Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Jeg har heller ikke lefsebakgrunn. Jeg tror bare jeg har smakt sånn vestlandslefse i tillegg til de mystiske greiene min ekssvigers kalte lefse. Jeg tror ikke en gang jeg har sett noe annet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har heller ikke lefsebakgrunn. Jeg tror bare jeg har smakt sånn vestlandslefse i tillegg til de mystiske greiene min ekssvigers kalte lefse. Jeg tror ikke en gang jeg har sett noe annet. :fnise:
Dem er jeg altså fryktelig nysgjerrig på. :fnise:

:kaffekopp:
God morgen!

Hvordan gikk det med den lille piken i går?
Jeg fikk et par meldinger i går ettermiddag/kveld; operasjonen var vellykket, men hun var i litt dårlig form etterpå. Men såvidt jeg har skjønt er vel ikke det helt uvanlig etter narkose?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Jeg tror det er vanlig å være litt sjaber etter narkose, men understreker at jeg ikke har kompetanse på området. Selv har jeg blitt kjempedårlig og kvalm.

God morgen, Nilma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Jeg må stå fram som lefseelsker, både mørlefse, potetlefse og den nydelige vi fikk fra Telemark i posten tidligere. :) Men jeg har aldri bakt det selv, og tror selv mørlefse kunne fått fram det verste i meg. De må jo være helt runde, og da måtte jeg vel stukket dem ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God morgen, Elastica! :vinke:

Jeg må stå fram som lefseelsker, både mørlefse, potetlefse og den nydelige vi fikk fra Telemark i posten tidligere. :) Men jeg har aldri bakt det selv, og tror selv mørlefse kunne fått fram det verste i meg. De må jo være helt runde, og da måtte jeg vel stukket dem ut?
Jeg brukte en tallerken for å få mørlefsene runde; kjevlet bare ut en passe stor leiv, la tallerkenen på og skar rundt. Og skulle de ikke bli helt runde (de strekkes gjerne litt når man legger dem over på platen) er det jo bare å fikse litt på dem under smøringen. :nigo:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rope: Menyinnspill ønskes!

Vi har et lite jubileum til helgen, så jeg prøver å klekke ut meny til en romantisk middag. :rødme:

Hovedrett (om jeg får tak i hummer): Hummerravioli i champagnekremsaus. Jeg tror jeg vil bruke en annen pastaoppskrift (som jeg har brukt før), og jeg kan ikke skjønne at det er nødvendig å jevne sausen. Det må vel holde å koke inn litt når fløten er tilsatt? Dessuten kanskje litt selleri i "basen" til sausen, sånn at det ikke bare blir søtlige smaker?

Dessert: Jeg vurderer îles flottantes (mannen elsker det), men synes kanskje vaniljesaus blir for "likt" sausen til hovedretten, så med mindre jeg kommer på noe annet tror jeg at jeg satser på pavlova. Enkelt, og ikke for mektig.

Forretten er egentlig utfordringen; den bør heller ikke være for arbeidskrevende mtp. hovedretten, og så synes jeg den bør være litt elegant, men samtidig litt mettende, siden hovedretten er ikke er allverdens.

Innspill mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk hovedrett! :hoppe:

Jeg vet sannelig ikke hva som egner seg som forrett her, men her er da noen idéer:

- Klassisk oksecarpaccio

- Gratinerte blåskjell (muligens skalldyr-overkill?)

- Hellstrøms potet- og purreløksuppe med reker (ditto)

- Lakserillettes servert på minibruschetta med salatblader og kapers dandert rundt

- En eller annen fisketerrine eller -timbale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

:spise:

Jeg tenkte først i retning av den fine pâtéen du laget forleden, med noe grønt til. Men den er kanskje tiltenkt julen?

Eller noe med bare andebryst, kanskje? Saltbakt andebryst så jeg på restaurant forleden - det hørtes spennende ut. Men jeg aner ikke hvordan det hverken lages eller smaker, altså. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk hovedrett! :hoppe:

Jeg vet sannelig ikke hva som egner seg som forrett her, men her er da noen idéer:

- Klassisk oksecarpaccio

- Gratinerte blåskjell (muligens skalldyr-overkill?)

- Hellstrøms potet- og purreløksuppe med reker (ditto)

- Lakserillettes servert på minibruschetta med salatblader og kapers dandert rundt

- En eller annen fisketerrine eller -timbale

Carpaccio har jeg faktisk aldri smakt. :overrasket: Jeg har altså ingen motforestillinger mot rått kjøtt, har bare aldri kommet så langt, så det kunne jo være interessant. Enig i at noe med skalldyr kan bli overkill (reker utgår uansett pga. allergi). Den lakseterrinen har jeg veldig lyst til å prøve, men jeg tenker at det kanskje blir litt vel likt hovedretten, to ganger "rosa sjømat". Ikke meningen å være vanskelig altså :sjenert:, jeg er glad for alle idéer.

:spise:

Jeg tenkte først i retning av den fine pâtéen du laget forleden, med noe grønt til. Men den er kanskje tiltenkt julen?

Neida, jeg tenkte faktisk også på den, ikke minst mht. at det er veldig enkelt når hovedretten krever ganske mye arbeid. Men det er kanskje litt vel kraftig når hovedretten er såpass delikat?

Eller noe med bare andebryst, kanskje? Saltbakt andebryst så jeg på restaurant forleden - det hørtes spennende ut. Men jeg aner ikke hvordan det hverken lages eller smaker, altså. :fnise:
Både jeg og mannen elsker and, så noe med det er slett ikke dumt. :) Ellers har jeg jo fullstendig politisk ukorrekt foie gras-paté, medbrakt fra Lyon, i skapet. :sjenert:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers har jeg jo fullstendig politisk ukorrekt foie gras-paté, medbrakt fra Lyon, i skapet. :sjenert:

Da må dere jo bruke den! :)

Nå har jeg sett gjennom oppskriften. Jeg er enig i at sausen ikke trenger jevning - jeg tror til og med den blir bedre uten. Sauser med hvetemelsjevning er jo ikke så veldig "posh", og i og med at dette er en elegant luksusrett ville jeg droppet det.

Sausen er en slags hummerbisque, og jeg er helt enig i at den nok har litt for mye sødme slik den står. Både fennikel og selleri ville gjort seg. Dessuten ville jeg brukt frisk estragon (nydelig til skalldyr-bisque), enten i raviolifyllet eller i sausen (eller ganske enkelt bare strødd over ved servering).

Det slår meg for øvrig at soppen er litt malplassert. Jeg ville heller hatt noe grønt i fyllet.

Da jeg laget en lignende rett med krabbe tidligere i høst, hadde jeg sitronmarinert fennikel til. Det gjorde seg med noe friskt og syrlig som motvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii
Den siste der så meget interessant ut; jeg har dessuten noen kastanjer liggende som jeg rasket med meg da jeg fikk øye på dem i butikken en dag, uten egentlig å ha noen plan. Hmm.

Jeg har smakt en lignende sak, men uten kastanjer. Nydelig var det uansett. Fiken er veldig godt sammen med andebryst synes jeg.

Hovedretten høres fantastisk ut! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Nå har jeg sett gjennom oppskriften. Jeg er enig i at sausen ikke trenger jevning - jeg tror til og med den blir bedre uten. Sauser med hvetemelsjevning er jo ikke så veldig "posh", og i og med at dette er en elegant luksusrett ville jeg droppet det.

Sausen er en slags hummerbisque, og jeg er helt enig i at den nok har litt for mye sødme slik den står. Både fennikel og selleri ville gjort seg. Dessuten ville jeg brukt frisk estragon (nydelig til skalldyr-bisque), enten i raviolifyllet eller i sausen (eller ganske enkelt bare strødd over ved servering).

Det slår meg for øvrig at soppen er litt malplassert. Jeg ville heller hatt noe grønt i fyllet.

Da jeg laget en lignende rett med krabbe tidligere i høst, hadde jeg sitronmarinert fennikel til. Det gjorde seg med noe friskt og syrlig som motvekt.

Nå ble jeg skikkelig sulten. :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for grundig innspill!

Jeg er litt fristet, særlig mht. at det krever minimalt med arbeid. Men da lurer jeg litt på vinvalget; jeg har Sauternes, men blir det litt heftig til forretten, i og med at vi selvsagt skal ha sjampis til hovedretten?

Det var akkurat det jeg også tenkte.

Selleri og/eller fennikel skal bli! Estragon var lurt, men det spørs om jeg får tak i, får lete litt.

Jeg er også i utgangspunktet skeptisk til sopp og sjømat, men samtidig høres det litt interessant ut, så jeg er litt i tvil. Hva slags grønt ville du evt. brukt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt fristet, særlig mht. at det krever minimalt med arbeid. Men da lurer jeg litt på vinvalget; jeg har Sauternes, men blir det litt heftig til forretten, i og med at vi selvsagt skal ha sjampis til hovedretten?

Jeg tror også at det kan bli litt heftig. Men hva med å lage en Sauternes-sorbet som serveres i en liten skål eller et lite glass på tallerkenen, og drikke vann til?

Jeg er også i utgangspunktet skeptisk til sopp og sjømat, men samtidig høres det litt interessant ut, så jeg er litt i tvil. Hva slags grønt ville du evt. brukt?

Vet ikke helt. :fnise: I krabberaviolien brukte jeg masse hakket bladpersille. Finhakket, forvellet fennikel er sikkert også godt, men da må jo selvsagt den marinerte fennikelen utgå.

Grunnen til at jeg sa at noe grønt vil passe bra, er at fyllet såvidt jeg kan se ikke inneholder noe som balanserer sødmen i hummeren og ricottaen. Når jeg har laget krabberavioli med ricotta, har jeg alltid brukt masse sitron, en del urter, og litegranne cayennepepper eller tabasco. Langt fra så mye chili at det blir sterkt, men bare nok til at det ligger litt i bakgrunnen og skjærer gjennom sødmen.

Nå er det altså krabbe jeg har brukt, og det er jo endel kraftigere på smak enn hummer, og det har dessuten litt mer sødme, så det er vel derfor at jeg har passet på å tilsette nok av ingredienser som kan bryte litt. Hummer er jo mye mer delikat, og det er derfor viktig å ikke overdøve den fine smaken.

Imidlertid: Det som er fint med å bruke kokt sjømat i raviolifyll, er at man kan smake seg frem underveis. Og så må man selvfølgelig huske på at smakene kommer bedre fram når maten blir varm, slik at man må passe på å bruke en tanke mindre smakstilsetninger enn man ellers ville ha gjort.

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg sa at noe grønt vil passe bra, er at fyllet såvidt jeg kan se ikke inneholder noe som balanserer sødmen i hummeren og ricottaen.
Det var nettopp derfor jeg tenkte at det kanskje ikke var så dumt med sopp. :) Men persille var lurt, for å få det litt lettere og friskere, uten at smaken blir så fryktelig dominerende. Lurer på om jeg rett og slett skal ha i litt sopp, og så godt med persille i tillegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for utstrakt matspekulasjon og -diskusjon og annet dilldall, har jeg faktisk vært ganske effektiv i dag, så jeg ligger godt foran skjema med saker og ting. :hoppe:

Etter jobb skal jeg trene, lage moussaka (laget kjøttsausen i går), drikke rødvin, gjøre de ørten julepakkene jeg pakket i går klar for posting, drikke mer rødvin og lese Good Food. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...