Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De må for all del bare lese, men hva det plutselig er som er så spennende her, det overgår min forstand. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og hå alle sammen - og tusen takk, junia!

Jeg sitter her og venter på at naboene skal få ut fingeren, sånn av vi kan få dette dugnadstullet unnagjort. Jeg har vært i byen i to timer, men det var tydeligvis ikke nok til å få sneket seg unna begynnelsen. :eeeh:

Bondens marked har tatt seg opp, så jeg kom hjem med posevis med godsaker:

- brokkoli

- sped fenikkel med masse grønt

- små gule squash, en litt stor rund squash og små pattypan (vet ikke hva de heter på norsk) :hoppe:

- rødbeter

- nypoteter

- ferske egg

- gulrøtter

- purre

- avlange reddiker

- frisk koriander

Dessuten Malabarespresso, Morgenbladet, et svensk matblad og scones fra nytt bakeri. :-D

Jeg har også vært hos slakteren for å kjøpe røkt svineknoke og salt lammekjøtt, for i morgen har jeg tenkt å koke lapskaus for første gang i mitt liv. :overrasket: Det har aldri vært noen favoritt for meg, men jeg fikk plutselig så intenst lyst på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaiai for en fangst! :tommelsmil:
Strålende fornøyd med fangsten! Må snart begynne å planlegge meny.

Ellers er jeg hjertens enig med junia. :)
Tusen takk! :rodme: Jeg morer meg i hvert fall stort, men det har dere kanskje skjønt. :ler:

Og :sjokk: for lapskausdebut!
Det er nesten litt pinlig at jeg ikke har laget lapskaus før, ja. :sjenert: Jeg synes jo det er godt, men det har som sagt aldri vært noen favoritt, så det har rett og slett ikke falt meg inn å lage det før. Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike

Jeg får alltid lyst til å lage lapskaus eller betasuppe (med byggryn) om høsten, når det er masse gode rotgrønnsaker. Ellers får vi ofte kålrabi i abonnementskassen vår, så det har generert endel lapskauskoking. Kan ikke spise kålrabistappe hele uken heller. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo begrenset hvor mye kålrabistappe man kan spise. :ler:

Jeg tenker forresten å koke saltkjøttet og den røkte knoken hver for seg, og bruke saltkjøttkraften til lapskausen, og så spare/fryse knokekraften og litt av det røkte kjøttet for å lage suppe senere. Jeg kom nemlig på at jeg har en suppeblanding med gule og grønne erter, byggryn og røde linser liggende (innkjøpt i England). Den er både praktisk og god, og så er fargene så fine at jeg blir i godt humør bare av å se på posen. *enkel sjel*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Det hørtes ut som en veldig god og vakker suppe til en hustrig dag!

Knokekraft er også ypperlig til minestrone, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det tre timer siden vi snakket med naboene, og sa at vi er klare til å begynne å vaske. "Jada, vi kommer om en liten stund", var svaret. Særlig! Nå går vi ut og vasker vår del, så får de gjøre hva pokker de vil. :sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... eller ikke. Jeg har visst klaget så mye over trege naboer og mann som har sagt ja til dugnad på en lørdag at mannen har meldt seg frivillig til å ta vår del alene. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
... eller ikke. Jeg har visst klaget så mye over trege naboer og mann som har sagt ja til dugnad på en lørdag at mannen har meldt seg frivillig til å ta vår del alene. :gjeiper:

Flinke mannen:)

Jeg har vært å lett etter bondens marked på vårt torv, men det enest jeg fant var masse små bord hvor folk solgte mainnskjit. Greit med grønn hverdag og resirkuleringsideèn, men klær fra et par år tilbake, krus med reklamelogoer, og halvveis ødelagte leker ????

Jeg dro til Mega, der fant jeg indrefilèt av lam (riktignok frossen, men likevel).

Dette er Lillemors store favoritt, så jeg får finne på noe tilbehør. Det passer jo godt med den nylagde ripsgelèen til, og da tror jeg må lage sautert rosenkål, bacon og løk til, litt sånn viltaktig tilbehør. Jeg spiser jo tomater til alt, men vet ikke helt hvilken tomatrett jeg skal lage, kanskje bare tykke skiver av tomat som jeg ovnsbaker med litt timianolje på?

Disse livets store spørsmål altså :ler:

Endret av nextlife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke mannen:)
Det kan også tenkes at han ikke finner det forsvarlig å slippe meg ut blant folk i det humøret jeg har vært i ettersom tiden har gått. :sjenert:

Jeg har vært å lett etter bondens marked på vårt torv, men det enest jeg fant var masse små bord hvor folk solgte mainnskjit. Greit med grønn hverdag og resirkuleringsideèn, men klær fra et par år tilbake, krus med reklamelogoer, og halvveis ødelagte leker ????
Det hørtes da stusselig ut. Sikker på at det er i dag, da? Her har det ikke pleid å være hver helg gjennom høsten (men jeg tror det er det i år).

Jeg dro til Mega, der fant jeg indrefilèt av lam (riktignok frossen, men likevel).

Dette er Lillemors store favoritt, så jeg får finne på noe tilbehør. Det passer jo godt med den nylagde ripsgelèen til, og da tror jeg må lage sautert rosenkål, bacon og løk til, litt sånn viltaktig tilbehør. Jeg spiser jo tomater til alt, men vet ikke helt hvilken tomatrett jeg skal lage, kanskje bare tykke skiver av tomat som jeg ovnsbaker med litt timianolje på?

Disse livets store spørsmål altså :ler:

Indrefilét av lam tror jeg faktisk er det beste kjøttet jeg vet om. :sikle: Morsomt at datteren din liker det; da jeg var barn og det var tid for partering av høstslaktet (hjemmeslaktet!), pleide pappa å ta ut de bittesmå filétene, skjære dem i biter og steke dem til meg. Stor stas! :)

Den planlagte middagen høres nydelig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...