Gå til innhold

Nevrotiske notater

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg måtte tenke litt og lete litt i middagstråden, jeg visste jo at jeg har laget det i flere varianter. *teflonminne* :sjenert: Selve kyllingbrystet pleier jeg bare å helsteke i ovnen, gjerne med litt smør og urter (ofte timian, evt. noe annet som passer) under skinnet. Sjyen som da danner seg sammen med smør og urter er jo en fantastisk saus i seg selv. :sikle: Noen tilbehørsfavoritter:

- rispilaff med rosiner, pinjekjerner, allehånde og kanel

- rødbetpuré (den med tomater) og stekte squashskiver med valnøttdressing

- jordskokkpuré og asparges og/eller spinat

- ovnsstekte søtpotetbåter med røkt paprika, aioli og grønn salat med strimler av grillet paprika og dressing av valnøttolje og sherryeddik

Angående bringebær: Til helgen har jeg endelig tenkt å få laget Nigellas "slut red raspberries" i vingelé. :sjarmor:

Tusen takk for supert svar! :tommelsmil:

Rødbetpuréen var kjempelurt, håper jeg får rødbeter i kassen min denne uken - da skal jeg jammen gå for den! :hoppe: Og så har jeg jo en diger salvie på terassen som vil egne seg supert under skinnet på kyllingen, sikkert.

I dag har jeg forresten kjøpt fersk brisling! Har lagt litt enkle planer for tilberedning, og pønsker litt på vin. For hva drikker man nå egentlig til frityrstekt brisling? :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, jeg skjønner at det av og til kan være nødvendig å ta med seg barn på jobb. Jeg skjønner at det er kjedelig å sitte i ro i timesvis for en liten tass. Men finnes det ikke noe annet å sysselsette ham med enn fotball i korridoren?!? Spesielt rett utenfor kontordøren min?!? :sur:

Skrevet
Altså, jeg skjønner at det av og til kan være nødvendig å ta med seg barn på jobb. Jeg skjønner at det er kjedelig å sitte i ro i timesvis for en liten tass. Men finnes det ikke noe annet å sysselsette ham med enn fotball i korridoren?!? Spesielt rett utenfor kontordøren min?!? :sur:

Å, det er irriterende!

Jeg hadde sagt ifra. :regler:

Skrevet

Da burde de utstyrt ham med en sånn skumball ihvertfall. Det er eneste ballen tanteungene mine har lov til å bruke innendørs (den er for lett til å knuse ting og den lager ikke lyd).

Skrevet

Det har heldigvis blitt stille nå. :tommelsmil:

Skrevet
Angående bringebær: Til helgen har jeg endelig tenkt å få laget Nigellas "slut red raspberries" i vingelé. :sjarmor:
Jeg fant forresten veldig fine (og rimelige!) bringebær i butikken i går, så da laget jeg likegodt geléen i går for å ha til dessert i dag. Den lille prøvesmaken jeg laget i en kopp var meget lovende. :sjarmor:

Dessuten laget jeg en halv porsjon is smakt til med kaffe og 70% sjokolade. Isrøren var i hvert fall nydelig, så jeg er spent på hvordan det ferdige resultatet blir. :is:

Skrevet

Jeg sitter her og dessertplanlegger litt akkurat nå, og antakelig var det en sånn bær- og vingelé som hadde vært det ideelle for meg også, siden det blir en litt kremet hovedrett. Den høres nydelig ut! Jeg har jo også varianten min med dessertvin og jordbær - den fikk jeg ikke somlet meg til å lage i år, fordi jordbærsesongen plutselig (nesten) var over.

Og kom tilbake med israpport! :sikle: Jeg har tenkt å prøve meg igjen med kaffeis selv, men har ikke tenkt på å blande med sjokolade.

Skrevet

Hva er galt med dataspill?

:fnise:

Jeg hadde blitt en smule irritert, tror jeg. I alle fall hvis jeg måtte gjøre konsentrasjonskrevende ting.

Bringebærvingeléen høres nydelig ut, den må jeg forsøke å huske. Jeg er så dårlig til å lage desserter, men denne var jo akkurat i min gate. :sjarmor: Og jeg har også registrert at det knapt er OK jordbær å få, Aricia, det irriterer meg grønn siden jeg pleier å leve på jordbær om sommeren. I år kom jeg ikke i gang i det hele tatt før det var over. :frustrert:

Skrevet

De siste jordbærene vi spiste forrige helg så fine ut utenpå, men var tildels råtne inni. Og da gidder jeg ikke svøpe dem i dyr vingelé, altså. :grine:

Vi får sette vår lit til bringebærene.

Gjest Elastica
Skrevet

Matjenter, jeg trenger hjelp. I dag er det skikkelig regnvær - en sånn dag som ber om at noe skal bakes. Jeg har vanlig kakeform, mange modne bananer og ellers det man trenger til å bake kake, tror jeg. Går det an å bake bananbrød i vanlig rund form? Og har i såfall noen oppskrift lett tilgjengelig? :sjenert:

Skrevet
Jeg måtte tenke litt og lete litt i middagstråden, jeg visste jo at jeg har laget det i flere varianter. *teflonminne* :sjenert: Selve kyllingbrystet pleier jeg bare å helsteke i ovnen, gjerne med litt smør og urter (ofte timian, evt. noe annet som passer) under skinnet. Sjyen som da danner seg sammen med smør og urter er jo en fantastisk saus i seg selv. :sikle: Noen tilbehørsfavoritter:

- rispilaff med rosiner, pinjekjerner, allehånde og kanel

- rødbetpuré (den med tomater) og stekte squashskiver med valnøttdressing

- jordskokkpuré og asparges og/eller spinat

- ovnsstekte søtpotetbåter med røkt paprika, aioli og grønn salat med strimler av grillet paprika og dressing av valnøttolje og sherryeddik

Hvor finnes oppskrift på denne? Har liggende vakumpakkede rødbeter i kjøleskapet som jeg burde bruke til noe fornuftig snart...

Matjenter, jeg trenger hjelp. I dag er det skikkelig regnvær - en sånn dag som ber om at noe skal bakes. Jeg har vanlig kakeform, mange modne bananer og ellers det man trenger til å bake kake, tror jeg. Går det an å bake bananbrød i vanlig rund form? Og har i såfall noen oppskrift lett tilgjengelig? :sjenert:

Så du fikk svar av A på det andre stedet, så det er mulig du allerede har bakt. Men hvis ikke ville jeg vurdert dobbel størrelse på oppskriften, brukt samme temperatur, vurdert steketid ved å prikke kaken, og lagt på bakepapir på toppen dersom den ble nok stekt oppå før den ble ferdig inni.

Skrevet

:vinke: Vi har hatt besøk hele helgen, derav totalt KG-fravær.

Og kom tilbake med israpport! :sikle: Jeg har tenkt å prøve meg igjen med kaffeis selv, men har ikke tenkt på å blande med sjokolade.
Israpport: Nydelig smak, litt nåler. Jeg tror nålene kom fra kaffen; jeg lagde sterk presskanne-Malabar som jeg piffet opp med en god slump pulverespresso, det hadde sikkert vært bedre å bruke pulverkaffen rett i fløteblandingen. For øvrig brukte jeg 70 gram 70%-sjokolade og en liten kopp kaffe (med 2-3? ss pulverespresso) på en halv porsjon av den italienske isen, og det synes jeg var ganske passe.

Bringebærvingeléen høres nydelig ut, den må jeg forsøke å huske.
Den var knallgod! :jepp:

Hvor finnes oppskrift på denne? Har liggende vakumpakkede rødbeter i kjøleskapet som jeg burde bruke til noe fornuftig snart...
Her! :)
Skrevet

I en av kaffeisoppskriftene jeg har, varmes hele bønner og litt malt espressokaffe opp sammen med fløtemelk, vaniljestang og kanelstang, og så siles blandingen før man blander med egg etc. I tillegg smakes den ferdige blandingen til med pulverkaffe til ønsket styrke.

Kan lete den fram etterhvert hvis du er interessert. :) Tror jeg må prøve selv snart også - jeg skulle gjerne hatt en god kaffeis på repetoaret.

Skrevet

Det høres ut som en mye lurere fremgangsmåte. Vil gjerne ha oppskrift! :)

Skrevet
Det høres ut som en mye lurere fremgangsmåte. Vil gjerne ha oppskrift! :)

:)

Til 7 eggeplommer, 150 g sukker (pisk til eggedosis) og 9 dl fløtemelk brukes 2 ss ferskmalt kaffe og 2 håndfuller hele kaffebønner som sammen med vaniljestang og kanelstang "simmer gently" i en gryte i 5 min. Så siles dette og blandes med eggedosisen, has tilbake i gryten på lav varme og piskes til det tykner. Samtidig smaker man til med instantkaffe, ca 3-5 ss. Og så fryses blandingen til is.

Ganske mye kaffe, med andre ord! :overrasket: Lurer på om jeg skal forsøke til helgen, jeg - ble litt nysgjerrig nå.

Skrevet

Kan det bli for mye kaffe, da? :sjarmor: Tusen takk for oppskrift! Det høres ut som en mye lurere fremgangsmåte.

Skrevet

Den kaffeisen høres nydelig ut! Mannen har bursdag på torsdag, og jeg har ikke klart å komme frem til hvilken dessert jeg skal lage til bursdagsmiddagen hans ennå. :lur:

Litt dumt spørsmål, men skal man røre i isen hver halvtime eller så når den fryses inn? Jeg er ikke veldig stødig på islaging. :ler:

Skrevet

Jepp, om du ikke har ismaskin bør du røre jevnlig for å unngå nåler i isen.

Skrevet

Ja, jeg var ikke så nøye med detaljene da jeg tenkte at dagbokseierinnen var en allerede stødig isprodusent. :lur:

Det er forresten en oppskrift fra Moros andre kokebok.

Skrevet
Jepp, om du ikke har ismaskin bør du røre jevnlig for å unngå nåler i isen.

Ja, jeg var ikke så nøye med detaljene da jeg tenkte at dagbokseierinnen var en allerede stødig isprodusent. :lur:

Jeg har laget is en (eller to?) ganger, så jeg kan ikke på noen måte kalles stødig. :fnise: Dessuten er det så lenge siden at jeg knapt nok husker gangen i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...