Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har bare spist ekte sveler en eneste gang i mitt liv, min eneste gang på ekte vestlandsferger (jeg husker ikke om det var før eller etter julekalenderen). Jeg husker det som fabelaktig godt, nesten bedre enn vafler og eks-svigermors lefser/lapper (som jeg kanskje tror egentlig er modifiserte sveler). Finens det tilgjengelige oppskrifter som ikke gjør noen arveløse om de blir avslørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare spist ekte sveler en eneste gang i mitt liv, min eneste gang på ekte vestlandsferger (jeg husker ikke om det var før eller etter julekalenderen). Jeg husker det som fabelaktig godt, nesten bedre enn vafler og eks-svigermors lefser/lapper (som jeg kanskje tror egentlig er modifiserte sveler). Finens det tilgjengelige oppskrifter som ikke gjør noen arveløse om de blir avslørt?
:fnise: Jeg er ikke sunnmøring, så jeg tar sjansen:

Sveler

6 egg

1 kopp sukker

ca. 1/2 kg hvetemel

1 l kulturmelk

2 ts natron

2 ts hornsalt (jeg bruker gjerne bakepulver i stedet)

Valgfritt:

vaniljesukker

litt smeltet smør

Pisk eggedosis, bland inn det tørre vekselsvis med melken til passe røre, dvs. ganske tykk røre (kanskje litt tykkere enn vaffelrøre?). La røren svelle litt. Stek sveler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EngelNilma :)

"Stek" som i "stek i tørr panne med litt mye røre" ? (husk, jeg har bare spist dette fanastiske produktet en eneste gang og det var nok på åttitallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stek" som i "stek i tørr panne med litt mye røre" ?
:Nikke: Hadde jeg skrevet det på matforumet hadde jeg nok fått pepper, det er nemlig fanatikere som mener at svele kun kan stekes på takke. :roll:*har hatt den diskusjonen før* :fnise: Men jeg har stekt sveler i teflonpanne i årevis, jeg, før jeg fikk en sånn minitakke som kan legges på kokeplata.

Stakkars Fresi, som ikke har spist svele siden åttitallet! Jeg synes det er utrolig godt, og faktisk mye bedre enn vafler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minitakke? Har du en link?

Jeg har også pleid å steke sveler i teflonpanne, men med en takke hadde det nok gått litt fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minitakke? Har du en link?
Her! Den er super; tar nesten ingen plass i skapet, og jeg kan steke tre sveler i slengen. Tror ikke den er så dyr heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke: Hadde jeg skrevet det på matforumet hadde jeg nok fått pepper, det er nemlig fanatikere som mener at svele kun kan stekes på takke. :roll:*har hatt den diskusjonen før* :fnise: Men jeg har stekt sveler i teflonpanne i årevis, jeg, før jeg fikk en sånn minitakke som kan legges på kokeplata.

Stakkars Fresi, som ikke har spist svele siden åttitallet! Jeg synes det er utrolig godt, og faktisk mye bedre enn vafler.

Stakkars Fresi som bare har smakt svele en eneste gang i hele sitt liv :grine:

Men som sagt, jeg mistenker sterkt at det min eks-svigermor kale "lefser" egentlig er sveler. Hun ville bare aldri gi meg oppskriften, men jeg kan da lese meg til litt av hvert :lur:. Og jeg tror det ligner svært mye.

Jeg tviler på om det blir takke på meg i første omgang, selv om det høres praktisk ut. Men kan det stemme at noen steker dem rett på komfyrplaten? (altså, vi utelukker her keramisk topp, induksjon og gass). Jeg tror den omtalte damen kanskje drev med det, men det er selvsagt mulig at hun enten har forsøkt å villede meg, avlede meg fra å få oppskriften eller rett og slett at hukommelsen svikter.

Serveres med syltetøy, brunost, sirup, sukker eller au naturel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her! Den er super; tar nesten ingen plass i skapet, og jeg kan steke tre sveler i slengen. Tror ikke den er så dyr heller.

Takk! :) Den ser genial ut. Da vet jeg en ting jeg kan ønske meg til jul, om jeg klarer å holde meg unna butikker som fører den så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til alt, bortsett fra syltetøy. :ler: Hva som er "riktig" fra et sunnmørsk perspektiv vet jeg ikke, men det kan sikkert Nilma svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars Fresi som bare har smakt svele en eneste gang i hele sitt liv :grine:

Men som sagt, jeg mistenker sterkt at det min eks-svigermor kale "lefser" egentlig er sveler. Hun ville bare aldri gi meg oppskriften, men jeg kan da lese meg til litt av hvert :lur:. Og jeg tror det ligner svært mye.

Kjipa!

Jeg tviler på om det blir takke på meg i første omgang, selv om det høres praktisk ut. Men kan det stemme at noen steker dem rett på komfyrplaten? (altså, vi utelukker her keramisk topp, induksjon og gass). Jeg tror den omtalte damen kanskje drev med det, men det er selvsagt mulig at hun enten har forsøkt å villede meg, avlede meg fra å få oppskriften eller rett og slett at hukommelsen svikter.
Nei, du trenger neppe takke i første omgang, med mindre du blir aldeles hekta, da. :fnise: Jeg har ikke hørt om at noen steker dem rett på komfyren, men det hadde ikke forbauset meg. Selv om det høres ut som et prosjekt med stort grisepotensiale.

Jeg sverger til smør og brunost, mannen liker syltetøy, og så er som sagt sukker utbredt i visse strøk på Vestlandet, men det synes jeg personlig er ufyselig. :ler: Du må nesten bare prøve deg frem. :lur:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til alt, bortsett fra syltetøy. :ler: Hva som er "riktig" fra et sunnmørsk perspektiv vet jeg ikke, men det kan sikkert Nilma svare på.

Stakkars Nilma har varslet legging i lang tid nå :ler:

Jeg tror jeg liker dem best naturell eller med brunost eller smør. Tror jeg. Men er gomme sunnmørsk? Det vil jeg nemlig ikke ha på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nilmas sunnmøring var visst ikke enig med meg. :fnise: Kommer ikke gomme fra Trøndelag? Jeg har aldri hørt om gomme på sveler før. Jeg har vage minner om smør og sukker eller sirup og brunost på restene neste morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
De sunnmøringene jeg kjenner bruker syltetøy eller sukker (og etterhvert som de har vent seg til mine sære vaner, kommer jamen brunosten på bordet hos flere av dem også :fnise:).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars Nilma har varslet legging i lang tid nå :ler:
Jeg var fryktelig trøtt, men det gikk visst over. :sjenert:

Jeg tror jeg liker dem best naturell eller med brunost eller smør. Tror jeg. Men er gomme sunnmørsk? Det vil jeg nemlig ikke ha på.
Smør og brunost er som sagt min favoritt. :tommelsmil: Om gomme er sunnmørsk er jeg sannelig ikke sikker på, men søst er i hvert fall veldig populært der, selv om jeg ikke har sett noen ha det på sveler.

Nilmas sunnmøring var visst ikke enig med meg. :fnise:
Jeg er i hvert fall enig med deg. :ler: Men sirup? :sprettoy:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipa!

Nei, du trenger neppe takke i første omgang, med mindre du blir aldeles hekta, da. :fnise: Jeg har ikke hørt om at noen steker dem rett på komfyren, men det hadde ikke forbauset meg. Selv om det høres ut som et prosjekt med stort grisepotensiale.

Jeg sverger til smør og brunost, mannen liker syltetøy, og så er som sagt sukker utbredt i visse strøk på Vestlandet, men det synes jeg personlig er ufyselig. :ler: Du må nesten bare prøve deg frem. :lur:

Takk for svar. :) Jeg mistenker at den rett-på-platen-historien bare var for å utelukke at jeg skulle prøve meg. Orker nemlig ikke tanken på fastbrent svelerøre.

Smør eller brunost må det bli, begge deler kan bli for mye for meg :fnise:

Nilmas sunnmøring var visst ikke enig med meg. :fnise: Kommer ikke gomme fra Trøndelag? Jeg har aldri hørt om gomme på sveler før. Jeg har vage minner om smør og sukker eller sirup og brunost på restene neste morgen.

Jeg aner ikke hvor det kommer fra, jeg bare slenger rundt meg med lokale spesialiteter jeg ikke kjenner :fnise:. Gomme har jeg nemlig bare smakt en gang (hos vestlandsfamilie), og det likte jeg ikke.

Brunost på svelerester til frokost frister veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ulike meninger det fins om sveler. :ler: Men jeg må si meg enig med Fresi i at smør og brunost er for mye. Da foretrekker jeg heller ørlite lys sirup, men det må være så lite at det ikke begynner å renne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...