Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Gjest Eurydike
Det må jeg si, Eurydike, du har virkelig tapt deg. :nei:

:sukk:

Det er ikke helt sant at jeg la meg, da - jeg ble sittende og se en gammel episode av Mordkommisjonen på NRK3 til halv to. Men det gjør muligens ikke saken bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joo..... og jeg har visstnok en plan om å spise dim sum i red light district i Singapore.. MEN det er jeg ikke sikker på at noen vil høre om! :fnise:
Joda!

:sukk:

Det er ikke helt sant at jeg la meg, da - jeg ble sittende og se en gammel episode av Mordkommisjonen på NRK3 til halv to. Men det gjør muligens ikke saken bedre?

Mmnei, i grunnen ikke. :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda!

Får se hva det blir til... Dim sum i horestrøket og singapore sling på Raffels. Variasjon blir det ihvertfall! :fnise:

Har forresten oppdaget at i Singapore har de egne guidete turer kun for mat, markeder og "street-food"..... Skulle ønske jeg hadde tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg blitt inspirert av deg Nilma, og planlegger to potetstappemiddager på rad! :tommelsmil: Vi har nemlig noen veldig fine mandelpoteter som jeg vil bruke opp mens de ennå er helt ferske. Jeg tenkte først på Shepherd's Pie til i morgen, men kom så på at vi har en del renset, ferdigkokt kyllingkjøtt i fryseren. Jeg har derfor bestemt meg for å lage kyllingpai i stedet. Jeg tror jeg skal lage det på akkurat samme måte som Fish Pie - det blir utmerket tenåringsmat, skulle jeg tro. :)

Hvis det blir poteter til overs blir det pommes frites på onsdag. Jeg er nemlig ikke helt ferdig med forskningen på det området. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetstappe er egentlig genialt; ikke bare er det veldig godt i seg selv, men det er så anvendelig i mange retter. Og potetstappe av mandelpoteter (eller gulløye) er jo aller best! :tommelsmil:

Jeg har derfor bestemt meg for å lage kyllingpai i stedet. Jeg tror jeg skal lage det på akkurat samme måte som Fish Pie - det blir utmerket tenåringsmat, skulle jeg tro. :)
Lurt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:tommelsmil:

Her blir det ikke middag riktig ennå. Da jeg skulle til å sette i gang, sa sønnen min at han skulle spille kamp om en halvtime. :roll: Det blir derfor middag først når han kommer hjem igjen, dvs mellom halv ni og ni. Han kan lære seg å gi beskjed litt tidligere! :sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, altså, jeg må bare spørre: Kalkun- og lakseflette?!

:klø:

:hoho:

Akkurat det samme slo meg! Selve retten ser jo helt grei ut, men hvorfor i all verden både laks og kalkun? Det vil jo være bedre (og dessuten sikkert billigere!) å ha bare én av dem. :ler:

Edit: Det høres jo dessuten ikke ut som en spesielt bra kombinasjon. :sprettoy:

Endret av Zia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 4 – Port Isaac og South West Coast Path

Vi skulle rekke et tidlig tog denne morgenen, så vi rakk ikke den offisielle frokosten, men vi kunne forsyne oss med müsli, frukt og toast før vi dro, veldig praktisk.

Målet for tirsdagens utflukt var Port Isaac, en liten by nord i Cornwall. Jeg hadde forelsket meg helt i den usedvanlig idylliske byen etter å ha sett den som Port Wenn i tv-serien Doc Martin, og da vi også fant ut at den var et utmerket utgangspunkt for en fottur langs en del av South West Coast Path, konkluderte vi med at stedet absolutt var verdt et besøk.

Selve landsbyen ligger innerst i en vik, og tildels opp langs ganske bratte klippevegger. Etter en rask titt rundt var det allerede ganske langt på dag, og tid for lunsj. Den inntok vi på terrassen utenfor et lite hotell: Ploughman’s med lokale oster og saftig skinke, og med en pint sider til. Styrket i kropp og sjel fulgte vi stien opp til en liten høyde, der vi hadde nydelig utsikt over byen.

På dette tidspunktet var vi litt i tvil om vi skulle gjennomføre turen vi hadde planlagt, for tross solskinnet blåste det en temmelig skarp vind, og selv om vi hadde med oss godt med klær fristet det ikke så veldig å gå flere timer i blåsten. Vi bestemte oss likevel for å gjøre et forsøk, og det er jeg fryktelig glad for. :) Stien var godt opparbeidet, til og med med trinn i enkelte bratte partier, og utsikten var fantastisk, med havet som strakte seg milevidt på den ene siden og klipper og små viker på den andre. Det var til tider bratt og strevsomt, og vinden blåste friskt, men synet av kysten og klippene rundt oss var så definitivt verdt det.

Her beskrives deler av turen med fine bilder; vi altså gikk kystruten til Port Quin (beskrevet som ”severe”) og innlandsruten tilbake.

Jeg synes det er en merkelig skikk her i Norge at man på død og liv skal hilse på alle man treffer på fjelltur, men pussig nok synes jeg det er vanvittig sjarmerende med briter som sier ”Oh, isn’t it a lovely day for a walk?” når man treffer dem på tur, forstå det den som kan. Og jeg ble veldig imponert en gruppe med tre eldre, rettere sagt gamle, mennesker vi traff – den ene med stokk! - det var tross alt ingen spesielt lett rute vi fulgte. En av dem sa da også, da vi takket for at de gjorde plass på stien: ”Never mind, any excuse for a stop”. :fnise:

Vi brukte godt og vel to timer på å nå Port Quin, en bitteliten, forlatt fiskerlandsby i en trang bukt. Visstnok omkom hele den mannlige befolkningen på fiske en uværsnatt på 1800-tallet, og fremdeles kalles stedet ”The village that died”. Med denne historien i bakhodet var det nesten umulig å ikke få frysninger på ryggen av stedets atmosfære, men vakkert var det, uten tvil. Vi tittet oss litt rundt før vi tok fatt på turen tilbake til Port Isaac, langs en rute som gikk inne i landet. Det var kjærkomment med en litt lettere rute etter å ha klatret opp og ned en mengde klipper på turen til Port Quin, men det var selvsagt på langt nær så flott.

Vi følte oss ikke verken så voldsomt spreke eller freshe etter turen og påfølgende lang buss- og togtur tilbake til Penzance, så det ble enda en pubmiddag, på Turk’s Head denne gangen. Nok en fish & chips til mannen, pølser og potetstappe med løk- og portvinssaus til meg. Jeg har faktisk funnet ut at jeg liker pølser veldig godt, så lenge de er gode, selvsagt. ;) Etterpå var det rett tilbake til hotellet for dusj og kræsj til køys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
:hoho:

Akkurat det samme slo meg! Selve retten ser jo helt grei ut, men hvorfor i all verden både laks og kalkun? Det vil jo være bedre (og dessuten sikkert billigere!) å ha bare én av dem. :ler:

Edit: Det høres jo dessuten ikke ut som en spesielt bra kombinasjon. :sprettoy:

Nei. Det gjør ikke det! :hoho:

Huff huff huff.

Men skal det være flette, så må man liksom flette sammen litt forskjellige greier da, antakelig. Hva kan unge kvinner tenkes å like? Laks er bra, tilgjengelig og sunt. Kylling er et åpenbart førstevalg. Men de dumme kyllingene er så små og puslete og ikke særlig lette å flette. :klø:

(tenkepause)

Kalkun! :idesmil:

Mager, og lett å lage lange strimler av. Kongeidé. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tommelsmil:

Her blir det ikke middag riktig ennå. Da jeg skulle til å sette i gang, sa sønnen min at han skulle spille kamp om en halvtime. :roll: Det blir derfor middag først når han kommer hjem igjen, dvs mellom halv ni og ni. Han kan lære seg å gi beskjed litt tidligere! :sinna:

:Nikke: Man tuller ikke med noe så viktig som middagsplaner! :fnise:

Forresten ble middagen veldig god, jeg hadde fryktet at kjøttet kunne bli litt tørt, men det var jo godt og mørt i utgangspunktet, og enda bedre etter å ha godgjort seg i sausen over natten. Utrolig nok fant jeg savoykål i en butikk her om dagen, og det var perfekt tilbehør.

Forresten, altså, jeg må bare spørre: Kalkun- og lakseflette?!

:klø:

Herregud, det var altså ikke en hallusinasjon. :sprettoy:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mager, og lett å lage lange strimler av. Kongeidé. :tommelsmil:
Ja, det er liksom alt jeg forlanger av maten min. :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike

Ja, unnskyld Nilma, det var ikke meningen å drukne reisebeskrivelsen din i kalkun- og lakseflette, det var kun et hendelig uhell. :sjenert:

For noen fantastiske små perler dere har funnet fram til! :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, unnskyld Nilma, det var ikke meningen å drukne reisebeskrivelsen din i kalkun- og lakseflette, det var kun et hendelig uhell. :sjenert:
Helt i orden, du! Jeg har spekulert litt over den kreasjonen selv.:ler:

For noen fantastiske små perler dere har funnet fram til! :hjerter_rundt:
Det var fiiint, ja. :hjerter: Skulle bare ønske vi hadde hatt mer tid til rådighet, det var så mange steder vi ikke rakk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Det var fiiint, ja. :hjerter: Skulle bare ønske vi hadde hatt mer tid til rådighet, det var så mange steder vi ikke rakk.

Det må jo ellers også være et område der det sikkert passer å leie bil for noen dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det må jo ellers også være et område der det sikkert passer å leie bil for noen dager?
Vel, nå er jeg generelt skeptisk til å venstrekjøring, men i Cornwall var det ekstremt mange smale, svingete og hekkbekledte småveier; jeg var flere ganger overbevisst om at bussene (og vi snakker små busser!) ikke kom til å klare svingene. :overrasket: Dessuten er jo fordelen med offentlig transport at det muliggjør vin til lunsj. :lur:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Nydelig reisebeskrivelse fra det som ser ut som et nydelig sted. Absolutt på planen etter dette. (Som ikke er lang fra før...)

Ellers er alkoholholdige drikkevarer til lunsj en del av det som er ferie, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Vel, nå er jeg generelt skeptisk til å venstrekjøring, men i Cornwall var det ekstremt mange smale, svingete og hekkbekledte småveier; jeg var flere ganger overbevisst om at bussene (og vi snakker små busser!) ikke kom til å klare svingene. :overrasket: Dessuten er jo fordelen med offentlig transport at det muliggjør vin til lunsj. :lur:

Ellers er alkoholholdige drikkevarer til lunsj en del av det som er ferie, synes jeg.

Ok, jeg gir meg. Meget gode argumenter. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! :tommelsmil: Det eneste man trenger å passe på er å være edru nok til å komme seg på riktig buss etterpå (og det har da gått greit hittil :ler:).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...