Nilma Skrevet 14. september 2007 Forfatter #761 Del Skrevet 14. september 2007 *krysser fingre for at det snart blir grønnsaksabonnement her* Kommer akkurat fra et møte som har fått hjernen min til å koke over - må ha kaffe, mye kaffe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 14. september 2007 #762 Del Skrevet 14. september 2007 *krysser fingre for at det snart blir grønnsaksabonnement her* Kommer akkurat fra et møte som har fått hjernen min til å koke over - må ha kaffe, mye kaffe! Såså, nå ER det straks helg vet du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 14. september 2007 Forfatter #763 Del Skrevet 14. september 2007 Sant nok. Skal jobbe en liten time til, så er det trening og deretter hjem til sofaen, ny Ian Rankin-bokog kanskje et lite vinglass eller to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 16. september 2007 Forfatter #764 Del Skrevet 16. september 2007 Fin helg. I går var vi på Bondens Marked, utbyttet ble en diger pose bondebønner, Blå Kongo, brokkoli (som det viste seg å være en åme i ) og blåbærsaft. Dessuten var vi på favorittbutikken og kjøpte fersk chorizo (aner ikke hva jeg skal gjøre med den foreløpig, men har sett det i mange oppskrifter, så "kjekt å ha" ) og lammepølser. Dagen i dag har jeg stort sett tilbrakt på sofaen, fullstendig avslappet. :lese: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 16. september 2007 #765 Del Skrevet 16. september 2007 Høres ut som en fin helg! Brokkoli med åmer i er tydeligvis mer regelen enn unntaket for tiden - min økologiske denne uken hadde opptil flere. Ellers kjøpte jeg halloumi i går! Får se om jeg etterhvert tester retten din - jeg har framdeles 6 forvokste mynteplanter på terrassen som bør beites litt på mens det enda er liv i dem. Fersk chorizo: Godt i suppe med poteter og grønnkål (se ukesmeny-tråden), i kombinasjon med limabønner (salat, suppe) eller i paëlla! Uttrykker meg litt stikkordsvis i kveld - har spist reinsdyrfilet og drukket nydelig rødvin, og er mett, trett og fornøyd. Snart er det tid for kaffe- og ricottakrem, med en ekstra kopp ekstra svart til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 17. september 2007 Forfatter #766 Del Skrevet 17. september 2007 Hei Eurydike! Takk for chorizo-tips! Når jeg trenger oppskriftene der jeg har sett det, finner jeg dem selvsagt ikke. Halloumi var forbløffende godt! Jeg har spist det som meze på libanesisk restaurant en gang, men husket ikke at det var så godt. Har planer om å lage halloumi- og bondebønneretten igjen i morgen, ikke bare var den god, den var rask å lage også (vel, unntatt bønnerensingen, men det lurer jeg på å gjøre unna i kveld). Vil gjerne høre om det hvis du bestemmer deg for å prøve den. Søndagsmiddagen din hørtes nydelig ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 17. september 2007 #767 Del Skrevet 17. september 2007 Lurer på om jeg kan spørre deg litt om vintips? Planlegger et middagsbesøk her om et par ukers tid, og har (ihvertfall) to kandidater til forrett: - Rødbetesuppen med allehånde og spisskummen, pluss feta- og valnøttdipen du ga meg oppskrift til. - Salat av pære, ruccola, valnøtter og gorgonzola, og vinaigrette med sitron, honning og dijonsennep. Ser for meg hvitviner (?) til begge, ihvertfall til salaten. Sistnevnte trenger vel også en vin med noe restsødme, og det er jeg veldig lite flink på (her er det enten så tørre viner som mulig, eller dessertviner ). Noen forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 18. september 2007 Forfatter #768 Del Skrevet 18. september 2007 Ser for meg hvitviner (?) til begge, ihvertfall til salaten. Sistnevnte trenger vel også en vin med noe restsødme, og det er jeg veldig lite flink på (her er det enten så tørre viner som mulig, eller dessertviner ). Noen forslag? Jeg er redd jeg ikke har så fryktelig mye å bidra med, jeg er nok mer av en rødvinsdrikker, så når jeg trenger en hvitvin til noe er mitt idiotsikre tips å spørre på Vinmonopolet. Men jeg tror i hvert fall jeg kan si meg enig i tankegangen din, hvitvin til begge, og en anelse sødme til salaten. Det eneste som faller meg inn i den kategorien er denne. Jeg foretrekker også litt tørrere viner, men denne synes jeg er god. Litt sødme for å matche osten og de søte ingrediensene, men ikke for mye, i og med at det er til en salat. Men jeg gjetter litt her altså, jeg har ikke prøvd den kombinasjonen, det var bare det som falt meg inn. Rødbetesuppe innbiller jeg meg det må være litt vanskelig å finne vin til. Det er jo ganske mye sødme i suppen, så en tørr vin kan kanskje lett føles litt sur? Samtidig høres jo "søt" suppe og halvtørr/"søt" vin veldig, ehhh, søtt ut? :klø: Er redd jeg ikke er til veldig mye hjelp her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 18. september 2007 #769 Del Skrevet 18. september 2007 Jeg er redd jeg ikke har så fryktelig mye å bidra med, jeg er nok mer av en rødvinsdrikker, så når jeg trenger en hvitvin til noe er mitt idiotsikre tips å spørre på Vinmonopolet. Men jeg tror i hvert fall jeg kan si meg enig i tankegangen din, hvitvin til begge, og en anelse sødme til salaten. Det eneste som faller meg inn i den kategorien er denne. Jeg foretrekker også litt tørrere viner, men denne synes jeg er god. Litt sødme for å matche osten og de søte ingrediensene, men ikke for mye, i og med at det er til en salat. Men jeg gjetter litt her altså, jeg har ikke prøvd den kombinasjonen, det var bare det som falt meg inn. Rødbetesuppe innbiller jeg meg det må være litt vanskelig å finne vin til. Det er jo ganske mye sødme i suppen, så en tørr vin kan kanskje lett føles litt sur? Samtidig høres jo "søt" suppe og halvtørr/"søt" vin veldig, ehhh, søtt ut? :klø: Er redd jeg ikke er til veldig mye hjelp her. Takk for svar! Jeg har forsøkt den vanlige Riesling-varianten av vinen du linker til, og den er jo veldig god. Gerwuztramineren skal testes! Rødbetesuppen er nok en nøtt, ja. Den er jo ikke bare søt, men også ganske sur, med rødvindeddik og sitron. Kanskje jeg skal prøve å spørre bada også - her må alle gode krefter trå til! Ha en fin dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 19. september 2007 Forfatter #770 Del Skrevet 19. september 2007 Søndag skal jeg på Jackie Leven-konsert! Jeg oppdaget ham for en tid siden, da han var "Ukens artist" på P2. Musikken hans beskrives gjerne som rock/folkrock - jeg er en enkel sjel og kaller det "fin musikk". Attpåtil er han en av John Rebus' musikalske helter. Noen smakebiter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 19. september 2007 Forfatter #771 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Trøtt, overarbeidet og sulten. Dessuten er det møkkavær ute - vått, vått, vått. *sutre* Hadde egentlig tenkt meg på trening i kveld, men jeg føler et sterkt behov for litt hjemmekos i stedet, særlig med tanke på at jeg har noen hektiske dager foran meg. Fryktelig mye å gjøre på jobb for tiden, dessuten har jeg plutselig et tett sosialt program; kino med venninne T i morgen, selskap i huttiheita på lørdag, sannsynligvis besøk av venninne M søndag ettermiddag og konsert søndag kveld. Alt for meget for en asosial skapning for meg, så i kveld blir det deilig indisk middag, levende lys og kos i sofakroken. Det er vel egentlig en bra plan for en septemberkveld. *litt oppmuntret* Endret 19. september 2007 av Nilma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 19. september 2007 #772 Del Skrevet 19. september 2007 Hei Nilma. Ikke akkurat feststemning her heller - jeg har en skikkelig dårlig dag i dag, og har mest lyst til å bruke resten av dagen til trøstespising. *sutrer videre* Skulle til å si at det høljer ned her også, men en titt ut av vinduet forteller at solen akkurat titter fram bak en sky. Søren og. Planla faktisk indisk i kveld jeg også, med forbehold om at jeg har oppdaget små dyr i tørrvareskapet, og alt det gode, inkl. røde linser og ris, må kastes. En liten trøst ihvertfall at jeg ikke er komplett alene om å være asosial. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 19. september 2007 Forfatter #773 Del Skrevet 19. september 2007 Ikke akkurat feststemning her heller - jeg har en skikkelig dårlig dag i dag, og har mest lyst til å bruke resten av dagen til trøstespising. *sutrer videre* Skjønner akkurat hva du mener, er egentlig litt glad jeg ikke har sjokolade tilgjengelig. Skulle til å si at det høljer ned her også, men en titt ut av vinduet forteller at solen akkurat titter fram bak en sky. Søren og. Uff, tenk å ødelegg en god sutrerunde på det viset! Planla faktisk indisk i kveld jeg også, med forbehold om at jeg har oppdaget små dyr i tørrvareskapet, og alt det gode, inkl. røde linser og ris, må kastes. Så utrolig kjedelig! For et par år siden var vi så plaget en periode med noen ekle små brune fluer på kjøkkenet, og kunne ikke skjønne hvor de kom fra. Helt til jeg skulle hente en pakke med svarte bønner som lå i et skap - på undersiden var det en mengde små hull etter "noe" som hadde gnagd seg ut. En liten trøst ihvertfall at jeg ikke er komplett alene om å være asosial. Takk, det samme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 19. september 2007 #774 Del Skrevet 19. september 2007 De hadde tre flasker Mantlerhof på mitt lokale Pol, og jeg kjøpte alle sammen. Egentlig hadde jeg tenkt å kjøpe bare én, men så overtalte betjeningen meg til å ta alle, da de gjerne ville bli kvitt dem. Jeg hadde tenkt å vente til helga med å smake på den, men så hadde vi et litt svakt øyeblikk i går kveld. Det er en sjokkerende god vin til prisen! Intens, fruktig, med god syre og med litt restsødme til å balansere den. Den var fantastisk til gorgonzola, men (ikke uventet) ikke noe særlig sammen med camembert. Jeg kunne gjerne betalt 120 kr. for den - den ville allikevel vært verdt prisen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 19. september 2007 Forfatter #775 Del Skrevet 19. september 2007 Skrytepave! Men seriøst, så flott at du likte den! Alltid hyggelig når anbefalinger faller i smak. Som du sier er det en veldig god vin til prisen, men den har vært en god del dyrere, husker jeg ikke mye feil kostet den opprinnelig rundt 110 kroner. Jeg kjøpte noen flasker da den kom på "salg" i vår, men de er dessverre drukket opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 19. september 2007 Forfatter #776 Del Skrevet 19. september 2007 Etter en times spasertur i friskt høstvær (det er heldigvis litt opphold i regnet), og med en indisk lammegryte putrende på ovnen ser jeg straks lysere på livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 19. september 2007 Forfatter #777 Del Skrevet 19. september 2007 Mett og fornøyd. Nå mangler det bare en varm dusj, så er jeg klar for en time eller to med fullstendig avslapning på sofaen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 20. september 2007 #778 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Skrytepave! Men seriøst, så flott at du likte den! Alltid hyggelig når anbefalinger faller i smak. Som du sier er det en veldig god vin til prisen, men den har vært en god del dyrere, husker jeg ikke mye feil kostet den opprinnelig rundt 110 kroner. Jeg kjøpte noen flasker da den kom på "salg" i vår, men de er dessverre drukket opp. Den kostet bare 75 kr. nå! Til den prisen forventer man ikke akkurat konsentrasjon og lengde, men det hadde denne vinen i fullt monn. Jeg gleder meg til helgen! Da skal vi åpne en flaske til. Endret 20. september 2007 av bada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 21. september 2007 Forfatter #779 Del Skrevet 21. september 2007 Sukk, nå har jeg forferdelig lyst på noe søtt. Enten Eurydikes kaffe- og ricottakrem eller bananbrød, inspirert av badas dagbok. *lettpåvirkelig* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 21. september 2007 #780 Del Skrevet 21. september 2007 *lettpåvirkelig* Da er vi to! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå