ashera Skrevet 31. juli 2009 #8161 Del Skrevet 31. juli 2009 Ellers spiste vi en fantastisk femretters på et familiedrevet hotell i åsen over Firenze.... i 1996. Bisteccaen var så nygrillet at den freste og levde på tallerkenen, raviolien var perfekt og i det hele tatt. Og alt kom fra familiens egen gård i en landsby like ved. Søren at jeg ikke husker navnet på hotellet, men det lå litt forbi torget i Fiesole, i motsatt retning klosterkirken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 1. august 2009 Forfatter #8162 Del Skrevet 1. august 2009 Det høres fantastisk ut, eilan! Du har vært i Firenze, altså? Har du noen gode tips? Vi har en noenlunde liste over ting vi har lyst til å se/gjøre, men det er alltid morsomt å høre fra noen som har vært der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 1. august 2009 #8163 Del Skrevet 1. august 2009 Altså, vi var der bare to dager og en natt for tretten år siden. Men kan anbefale (dersom du ikke har høydeskrekk og/eller klaustrofobi) en tur opp i tårnet på Il Duomo. Fantastisk utsikt. Battisteriet med de vakre dørene er også verd å se. Ellers så vi Bobolihagene, Ponte Vecchio, Museo dell'Opera del Duomo og museet i Santa Croce, der bl.a. Cimabues flomskadede krusifiks henger. Skal dere være der over flere dager, så er Uffici-galleriet et must. Køen var så lang på våre dager der at vi valgte å stå over - det ble liksom feil å tilbringe halve dagen i kø. Har dere lyst til å se byen fra høyden, ta bussen til vakre Fiesole. Og les deg opp på renessansen før du reiser. Og ikke minst: Spis is og drikk Vin Santo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 1. august 2009 Forfatter #8164 Del Skrevet 1. august 2009 Altså, vi var der bare to dager og en natt for tretten år siden. Men kan anbefale (dersom du ikke har høydeskrekk og/eller klaustrofobi) en tur opp i tårnet på Il Duomo. Fantastisk utsikt. Battisteriet med de vakre dørene er også verd å se. Ellers så vi Bobolihagene, Ponte Vecchio, Museo dell'Opera del Duomo og museet i Santa Croce, der bl.a. Cimabues flomskadede krusifiks henger. Skal dere være der over flere dager, så er Uffici-galleriet et must. Køen var så lang på våre dager der at vi valgte å stå over - det ble liksom feil å tilbringe halve dagen i kø. Har dere lyst til å se byen fra høyden, ta bussen til vakre Fiesole. Og les deg opp på renessansen før du reiser. Og ikke minst: Spis is og drikk Vin Santo! Duomo og Battisteria skal vi selvsagt se, får se om jeg vi gidder å klatre til topps i ørten varmegrader - det høres slitsomt ut, men er sikkert verdt det! Vi har forhåndsbestilt billetter til Uffizi (og Accademia for å se David), nettopp for å slippe køen. Jeg har lyst til å se Bobolihagene (og kanskje ha en liten piknik der?), det står i hvert fall på kanskje-listen. Jeg tror ikke vi rekker å dra til Fiesole, men vi har snakket om å gå opp på Piazzala Michelangelo, der skal visst også være fin utsikt. Ellers skal vi en dagstur til Siena og San Gimignano, med innlagt vingårdsbesøk. Og jeg ser veldig frem til is og Vin Santo ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 1. august 2009 #8165 Del Skrevet 1. august 2009 Jeg var i Firenze et par dager på en interrail da jeg var ung og fattig for lenge, lenge siden. Husker ikke så mye, men vi tilbrakte timesvis i Uffizi, noe jeg husker som en fin opplevelse. Ellers var vi øverst i et klokketårn (?), og ikke minst spiste jeg en veldig billig og veldig vond calzone. *hjelpsom* Ellers kan Lucca og Siena absolutt anbefales, om dere skulle få anledning til å ta en tur dit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. august 2009 Forfatter #8166 Del Skrevet 2. august 2009 Jeg var i Firenze et par dager på en interrail da jeg var ung og fattig for lenge, lenge siden. Husker ikke så mye, men vi tilbrakte timesvis i Uffizi, noe jeg husker som en fin opplevelse. Ellers var vi øverst i et klokketårn (?), og ikke minst spiste jeg en veldig billig og veldig vond calzone. *hjelpsom* Ellers kan Lucca og Siena absolutt anbefales, om dere skulle få anledning til å ta en tur dit. Jeg noterer å holde meg unne vond calzone. Kanskje det var campanilen dere klatret i? Det skal visstnok være et godt alternativ til å klatre opp i selve Duomoen (litt mindre klaustrofobisk, etter det jeg har skjønt). Lucca rekker vi nok ikke i denne omgangen, men det blir som sagt en svipptur innom Siena. Tre uker igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. august 2009 Forfatter #8167 Del Skrevet 2. august 2009 Hvis jeg hadde vært lur nå, hadde jeg dratt meg bort fra pc'en og begynt å forberede dagens middag før det blir for varmt her inne. Men er jeg så lur? Tvilsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 2. august 2009 #8168 Del Skrevet 2. august 2009 Ja, jeg overså i farten at du allerede hadde nevnt Siena - jeg var ikke helt... skjerpet på den tiden i går. I Siena har de forresten noen slags konfektkakespesialiteter som du må smake - kjempetunge saker med masse tørket frukt, men gode! Vi var som sagt så blakke den gangen, men jeg husker vi skrapte sammen penger til en liten bit som vi delte broderlig. (kaken ble solgt i løs vekt) Merk deg at jeg omtrent bare husker maten! Hvis jeg hadde vært lur nå, hadde jeg dratt meg bort fra pc'en og begynt å forberede dagens middag før det blir for varmt her inne. Men er jeg så lur? Tvilsomt. Nå ble jeg nysgjerrig på hva det er til middag hos deg i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 2. august 2009 #8169 Del Skrevet 2. august 2009 Hvis jeg hadde vært lur nå, hadde jeg dratt meg bort fra pc'en og begynt å forberede dagens middag før det blir for varmt her inne. Men er jeg så lur? Tvilsomt. Lur? Har hørt ordet, men er ikke sikker på hva det betyr... *henter ordboka* Burde også kommet meg vekk fra pc'n for lenge siden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. august 2009 Forfatter #8170 Del Skrevet 2. august 2009 Ja, jeg overså i farten at du allerede hadde nevnt Siena - jeg var ikke helt... skjerpet på den tiden i går. I Siena har de forresten noen slags konfektkakespesialiteter som du må smake - kjempetunge saker med masse tørket frukt, men gode! Vi var som sagt så blakke den gangen, men jeg husker vi skrapte sammen penger til en liten bit som vi delte broderlig. (kaken ble solgt i løs vekt) Søt historie! Jeg skal være på utkikk etter godsakene! Merk deg at jeg omtrent bare husker maten! Drit i kunsten, hvor er maten, lizm? Nå ble jeg nysgjerrig på hva det er til middag hos deg i dag!Stangekyllingbryst, ovnsbakte søtpoteter med røkt paprika, aioli og salat med grillet paprika og valnøttolje- og sherryeddikdressing. Utsatt fra i går, store deler av ukemenyen gikk ad undas p.g.a. varme , så det har vært en del forskyvninger. Jeg har rett og slett ikke giddet å lage mat flere dager, så vi har spist rester et par dager og til og med brødskiver (:dåne:) en dag. Nå har jeg laget aioli, grillet paprika, vasket salat og skrelt søtpotetene, så nå bør jeg makte å lage middag selv om temperaturen skulle stige utover ettermiddagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. august 2009 Forfatter #8171 Del Skrevet 2. august 2009 Lur? Har hørt ordet, men er ikke sikker på hva det betyr... *henter ordboka* Burde også kommet meg vekk fra pc'n for lenge siden... Det krever litt innsats av og til, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 2. august 2009 #8172 Del Skrevet 2. august 2009 Stangekyllingbryst, ovnsbakte søtpoteter med røkt paprika, aioli og salat med grillet paprika og valnøttolje- og sherryeddikdressing. Utsatt fra i går, store deler av ukemenyen gikk ad undas p.g.a. varme , så det har vært en del forskyvninger. Jeg har rett og slett ikke giddet å lage mat flere dager, så vi har spist rester et par dager og til og med brødskiver (:dåne:) en dag. Nå har jeg laget aioli, grillet paprika, vasket salat og skrelt søtpotetene, så nå bør jeg makte å lage middag selv om temperaturen skulle stige utover ettermiddagen. Så flink du har vært! Og så godt det høres ut. Det er dere som stikker av med sommerværet nå for tiden, skjønner jeg! Ellers ser jeg til min store forskrekkelse at det er meldt sol (!) her igjen i morgen, og har derfor begynt å pønske på litt terrassesnacks som kan passe til rosé og et lite ettermiddagsbesøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 2. august 2009 #8173 Del Skrevet 2. august 2009 Det krever litt innsats av og til, ja. Skal ut og rusle tur nå. Så kanskje jeg finner litt arbeidslyst på vegen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. august 2009 Forfatter #8174 Del Skrevet 2. august 2009 Har sett Firenze-program. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. august 2009 Forfatter #8175 Del Skrevet 2. august 2009 Valnøttmarengs: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. august 2009 Forfatter #8176 Del Skrevet 2. august 2009 For eventuelt interesserte, her er oppskriften: Valnøttmarengs med brunt sukker. 3 eggehviter 180 g sukker (jeg brukte halvparten hvitt sukker og halvparten brunt, av den mørke, klissete typen) En god neve valnøtter. Pisk hvitene ganske stive, pisk inn sukkeret gradvis, og pisk til massen er blank. Rist og hakk nøttene, bland dem inn. Stekes på 120 grader i ca. 1,5 time. Siden det ikke er eddik i, blir disse helt sprø og lette, med nydelig smak av brunt sukker og ristede nøtter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 2. august 2009 #8177 Del Skrevet 2. august 2009 Og så jeg som har 3 eggehviter i kjøleskapet og allting. Smart med det brune sukkeret, var det ditt eget påfunn? Det hørtes godt ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. august 2009 Forfatter #8178 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Kan ikke risikere at eggehvitene blir ødelagte! Nei, jeg har sett brunt sukker i marengs i et Donna Hay nylig, og så tok jeg utgangspunkt i denne oppskriften, men sløyfet eddiken, fordi jeg foretrekker sprø marengs fremfor seige. Og så kunne jeg ikke la dem stå i ovnen å tørke, fordi jeg trengte den til middagen, så jeg lot dem bare stå til de var passe tørre. Jeg brukte halvparten hvitt sukker fordi jeg ikke hadde lysebrunt sukker, og jeg var redd det jeg hadde ville ha andre bakeegenskaper, siden det er så fuktig, så jeg blandet, og det så ut til å funke fint. Men kanskje jeg må smake på én til, for å være helt sikker? Endret 2. august 2009 av Nilma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 2. august 2009 #8179 Del Skrevet 2. august 2009 Men kanskje jeg må smake på én til, for å være helt sikker? Det er nok tryggest, ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 2. august 2009 #8180 Del Skrevet 2. august 2009 Stangekyllingbryst, ovnsbakte søtpoteter med røkt paprika, aioli og salat med grillet paprika og valnøttolje- og sherryeddikdressing. Nå minnet du meg på at jeg må lage den retten igjen. Den er virkelig god! Jeg har rett og slett ikke giddet å lage mat flere dager, så vi har spist rester et par dager og til og med brødskiver (:dåne:) en dag. Vi har hatt brødskiver med speilegg to ganger denne uken! Mest fordi ingen av oss gadd å lage middag den ene dagen, og den andre dagen hadde vi rett og slett så dårlig tid på oss at det var omtrent det eneste vi rakk å slenge sammen. Vi har nemlig selvpålagt forbud mot take-away for tiden, og dermed blir det slike løsninger på dager vi plutselig ikke rekker (evt. gidder) å lage mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå