Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:Gjesp: Jeg har vært så ufattelig trøtt i ettermiddag, at det gjorde vondt i hele kroppen. Nå har jeg sovet i en time og føler meg bedre fysisk, men jeg er temmelig i ørska. :sprettoy:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

:hallo: Nilma! Håper du har en strålende fredagskveld.

Takker for benkeplateinnspill.

Jeg forstår Euydike dithen at hun kanskje egentlig ønsker seg noe enda mørkere og "renere", men at det frarådes pga slitasje og merker og denslags. Stemmer det?

I så fall er hun ute på den uhorvelig vanskelige praktisk-kompromiss-veien. :(

Så synd, for det første du linket til var virkelig utrolig lekkert! :tristbla:

Åhh, kjempefint kjøkken! :hjerter: Jeg synes kanskje det er litt finere med mindre mønster på benkeplaten, men forstår det som Fresi at det ikke er så aktuelt på grunn av av faren for merker osv.? I så fall tror jeg dette er et godt alternativ.

Fresi og Nilma har helt rett. Corian-platen i den aktuelle gråfargen er ikke førstevalget, knapt nok femtevalget. Som dere vil se hvis dere gransker Corians hjemmeside, er dette det mørkeste og mest "rolige" aktuelle alternativet hvis man ønsker en mørk grå benkeplate. Mørkere og mer ensfargete alternativer kan iflg "liten skrift" ikke brukes til "arbeidsflater". :roll:

Det jeg egentlig og virkelig vil ha, er koksgrå, matt skiferplate. Ottaskifer er muligens et alternativ (har noen andre erfaringer her, er jeg veldig interessert).

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:troest:

Ifølge min corianentusiastvenn kan corian slipes litt hvis det får riper eller merker. Jeg mistenker imidlertid at han bare har erfaring med de helt hvite/lyse variantene. Men det burde da ikke være noe annerledes med mørke plater? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
:troest:

Ifølge min corianentusiastvenn kan corian slipes litt hvis det får riper eller merker. Jeg mistenker imidlertid at han bare har erfaring med de helt hvite/lyse variantene. Men det burde da ikke være noe annerledes med mørke plater? :klø:

Jo, etter alt jeg leste i går er det nettopp det det er. Matte, mørke plater = trøbbel uansett materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, etter alt jeg leste i går er det nettopp det det er. Matte, mørke plater = trøbbel uansett materiale.

Kan man ikke slipe ned plater med mørk farge, altså? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Kan man ikke slipe ned plater med mørk farge, altså? :klø:

Det har med mer ting å gjøre som feks permanente fingermerker hvis jeg forstår det rett. Og selv Corian går så langt som å utelukke de mørke fargene til kjøkkenbenkeplater på sidene sine. Det er jo en indikasjon på at det ikke er verdens beste idé - litt av poenget med å velge et slikt materiale er jo også vedlikeholdsbiten.

Med glattslipte flater blir det en annen sak, visstnok. Men det vil jeg ikke under noen omstendighet ha. *sta*

Og NÅ skal jeg slutte spammingen. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan noen fortelle meg hva i huleste heiteste er vitsen med å lage benkeplater som ikke egner seg som arbeidsflater? :klø: Skal bare benken stå der og se lekker ut, mens man spiser take-away?

Det er så kjedelig når man har helt klart for seg hvordan noe skal se ut, og så er det nesten umulig å få det til i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
1. Men kan noen fortelle meg hva i huleste heiteste er vitsen med å lage benkeplater som ikke egner seg som arbeidsflater? :klø: Skal bare benken stå der og se lekker ut, mens man spiser take-away?

2. Det er så kjedelig når man har helt klart for seg hvordan noe skal se ut, og så er det nesten umulig å få det til i praksis.

1. De er "best egnet til områder med liten slitasje og som aksentfarger". I taket, kanskje? :eeeh:

2. :Nikke: Jeg pleier for øvrig å følge samme taktikk når jeg skal ut og shoppe klær. Genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. :Nikke: Jeg pleier for øvrig å følge samme taktikk når jeg skal ut og shoppe klær. Genialt.
Ja, særlig. :fnise:

Nå har jeg hatt en liten lammeseanse her: En bog står i ovnen og godgjør seg med krydder og vin, den andre har jeg beinet ut og skåret i passe grytekjøttbiter som jeg har frosset ned i porsjoner. Bein og avskjær fra sistnevnte står og putrer på ovnen, og skal bli deilig kraft. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Nå har jeg hatt en liten lammeseanse her: En bog står i ovnen og godgjør seg med krydder og vin, den andre har jeg beinet ut og skåret i passe grytekjøttbiter som jeg har frosset ned i porsjoner. Bein og avskjær fra sistnevnte står og putrer på ovnen, og skal bli deilig kraft. :)

:sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lammeduft i stereo får meg til å kretse rundt ovnen som en gribb, mens jeg ser på klokka for å få den til å gå fortere.

Jeg tror jeg må ta meg litt frukt eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Lammeduft i stereo får meg til å kretse rundt ovnen som en gribb, mens jeg ser på klokka for å få den til å gå fortere.

Jeg tror jeg må ta meg litt frukt eller noe.

Skjønner hvordan du har det. :fnise:

Var det du som pleide å lage rødløkskompott, forresten? Har tenkt på noe sånt til andebryst i morgen. Hvordan gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*misunnelig*

*enda mer misunnelig*

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det du som pleide å lage rødløkskompott, forresten? Har tenkt på noe sånt til andebryst i morgen. Hvordan gjør du det?
Akkurat rødløkskompott kan jeg ikke huske å ha laget, men jeg har laget karamellisert sjalottløk med balsamico et par ganger, kan det være det du tenker på? Det funker sikkert med rødløk også, så bare si fra hvis du vil ha oppskriften.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm.... jeg mener jeg har laget rødløkskompott til and ihvertfall. Husker ikke helt oppskriften, men den var ganske enkel og at jeg brukte noen dråper av min fine gamle balsamico i også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager også en enkel rødløkskompott til and. Til to voksne bruker jeg to rødløk som jeg skiver fint, og surrer i litt smør - så tilsetter jeg en skvett balsamico, og strør litt brunt sukker over, og lar det surre til det er helt mykt. Jeg tilsetter litt rødvin, hvor mye vet jeg ikke helt :fnise: - jeg må begynne å måle hva jeg har i oppskriftene mine - og lar rødvinen koke helt inn igjen. Jeg smaker til med salt og pepper - og vips! :spise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Enda en rødløkskompottlager melder seg :) Jeg bare surrer et par rødløker i litt olje og honning, tilsetter rødvin eller balsamico, litt salt og pepper og lar det hele koke inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager også en enkel rødløkskompott til and. Til to voksne bruker jeg to rødløk som jeg skiver fint, og surrer i litt smør - så tilsetter jeg en skvett balsamico, og strør litt brunt sukker over, og lar det surre til det er helt mykt. Jeg tilsetter litt rødvin, hvor mye vet jeg ikke helt :fnise: - jeg må begynne å måle hva jeg har i oppskriftene mine - og lar rødvinen koke helt inn igjen. Jeg smaker til med salt og pepper - og vips! :spise: .
Det er omtrent samme fremgangsmåte jeg bruker til sjalottløk, bare at jeg steker løken så lenge at den får farge "av seg selv", før jeg har i sukker, timian og balsamico, og lar det surre lenge på svak varme, til omtrent all væske er fordampet. Ingen rødvin, men det er sikkert ikke dumt. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...