onyx Skrevet 21. juli 2008 #3281 Del Skrevet 21. juli 2008 Oi, det er nesten toppen av multitasking... *imponert* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 21. juli 2008 #3282 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Hei Nilma! Det er et hardt liv, med oppdatering osv. Jeg har vært på nett i snart en uke etter ferien, og er ennå ikke oppdatert på alt.... Så spennende. Hvor var du? Bare på gjennomreise, altså. Lunsjet i Luzern og sov i Martigny, på vei til Frankrike.. Det var meningen vi skulle til Appenzell og gå litt i Säntis-massivet på hjemtur fra Provence, men værmeldingene var så dårlige at vi kuttet de planene. Endret 21. juli 2008 av junia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 21. juli 2008 #3283 Del Skrevet 21. juli 2008 Velkommen hjem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #3284 Del Skrevet 21. juli 2008 Glemte å kommentere denne: Et av mine drømmereisemål. Jeg elsker alt som har med de britiske øyer å gjøre. Mannen vil gjerne til London og på fotballtur til Liverpool, mens jeg vil på minst sju turer til Shetland (har vært der før), Orknøyene, Hebridene, Skottland i sin alminnelighet og særskilt Edinburgh, Newcastle og rundtur i Yorkshire, Cornwall osv. osv. Har i tillegg til Shetland bare vært London (pleasure) og Oxford (jobb). og ikke på denne siden av årtusenskiftet, så det er jaggu på tide.Enda en anglofil! Vi har vært i Storbritannia 7-8 ganger de siste årene, men listen over steder vi vil dra til, og dra tilbake til, blir stadig lengre. Har vært på Shetland (vil også gjerne tilbake), Skottland (bodde i Glasgow, var innom Edinburgh og en dagstur til the Highlands), Yorkshire (fantastisk!), Cotswolds, Oxford og selvsagt London. Cornwall (og Wales) sto høyest på lista denne gangen, og som deg har jeg veldig lyst til å besøke Orknøyene og Hebridene. Ferie, ja? Dere går vel på Vassendgutanekonserter dagen lang nå, tenker jeg!:slåss: Det var mer enn nok å høre de søte små gnåle om silikontatter og gjødselspreidare dagen lang, ellers takk. Velkommen hjem Tusen takk! Det er faktisk veldig godt å være hjemme igjen. Å bo i koffert, for ikke å snakke om å være sosial, i tre uker er i grunnen litt slitsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #3285 Del Skrevet 21. juli 2008 Som vanlig har ferien utløst en intens kokkeleringstrang, så jeg sliter med å lage en middagsplan for den kommende uken. Jeg har lyst på: - trofie med mozarella og grønnsaker - pasta generelt - breiflabb med potet- og sellerimos, chorizo, gylden løk og rosiner (inspirert av en restaurantmiddag i ferien) - indisk mat, både vegetarisk og annet - blåskjell og romesco (inspirert av Eurydike og Zia) - hummus (jeg så Rick Stein lage en interessant variant på BBC Food i går) - gode oster - gazpacho - gulrotsuppe med koriander (fra siste Good Food) - hvit fisk med røkt paprika - artisjokker . . . Dessuten blir middagsplanleggingen komplisert av at vi sannsynligvis får besøk i helgen. Jaja, har jeg ikke verre problemer får jeg vel ikke klage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 21. juli 2008 #3286 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg kommer gjerne til middag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 21. juli 2008 #3287 Del Skrevet 21. juli 2008 En fin ting ved å lage romescogratinerte blåskjell (eller gratinerte blåskjell generelt) forresten, er at den kjempegode kraften blir "til overs" og kan dermed fryses ned til senere bruk. Det er veldig fint å ha blåskjellkraft i fryseren! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 21. juli 2008 #3288 Del Skrevet 21. juli 2008 - hummus (jeg så Rick Stein lage en interessant variant på BBC Food i går) Fortell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 21. juli 2008 #3289 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg lurer på om jeg burde legge meg i pensjon hos deg, Nilma. Sitte på et rom og skrive og bli servert godsaker innimellom. Og så er det godt å vite at noen forstår min britofili på en utmerket måte. Som for eksempel det at Shetland er et sted man kan reise tilbake til og sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 21. juli 2008 #3290 Del Skrevet 21. juli 2008 Enda godt jeg akkurat har spist lunsj (stadig feriedøgnrytme her i gården). Ellers skrev Fakse akkurat nøyakatig det innlegget jeg skulle skrive mht Rick Steins hummus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #3291 Del Skrevet 21. juli 2008 En fin ting ved å lage romescogratinerte blåskjell (eller gratinerte blåskjell generelt) forresten, er at den kjempegode kraften blir "til overs" og kan dermed fryses ned til senere bruk. Det er veldig fint å ha blåskjellkraft i fryseren!Det minner meg på at jeg faktisk har en liten boks blåskjellkraft i fryseren, men jeg har ikke funnet noe å bruke den til enda. Fortell Jeg husker ikke helt detaljene; jeg tror de laget vanlig hummus i utgangspunktet, så ble den servert toppet med hele kikerter, krydder (sumak og spisskummen?) og fersk koriander, dessuten var det også noe krydder frest i olje og helt varm over involvert. Jeg prøvde å google, men fant den ikke. Derimot ble jeg minnet på denne retten fra samme program, som jeg også har lyst til å prøve. Jeg lurer på om jeg burde legge meg i pensjon hos deg, Nilma. Sitte på et rom og skrive og bli servert godsaker innimellom.Hvis du har høy toleranse for rot er gjesterommet ledig. *planlegger godsaker* Og så er det godt å vite at noen forstår min britofili på en utmerket måte. Som for eksempel det at Shetland er et sted man kan reise tilbake til og sånn.Selvfølgelig kan man reise tilbake til Shetland! Det begynte jeg å planlegge i det øyeblikket båten la fra kai. Britofili var forresten et utmerket ord, og mer dekkende enn anglofili. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #3292 Del Skrevet 21. juli 2008 Ang. Rick Stein og hummus; han hadde jo også en interessant versjon i siste Good Food, med varm hummus. Jeg tror ikke garnityret var helt ulikt den versjonen jeg snakket om, i hvert fall omtrent samme fremgangsmåte, men jeg lurer om det kanskje var litt andre kryddere/urter. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 21. juli 2008 #3293 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg har en oppskrift på varm hummus! Med pinjekjerner på toppen, som skal bli litt gyldne når hummusen gratineres/lunes i ovnen. Men kanskje ikke helt tingen for meg å teste ut akkurat nå - siden ovnen min har gått bananas og svir alt på 125 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #3294 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg har en oppskrift på varm hummus! Med pinjekjerner på toppen, som skal bli litt gyldne når hummusen gratineres/lunes i ovnen.Oppskriftværsåsnill? Men kanskje ikke helt tingen for meg å teste ut akkurat nå - siden ovnen min har gått bananas og svir alt på 125 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 21. juli 2008 #3295 Del Skrevet 21. juli 2008 Oppskriftværsåsnill? Skal få sett på det i løpet av dagen/kvelden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #3296 Del Skrevet 22. juli 2008 I går hadde jeg egentlig planer om å prøve ut den ovennevnte breiflabboppskriften, men god chorizo var ikke å oppdrive. Derimot hadde de ferske, levende kamskjell i fiskebutikken. Det har jeg knapt sett før, og aldri tilberedt, så det måtte jeg selvsagt prøve. Gjennomføringen var kanskje ikke så elegant, men jeg fikk da renset dem. Dermed ble middagen som følger: - Kamskjell med blomkålpuré (var det harry eller utrendy det var nå igjen?), trøffelolje og litt feldsalat. - Trofie med erter, asparges, cherrytomater, bittesmå artisjokkhjerter og mozarella. - Taleggio og supermoden upasteurisert Brie med pæresyltetøy. Vinvalget var et eksempel på "man tager hva man haver", i dette tilfellet Langmann Schilcher rosé. Ikke helt optimalt, men ganske ok. I det hele tatt en veldig god mandagsmiddag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 22. juli 2008 #3297 Del Skrevet 22. juli 2008 Skal få sett på det i løpet av dagen/kvelden! Jeg gjentar. I går hadde jeg egentlig planer om å prøve ut den ovennevnte breiflabboppskriften, men god chorizo var ikke å oppdrive. Derimot hadde de ferske, levende kamskjell i fiskebutikken. Det har jeg knapt sett før, og aldri tilberedt, så det måtte jeg selvsagt prøve. Gjennomføringen var kanskje ikke så elegant, men jeg fikk da renset dem. Dermed ble middagen som følger: - Kamskjell med blomkålpuré (var det harry eller utrendy det var nå igjen?), trøffelolje og litt feldsalat. - Trofie med erter, asparges, cherrytomater, bittesmå artisjokkhjerter og mozarella. - Taleggio og supermoden upasteurisert Brie med pæresyltetøy. Vinvalget var et eksempel på "man tager hva man haver", i dette tilfellet Langmann Schilcher rosé. Ikke helt optimalt, men ganske ok. I det hele tatt en veldig god mandagsmiddag. Kamskjell med blomkålpuré et "so 2006", ja, i hvertfall i New York, men ikke overalt ellers, feks ikke i Zia-land. *dukker unna for en rett venstre* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 22. juli 2008 #3298 Del Skrevet 22. juli 2008 Siden jeg skal gifte meg imorgen trenger jeg litt menyinspirasjon. Helst en relativt enkel, men eksklusiv meny, som ikke tar all verdens tid å forberede og lage. 3- retter er forsåvidt nok, jeg skal spise lunsj ute så på kvelden er jeg sikkert ikke sååå sulten. Og noen vil kanskje si at det er dårlig planlegging å tenke på sånt først dagen før bryllupet og det er jeg forsåvidt enig i... jeg har jo vist om datoen i sikkert 3 uker nå! Og ingen blomkålpuré takk, her nede på kontinentet er det bare så ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 22. juli 2008 #3299 Del Skrevet 22. juli 2008 Gratulerer, Onyx! Så hyggelig - lykke og hell med dagen og menyen og alt dertilhørende! Dessuten slår du oss, vi giftet oss på omtrent tre måneders varsel. Tre uker er rekord! Har dessverre ingen gode tips på stående fot. Bare unngå såkalt "erotisk mat", for det er blodharry. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 22. juli 2008 #3300 Del Skrevet 22. juli 2008 Siden jeg skal gifte meg imorgen trenger jeg litt menyinspirasjon. Helst en relativt enkel, men eksklusiv meny, som ikke tar all verdens tid å forberede og lage. 3- retter er forsåvidt nok, jeg skal spise lunsj ute så på kvelden er jeg sikkert ikke sååå sulten. Og noen vil kanskje si at det er dårlig planlegging å tenke på sånt først dagen før bryllupet og det er jeg forsåvidt enig i... jeg har jo vist om datoen i sikkert 3 uker nå! Du må være den ultimate anti-bridezilla! Om det er bare de nygifte eller kanskje noe få til som skal spise, hva med å lage småretter av noe slag? Det tar jo litt tid å spise, og jeg kan tenke meg at det er fint å sitte der og plukke mens man fordøyer dagens intrykk. Forøvrig må jo Eurydike sin champagne-jordbær-dessert være ypperlig til en anledning som denne. Men da må hun videresende oppskriften selv, for den slags friheter tar jeg meg ikke. Eurydike Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå