Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Det høres ut som et verdig endelikt! :spise:

*burp*

Et meget verdig endelikt, om jeg må si det selv. :ler: Idag ble alt bare perfekt, spesielt risottoen var storveis. Jeg har nemlig brukt hele ettermiddagen på å koke kraft av kyllingbein, noe som virkelig gjør forskjell. I tillegg, skikkelig risotto trenger store mengder parmesan, og litt trøffelbiter skader heller ikke. :lur:

Er mett, så glad jeg ikke har laget noe dessert. Konfekt holder lenge idag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fin søndag. :)

Vi har tilbrakt formiddagen hos venner som bor halvannen times kjøretur unna, veldig koselig. Etter hjemkomsten laget vi hjortegryte, og nå er jeg lettere forspist og passe rødvinsmarinert.

Neste stopp er sofaen og en stabel kokebøker for å planlegge ukemeny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Det hørtes koselig og godt ut! :)

Her har vi prøvestekt ribbe i hybelkomfyren - det gikk sånn passe ok, får man si (men begynner å skjønne at det er en grunn til at stekeovner normalt sett er større enn hybelkomfyrer). Jeg har også perfeksjonert rødkålen littegrann. Jeg la til frisk ingefær og kanelstang i dag, og synes selv det ble veldig godt, men vet ikke om jeg våger det i julen. :fnise:

Jeg er ellers noe misfornøyd med sausen til ribben, og synes din variant med kraftig sjysaus (som jeg har lest om nylig i en gammel tråd) virker tiltalende. Men siden det ikke er jeg som kommer fra svineribbefamilien her i huset er det vel neppe min sak å endre tradisjonene på dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes koselig og godt ut! :)

Her har vi prøvestekt ribbe i hybelkomfyren - det gikk sånn passe ok, får man si (men begynner å skjønne at det er en grunn til at stekeovner normalt sett er større enn hybelkomfyrer). Jeg har også perfeksjonert rødkålen littegrann. Jeg la til frisk ingefær og kanelstang i dag, og synes selv det ble veldig godt, men vet ikke om jeg våger det i julen. :fnise:

Nei, juletradisjoner skal man ikke tulle med. :ler:

Jeg er ellers noe misfornøyd med sausen til ribben, og synes din variant med kraftig sjysaus (som jeg har lest om nylig i en gammel tråd) virker tiltalende. Men siden det ikke er jeg som kommer fra svineribbefamilien her i huset er det vel neppe min sak å endre tradisjonene på dette punktet.
Hva slags saus er det du/dere bruker, da? Jeg synes absolutt det er bedre med saus enn ribbefett (:sprettoy:), særlig når den er litt "skarp" og godt brunet. Men så var det jo disse tradisjonene igjen. :fnise: Akkurat sånn saus er heldigvis tradisjon i vår familie.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Hva slags saus er det du/dere bruker, da? Jeg synes absolutt det er bedre med saus enn ribbefett (:sprettoy:), særlig når den er litt "skarp" og godt brunet. Men så var det jo disse tradisjonene igjen. :fnise: Akkurat sånn saus er heldigvis tradisjon i vår familie.

Her er det ribbefett, dessverre. I dag skummet jeg av så mye fett jeg bare kunne (dvs en hel kopp), kokte ut langpannen og skrapte opp det brune i bunnen, silte og kokte litt inn. Men fikk kritikk fordi alt fettet og den riktige smaken var borte - tynn svinebuljong ble liksom ikke like stas. Hvilket jeg forsåvidt er med på, når jeg tenker meg om. :rulle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tynn svinebuljong høres ikke spesielt fristende ut. :ler: Men om det er du som kokkelerer kan dere kanskje ha begge deler? Det er ikke spesielt mye jobb involvert i å lage litt saus, og fettet er jo der uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare ribbefett til svineribbe? huff, høres faktisk ganske ekkelt ut og er glad jeg kommer fra en svineribbetradisjon som sier skarp brun saus av Nilmas type! :fnise:

Eurydike, jeg har ikke helt fått med meg hvorfor du bruker en hybelkomfyr?? Kjøkkentrøbbel? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveitemiddagen var fantastisk! :hoppe: I dag har jeg tenkt å prøve ut nøttesausen til pasta, kanskje sammen med noen ovnsstekte cherrytomater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! :kaffekopp:

:overrasket: Det er ikke ofte jeg er oppe så tidlig at jeg kan gjøre klar en opp kaffe til morgenfuglen Nilma.

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen, pøbelsara! :smilorange:

Hyggelig med tidlig morgenbesøk! Jeg er på jobb, men hvor våken og effektiv jeg er tror jeg ikke vi skal gå inn på. :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt fotografert. Og det før lunsj. :sjokk: Heldigvis til mer eller mindre internt bruk, men likevel. Jeg er i utgangspunktet ikke særlig fotogen, og mindre enn ellers en tidlig desembermorgen. :takras:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har heldivis en veldig dyktig fotograf her på huset. Han brukes vanligvis i promoteringsformål og i forbindelse med div populærvitenskaplige artikler, men har som privat hobby å ta gode portrettbilder. Minner meg på at jeg burde la han ta et nytt bilde av meg, det som brukes på websidene våre nå er ikke spesielt oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater sånne internfotografier. Jeg vil heller legge ut et privat bilde jeg er fornøyd med.
Jeg har fått se resultatet, og det var i det minste bedre enn bildet på nøkkelkortet mitt, uten at det sier så mye. :sprettoy:

Hei igjen, Elastica!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har gått unna på lefsene jeg bakte (har hatt en del besøk, og noe har jeg gitt bort, heldigvis har vi ikke spist alt selv :fnise:), så jeg bestemte meg for å sette ny deig i går. Denne gangen har jeg brukt litt mindre kopper, så jeg håper deigen blir litt fastere.

Dessuten prøvde jeg å bake noe som heter korintsnitter. Jeg de var ikke så verst - litt mørdeigsaktige - men mannen synes de var kjempegode. Dessverre liknet de ikke på rosinsnippene jeg prøver å finne igjen. :tristbla: Jeg er litt redd jeg kommer til å bli skuffet om jeg noensinne finner den riktige oppskriften; jeg tror smaken på de kakene har vokst til noe aldeles fantastisk i hukommelsen min, men hvor gode kan nå egentlig julekaker bli? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...