Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Gratulerer så masse med dagen, Nilma!

Så søt mannen din er. Jeg kan lett identifisere meg med ham, så vær grei! :fnise: (altså, ikke som i være gift med deg, men som i like god mat, men være noget usikker på hvordan lage den. :fnise: :fnise:).

Jeg tror sånn ellers at du (med flere her inne) muligens har kurert meg for min skrekk for tunfisk-på-boks og salade niçoise. Jeg har dessverre to særdeles uheldige opplevelser bak meg, henholdsvis fra ungdomskole og gymnas, hvor det skulle lages nevnte rett og jeg forsynte meg grådig for så å diskret pælme hele greiene. Etterpå har jeg ikke rørt hermetisk tunfisk, ikke en gang på de lekreste sandwicher. Niçoise har også vært fullstendig utelukket.

Meget mulig at jeg skal forsøke meg igjen etter å ha lest her, men denne gang med kvalitetssikret tunfisk, ansjos og rosé. :fnise:

Håper du har en strålende dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:hjerter_rundt:

:hjerte: :hjerte:

Gratulerer med dagen! Jeg gleder meg til å lese referat og vurdering av dagens middag!

Gratulerer med dagen fra meg også! Middagsplanene høres herlige ut. :rødme:

Gratulerer så masse med dagen, Nilma!

Så søt mannen din er. Jeg kan lett identifisere meg med ham, så vær grei! :fnise: (altså, ikke som i være gift med deg, men som i like god mat, men være noget usikker på hvordan lage den. :fnise: :fnise:).

Tusen takk alle sammen, og ja, han er kjempesøt. :rødme:

Jeg tror sånn ellers at du (med flere her inne) muligens har kurert meg for min skrekk for tunfisk-på-boks og salade niçoise. Jeg har dessverre to særdeles uheldige opplevelser bak meg, henholdsvis fra ungdomskole og gymnas, hvor det skulle lages nevnte rett og jeg forsynte meg grådig for så å diskret pælme hele greiene. Etterpå har jeg ikke rørt hermetisk tunfisk, ikke en gang på de lekreste sandwicher. Niçoise har også vært fullstendig utelukket.

Meget mulig at jeg skal forsøke meg igjen etter å ha lest her, men denne gang med kvalitetssikret tunfisk, ansjos og rosé. :fnise:

Håper du har en strålende dag! :)

Jeg har jo også vært overbevist om at tunfisk på boks = kattemat (grensende til dyremishandling), men helgens salatopplevelse overbeviste meg om at det kan være riktig så godt, så et nytt forsøk anbefales. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Bare vent Nilma, snart liker du kattematvarianten også. :lur: Vi pleier vanligvis å ha kattemattunfisk til hverdags, og mer eksklusive varianter til fest og til litt mer eksklusive retter. Det finnes en mellomting også, som vi kjøper noen ganger, nemlig denne. Den koster rundt 20 kr tror jeg, mens bonito koster 60-70 kr (husker ikke helt).

Noe helt annet: Jeg elsker gougères! :hoppe: Og så er det jo så raskt og enkelt å lage! I går brukte vi Berkswell og Cheshire cheese, og neste gang vil jeg bruke parmesan, tror jeg. Eller mimolette. Eller kanskje comté.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent Nilma, snart liker du kattematvarianten også. :lur: Vi pleier vanligvis å ha kattemattunfisk til hverdags, og mer eksklusive varianter til fest og til litt mer eksklusive retter. Det finnes en mellomting også, som vi kjøper noen ganger, nemlig denne. Den koster rundt 20 kr tror jeg, mens bonito koster 60-70 kr (husker ikke helt).
Jeg skal som sagt sjekke favorittbutikken for alternativer, Eldorado eller sånt noe tror jeg ikke at jeg er riktig klar for ennå. :fnise:

Noe helt annet: Jeg elsker gougères! :hoppe: Og så er det jo så raskt og enkelt å lage! I går brukte vi Berkswell og Cheshire cheese, og neste gang vil jeg bruke parmesan, tror jeg. Eller mimolette. Eller kanskje comté.
Det er fantastisk godt! Og egentlig utrolig enkelt, at vannbakkels skal være så vanskelig å få til har jeg aldri skjønt. :klø: God idé å eksperimentere med forskjellige ostevarianter!

Gratulerer med dagen Nilma.
Tusen takk!

Middagsplanene er ambisiøse nok. ;)

*er heller ikke tunfiskoverbevist*

Det er absolutt ambisiøse planer for en mann som levde på Fjordland og spagetti med kjøttdeig som ungkar, ja. Nettopp derfor synes jeg det er så romantisk at han legger så mye arbeid i det (selv om et par av rettene er litt juks ;)). :hjerte:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang. tunfisk, Toro, det var virkelig himmelvid forskjell på Ortiz-varianten og "vanlig" boksetunfisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk alle sammen, og ja, han er kjempesøt. :rødme:

Jeg har jo også vært overbevist om at tunfisk på boks = kattemat (grensende til dyremishandling), men helgens salatopplevelse overbeviste meg om at det kan være riktig så godt, så et nytt forsøk anbefales. :)

Jeg skal forsøke å overbevise meg selv. Men tunfisk på boks er virkelig en av de virkelig få tingene jeg absolutt ikke liker.

Haha, jeg bakte det en gang etter en oppskrift du linket til. De ble ualminnelig mislykkede, men det var nok grunnet en kombinasjon av teknisk og menneskelig svikt (les gammel, upålitelig stekeovn). Jeg skal helt sikkert forsøke dem igjen, med bedre ost og bedre kontroll over svinepelsovnen. :) Jeg fikk nemlig en viss anelse om hvor gode de var til rødvinen, selv om de var brent. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krynkel

Jeg er målløs av at det er mulig å snakke så lenge om tunfisk, men skal notere meg alle tips og teste ut. :regler: <--- liste med tips

Gratulerer med bryllupsdag! Hvor lenge har dere vært gift? Sukkerbryllup? Hva er i så fall bryllupsgaven til hverandre - et års forbruk av Bonbon-godteri? :gave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Haha, jeg bakte det en gang etter en oppskrift du linket til. De ble ualminnelig mislykkede, men det var nok grunnet en kombinasjon av teknisk og menneskelig svikt (les gammel, upålitelig stekeovn). Jeg skal helt sikkert forsøke dem igjen, med bedre ost og bedre kontroll over svinepelsovnen. :) Jeg fikk nemlig en viss anelse om hvor gode de var til rødvinen, selv om de var brent. :fnise:

Det var sikkert stekeovnen.

Jeg brukte også den oppskriften, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sikkert stekeovnen.

Jeg brukte også den oppskriften, forresten.

Jeg husker ikke helt, men tror jeg brukte en blanding av cheddar og parmesan. Nå er jeg i alle fall inspirert til å prøve den igjen, og det med de vasseste ostene jeg får tak i. *innbitt*

:fnise:

Jeg tviler nemlig ikke et øyeblikk på at de er gode, og de var ikke vanskelige heller, det var bare møkkaovn i kombinasjon med distré Fresi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bryllupsdag! Hvor lenge har dere vært gift? Sukkerbryllup? Hva er i så fall bryllupsgaven til hverandre - et års forbruk av Bonbon-godteri? :gave:
2 år, hvilket visstnok betyr at det er snakk om bomullsbryllyp, uten at jeg helt vet hva det innebærer (bør jeg f.eks. iføre meg sloggitruser til aftenen? :sexy:). Vi har avtalt å ikke kjøpe gaver, siden vi skal på uplanlagt og ubudsjettert Londontur snart, men jeg må innrømme at jeg får litt dårlig samvittighet når han styrer og ordner slik med romantisk middag. Det klør i gavenerven, men jeg kommer ikke på noe lurt heller :sur: (dessuten vet jeg at han får dårlig samvittighet om jeg kjøper gave når vi har avtalt å la være, og så har vi det gående :fnise:).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Det er fantastisk godt! Og egentlig utrolig enkelt, at vannbakkels skal være så vanskelig å få til har jeg aldri skjønt. :klø: God idé å eksperimentere med forskjellige ostevarianter!

Jeg skjønner heller ikke det. Moren min har fullstendig bakevegring, og jeg har omtrent ikke minner fra baking i barndommen. Det eneste hun lager, og alltid har laget, er vannbakkels. Hvis hun kan, kan alle!

Hvor gode gougèrene blir kommer helt og holdent an på osten, synes jeg. Neste gang skal jeg dessuten bruke litt mer ost enn det som står i oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Jeg tviler nemlig ikke et øyeblikk på at de er gode, og de var ikke vanskelige heller, det var bare møkkaovn i kombinasjon med distré Fresi.

Nemlig. :Nikke:

Det står at man skal skru ned temperaturen til 190 grader etter ti minutter. Det var litt høyt syntes jeg, så jeg skrudde den ned til 180. Dessuten ble de ferdige etter 11-12 minutter og ikke 20 som det sto i oppskriften. Men det kommer sikkert også an på ovnen.

Parmesan og cheddar høres utrolig godt ut. Ifølge David Lebovitz skal man dessuten bruke en mest mulig tørr ost, og da egner jo disse seg veldig bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest O-Ren Ishii

Gratulerer med to års bryllupsdag! :strix:

Jeg synes mannen din er fryktelig søt som steller i stand med deilig middag i kveld. Her i gården er ikke mannen hverken spesielt glad i eller interessert i å lage mat, men de gangene han gjør det er han veldig stolt. Utrolig søtt. :hjerte:

Kos deg med sloggikvelden! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. :Nikke:

Det står at man skal skru ned temperaturen til 190 grader etter ti minutter. Det var litt høyt syntes jeg, så jeg skrudde den ned til 180. Dessuten ble de ferdige etter 11-12 minutter og ikke 20 som det sto i oppskriften. Men det kommer sikkert også an på ovnen.

Parmesan og cheddar høres utrolig godt ut. Ifølge David Lebovitz skal man dessuten bruke en mest mulig tørr ost, og da egner jo disse seg veldig bra. :)

Jeg tror også det hadde vært godt, selv om de ikke akkurat ble selvlysende. :fnise: Nå ble de som sagt litt (veldig) brente, så jeg skal forsøke å huske tipset ditt med både lavere steketemperatur og -tid. Jeg har bokmerket oppskriften og gleder meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig fin kveld i går! Jeg hjalp litt til med vaniljesaus og et par andre småting, deretter dusjet jeg, iførte meg kjole og satte meg ned med et glass sjampis mens mannen jobbet. :sjarmor: Middagen ble faktisk veldig god, og selvsagt behørig rost.

Meny:

Røkelakssalat. Moët & Chandon.

Foie gras med ristet landbrød og fikenmarmelade. Sauternes.

Biff med soppsaus, hasselbackpoteter og brokkoli. Fransk rødvin jeg ikke husker navnet på.

Sticky toffee pudding med varm, hjemmelaget vaniljesaus.

Flinke mannen! :strix: Gode maten! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...