Fakse Skrevet 16. november 2008 #5241 Del Skrevet 16. november 2008 God formiddag Inspirert av sikringskosten din forrige helg, og inspirert av det halvspiste fenalåret i kjelleren fant jeg tidligere i uken denne oppskriften på ertesuppe. Fant riktignok ikke salt svineknoke i butikken i går, så det blir røkt i stede, men det lukter veldig riktig, så jeg tror nok at det skal gå helt strålende. Gleder meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 16. november 2008 Forfatter #5242 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Det er godt med søndagsmorgener. Og søndagsformiddager for den del; etter en sen frokost har vi ligget strak ut på sofaen og sett "Becoming Jane", om Jane Austen. Jeg betviler sterkt at den var særlig historisk korrekt, men grei underholdning. Nå har jeg så smått begynt på middagen; har brunet og satt lammesteken i ovnen på svak varme, og satt sausen til koking (lammebein og -kraft, rødvin, honning, krydderkvast osv.). Middagen din i går hørtes fantastisk ut! Har du forresten noengang laget eller brukt "almond paste"? Vurderer å forsøke det i enkle butterdeigsepleterter i dag, og tenkte at det burde være raskt å slenge sammen nå som jeg har ferdig mandelmel. Men jeg ser oppskriftene varierer mht om det er vegetabilsk olje, sirup eller egg som er bindemiddel.Takk, den var fantastisk, om jeg får si det selv. Særlig terrinen, den er absolutt å anbefale! Almond paste har jeg imidlertid ingen erfaring med. Rent umiddelbart synes jeg det høres mest tiltalende ut med egg, både mht. smak og at det blir mindre søtt/fett, men jeg har som sagt ikke prøvd. God formiddag Inspirert av sikringskosten din forrige helg, og inspirert av det halvspiste fenalåret i kjelleren fant jeg tidligere i uken denne oppskriften på ertesuppe. Fant riktignok ikke salt svineknoke i butikken i går, så det blir røkt i stede, men det lukter veldig riktig, så jeg tror nok at det skal gå helt strålende. Gleder meg Ertesuppe er fantastisk godt! Selv bruker jeg helst røkt knoke i ertesuppe, så jeg kan ikke skjønne annet enn at det skal bli godt. Endret 16. november 2008 av Nilma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 16. november 2008 #5243 Del Skrevet 16. november 2008 Ertesuppe er fantastisk godt! Selv bruker jeg helst røkt knoke i ertesuppe, så jeg kan ikke skjønne annet enn at det skal bli godt. Det ble veldig godt! Og jeg har minst tre middager til som skal gå i fryseren når suppa bare har blitt litt avkjølt. Nå holder jeg på å koke "annengangskraft" på svor, bein, avskjær og skrell, og det ser lovende ut. Gjett hvem som har inspirert meg til det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 16. november 2008 Forfatter #5244 Del Skrevet 16. november 2008 Nå holder jeg på å koke "annengangskraft" på svor, bein, avskjær og skrell, og det ser lovende ut. Gjett hvem som har inspirert meg til det? Og så herlig med ferdige middager i fryseren! Ellers er jeg lammemiddaglykkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 16. november 2008 #5245 Del Skrevet 16. november 2008 Ellers er jeg lammemiddaglykkelig. Fortell, fortell! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 16. november 2008 #5246 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Fortell, fortell! Vil også høre! Endret 16. november 2008 av Ludovie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 16. november 2008 #5247 Del Skrevet 16. november 2008 Ok, nå har jeg et par teite spørsmål... Nå når jeg var hjemme fikk jeg med en haug usmurte krinalefser fra min søster, men jeg vet ikke helt hvordan jeg bløtlegger de? Skal de bare dynkes med litt vann og vente til de blir myke eller? *uvitende* Og spørsmpl nummer to, hvor lenge holder en gudbrandsdalsost seg over best før datoen? Har en uåpnet i kjøleskapet som hadde best før i juni eller juli... Jeg har forøvrig også kokt kraft idag. Nydelig kyllingkraft av beina fra kyllinglår. Bruker mye kyllinglårkjøtt og synes det er greit å samle opp beina og koke kraft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 16. november 2008 Forfatter #5248 Del Skrevet 16. november 2008 Lammemiddagrapport: Jeg hadde en liten, benfri lammestek som jeg brunet og stekte på lav temperatur (100 g i 2,5 time). Sausen lagde jeg etter en oppskrift i Michel Roux' Sauser, en lammesjy på lammebein, rødvin, honning, gulrot, løk og krydderkvast. Dessuten brukte jeg litt lammekraft fra fryseren i stedet for vann, som det sto i oppskriften. Dette fikk koke en god stund, før jeg silte av og kokte inn sjyen og tilsatte litt frisk timian. Ellers hadde vi gulløyeskiver stekt i gåsefett, rosenkål med bacon (mye jobb, men verdt det) og hvitvinsdampet fennikel (jeg fant hverken jordskokker eller fin sopp, så jeg improviserte med det jeg hadde i kjøleskapet). Sammen smakte det veldig, veldig godt; kjøttet ble perfekt rosa, tok det ut på ca. 68 grader, sausen var lett, men smakfull, potetene ble fine og passe sprø, og rosenkålen passet veldig godt med de andre smakene. Fennikelen var i grunnen litt overflødig. Dessuten synes jeg vinen var deilig til, den var kraftig, men ikke for tung, og anelsen med sødme i ripassoen harmonerte fint med honningen i sjyen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 16. november 2008 Forfatter #5249 Del Skrevet 16. november 2008 Ok, nå har jeg et par teite spørsmål... Nå når jeg var hjemme fikk jeg med en haug usmurte krinalefser fra min søster, men jeg vet ikke helt hvordan jeg bløtlegger de? Skal de bare dynkes med litt vann og vente til de blir myke eller? *uvitende* Og spørsmpl nummer to, hvor lenge holder en gudbrandsdalsost seg over best før datoen? Har en uåpnet i kjøleskapet som hadde best før i juni eller juli... Jeg har forøvrig også kokt kraft idag. Nydelig kyllingkraft av beina fra kyllinglår. Bruker mye kyllinglårkjøtt og synes det er greit å samle opp beina og koke kraft.Aner dessverre ingenting om lefser, jeg får dem alltid levert ferdig smurt. Jeg har inntrykk av at brunost nesten er evigvarende, så om den ikke er muglet eller tørr, hadde jeg spist den uten å blunke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 16. november 2008 #5250 Del Skrevet 16. november 2008 Aner dessverre ingenting om lefser, jeg får dem alltid levert ferdig smurt. Jeg har inntrykk av at brunost nesten er evigvarende, så om den ikke er muglet eller tørr, hadde jeg spist den uten å blunke. Ja, jeg får de som regel også ferdig smurt, men min mangel på fryser førte til at jeg fikk de usmurte... Ja, jeg kan vel ringe min søster og spørre.. Brunosten ser helt fin ut, så jeg har ingen betenkligheter, men den der mannen min er ikke like avslappet i forhold til slikt stakkars. Middagen din hørtes forresten nydelig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 17. november 2008 #5251 Del Skrevet 17. november 2008 Ok, nå har jeg et par teite spørsmål... Nå når jeg var hjemme fikk jeg med en haug usmurte krinalefser fra min søster, men jeg vet ikke helt hvordan jeg bløtlegger de? Skal de bare dynkes med litt vann og vente til de blir myke eller? *uvitende* Jeg tar meg til rette og svarer på dette Jeg bruker en dusjeflaske med vann, og dusjer på undersiden (altså den siden krininga ikke er på). Dette gjør jeg med 2 stk, legger de sammen med overside mot overside(den siden krininga er på), pakker de inn i et tykt klede eller plastfolie. Etter ca 2 timer er de klare til å smøres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 17. november 2008 #5252 Del Skrevet 17. november 2008 Forresten, God morgen Nilma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 17. november 2008 #5253 Del Skrevet 17. november 2008 Lammemiddagrapport: Jeg hadde en liten, benfri lammestek som jeg brunet og stekte på lav temperatur (100 g i 2,5 time). Sausen lagde jeg etter en oppskrift i Michel Roux' Sauser, en lammesjy på lammebein, rødvin, honning, gulrot, løk og krydderkvast. Dessuten brukte jeg litt lammekraft fra fryseren i stedet for vann, som det sto i oppskriften. Dette fikk koke en god stund, før jeg silte av og kokte inn sjyen og tilsatte litt frisk timian. Ellers hadde vi gulløyeskiver stekt i gåsefett, rosenkål med bacon (mye jobb, men verdt det) og hvitvinsdampet fennikel (jeg fant hverken jordskokker eller fin sopp, så jeg improviserte med det jeg hadde i kjøleskapet). Sammen smakte det veldig, veldig godt; kjøttet ble perfekt rosa, tok det ut på ca. 68 grader, sausen var lett, men smakfull, potetene ble fine og passe sprø, og rosenkålen passet veldig godt med de andre smakene. Fennikelen var i grunnen litt overflødig. Dessuten synes jeg vinen var deilig til, den var kraftig, men ikke for tung, og anelsen med sødme i ripassoen harmonerte fint med honningen i sjyen. Det hørtes supernam ut. Og jeg får litt lyst til å kjøpe den sausboken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 17. november 2008 #5254 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg tar meg til rette og svarer på dette Jeg bruker en dusjeflaske med vann, og dusjer på undersiden (altså den siden krininga ikke er på). Dette gjør jeg med 2 stk, legger de sammen med overside mot overside(den siden krininga er på), pakker de inn i et tykt klede eller plastfolie. Etter ca 2 timer er de klare til å smøres. Å tusen takk!! da kan jeg smøre lefse til min peruvianske venninne som kommer på lunsj imorgen. Og lage vaffel med brunost... Flere forslag til litt typisk norsk, og helst varm, mat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 17. november 2008 Forfatter #5255 Del Skrevet 17. november 2008 Det hørtes supernam ut. Og jeg får litt lyst til å kjøpe den sausboken. Sausboken er kjempefin! Jeg har ikke fått prøvd så mange oppskrifter foreløpig, men jeg ser svært mange potensielle. Å tusen takk!! da kan jeg smøre lefse til min peruvianske venninne som kommer på lunsj imorgen. Og lage vaffel med brunost... Flere forslag til litt typisk norsk, og helst varm, mat?Hvit fiskesuppe? Viltgryte med potetstappe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 17. november 2008 #5256 Del Skrevet 17. november 2008 Sausboken er kjempefin! Jeg har ikke fått prøvd så mange oppskrifter foreløpig, men jeg ser svært mange potensielle. Hvit fiskesuppe? Viltgryte med potetstappe? Den sauseboken har jeg hatt lyst på lenge, men hadde glemt den litt vekk. Tror jeg skal sette den på ønskelista til jul. Bergensk fiskesuppe med masse godt i fikk hun sist hun lunsjet hos meg. Viltgryte er jo godt, men det er faktisk ganske vanlig i Sveits det også, da burde jeg hatt reinskav. Kanksje jeg skal lage kjøttkaker i kveld, for de er jo lette å varme til lunsj imorgen. Hm.... eller fiskegrateng, eller fiskekaker.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 17. november 2008 #5257 Del Skrevet 17. november 2008 Den sauseboken har jeg hatt lyst på lenge, men hadde glemt den litt vekk. Tror jeg skal sette den på ønskelista til jul. Bergensk fiskesuppe med masse godt i fikk hun sist hun lunsjet hos meg. Viltgryte er jo godt, men det er faktisk ganske vanlig i Sveits det også, da burde jeg hatt reinskav. Kanksje jeg skal lage kjøttkaker i kveld, for de er jo lette å varme til lunsj imorgen. Hm.... eller fiskegrateng, eller fiskekaker.... Noe av det mest typiske norske du kan servere er vel flesk, duppe og komle. Gjerne med rotgrønnsaker til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 17. november 2008 #5258 Del Skrevet 17. november 2008 Noe av det mest typiske norske du kan servere er vel flesk, duppe og komle. Gjerne med rotgrønnsaker til Hihihi, det er det sikkert, men litt mer tidkrevende enn jeg har mulighet til denne gangen. Egentlig har jeg lyst til å servere fisk, men jeg må handle idag, det er mandag og ergo ingen god fiskedag i butikken... Forresten, hvilket blandingsforhold bruker du til smør/sukker/kanel-blandingen til lefsene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 17. november 2008 #5259 Del Skrevet 17. november 2008 Forresten, hvilket blandingsforhold bruker du til smør/sukker/kanel-blandingen til lefsene? Jo, det skal jeg si deg, akkurat passelig Jeg har ikke noe oppskrift, men rører sammen smør, sukker og kanel i det jeg tror er passelig mengde, og ender alltid opp med alt for mye kanel slik at jeg må spe på med mer smør og sukker, og dermed får en diger posjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 17. november 2008 #5260 Del Skrevet 17. november 2008 Jo, det skal jeg si deg, akkurat passelig Jeg har ikke noe oppskrift, men rører sammen smør, sukker og kanel i det jeg tror er passelig mengde, og ender alltid opp med alt for mye kanel slik at jeg må spe på med mer smør og sukker, og dermed får en diger posjon. Ja, det høres jo ut som min plan... Jeg får bare prøve meg litt fra da, så finner jeg nok ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå