Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Varmrøkt laks er så utrolig godt, men det som er å få tak i heromkring (Rya og på OBS) er jo så vassent og alt for lite røkt etter min smak. Tror jeg må prøve å få tak i neste gang vi besøker mannens familie, har spist nydelig varmrøkt laks der noen ganger.

Samboeren min pleier å varmrøke laks (og annen fisk, samt fugl) selv. Han bruker min jerngryte (som nå er fullstendig ubrukelig til alt annet :rope:), dekker den med folie innvendig, har en blanding av brunt sukker, einebær og urter i bunnen, setter en sånn damperist oppå der, og legger fisk eller kjøtt på risten. Det som er så fint med denne metoden er at fisken/kjøttet blir gjennomkokt/-stekt, og uhyre saftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke prøvd å kjøpe varmrøkt laks på Eide altså, men de har en røkt havlaks som er utrolig god. Har den som fast følge i kofferten når jeg reiser på besøk til mine besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, damer, vi spiser ihvertfall helsekost! :fnise:
Klart det - alt som selges på helsekostbutikk kan defineres som helsekost. *bestemt*

Huff, det er irriterende med ansatte i fiskedisk som ikke vet det spøtt om det de selger. :rope:
:Nikke: Eller ansatte hvor som helst som ikke har peiling. Mulig jeg har skrevet det før, men kroneksemplet opplevde jeg en gang jeg skulle ha noe kjøtt til en gryte som skulle koke i timesvis. Jeg forklarte hva jeg skulle lage, og spurte hva damen i disken kunne anbefale. Svar: "Ehhh, vi har jo indrefilét." :dåne:

Samboeren min pleier å varmrøke laks (og annen fisk, samt fugl) selv. Han bruker min jerngryte (som nå er fullstendig ubrukelig til alt annet :rope:), dekker den med folie innvendig, har en blanding av brunt sukker, einebær og urter i bunnen, setter en sånn damperist oppå der, og legger fisk eller kjøtt på risten. Det som er så fint med denne metoden er at fisken/kjøttet blir gjennomkokt/-stekt, og uhyre saftig.
Jeg har sett på noen sånne oppskrifter, men ikke tatt mot til meg og prøvd enda. Men jeg elsker jo alt som er røkt, så jeg burde kanskje hive meg rundt snart. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd å kjøpe varmrøkt laks på Eide altså, men de har en røkt havlaks som er utrolig god.
*noterer*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har ikke jeg heller smakt, men generelt er jo Green & Black's-sjokolade gode greier. Fortell gjerne hvordan den smaker, nå har jeg jo oppdaget at den lokale helsekostbutikken har G&B, så da må jeg benytte meg av det. :sjarmor:

Hvilken av helsekostbutikkene var det igjen sa du at du sa? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
I går så jeg at den "nye" Sunkost-butikken på Nerstranda også har Green & Black's. :)

Og Life-butikken på Jekta øst :sjenert:

Driver dere og kartlegger forekomstene? :fnise:

Jeg kan rapportere om at Maya-varianten (med appelsin og krydder) var god, og et interessant bekjentskap! Men smakstilsetningene var kanskje sterkere enn jeg trodde, og litt dominerende? Dessuten synes jeg sjokoladen var bittelitt søt (55 % kakao, jeg foretrekker 70). Men anbefales likevel - neste gang prøver jeg den med kirsebær. :)

Ellers var gårsdagens skatevingemiddag god! Jeg "flådde" egenhendig det seige skinnet av stykkene uten at de gikk i oppløsning (skatevinger er jo litt lealause i konsistensen med lange "lameller" som lett løsner fra hverandre). *stolt* :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i selskap hos en kollega i går, og det var hyggelig, selv om jeg ikke hadde lyst til å gå i utgangspunktet (typisk nok :sjenert:). Det ble ikke så fryktelig sent, men jeg er ute av stand til å gå rett til sengs og sove når jeg har vært ute om kvelden, så i dag er jeg trøtt. :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig har jeg anbefaling å komme med: Grillet halloumi med bondebønner. :)

Jeg hadde ikke artisjokker, men det tror jeg var like greit, jeg greier ikke helt å se at det kunne gjort retten noe bedre. Veldig morsomt å få prøve bondebønner (fant dem på Bondens Marked i helga), eneste ulempen er jo at det er temmelig mye arbeid for en liten bolle bønner. Men godt var det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For øvrig har jeg anbefaling å komme med: Grillet halloumi med bondebønner. :)

Jeg hadde ikke artisjokker, men det tror jeg var like greit, jeg greier ikke helt å se at det kunne gjort retten noe bedre. Veldig morsomt å få prøve bondebønner (fant dem på Bondens Marked i helga), eneste ulempen er jo at det er temmelig mye arbeid for en liten bolle bønner. Men godt var det!

La merke til retten i middagstråden i går - det hørtes godt ut! :) Har inntrykk av at artisjokker og bondebønder ofte kombineres fordi de er i sesong samtidig på våren, dvs. på litt sydligere breddegrader.

Jeg har fått økologiske bondebønner noen ganger, og det er en jobb å skrelle dem, ja! Men retten kan kanskje også lages med bare frosne erter i et nødsfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har alltid tenkt på bondebønner som en vårgrønnsak, så jeg ble litt overrasket over å finne det nå, men som du sier er det nok snakk om vår på sydligere breddegrader.

Går nok å lage det med bare erter også, smaken er jo ikke så forskjellig egentlig. Hva bruker du bondebønner til Eurydike? Tenker jeg skal ta en tur på marked til helga også, bønnene ga absolutt mersmak, arbeidet til tross.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker du bondebønner til Eurydike?

Ikke noe spennende, er jeg redd - de gangene jeg har fått det i grønnsakskassen, har det vært så små mengder at jeg stort sett har brukt det i suppe, ofte sammen med nettopp artisjokk og erter, og enten mynte eller basilikum. Typisk å få noen belger bondebønner og en liiten frisk artisjokk sånn i april/mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Typisk å få noen belger bondebønner og en liiten frisk artisjokk sånn i april/mai.

Det får man si! Det er tydelig at vi ikke har samme grønnsaksleverandør. Vår kasse består stort sett av rotgrønnsaker, tomater, agurk og løk. Av og til får vi også grønnsaker som blomkål, brokkoli, squash og paprika. Det er forsåvidt greit nok, da alt dette er grønnsaker vi bruker mye. Men det hadde jo vært litt artig å få litt mer spennende ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får man si! Det er tydelig at vi ikke har samme grønnsaksleverandør. Vår kasse består stort sett av rotgrønnsaker, tomater, agurk og løk. Av og til får vi også grønnsaker som blomkål, brokkoli, squash og paprika. Det er forsåvidt greit nok, da alt dette er grønnsaker vi bruker mye. Men det hadde jo vært litt artig å få litt mer spennende ting også.

Vi har fått mye rart, faktisk, men det har tapt seg litt nå i sommer i forhold til tidligere år - kanskje pga været?

Noen eks på hva vi får av mer uvanlige ting: Rødbeter (ikke så uvanlig kanskje), grønnkål, grønne bønner, gule bønner (voksbønner), hvit asparges (en gang! Men grønn får vi ofte), jordskokk (sjeldnere enn før :tristbla: ), pastinakk, asiatisk hvit reddik, pak choi, mangold, spinat, ingefær, chili, aubergine, avokado, mango, lime, pasjonsfrukt, alle slags typer bær om sommeren... En gang fikk vi til og med en økologisk begonia! Det var bare såvidt jeg ikke spiste den også! :fnise:

Ulempen med dette er jo at ikke alt er kortreist, da.

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...