Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Grattis, jo - i dag og greier! Da skal vi Nilmaskåle i ettermiddag!

Min dag er på søndag. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk, jenter! :)

Det slo meg plutselig at det kanskje ikke var så lurt å bestille frisørtime i ettermiddag, kombinasjonen bursdag og gråspettede lokker som faller kjennes ikke helt heldig. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, takk! :)

Jeg er jo som kjent lat, så jeg gadd ikke stelle i stand noen feiring. I stedet gikk jeg og mannen på restaurant og spiste 5-retters middag. :nigo:

Forrett: Kamskjell med skorpe av svarte sesamfrø. Mango- og avocadosalsa og safransaus.

Fisk: Ishavsrøye, risotto med asparges og mascarpone, hummersaus.

Hvilerett: Mojitosorbet.

Kjøtt: Reinsdyrfilet, pommes voisin, portvinssaus og glaserte neper og gulrot.

Dessert: Crème brûlée

Vin: Sancerre og argentinsk Malbec.

Nydelig, alt sammen. :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nammetinam! Nå seiler det straks opp til firehundresidersparty her, forresten! Du har den desidert lengste dagboka av alle jeg kjenner! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med vel overstått, og FOR en meny! :spise:

Jeg leste først litt raskt og trodde først du hadde kokkelert selv - det var jo slett ikke utenkelig, egentlig. :fnise: Og så glaserte neper og greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte nok at det var her jeg måtte lete for å finne detaljer om bursdagsbespisningen ja :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med vel overstått, og FOR en meny! :spise:

Jeg leste først litt raskt og trodde først du hadde kokkelert selv - det var jo slett ikke utenkelig, egentlig. :fnise: Og så glaserte neper og greier!

Hah, på bursdagen min kokkelerer jeg ikke, da skal jeg oppvartes på alle bauger og kanter. :nigo:

Jeg tenkte på deg da jeg så nepene, ja. :fnise: Men de var i bittebittesmå terninger og blandet med ditto gulrotterninger, så det var litt vanskelig å kjenne smaken tydelig. (Jeg var selvsagt inne på å sortere ut nepeterningene på tallerkenen, men slo det fra meg. :filer:)

Jeg skjønte nok at det var her jeg måtte lete for å finne detaljer om bursdagsbespisningen ja :tommelsmil:
Men du skjønte at det måtte finnes detaljer et sted? :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, jeg begynte egentlig å skrive kommentarer til hver rett, men jeg fant ut at det kanskje var litt i overkant. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Ludovie

Hvorfor ikke tilby dine tjenester som restaurantanmelder i lokalavisa? :tommelsmil: Om man ser bort fra de aller største avisene er det så som så med kvaliteten på det som skrives, synes jeg. Så de burde bli veldig glad om du tilbød deg!

Og så får du attpåtil penger og gratis måltider. En vinn-vinn-situasjon for alle parter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For spesielt interesserte:

Forrett: Kamskjell med skorpe av svarte sesamfrø. Mango- og avocadosalsa og safransaus. Nydelige, saftige kamskjell, med veldig god smak fra sesamfrøene. Safransausen, der safranen bare såvidt kunne anes, passet fint til, salsaen synes jeg derimot var litt overflødig.

Fisk: Ishavsrøye, risotto med asparges og mascarpone, hummersaus. Både min og mannens favorittrett gjennom måltidet. Sprøtt skinn, deilig kremete risotto og fantastisk, intens hummersaus - den kunne jeg spist med skje. Hjernen begynte straks å kverne på idéer for å gjenskape retten hjemme.

Hvilerett: Mojitosorbet. Deilig, men nesten litt for kraftig på smak til å være hvilerett, hadde sikkert kunne vært dessert på egen hånd.

Kjøtt: Reinsdyrfilet, pommes voisin, portvinssaus og glaserte neper og gulrot. Kjøttet var mørt og fint stekt, potetene (som var nye for meg, omtrent som Pommes Anna, men med litt parmesan mellom lagene) gode og sausen hadde fin portvinssmak, men jeg kunne spart meg for rosinene som var i dem, det ble vel søtt. I tillegg til miniterningene med nepe og gulrot var der litt østerssopp, asparges og aspargesbønner - alt perfekt tilberedt.

Dessert: Crème brûlée. Veldig god crème brûlée, men jeg er litt lei det, så jeg angrer litt på at jeg ikke ba om å få bytte den med en annen dessert (det var altså en ferdig oppsatt meny). Hvis man skal flisespikke var dessuten sukkerlaget litt for tykt. :snurt:

:fnise:

Vin: Sancerre og argentinsk Malbec. Sancerren var utrolig god, masse smak og samtidig deilig frisk. Rødvinen var også god, litt krydret og veldig rik på smak, men jeg synes den ble servert litt for kald, dessuten synes jeg ikke den harmonerte helt med maten. Kjøttretten var jo ganske "lett" til viltmiddag å være, så tanninene i vinen kjentes ganske tydelig, jeg innbiller meg at det hadde passet bedre om noe tilbehøret hadde vært litt kremet e.l. :klø: Men absolutt en veldig god vin, så jeg må kanskje revurdere fordommene mine mot sør-amerikansk vin.

Det kan ALDRI bli for mye analyser og detaljer! :opplyser:

:fnise:

Det er servert. :nigo:

Hvorfor ikke tilby dine tjenester som restaurantanmelder i lokalavisa? :tommelsmil: Om man ser bort fra de aller største avisene er det så som så med kvaliteten på det som skrives, synes jeg. Så de burde bli veldig glad om du tilbød deg!

Og så får du attpåtil penger og gratis måltider. En vinn-vinn-situasjon for alle parter!

Haha, det hadde ikke vært meg imot! :fnise: Han som skriver i lokalavisen nå er i hvert fall temmelig udugelig, jeg blir mer hissig enn sulten når jeg leser omtalene hans. :roll:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Haha, det hadde ikke vært meg imot! :fnise: Han som skriver i lokalavisen nå er i hvert fall temmelig udugelig, jeg blir mer hissig enn sulten når jeg leser omtalene hans. :roll:

Men helt seriøst: Hvorfor gjør du det bare ikke? :) Du er veldig godt kvalifisert, og du liker dessuten å gjøre det. Dessuten har du jo essensen av artikkelen ferdig, så det er bare å legge til litt om stemning, interiør, atmosfære og value for money, så er den ferdig! :tommelsmil:

Send inn en ferdig anmeldelse, så skal jeg vedde på at redaktøren tar den inn! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...