Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Over til hyggeligere ting, det vil si mat: I det siste har jeg sett et par programmer om japansk mat (Rick Stein and the Japanese Ambassodor og Planet Food med Merrilees Parker), og det har gjort meg veldig nysgjerrig på japansk mat, som jeg må innrømme at jeg vet fint lite om. Jeg har rotet litt rundt i kokeboksamlingen min, og funnet én bok ("Japansk mat. Tradisjon, te og tófu") og et par kapitler i andre bøker, så nå klør jeg etter å prøve litt i praksis. Jeg trodde det skulle bli vanskelig å få tak i en del av ingrediensene, men i går var jeg på en av innvandrerbutikkene her i byen, og sannelig hadde de ikke fått inn både mirin, dashi og diverse annet nylig. :strix:

Er det noen som har tips angående japansk mat de har lyst til å dele, og gjerne tips om bøker om emnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også latt meg fasinere av nevnte Rick Stein reise i japansk matkunst. Det ble tatt opp og er avspilt flere ganger. Den detaljfokusen de har helt spessiell. ( matorigami )

Også for meg er japansk matlaging en hvit flekk på kartet. Så jeg har ikke noe å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg min erfaring med japansk mat er at den gjerne ser fantatisk ut, men rett og slett kan bli kjedelig smaksmessig og har ofte veldig pussige konsistenser som helt klart er "aquired taste". Det er muligens en grunn til at sushi er mest kjent ute i verden... :fnise: Bortsett fra sushi og japansk grill var ikke akkurat matinntrykkene mine fra tokyo blant de mest minneverdige...

Natto er forøvrig ganske ekle greier....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boken jeg har om japansk mat er skrevet av en japaner og en norsk dame, japaneren mente at en nattooppskrift måtte være med i en bok om japansk mat, mens sistnevnte mente man måtte være oppvokst med natto for å sette pris på det. Jeg tror henne, for å si den sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, han har jo rett da, en oppskrift hører med... heldigvis trenger man ikke teste den. :ler: Nå er vel uansett ikke Natto den varen som er lettest tilgjengelig i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg derimot veldig lyst til å prøve. :)

Tja, fritt oversatt til japansk "pudding" med reker, laks og gønnsaker. :fnise: Du burde prøve noen japanske desserter... De er så sære at vi ble på det sterkeste frafrådet av servitøren å prøve oss da vi spiste ute i Tokyo... Han hadde forøvrig rett, viste det seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, fritt oversatt til japansk "pudding" med reker, laks og gønnsaker. :fnise:
Ehh, ja?

Du burde prøve noen japanske desserter... De er så sære at vi ble på det sterkeste frafrådet av servitøren å prøve oss da vi spiste ute i Tokyo... Han hadde forøvrig rett, viste det seg...
Jeg føler ingen som helst trang til å prøve sære japanske desserter, ellers takk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Jeg føler ingen som helst trang til å prøve sære japanske desserter, ellers takk.

:ler: Ikke jeg heller. Jeg kjenner bare til det japanske kjøkken gjennom japanske restauranter i Europa, og der serverer de jo ikke de mer sære matrettene. Men jeg ble litt nysgjerrig nå. Altså, ikke på dessertene, men på alt det andre som ikke er særlig kjent i Norge.

Jeg har forresten alltid hatt inntrykk av at japansk mat inneholder mye pulver og sauser med MSG, men det er mulig jeg tar helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Ikke jeg heller. Jeg kjenner bare til det japanske kjøkken gjennom japanske restauranter i Europa, og der serverer de jo ikke de mer sære matrettene. Men jeg ble litt nysgjerrig nå. Altså, ikke på dessertene, men på alt det andre som ikke er særlig kjent i Norge.

Jeg har forresten alltid hatt inntrykk av at japansk mat inneholder mye pulver og sauser med MSG, men det er mulig jeg tar helt feil?

Jeg antar det er der som her, at det er mye suspekt i ferdigmat, men det trenger man jo ikke å bruke. Såvidt jeg skjønner bruker man mye av en slags buljong som kalles dashi, som enten kjøpes ferdig eller lages av kombutang og/eller bonito. Jeg fant to versjoner av dashi på butikken her, og den ene inneholdt ganske riktig MSG, men den jeg kjøpte gjorde såvidt jeg kunne se ikke det. Om jeg finner ut at dette er noe for meg har jeg lyst til å prøve å lage dashi selv, men da må jeg få tak i bonito, kombu hadde de faktisk her.

De oppskriftene jeg har sett på til nå, både i kokebøker og på nett (det ligger en del på Epicurious) ser ut til å basere seg veldig mye på friske råvarer, så jeg tror ikke tvilsomme ingredienser skal være noe stort problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Mannen min bodde et halvt år i Japan da vi studerte, men jeg tror hans kulinariske utskeielser begrenset seg til nuddelsupper og sushi. Til gjengjeld ble det mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min bodde et halvt år i Japan da vi studerte, men jeg tror hans kulinariske utskeielser begrenset seg til nuddelsupper og sushi. Til gjengjeld ble det mye av det.
Jeg kan for så vidt skjønne det, jeg tror jeg hadde vært ganske forsiktig med å spasere inn på en japansk restaurant og bare peke på et eller annet i menyen - det er ikke alt som høres like fristende ut. :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Elastica
Jeg kan for så vidt skjønne det, jeg tror jeg hadde vært ganske forsiktig med å spasere inn på en japansk restaurant og bare peke på et eller annet i menyen - det er ikke alt som høres like fristende ut. :fnise:

Det var visst et særegent fenomen i Tokyo, og sikkert også ellers i Japan, at man på de fleste restauranter (som ikke var av gourmettypen) har utstilt en plastutgave av hver rett, så sånn sett lot det seg sikkert gjøre. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det vi gjorde... Muligens er den medvirkende årsak til at jeg ikke er spesielt begeistret for japansk mat? :ler:

Åjo, jeg kommer på en fantastisk japansk ting, japansk ingefæræl! Åh... :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst et særegent fenomen i Tokyo, og sikkert også ellers i Japan, at man på de fleste restauranter (som ikke var av gourmettypen) har utstilt en plastutgave av hver rett, så sånn sett lot det seg sikkert gjøre. :fnise:

Akkurat det med bilde menyer er vanlig i hele Asia og ikke bare på gateresturanter. Noen resturanter går også til det skritt å ha retter utsilt i vinduet mot gaten, noen av de rettene mistenker jeg for å være plast eller noe annet evig holdbart. :)

Oi, leste vist litt fort. Ser at du snakker om de plastrettene og ikke bildemenyene... Utstillingsvinduene er litt typisk gateresturanter, men jeg har i grunnen sett det flere steder enn i Tokyo.

Endret av onyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men jeg skulle gjerne visst hva som var i rettene før jeg pekte. :sprettoy:

Det var det vi gjorde... Muligens er den medvirkende årsak til at jeg ikke er spesielt begeistret for japansk mat? :ler:
:fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...