Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå må jeg bare spamme dagboken din litt Nilma. Håper det er i orden, for en god lefsediskusjon kan jeg ikke la gå fra meg. :sjenert:

Ok, nå har jeg et par teite spørsmål... Nå når jeg var hjemme fikk jeg med en haug usmurte krinalefser fra min søster, men jeg vet ikke helt hvordan jeg bløtlegger de? Skal de bare dynkes med litt vann og vente til de blir myke eller? *uvitende*

Jeg tar meg til rette og svarer på dette :)

Jeg bruker en dusjeflaske med vann, og dusjer på undersiden (altså den siden krininga ikke er på). Dette gjør jeg med 2 stk, legger de sammen med overside mot overside(den siden krininga er på), pakker de inn i et tykt klede eller plastfolie. Etter ca 2 timer er de klare til å smøres.

Så smart å bruke dusjflaske. Jeg tar lefsa og "skyller" under springen på begge sider. Legger den så mellom kjøkkenhåndklær (kokt og brukt vaskepulver uten parfyme. Dobbel skylling. De må heller ikke loe eller nuppe). Det øverste og underste håndkleet skyller jeg i kaldt vann og vrir opp. Så legger jeg bløtede lefser mellom flere lag håndklær. Lar dem ligge til de kjennes myk ut. Kanskje en halvtime. På denne måten bløter jeg alle typer tynnlefser.

Forresten, hvilket blandingsforhold bruker du til smør/sukker/kanel-blandingen til lefsene?

Jo, det skal jeg si deg, akkurat passelig :fnise:

Jeg har ikke noe oppskrift, men rører sammen smør, sukker og kanel i det jeg tror er passelig mengde, og ender alltid opp med alt for mye kanel slik at jeg må spe på med mer smør og sukker, og dermed får en diger posjon.

Jeg har heller ikke noe blandingsforhold å foreslå, men jeg elsker kanel og kan nesten ikke få nok i smurningen. I stedet for sukker bruker jeg melis. Da slipper jeg knasingen mellom tennene.

Baker du krinalefser Nextlife? I så fall kunne jeg godt tenkt meg en oppskrift. Jeg har erfart at krinalefser kan være forskjellige. Jeg har en oppskrift hvor lefsene er på størrelse med en asjett, og mer kake i konsistens. Ønsker meg en oppskrift på større lefser, som er mer eh... "lefseaktig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for flere lefsetips! :)

Da skal det bli lefsesmaking på min venninne, så da får det heller bare være at jeg ikke har klart å tenke ut en fornuftig lunsjrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Baker du krinalefser Nextlife? I så fall kunne jeg godt tenkt meg en oppskrift. Jeg har erfart at krinalefser kan være forskjellige. Jeg har en oppskrift hvor lefsene er på størrelse med en asjett, og mer kake i konsistens. Ønsker meg en oppskrift på større lefser, som er mer eh... "lefseaktig".

Jeg baker krinalefser, men har vært så heldig at jeg kommer til ferdig deig som er laget til emner, samt ferdig krining. Jeg baker alle mine lefser i lag med en gammel dame (95 år), og hun har sagt at hun nå er for gammel til å lage dette, så det skal bli min jobb fremover. Så snart jeg får oppskriften skal du få den.

I tillegg til krinalefser baker vi tynnlefeser, tjukklefser og møsbrømlefser. Egentlig er jo de to førstnevnte, samt krinalefse variasjoner over samme tema (lefse med sukker,smør og kanel) men moro å lage likevel. Møsbrømlefse er noe helt annet, det spises som middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så morsomt å lese om! Jeg hadde aldri hørt om krinalefser før, så jeg måtte google litt. Nå tror jeg at jeg må prøve å lage det selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Så morsomt å lese om! Jeg hadde aldri hørt om krinalefser før, så jeg måtte google litt. Nå tror jeg at jeg må prøve å lage det selv. :)

Lefsebakeing er skikkelig morsomt. Jeg har vært kjempeheldig å lært dette av gamle damer (både DGD og andre lokale heltinner). I mange år måtte vi bake møsbrømlefser på jentenes fritidsaktivitet, 2000 lefser skulle bakes hver høst, det ble mange trivelige kvelder der vi unge lærte av de gamle og drevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lefsebakeing er skikkelig morsomt. Jeg har vært kjempeheldig å lært dette av gamle damer (både DGD og andre lokale heltinner). I mange år måtte vi bake møsbrømlefser på jentenes fritidsaktivitet, 2000 lefser skulle bakes hver høst, det ble mange trivelige kvelder der vi unge lærte av de gamle og drevne.

Jeg ønsker meg også en gammel erfaren dame å bake sammen med. :gammelbakedamesmiley:

Jeg har bakt krinalefser en gang, og da holdt jeg på i 12 timer. Jeg var helt utslitt da jeg var ferdig. Og så ble det en annen type krinalefser enn de jeg ville ha. Men oppskriften var fra moren til en venninne, så det var en godt utprøvd oppskrift. Venninnen min skrøt av lefsene og sa at de lignet på de som moren brukte å bake, men jeg ble ikke fornøyd. Det var også litt for mye jobb for en person.

Andre tynnlefser og mørlefse bruker jeg også å bake. Det er vel snart på tide å bake det til jul. Bare synd at fryseboksen min er så full.

Møsbrømlefse har jeg imidlertid ikke prøvd meg på, men godt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis noen er interessert så kan jeg alltids be min søster om oppskriften hun bruker til krinalefser. De er veldig gode og saftige, men så vet jeg heller ikke om det er store forskjeller mellom stedene? :fnise: Veldig mye arbeid er det visstnok, så det er lurt å være flere om jobben uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Møsbrømlefse har jeg imidlertid ikke prøvd meg på, men godt er det.

Bakingen er morsom, men spise den gjør jeg ikke .Jeg har aldri greid annet enn å smake, det er ikke smaker som passer min gane :ler: Alle her i området spiser dette så snart de har mulighet, og anser meg for å være et utskudd.

Hver sommer har jeg lefsefest, der vi inviterer alt av famile, vi er gjerne 20-25 stk, jeg smører lefser mens de andre spiser, og jeg er godt fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg vi har lefsespammet Nilmas bok med nesten en hel side :ler:

:ler:

Det er jeg sikker på. Jeg er imidlertid veldig fornøyd, for jeg har hørt om noe jeg kke kjente til fra før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Nå tror jeg vi har lefsespammet Nilmas bok med nesten en hel side :ler:

Det hørtes ut som en matrett.

Av det heller tvilsomme slaget. :fnise: (pga spammen, altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Det er jeg sikker på. Jeg er imidlertid veldig fornøyd, for jeg har hørt om noe jeg kke kjente til fra før. :)

Og det skjer helt sikkert ikke så ofte! :fnise:

*har lyst på krinalefse NÅ*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God morgen Nilma :)

Jeg har lagt igjen en utfordring på matforum, bidra gjerne om du har ideer!

Så gøy med lefseprat. Jeg er mest vant med tynnlefse og mørlefse, men vi har stort sett sluttet å bake det i min familie. Tynnlefse kjøpes av en gammel dame som er ekspert, og jeg er fornøyd med den ordningen. Baker vi hjemmebakt flatbrød hvert år i desember, og det er kjevling nok i massevis for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lefsespamming er bare morsomt! Den eneste ulempen er at jeg fikk fryktelig lyst på lefser nå, tror jeg må ringe mamma og foreslå luftbro. :ler:

Ellers kan jeg meddele at jeg ikke blir arbeidsledig! :hoppe: Ikke at jeg egentlig trodde det, men sånn usikkerhet gjør meg fullstendig frynsete, så jeg er glad avklaringen kom tidligere enn forventet. *feirer med fersk Malabar* :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...