Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei på dere, Fakse og piaf! :vinke:

Selv om det er trist at ferien er over er det i hvert fall et par fordeler med å være hjemme:

1. Å sove i sin egen seng, med en normal dyne, ikke diverse arrangementer med syv laken og tre sengetepper.

2. Mange restaurantmåltider gir meg skikkelig lyst til å lage mat (ikke at det egentlig er nødvendig :fnise:), så nå gleder jeg meg til å klekke ut nye middagsplaner og rote rundt på kjøkkenet. Etter en del tunge pubmåltider har jeg veldig lyst på noe helt annet; fisk som ikke er frityrstekt :tunge1:, vegetarmat og krydret mat (selv om jeg har spist et par riktig gode indiske måltider i løpet av ferien har jeg lyst på mer) står høyt på listen.

Nå skal vi straks dra for å handle mat og kjøpe ny vaskemaskin. Den gamle presterte å dø like før vi dro på ferie, og vi hadde ikke tid til å kjøpe ny før vi dro, så nå ligger det et berg av skitne ferieklær hjemme. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange restaurantmåltider gir meg skikkelig lyst til å lage mat (ikke at det egentlig er nødvendig :fnise:), så nå gleder jeg meg til å klekke ut nye middagsplaner og rote rundt på kjøkkenet. Etter en del tunge pubmåltider har jeg veldig lyst på noe helt annet; fisk som ikke er frityrstekt :tunge1:, vegetarmat og krydret mat (selv om jeg har spist et par riktig gode indiske måltider i løpet av ferien har jeg lyst på mer) står høyt på listen.

*Følger spent med* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke om jeg har så spennende planer at du trenger å vente i spenning akkurat. :ler:

Men i løpet av uken har jeg i hvert fall tenkt å ha følgende:

- Kedgeree (i dag).

- Pasta med brokkoli og ansjos (den gode gamle, men tenkte å prøve med fullkornspasta).

- Kombinere aloo gobi med en dhal-rett, og kanskje litt raita.

- Fiskesuppe fra Zanzibar.

- Squash- og kikertsuppe.

- Risotto med tørkede kantareller. Kanskje litt kylling?

Rekkefølgen er ikke fastlagt, og hele planen står i fare for å bli endret ettersom jeg pløyer gjennom haugen med matblader jeg har med fra England. :jepp:

Når det gjelder maten vi spiste på ferie var det ikke akkurat noe kulinarisk mekka vi befant oss i. Det var som sagt mye pubmat, av typen som kan være veldig god, men som også kan bikke over og bli vel tungt, noe vi opplevde en del ganger. Til unntakene hørte et par riktig gode indiske måltider (hhv. i Watford og Oxford) og en middag på den eneste virkelig gode restauranten i Bourton (den lille byen der vi bodde mesteparten av tiden): Friterte, men fnugglette, boller av brandade, krabbetian, and med knuste rattepoteter, einebærsjy og tempuraasparges, og desserten var en tallerken med både crème brûlée og sjokoladefondant. Med god vin til (og etter å ha gått en tur på over 2 mil!! tidligere på dagen) var det så avgjort en høydare. :)

Dessuten hadde den puben som lå nærmest "vårt" B&B veldig gode lunsjer og småretter, så der stakk vi innom flere ganger. De hadde blant annet et "deli board" for 2 med god skinke, kylling, bakt Camembert, deilig eplechutneyt, oliven og røkt tomat som var så godt at vi spiste det to ganger i løpet av fem dager. Generelt var lunsjene vi spiste bedre enn middagene, merkelig nok.

Alt i alt var det kanskje ikke så verst en tur matmessig, når jeg tenker meg om. Jeg tror de, egentlig få, direkte dårlige måltidene vi fikk har overskygget alle de gode i hodet mitt. :fnise: Og som jeg skrev i dagboken til bada fikk jeg jo handlet med meg litt godsaker; diverse lokalproduserte chutney'er, honning, ekte vaniljeekstrakt, røkt hvitløk og flere gode oster (stilton, double Gloucester, red Leicester osv.). Gode greier! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Namnam! :spise:

Høres ut som du har hatt en fin ferie. :)

Jeg pleier forresten alltid å ha fullkornspasta til brokkoli/ansjos-miksen. I det hele tatt spises det lite annen pasta her i huset etterhvert, kun til kremede sauser eller pastaretter med sjømat.

Ellers fikk jeg også litt lyst på indisk her - du minnet meg på at jeg også skal lage aloo gobi en dag, det må jo være tiden for det nå med godt norsk blomkål. Kanskje det blir curry til helgen.

Røkt tomat tror jeg aldri jeg har hørt om, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi hadde en kjempeflott tur, Cotswolds-området var minst like flott som jeg hadde forventet. :tommelsmil:

Jeg har vært litt pysete når det gjelder fullkornspasta, så jeg har stort sett brukt det til ulike tomatsauser med mye smak, men jeg tror jeg skal prøve å utvide "repertoaret" litt, og da slo det meg at brokkolipastaen må være et fint sted å starte.

Ang. blomkål så så den så fin ut i butikken i går at jeg kjøpte ikke mindre enn to stykker; en til aloo gobi og en "bare i tilfelle". :) Som sagt kurerte ikke to indiske middager trangen til indisk mat, jeg fikk bare enda mer lyst på det, det er jo så utrolig godt.

Røkt tomat var absolutt et interessant bekjentskap; den var litt tørket, men likevel ganske myk, og med en mild røyksmak. Dessuten var oljen den lå i deilig å dyppe brød i.

Når det gjelder røkte ting, så lot jeg meg som sagt friste av røkt hvitløk, typisk nok uten at jeg helt vet hva jeg skal gjøre med den. :ler: Tanken var at jeg elsker både hvitløk og alt som er røkt, så kombinasjonen jo bare være fantastisk. Får google litt, men tar gjerne i mot forslag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt pysete når det gjelder fullkornspasta, så jeg har stort sett brukt det til ulike tomatsauser med mye smak, men jeg tror jeg skal prøve å utvide "repertoaret" litt, og da slo det meg at brokkolipastaen må være et fint sted å starte.

Jeg er også pysete når det gjelder fullkornspasta, faktisk så pysete at jeg ikke har smakt det ennå. :fnise: Jeg har nemlig en sterk motvilje (og muligens noen fordommer også :sjenert:) mot alle typer mat som signaliserer "helsekost" eller "funksjonsmat". Og fullkornspasta havner litt i den kategorien for meg.

Ellers har jeg som deg og piaf dilla på indisk mat! Jeg har det slik at jeg er litt opphengt i enkelte typer retter eller ingredienser i perioder. Nå er det altså indisk mat og ansjos (som for øvrig vel dessverre ikke kan kombineres :ler:), og etter å ha laget gul ertesuppe i går fant jeg ut at jeg vil bruke mer tørkede erter.

Bortsett fra én bestemt rett som samboeren min fant opp for mange år siden, hadde jeg ikke laget indisk mat før jeg kjøpte en currykokebok i fjor vår. Nå har jeg laget veldig mange av rettene fra boken, og jeg merker at jeg "skjønner" indisk mat bedre og bedre. Det er lettere å tilberede rettene når man forstår gangen i tilberedningen. Dessuten er samboeren min en racer med kniven, og fungerer gjerne som sous-chef. Da går det som en lek!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også pysete når det gjelder fullkornspasta, faktisk så pysete at jeg ikke har smakt det ennå. :fnise: Jeg har nemlig en sterk motvilje (og muligens noen fordommer også :sjenert:) mot alle typer mat som signaliserer "helsekost" eller "funksjonsmat". Og fullkornspasta havner litt i den kategorien for meg.
Jeg skjønner litt hva du mener, men hos meg er det rett og slett at jeg ikke er så glad i smaken på en del grove kornprodukter. Fullkornspasta var bedre enn jeg fryktet, men veldig grovt brød har jeg større problemer med. Synd, for jeg er jo fullt klar over at det er sunnere enn de brødtypene jeg liker :tristbla: (ikke fint brød, for all del, men sånn halvgrovt med mye frø i). Jeg tror litt av problemet er at jeg synes det smaker "for mye"; jeg vil kjenne smaken av pålegget/pastasausen, ikke bare brødet/pastaen (men som sagt var det mindre av et problem enn jeg fryktet når det gjelder fullkornspasta).

Men ja, fordommene mine kicker nok også litt inn mht. fullkornsprodukter, nå skal liksom alt være fullkorn. Greit nok at det er sunt, men hallo - fullkorns"potetgull"? Da er liksom grensen nådd. :fnise:

Ellers har jeg som deg og piaf dilla på indisk mat! Jeg har det slik at jeg er litt opphengt i enkelte typer retter eller ingredienser i perioder. Nå er det altså indisk mat og ansjos (som for øvrig vel dessverre ikke kan kombineres :ler:), og etter å ha laget gul ertesuppe i går fant jeg ut at jeg vil bruke mer tørkede erter.
Indisk mat med ansjos, nei, det hadde vel blitt mer interessant enn godt. :ler: Jeg er også veldig glad i tørkede erter, så si gjerne fra om du snubler over noe interessant. Stort sett bruker jeg det til ertestuing eller -suppe, men det er jo ikke noe jeg lager så ofte, så nye ideer hadde vært kjekt. Jeg vet jeg har en oppskrift på noe hummusliknende med gule erter et sted, nå minnet du meg på å prøve å lete etter den, det tror jeg kan være godt. :)

Egen sous-chef høres kjekt ut, jeg har stort sett egen ryddehjelp. :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er samboeren min en racer med kniven, og fungerer gjerne som sous-chef. Da går det som en lek!

En sånn hjelper har jeg også - skal fortelle ham at det er sous-chef han er. :fnise:

Ellers er jeg blant dem som elsker fullkorn og går på skattejakt i velassorterte helsekostbutikker (jf spammingen min i Deceptions bok i dag :sjenert: ) - jo særere, dess bedre. Men det må jo henge sammen med resten av måltidet, selvsagt. Til feks indisk er det stadig hvit basmatiris og mykt, lyst naanbrød. Og fullkornspotetgull høres bare ut som noe noen har tenkt å tjene penger på.

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må jo henge sammen med resten av måltidet, selvsagt. Til feks indisk er det stadig hvit basmatiris og mykt, lyst naanbrød.
:jepp: Det er nettopp det jeg mener; i enkelte tilfeller er det selvsagt helt klart mulig, og til og med godt (viktig! ;)), å bytte ut hvetemel/hvit ris/vanlig pasta med grovere alternativer, jeg blir bare litt frustert når jeg leser oppskrifter der fullkornsprodukter puttes inn i alt, uten hensyn til om det passer til resten.

Når det gjelder brun ris og diverse gryn er jeg helt åpen for det der det passer.:) Og f.eks. quinoa har jeg veldig lyst til å prøve, må bare komme meg på en helsekostbutikk å lete. *treg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn hjelper har jeg også - skal fortelle ham at det er sous-chef han er. :fnise:

Det er klart, hvis du er chef så er han sous-chef. Det får han bare finne seg i. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart, hvis du er chef så er han sous-chef. Det får han bare finne seg i. :ler:

Ja, det er jo sant, det - og at det er jeg som er chef har han aldri noensinne vært i tvil om! :sjarmor:

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier forresten alltid å ha fullkornspasta til brokkoli/ansjos-miksen.
Det fungerte helt utmerket, fant jeg ut. :)

Dagens middag med kombinasjonen dhal, aloo gobi og raita ble heller ikke så verst, men burde kanskje hatt litt ris til. Det var liksom noe som manglet, men det er kanskje bare en vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dagens middag med kombinasjonen dhal, aloo gobi og raita ble heller ikke så verst, men burde kanskje hatt litt ris til. Det var liksom noe som manglet, men det er kanskje bare en vanesak.

Skjønner hva du mener - jeg må også ha ris (og naanbrød!) til indisk mat. Overdose av raske karbohydrater. :fnise::sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener - jeg må også ha ris (og naanbrød!) til indisk mat. Overdose av raske karbohydrater. :fnise::sjenert:
Vel, jeg er som kjent tilhenger av prinsippet "for mye av det gode er deilig". :sjarmor: Men, ja det var jo disse raske karbohydratene jeg prøvde å begrense da, og bevares, det var absolutt godt.

Takk for nan-svar, forresten. Ser ut som om den oppskriften kan være verdt et forsøk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nan-svar, forresten. Ser ut som om den oppskriften kan være verdt et forsøk. :)

Omtrent nøyaktig samme oppskrift står i en indisk kokebok jeg har, skrevet på norsk av en indisk dame (har for anledningen glemt navn på både forfatter og bok). Så jeg mistenker at det er der Tine har stjålet oppskriften (tydeligvis ikke bare KG som driver med denslags), og så føyd til den glimrende idéen med garam masala istedet for løkfrø :sprettoy: (det står løkfrø i originaloppskriften).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føyd til den glimrende idéen med garam masala istedet for løkfrø :sprettoy: (det står løkfrø i originaloppskriften).
Jadda, det er jo indisk begge deler, så det funker jo sikkert bra. :fnise: Som jeg skrev i den andre tråden, så vil jeg tro at løkfrø er både mer autentisk og - ikke minst - bedre. Garam masala i brød høres bare...rart ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...