Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har tenkt å være snill kone i dag, og servere laks til middag, mannen synes nemlig en versjon av ovnsbakt laks jeg pleier å lage (med sitron, honning og sennep) er noe av det beste på jord. Dessverre hadde vi noe laks for en tid siden som var på grensen til å være harsk, eller muligens bare ekstremt fet, og etter det har jeg hatt skikkelig avsmak for fersk laks. :blink: Men jeg kan jo ikke gå rundt å nekte å spise laks resten av mitt liv, så jeg får gjøre et forsøk.

Etterpå skal jeg ut å drikke vin med en venninne, så da kan jeg i verste fall skylle bort smaken. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg har tenkt å være snill kone i dag, og servere laks til middag, mannen synes nemlig en versjon av ovnsbakt laks jeg pleier å lage (med sitron, honning og sennep) er noe av det beste på jord. Dessverre hadde vi noe laks for en tid siden som var på grensen til å være harsk, eller muligens bare ekstremt fet, og etter det har jeg hatt skikkelig avsmak for fersk laks. :blink: Men jeg kan jo ikke gå rundt å nekte å spise laks resten av mitt liv, så jeg får gjøre et forsøk.

Etterpå skal jeg ut å drikke vin med en venninne, så da kan jeg i verste fall skylle bort smaken. :sjarmor:

Vi skal også ha laks i dag!

Jeg er alltid litt skeptisk når jeg kjøper det - i hvert fall andre steder enn i min faste fiskebutikk. Jeg har også hatt noen mindre heldige opplevelser, og er stadig noe skeptisk til oppdrettsbransjen, må jeg innrømme. I tillegg til laks blir det blomkålpuré, og noe grønt som jeg mangler, kanskje bønner. Og hos deg?

Vi skal dessuten etter planen kjøpe svineribbe i dag, med tanke på søndagsmiddagen. Vi må nemlig kjøre en prøveribbe i hybelkomfyren, for å finne ut om det i det hele tatt lar seg gjøre. Hvis ikke blir det pinnekjøtt på julaften. Så synd, i tilfelle. :hoppe:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, kjenner til det med overmoden laks, fysjom. Mange dårlige opplevelser med laks har gjort at jeg ikke spiser det så ofte som jeg har lyst til og jeg er ekstremt kresen på kvaliteten. Nå foretrekker jeg å kjøpe amerikansk villaks, som er nydelig og ofte å finne i fiskedisken her, eller de absolutt magreste stykkene med oppdrettslaks jeg kan finne. :)

Jeg skal forøvrig spise restemat idag. Lunsjen består av ciabatta med kald rødkål (hjemmelaget selvfølgelig) og en rest av pannegrillet kyllinglår fra middagen igår. Middagen blir nok en rest av hjemmelaget betasuppe og ferskt brød med hvitost. Jeg må jo tømme kjøleskapet før helgen. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid litt skeptisk når jeg kjøper det - i hvert fall andre steder enn i min faste fiskebutikk. Jeg har også hatt noen mindre heldige opplevelser, og er stadig noe skeptisk til oppdrettsbransjen, må jeg innrømme.
Enig. jeg håper det snart blir mulig å få tak i økologisk oppdrettslaks.

I tillegg til laks blir det blomkålpuré, og noe grønt som jeg mangler, kanskje bønner. Og hos deg?
Ovnsbakte potetbåter og ertepuré med litt mascarpone. Laksen var faktisk ganske god, og tilbehøret, som var en ny variant, var veldig godt til.

Hvis ikke blir det pinnekjøtt på julaften. Så synd, i tilfelle. :hoppe:

Uff ja, det ville jo være fryktelig. :fnise:

Jeg må jo tømme kjøleskapet før helgen. :fnise:
Sånn at du kan fylle det igjen? :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mornings, Nilma!

Nå kan man ikke engang si "Afrika" lenger. :(

Man kan jo si "det kontinentet hvor de man ikke lenger kan kalle negere stammer fra".

Vi skal dessuten etter planen kjøpe svineribbe i dag, med tanke på søndagsmiddagen. Vi må nemlig kjøre en prøveribbe i hybelkomfyren, for å finne ut om det i det hele tatt lar seg gjøre. Hvis ikke blir det pinnekjøtt på julaften. Så synd, i tilfelle. :hoppe:

Lykke til med misykket ribbe! Kan du ikke kjøkkenspamme litt? Lenge siden sist, så lurer på hvordan det går. Har jo fått med meg et eller annet om spisebord, da, men hvordan ser det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei eilan! :)

Jeg hører akkurat på en fyr på radioen som har 5600 kokebøker. :overrasket: Må notere meg ham til neste gang mannen kommenterer mine stakkars hundreognoen kokebøker. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Jeg hører akkurat på en fyr på radioen som har 5600 kokebøker. :overrasket: Må notere meg ham til neste gang mannen kommenterer mine stakkars hundreognoen kokebøker. :fnise:

Jeg hørte engang om en mann som samlet på akevitt. Det var da noe å samle på, også.

Har du forresten sett at det er sju minus ute? :fryser: Jeg er glad jeg har Canada Goose-jakke (slemme meg, som har jakke med dun og coyotepels .:fnise:), og Sorel-sko. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare femten, tror jeg. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forresten sett at det er sju minus ute? :fryser:
:Nikke: Men i dag har jeg heldigvis hatt vett til å kle meg etter forholdene. Og så er det jo så fiiint ute. :smilorange:

Jeg har bare femten, tror jeg. :sjenert:
Jeg skal ikke skryte av at jeg faktisk bruker så veldig mange fler av dem jeg har. :sjenert: Jeg har faktisk pakket ned en eske med kokebøker jeg aldri bruker, men ikke kommet meg til å kvitte meg med dem. Lurer på om Fretex eller noe sånt kan være interessert? :klø:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica

Av og til lurer jeg på om faren min lider av Elvis-syndromet. Jeg skulle telle kokebøkene hans, men orket ikke lenger da jeg kom til 500. Det er faktisk sant. Han kjøper alt som er. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Ovnsbakte potetbåter og ertepuré med litt mascarpone. Laksen var faktisk ganske god, og tilbehøret, som var en ny variant, var veldig godt til.

Det hørtes godt ut! Jeg bruker ofte (som du sikkert vet :fnise:) ertepuré og potetbåter til brosme. Ovnsbakt laksefilet og kun ertepuré, evt litt spinat, er også en genial fastfood-middag på en travel dag. :)

Men i dag blir det burgere, ketchup og øl her i gården. :mrgreen:

Lykke til med misykket ribbe! Kan du ikke kjøkkenspamme litt? Lenge siden sist, så lurer på hvordan det går. Har jo fått med meg et eller annet om spisebord, da, men hvordan ser det ut?

Spisebordet er ikke nytt, det var der bare ikke i fjor jul (og det er ikke på kjøkkenet). Det er fra Naver, i bjørk.

Jeg har muligens et par hundre. :sjenert: Men jeg leser faktisk jevnlig i nesten samtlige - det er verre med alle de uåpnede romanene i bokhyllen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn at du kan fylle det igjen? :ler:

Nemlig! :fnise:

Og jeg har jo lille Svarten i kjøleskapet også, men klarer ikke bestemme meg for hvilken skjebne han helst skal få lide.... men fortsetter jeg å personifisere han på denne måte er det ikke sikkert jeg har hjerte til å spise han i det hele tatt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Elastica
Nemlig! :fnise:

Og jeg har jo lille Svarten i kjøleskapet også, men klarer ikke bestemme meg for hvilken skjebne han helst skal få lide.... men fortsetter jeg å personifisere han på denne måte er det ikke sikkert jeg har hjerte til å spise han i det hele tatt. :ler:

Jeg har muligens gått glipp av noe, men jeg ble uansett skrekkelig nysgjerrig nå. :ler:

*livlig fantasi*

Også regner jeg med at det ikke er pata negra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Men i dag blir det burgere, ketchup og øl her i gården. :mrgreen:

Her også! :tommelsmil: Bortsett fra at vi skal ha rødvin til. Tror jeg, i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...