det begynner å bli tomt for hel koriander og brune sennepsfrø. :fnise: Jeg har til og med begynt å kjøpe noe så allment tilgjengelig som svart pepper der!
SP burde komme med en advarsel: Sterkt avhengighetsskapende. Det er jo så mye spennende der, så når man først er der og skal kjøpe et par ting er det så fort gjort å bare ta med 3-4 ting til, for det kan jo være kjekt å ha.

Oi, takk for tips! Det hørtes jo virkelig ut til å være noe for meg. :)
Hadde en mistanke om det. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kategorien "kjekt å ha fra Seasoned Pioneers" kommer Sichuan-pepper og five spice som jeg bestilte forrige gang, uten å ha noe spesielt i tankene. Her om dagen så jeg denne på BBC Food, så kvart over sju i morges sto jeg og lagde marinade. Den luktet i hvert fall veldig godt, så jeg håper smaken følger opp. Ulempen er at lukten satte seg veldig på fingrene mine, så nå sitter jeg her og lukter kinamat. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...