Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du hatt en fin helg. Nilma?

Fersk chevre? Kanskje jeg hele tiden har brukt "feil" type? Jeg har bare oppdaget den som ser slik ut. Den tenkte jeg det var litt vanskelig å mose jevnt, så det var derfor jeg tenkte på Snøfrisk.

Jeg så forresten en oppskrift på en fetaostkrem i helga. Jeg husker ikke detaljene, men hovedingrediensene var fetaost og yoghurt naturell. Den så også fristende ut, så den får jeg forsøke en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt en fin helg. Nilma?

Fersk chevre? Kanskje jeg hele tiden har brukt "feil" type? Jeg har bare oppdaget den som ser slik ut. Den tenkte jeg det var litt vanskelig å mose jevnt, så det var derfor jeg tenkte på Snøfrisk.

Ja, den chèvren du linker til der kan muligens være litt vanskelig å mose. Jeg brukte også den fra Tine som piaf nevner, og det funket helt utmerket. :)

Og jo takk, jeg har hatt en kjempefin helg. Ingen sosiale forpliktelser, bare avslapning og kos, og i tillegg en del planlegging av en viss begivenhet.

Vi har endelig fått bekreftet en dato både fra Sjømannskirken og registraren, så nå har vi kunnet bestille hotell osv. Dessuten bestemte vi oss plutselig for å dra til bryllupsreise til Paris (ja, det er en klisjé ;)) , så vi har bestilt Eurostar-billetter og hotell der også. Den egentlige planen var å dra til en liten engelsk landsby, men vi "sparer" det til en gang vi har bedre tid. Siden vi må bruke en del feriedager på den første Londonturen, og gjerne vil ha litt ferie i sommer også, så må bryllupsreisen dessverre bli forholdsvis kort. Men jeg har aldri vært i Paris før, så jeg gleder meg stort. :)

Nå må vi snart ta oss sammen og begynne å gjøre noe med de kjedelige tingene, som papirene som skal til folkeregistret, klær og ringer. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten bestemte vi oss plutselig for å dra til bryllupsreise til Paris (ja, det er en klisjé ;)) , så vi har bestilt Eurostar-billetter og hotell der også.

Det hørtes ut som en meget god og fornuftig idé! :-D

Hvor i Paris skal dere bo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut som en meget god og fornuftig idé! :-D

Hvor i Paris skal dere bo?

Ja, dess mer jeg tenker på det, dess bedre liker jeg ideen. ;)

Vi skal bo på dette hotellet, like ved Triumfbuen.

Er du kjent i Paris, piaf? I så fall har du kanskje noen restauranttips (eller andre tips) å dele? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske godt kjent, men har ikke egentlig noen favorittrestauranter å foreslå, dessverre - de beste matopplevelsene i Frankrike har jeg hatt på landsbygda.

Men jeg kan anbefale å gå i markedsgater på dagtid og se på livet (og maten :ler: ), feks i Rue Mouffetard (turistfelle med dårlige restauranter, så styr unna om kvelden, men hyggelig, smal middelaldergate med torgliv om dagen), eller i Rue de Seine.

I sistnevnte gate ligger også en klassisk og beryktet fransk bar/bistro, La Palette (gammelt kunstnerstrøk i nærheten av Arts et métiers, dvs kunst- og håndverksskolen), med metropolens mens uforskammede kelnere. Verdt et besøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS: Når man ikke har vært i Paris før, er det jo svært mange severdigheter som gir seg selv, men jeg kan anbefale to litt mer moderne som jeg liker:

Pompidou-senteret, som har 30-årsjubileum i år, og derfor er ekstra verdt å besøke:

http://www.centrepompidou.fr/home30ans/index.html

La Défense, vest for sentrum (RER linje A mot St Germain-en-Laye), med den "nye Triumfbuen". En fantastisk moderne plass med skulpturer og enorme dimensjoner. (Og med et digert kjøpesenter innenfor, hvis dere vil shoppe ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sistnevnte gate ligger også en klassisk og beryktet fransk bar/bistro, La Palette (gammelt kunstnerstrøk i nærheten av Arts et métiers, dvs kunst- og håndverksskolen), med metropolens mens uforskammede kelnere. Verdt et besøk!

Jeg har hørt mye rart om franske kelnere, så jeg lurer veldig på hvordan Paris' mest uforskammede er. :ler:

Tusen takk for tips, jeg skal definitivt sjekke dem ut og se hva vi får plass til på "to do"-listen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jobb skal vi dra å se på gifteringer. Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg til å ende opp med en helt enkel, klassisk gullring (og det er nok det kjæresten også helst vil ha). Det finnes mye fint som er litt mer spesielt, men jeg har ikke lyst til å kjøpe noe som er "in" nå, jeg skal tross alt bruke ringen resten av mitt liv, så det er nok tryggest å gå for noe klassisk.

Problemet mitt er at jeg får helt vondt ved tanken på å kombinere gult gull med hvitt gull eller sølv, så nå bytter jeg ringer/smykke/øredobber/klokke alt etter hva jeg skal ha på, men jeg kan jo ikke akkurat ta av meg gifteringen når jeg skal bruke smykker i hvitt gull eller sølv. Konklusjon: enten må jeg kun bruke gult gull for evig og alltid, eller jeg må bite tennene sammen og komme over "smykkeblandefobien" min. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en hårsbredd fra å glemme ringer fullstendig - kom plutselig på at det kanskje måtte til en ukes tid før. :legrine:

*ikke akkurat bridezilla* :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Ringer er sikkert en fordel.

Jeg ville bare fortelle at geitostdipen ble kjempegod! Etter maten begynte jeg imidlertid å lete etter litt informasjon om food processorere. Her i nærheten så jeg denne på tilbud, men den er kanskje litt liten? Hvor stor bør den egentlig være?

Siden Piaf ikke har dagbok, legger jeg igjen en liten beskjed her om at rødbetsuppa også ble veldig god! Beklager at jeg bruker dagboka di som oppslagstavle, Nilma. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hyggelig å høre! :)

Det beste av alt er egentlig kombinasjonen av den dipen og rødbetsuppen, synes jeg, godt eksempl på hva slags herligheter godt samarbeid på KG kan føre til. ;) Gleder meg til å servere det til forrett til noen ved første anledning som byr seg. *mulige menyer surrer i hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en hårsbredd fra å glemme ringer fullstendig - kom plutselig på at det kanskje måtte til en ukes tid før. :legrine:
:ler: Høres ut som noe jeg lett kunne gjort. :sjenert: Men ringer fant vi, brukte ca. 3 minutter på å bestemme oss. Det ble som jeg forutsa helt enkle, klassiske gullringer. :)

*ikke akkurat bridezilla* :mrgreen:

Da er vi to. ;) Det eneste som hittil har vært på nippet til å få meg ut av balanse var da jeg fant ut at restauranten der jeg hadde sett for meg bryllupsmiddagen stenger for oppussing TO dager før bryllupet. :sur: Kjole, ring og sånne uvesentligher er nå én ting, men mat - dét er viktig det! Det verste er at jeg ikke har en plan B engang, så nå må jeg begynne å lete etter noe annet.

Jeg ville bare fortelle at geitostdipen ble kjempegod! Etter maten begynte jeg imidlertid å lete etter litt informasjon om food processorere. Her i nærheten så jeg denne på tilbud, men den er kanskje litt liten? Hvor stor bør den egentlig være?
Bra du likte dipen. :) Jeg tror den food processoren du linker til er omtrent like stor som vår, og den er i hvert fall stor nok til mitt bruk.

Beklager at jeg bruker dagboka di som oppslagstavle, Nilma. :sjenert:

Bare hyggelig! :) Jeg har for øvrig også prøvd kombinasjonen suppe/dip, og er enig i at det var nydelig.

Det beste av alt er egentlig kombinasjonen av den dipen og rødbetsuppen, synes jeg, godt eksempl på hva slags herligheter godt samarbeid på KG kan føre til. ;) 

Ikke sant? :-D Veldig kjekt å ha funnet noen med-nerder som jeg kan diskutere mat med i det vide og det brede, uten overhengende fare for glassaktige blikk. :icon_lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk det samme, salsera. :)

I dag begynte dagen vel brått, 08.30 kom jeg på at jeg skulle på et møte kl. 09.00. Hadde glemt det fullstendig, og hadde overhodet ikke forberedt meg. :overrasket: I tillegg hadde jeg en hel bråte andre ting som helst skulle være gjort før lunsj. Heldigvis var det et møte der jeg ikke trengte å gjøre stort annet enn å møte opp og se noenlunde intelligent ut, men jeg liker jo å være litt forberedt. Men det gikk da greit, og alt som hastet er unnagjort, så nå kan jeg ganske snart ta helg med god samvittighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål på fredagskvelden. Har noen av dere laget noe godt av skorsonerrot? Jeg har startet denne tråden for å få noen ideer. Kanskje dere kan hjelpe?

Slike hendelser er stressende, Nilma, men heldigvis går det som regel bedre enn man på forhånd tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager, men jeg har aldri laget noe med skorsonerrot, tror faktisk aldri jeg har smakt det engang. Det høres veldig godt ut, men jeg har aldri sett det i noen butikk heromkring, så jeg har dessverre ikke fått prøvd det.

Har akkurat hatt en gammel favoritt til middag; stekt sei med rømmesaus, kokte poteter og gulrøtter. Av og til er det bare "klassikerne" som duger. :) Dessuten smakte det utrolig godt med sei. Det er jo en av mine favorittfisker, men etter at samboerens bror kom med kilosvis av luksusfisk i høst (kveite, breiflabb og steinbit), så har det ikke vært mange seimiddager. ;)

Nå skal jeg ta en dusj, før jeg kryper ned i sofaen med siste nummer av Good Food og kanskje et aldri så lite glass portvin. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nilma - send over et glass portvin, da! :) *har gorgonzola og valnøtter*

Planen min i dag var å jobbe og jobbe, men innimellom har det blitt litt lesing i en kokebok jeg fikk til jul - Brød fra Åpent Bakeri. Og den er i ferd med å fjerne all bakeangst hos meg - får vanvittig lyst til å prøve meg på baguetter, nøttebrød, olivenbrød og brioche (sistnevnte med kun smør og egg som deigvæske... :sjarmor: ). Og i morgen skal vi teste ut oppskriften deres på søte scones, som fastelavnsbollesubstitutt (må begynne litt mykt med bokens eneste oppskrift uten gjær :ler: ).

Det er rent som jeg gleder meg til å få min arvede Kenwood Major i hus, den står på lager inntil videre, må bare rydde plass til beistet på et allerede overfylt kjøkken.

Kort sagt: Anbefales!

Når det gjelder skorsonerrot, så har jeg tilberedt og smakt de fleste rare rotgrønnsaker etter noen år med økologisk abonnement - unntatt akkurat den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nilma - send over et glass portvin, da! :) *har gorgonzola og valnøtter*
Med glede! Jeg skulle gjerne hatt litt gorgonzola i går, men fikk ikke tak i det, til pastaskjell med gorgonzola, bacon og valnøtter. Jeg gadd ikke noen omfattende butikkrunde, så jeg nøyde meg med Blå Castello. Det ble uansett veldig godt, absolutt en oppskrift som frister til gjentagelse, men gorgonzola hadde nok gitt litt kraftigere og bedre smak.

Planen min i dag var å jobbe og jobbe, men innimellom har det blitt litt lesing i en kokebok jeg fikk til jul - Brød fra Åpent Bakeri. Og den er i ferd med å fjerne all bakeangst hos meg - får vanvittig lyst til å prøve meg på baguetter, nøttebrød, olivenbrød og brioche (sistnevnte med kun smør og egg som deigvæske... :sjarmor: ). Og i morgen skal vi teste ut oppskriften deres på søte scones, som fastelavnsbollesubstitutt (må begynne litt mykt med bokens eneste oppskrift uten gjær :ler: ).

Ooh, den briochen høres heftig ut! :sjarmor: Jeg er ikke spesielt glad i kaker, men nystekte scones med godt smør (eller clotted cream og syltetøy om jeg befinner meg England) og en kopp te - det er ren lykke. :)

Vil også ha abonnement på økologiske grønnsaker! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også ha abonnement på økologiske grønnsaker! :sur:

Ja ikke sant :Nikke: Nå bor jeg nært Prix, så utvalget av økologiske varer er jo faktisk veldig bra, men savner litt mer fokus på hvilke varer som er i sesong og hvilke som ikke er det. Og det hadde vært utrolig behagelig å få varene bragt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...