Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Gjest Ludovie
:hoho:

Spikeren på hodet, rett og slett. :fnise: Når det gjelder Oreo-kake, hadde jeg ikke hørt om det før jeg kom hit, og antallet lovprisningstråder tatt i betraktning trodde jeg først det var en riktig konditordelikatesse. Så da anledningen bød seg, kjøpte jeg meg et stykke full av forventning.

:overrasket:

En slags åpenbaring, kan man si. :rulle:

:ler: Jeg har heldigvis hatt vett nok til å holde meg unna.

En gjenganger på kostholdsforumet - poppis blant lavkarboentusiaster. Kjempesunt, faktisk, i tillegg til nydelig godt.

Visstnok.

Ja, det glemte jeg. Det er like nydelig godt som Bali kyllinggryte fra Toro. :Nikke:

Da dropper jeg heller desserten, for evig og alltid. Egentlig mener jeg at det burde være forbudt å markedsføre ting som er søte, men er uten sukker (og da mener jeg sukker i en bred betydning, dvs. ulike sammensetninger; sukrose, fruktose, laktose, glukose....). :roll:

Det er jeg enig i. Det ser ut til at veldig mange har et helt gledesløst kosthold hvor de lider seg gjennom traurige, kalori- eller karbohydratfattige måltider for så å "skeie" ut. De flinke skeier ut med den supersunne kesam med Fun Light-desserten, mens de mindre flinke skeier ut med sjokkis.

Nå mener jeg slett ikke at ethvert måltid bør være en stor gastronomisk opplevelse - kostholdet kan gjerne bestå av mye enkel og grei mat. Men rett og slett fullstendig gledesløse måltider som man sliter seg gjennom for vekten eller helsens skyld er jeg motstander av. Min oppfatning er dessuten at gode og fullverdige måltider, gjerne med dessert, minsker trangen til å "skeie ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har det vært sagt mye fornuftig (og morsomt!) mens jeg har vært ute og nesten frosset av meg saker og ting. Jeg nøyer meg med å signere alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den der "desserten" høres rett og slett motbydelig ut, jeg er like vantro hver gang jeg ser noen anbefale den. Jeg skal sende tilhengerne en varm tanke i ettermiddag når jeg spiser saftig sjokoladekake med posjerte pærer og crème fraîche. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jeg slett ikke at ethvert måltid bør være en stor gastronomisk opplevelse - kostholdet kan gjerne bestå av mye enkel og grei mat. Men rett og slett fullstendig gledesløse måltider som man sliter seg gjennom for vekten eller helsens skyld er jeg motstander av. Min oppfatning er dessuten at gode og fullverdige måltider, gjerne med dessert, minsker trangen til å "skeie ut".

Det er jeg helt enig i... derfor har jeg faktisk de siste 18 månedene slanket vekk 20 kilo på det alle andre kaller gourmetmat. Jeg kaller det bare vanlig mat, laget fra bunnen av med omtanke og kjærlighet. Og joda, det har vel sneket seg inn litt gourmetmat også.... ;) Men jeg mener at man fint kan ha et sunt og variert kosthold, og gå ned i vekt, uten mager kesam og fun light...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så imponerende, onyx! :):blomst:

Takker og bukker! :)

Jeg er ikke så imponert selv da, det har vært mye enklere enn jeg faktisk trodde. Mye fordi jeg har valgt å fokusere på kvalitet fremfor kvantitet. God mat man har brukt litt tid på nyter man mer og spiser gjerne mindre, og helt klart blir søtsug etc dempet av et godt og variert kosthold. Nå har jeg aldri vært en toroposekokk, så overgangen var ikke så stor. Men mye gøye utfordringer har det vært, faktisk. :)

Og helt ærlig, jeg har aldri vært en overspiser, mer bare fryktelig lat... Så jogging skal nok ha mye av skylden for antall kilo tapt... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjenganger på kostholdsforumet - poppis blant lavkarboentusiaster. Kjempesunt, faktisk, i tillegg til nydelig godt.

Visstnok.

Å, nå ble jeg for en gangs skyld kvalm av å lese her inne.....

Men onyx! Imponert! Jeg har også tjue - tretti kilo som skal bort, og lever såpass riktig/sunt i utgangspunktet at jeg er overbevist om at det mest handler om mosjon (i tillegg til det uregjerlige stoffskiftet mitt). Nå ble jeg inspirert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men onyx! Imponert! Jeg har også tjue - tretti kilo som skal bort, og lever såpass riktig/sunt i utgangspunktet at jeg er overbevist om at det mest handler om mosjon (i tillegg til det uregjerlige stoffskiftet mitt). Nå ble jeg inspirert

Bare hyggelig å inspirere! :) Jeg har ennå noen kilo jeg gjerne vil ha vekk, men det går litt tregt nedover. Merker at det er vinter og treningen blir mer uregelmessig. Tynn unskyldning kanskje, men jeg foretrekker utetrening. ;) Mosjon er nok nøkkelen for meg, jeg kunne ikke levd uten mine dose av sveitsisk sjokolade og ost.... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å inspirere! :) Jeg har ennå noen kilo jeg gjerne vil ha vekk, men det går litt tregt nedover. Merker at det er vinter og treningen blir mer uregelmessig. Tynn unskyldning kanskje, men jeg foretrekker utetrening. ;) Mosjon er nok nøkkelen for meg, jeg kunne ikke levd uten mine dose av sveitsisk sjokolade og ost.... :fnise:

Hehe, skjønner jeg godt. Dronning Sonja la visst på seg 8 kilo av sveitisk sjokkis da hun gikk på sømskole nede hos dere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt dersom man har pastamaskin. Og enda enklere hvis man har en sånn ravioligreie som salsera har, og som jeg ønsker meg. :briller:

Jeg elsker den! Den egner seg også godt til små empanadas, har jeg funnet ut. Nå ønsker jeg meg bare en til, så jeg kan lage mindre ravioli også. :sjenert:

Fennikel- og tomatgrateng.

6 tomater

2 fennikelknoller

litt smør

2 ts sukker

2-3 dl fløte

50 g parmesan

Flå tomatene og skjær dem i skiver, og skjær fennikelen tynt. Kok fennikelskivene 3 minutter i lettsaltet vann. Smør en ildfast form og legg i halvparten av fennikelen. Legg tomatskivene på toppen og dryss over salt, pepper og sukker. Ha i resten av fennikelen. Varm fløten og hell over, dryss på parmesan og stek på 180 grader i 40-45 minutter.

Jeg brukte tre store tomater på to små fennikler, og det synes jeg i grunnen var passe proporsjonert, seks hadde vært for mye, selv med større fennikler. Oppskriften sier double cream, jeg brukte kremfløte; neste gang tror jeg at jeg vil koke fløten litt inn for å få tykkere saus, for den ble jo litt tynnet ut av væsken fra grønnsakene. Ellers er jeg knallfornøyd. :)

Det ser godt ut! : ) Jeg lurer på om sukkeret er nødvendig, og om det muligens er bedre å bruke crème fraîche? Eller eventuelt olivenolje (selvfølgelig i mindre mengder) pluss brødsmuler i stedet for fløte? Og litt hvitløk. Vel, det kommer sikkert an på hva man spiser sammen med gratengen. :)

Jeg må notere meg begge de to forslagene. :)

*står frem* :tommelsmil:

Jeg tror jeg skal sende en forespørsel til KG-ledelsen om å skifte navn på matforumet til "Halvfabrikata og ferdigmat, kjederestauranter, godteri, potetgull og matvarers holdbarhet".

:fnise: Jeg klager ikke så altfor mye, da. Dagbøkene er en utmerket arena for interessant matprat! :tommelsmil:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Jeg elsker den! Den egner seg også godt til små empanadas, har jeg funnet ut. Nå ønsker jeg meg bare en til, så jeg kan lage mindre ravioli også. :sjenert:

Finnes det bilde av denne type innretning noe sted på nettet? *ravioligrønn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst en sånn (med små firkanter) et sted, men den har aldri vært brukt. :sjenert:

Ellers kan jeg meddele at jeg er drittlei av å våkne før kl. 06 om morgenen. :kjefte::Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Finnes det bilde av denne type innretning noe sted på nettet? *ravioligrønn*

Min ser slik ut.

Jeg har visst en sånn (med små firkanter) et sted, men den har aldri vært brukt. :sjenert:

Ellers kan jeg meddele at jeg er drittlei av å våkne før kl. 06 om morgenen. :kjefte::Gjesp:

Det er så irriterende å våkne før man må, særlig når man egentlig er trøtt. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

:kose:

Jeg våknet kvart over seks i dag. :sjenert:

Det var det jeg synes, du var her ukarakteristisk tidlig. :fnise:

Fiffig!

Det er så irriterende å våkne før man må, særlig når man egentlig er trøtt. :sur:
Nettopp! Det hadde vært helt greit om jeg hadde våknet strålende opplagt, men det er langt fra tilfelle. :sprettoy:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krynkel

Hei igjen, nevrotiske Nilma! :hallo:

jeg ble så ivrig da jeg leste om danserinnepisset ditt hos Ciara, så jeg kom med tidenes kaffebekjennelse. Hvis du har flere innspill, så finner du saken både der den startet, og her.

:kaffekopp:

Hilsen kaffejomfruen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...