Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Jeg lager uten rødvin, men liker å koke den inn til balsamicoen blir litt sirupsaktig.

Forresten er rødløkskompott godt til grillede kamskjell også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke laget rødløkskompott før, men jeg skjønner jo at det må jeg gjøre noe med :ler:.

Hvor finner jeg oppskrifta på dagens lammemiddag Nilma? Høres så fristende ut :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner jeg oppskrifta på dagens lammemiddag Nilma? Høres så fristende ut :sjenert:
Det var en kombinasjon av to oppskrifter, etter tips fra hhv. Zia og Eurydike. Selve lammebogen var etter denne oppskriften, og bønnemosen ligger det link til i middagstråden. Jeg gjorde et par små endringer; jeg kuttet ut chili i lammebogoppskriften, og hadde i stedet i noen hvitløksfedd med skall på. Det ble veldig godt, og jeg synes det fikk kjøttet og bønnemosen til å "smelte sammen" på en fin måte. Bønnemosen laget jeg med selvkokte cannelinibønner. Jeg lagde nok en glattere mos enn det som er beskrevet i oppskriften, for å unngå å merke bønneskallene, og så hadde jeg en god del mer sitron i, for å få litt friskere smak. Kjøttet og mosen fungerte veldig godt sammen, skikkelig høstmat. :) Jeg hadde som nevnt tomatsalat med litt spirer i, og selv om det for så vidt var ok, var det kanskje ikke det optimale tilbehør. Men det var det jeg hadde for hånden, og det gjorde seg absolutt med litt farge og friskhet til kjøttet og mosen, som jo så litt blast ut.

Alt i alt en veldig god middag, jeg er så mett at jeg knapt klarer å røre meg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Namnam, har lyst på braisert lam og bønnemos til neste helg! :spise: Og i morgen blir det helt klart rødløkskompott - takker for alle tips.

Akkurat nå har jeg et vanvittig ostesug, og irriterer meg grønn over at jeg ikke gjorde noe med saken da jeg hadde sjansen foran en velfylt ostedisk i formiddag. Dertil har vi nesten en halv flaske Gentil Hugel igjen etter middagen, og et lite glass kvedepuré i kjøleskapet. *vil ha ost* :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en slags plan om ost til dessert, men ikke husket jeg å legge ost til temperering før middag, og nå er jeg så mett at ost er det siste jeg har lyst på. :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg hadde en slags plan om ost til dessert, men ikke husket jeg å legge ost til temperering før middag, og nå er jeg så mett at ost er det siste jeg har lyst på. :eeeh:

Vil ha overflødig Nilma-ost i luftbro! :grine:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La meg se, vil du ha Cornish Yarg, Stinking Bishop (man må jo bare elske en ost med et sånt navn), Stichelton eller kanskje litt Caerphilly? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... den lammebogen og bønnemosen høres nyydelig ut. Må prøves ut ved første anledning!

Jeg har forøvrig spise grillete kyllinglår, safranpilaff og ovnsbakte cherrytomater. Nydelig! Kyllinglårene benet jeg ut og grillet på grillpannen min. Den er solid i støpejern og gir nydelig smak! Jeg synes både kyllinglår og støpejernspanner/gryter er sterkt undervurderte!

*onyx elsker støpejernsgrytene sine*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en kombinasjon av to oppskrifter, etter tips fra hhv. Zia og Eurydike. Selve lammebogen var etter denne oppskriften, og bønnemosen ligger det link til i middagstråden. Jeg gjorde et par små endringer; jeg kuttet ut chili i lammebogoppskriften, og hadde i stedet i noen hvitløksfedd med skall på. Det ble veldig godt, og jeg synes det fikk kjøttet og bønnemosen til å "smelte sammen" på en fin måte. Bønnemosen laget jeg med selvkokte cannelinibønner. Jeg lagde nok en glattere mos enn det som er beskrevet i oppskriften, for å unngå å merke bønneskallene, og så hadde jeg en god del mer sitron i, for å få litt friskere smak. Kjøttet og mosen fungerte veldig godt sammen, skikkelig høstmat. :) Jeg hadde som nevnt tomatsalat med litt spirer i, og selv om det for så vidt var ok, var det kanskje ikke det optimale tilbehør. Men det var det jeg hadde for hånden, og det gjorde seg absolutt med litt farge og friskhet til kjøttet og mosen, som jo så litt blast ut.

Alt i alt en veldig god middag, jeg er så mett at jeg knapt klarer å røre meg. :ler:

:hoppe:

Jeg har som tidligere nevnt brukt lammebogoppskriften flere ganger. Hver gang har jeg tenkt at det er viktig med mildt tilbehør, og jeg har både hatt potetstappe, limabønnemos med purreløk og fløte, og butternut squash-mos med jeg husker ikke hva. :) Jeg har også forsøkt den uten chili, men med balsamico i stedet for rødvinseddik. Det funker også veldig bra. Hvis man bruker balsamico i stedet for rødvinseddik, og hvis man samtidig kutter ut chililen, blir mildt tilbehør imidlertid ikke så veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt ost denne helgen, men det er fordi jeg må tømme kjøleskapet før jeg reiser på ferie til Malaysia. :sjarmor:

*drømmer om malaysisk matparadis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
La meg se, vil du ha Cornish Yarg, Stinking Bishop (man må jo bare elske en ost med et sånt navn), Stichelton eller kanskje litt Caerphilly? :sjarmor:

Jatakk! :grine:

Stinking Bishop. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det ble godt :)

Når jeg ser artikkelen med lammebog-oppskrift kommer jeg på at jeg har sett den før, og kanskje muligens til og med lagret den :ler:. Skal testes når vi får lammekjøtt i hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny kjøkkenseanse i dag. :)

Jeg forsøker å koke kraft på beina fra gårsdagens stekte bog, lager saus til Shepherd's Pie (som jeg skal ha resten av kjøttet fra i går i til slutt) og har skrelt en diger kjele poteter, som både skal danne grunnlaget for dagens potetkarbonader og bli lokk til paien. Jeg har tenkt å gjøre klar paien, sånn at det bare er å hive den i ovnen når jeg kommer sent hjem morgen. Litt kjedelig med to potetmosbaserte middager på rad, men det passet så fint å få brukt opp rester, og veldig praktisk med rask middag i morgen. Dessuten er jo potetmos noe av det aller beste jeg vet, så jeg er egentlig ikke lei meg. ;)

Nå skal jeg skjære opp løk og bacon til potetkarbonadene og lage salat, sånn at jeg kan ha middagen klar til mannen kommer fra fotballkamp. *snill hustru* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imponerende insats! :klappe:

Jeg skal prøve å bruke opp maten i kjøleskapet før vi reiser, så middagen idag blir svinekjøttboller med salvie i kremet tomatsaus og fullkornspasta + revet ost på toppen, selvsagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny kjøkkenseanse i dag. :)

Jeg forsøker å koke kraft på beina fra gårsdagens stekte bog, lager saus til Shepherd's Pie (som jeg skal ha resten av kjøttet fra i går i til slutt) og har skrelt en diger kjele poteter, som både skal danne grunnlaget for dagens potetkarbonader og bli lokk til paien. Jeg har tenkt å gjøre klar paien, sånn at det bare er å hive den i ovnen når jeg kommer sent hjem morgen. Litt kjedelig med to potetmosbaserte middager på rad, men det passet så fint å få brukt opp rester, og veldig praktisk med rask middag i morgen. Dessuten er jo potetmos noe av det aller beste jeg vet, så jeg er egentlig ikke lei meg. ;)

Nå skal jeg skjære opp løk og bacon til potetkarbonadene og lage salat, sånn at jeg kan ha middagen klar til mannen kommer fra fotballkamp. *snill hustru* :ler:

Så morsomt å lese om! :)

Jeg liker også å forberede flere ting når jeg først er i gang. Det er jo dessuten veldig arbeidsbesparende. Nå har vi masse ferdiglaget mat i fryseren - jeg tror vi skal spise en del av det den kommende uken.

Dessuten er det ikke kjedelig med to potetmosbaserte middager på rad. :ler: Jeg elsker potetmos! Jeg tror vi skal ha det i morgen, sammen med lakseburgere fra fryseren, og antakelig dampet mangold og fennikel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg skal ha en stopp i Paris på noen timer på onsdag, så noen som har noen gode resturanter å anbefale?? Planlegger å dra inn til byen, for å tilbringe halve dagen på CdG, selv om det er førsteklasseloungen, er ikke noe jeg gidder.... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanel høres ut som et spennende krydder i rødløkskompotten.

Jeg krydrer forøvrig ofte andebrystene med kinesisk 5-spice krydder. Gir også en nyyydelig smak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Her er sikkert riktig sted å spørre. Hunden (dvs. jeg) har fått to lammeskanker, og jeg lurer på om jeg skal gi dem til ham, eller om jeg kanskje kunne lage noe godt av dem i stedet? Eventuelt dele (han en, jeg en)? Aberet er at jeg er alene, så små porsjoner er det lureste.

Noen forslag? Er det hundemat eller menneskemat (det kommer vel an på om du spør hund eller menneske). :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Lammeskanker er definitivt menneskemat!!! :sjokkert:

:fnise:

Du kan feks tilberede dem omtrent som Nilma laget lammebog i går, men det kan hun best fortelle mer om selv. :) Og jeg har feks laget denne engang - slett ikke dumt. Curry med lammeskanker er også :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...