Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Jeg fikk lyst til å komme med et par anbefalinger. :)

For lesere av Good Food vil jeg gjerne anbefale pastaretten med squash og chili på side 18 i juli-utgaven. Latterlig enkel og overraskende god (om noen ikke-lesere er interessert kan jeg gjerne legge ut oppskriften).

For det helt usannsynlige tilfelle at noen rosévinsupere skulle titte innom: Langmann Schilcher Klassik er veldig god. Den har ganske mye syre, men jeg opplever den ikke som "sur", bare utrolig frisk og deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurydike

For lesere av Good Food vil jeg gjerne anbefale pastaretten med squash og chili på side 18 i juli-utgaven. Latterlig enkel og overraskende god (om noen ikke-lesere er interessert kan jeg gjerne legge ut oppskriften).

For det helt usannsynlige tilfelle at noen rosévinsupere skulle titte innom: Langmann Schilcher Klassik er veldig god. Den har ganske mye syre, men jeg opplever den ikke som "sur", bare utrolig frisk og deilig.

Jeg regner meg som del av begge målgrupper, og tar i mot forslag med takk!

Merket meg den retten i Good Food, og lurte på om det var den du laget forleden (i går?), og det var det altså. :)

Ang. vinen så er min nå så mye omtalte Casa de Saima en rosé som likner Schilcher iflg anmeldelsen i DN, så kanskje den kunne være noe for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket meg den retten i Good Food, og lurte på om det var den du laget forleden (i går?), og det var det altså. :)
Jeg ble veldig positivt overrasket, den smakte bedre enn forventet, og var jo super sommermat - både ganske lett mat, og kjemperask å lage.

Ang. vinen så er min nå så mye omtalte Casa de Saima en rosé som likner Schilcher iflg anmeldelsen i DN, så kanskje den kunne være noe for meg?
Aha! Jeg har fremdeles ikke fått smakt Casa de Saima, men jeg tror nesten jeg må bestille den etter lovprisningene dine (når du liker den er det vel ikke helt usannsynlig at jeg gjør det også :fnise:). Synes absolutt du bør prøve Langmann Schilcher. Ikke bare var den god, det er jo praktisk med skrukork når man får lyst på et glass i ny og ne ;) (synes rosé- og hvitvin med kork holder seg bra i noen dager, i motsetning til rødvin), og attpåtil relativt rimelig. Hva mer kan man egentlig forlange?

For øvrig har jeg lovt å "lære" en venninne å drikke rosévin i helgen - noen forslag? Jeg tenkte i hvert fall på Rosaura, men hva mer kan være greit å begynne med? (Hadde jeg spurt på Mat og Drikke hadde vel svaret vært Mateus :lur:, men vi kan gå ut fra en litt mer avansert smak her. Jeg mistenker dog at Schilcheren blir i heftigste laget.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
For øvrig har jeg lovt å "lære" en venninne å drikke rosévin i helgen - noen forslag? Jeg tenkte i hvert fall på Rosaura, men hva mer kan være greit å begynne med? (Hadde jeg spurt på Mat og Drikke hadde vel svaret vært Mateus :lur:, men vi kan gå ut fra en litt mer avansert smak her. Jeg mistenker dog at Schilcheren blir i heftigste laget.)

Tja, kanskje Domaine Montrose, som Apéritif var så begeistret for?

http://www.aperitif.no/index.db2?id=83863

Jeg ble i hvertfall ganske skuffet over den, så da passer den sikkert fint. :fnise: Den var rund, snill og litt tannløs, liksom.

Ellers er jo Rosaura en god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lacuna

Jeg heller mot Rosaura, i hvertfall. Jeg er nemlig ikke tilhenger av å la nybegynnere drikke de kjipeste vinene. Ellers kan jeg anbefale denne, som er litt mindre søt enn Rosaura, og som faktisk er den jeg liker best hittil (selv om den er billigere). Casa de Saima har de leveringsproblemer på, og min bestilling er fortsatt restnotert tre uker etter bestilling. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg heller mot Rosaura, i hvertfall. Jeg er nemlig ikke tilhenger av å la nybegynnere drikke de kjipeste vinene. Ellers kan jeg anbefale denne, som er litt mindre søt enn Rosaura, og som faktisk er den jeg liker best hittil (selv om den er billigere).

Montrose er ikke direkte kjip, bare karakterløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill begge to!

Jeg var på polet i går, og foruten Rosaura og den nevnte Schilcheren kjøpte jeg faktisk nettopp en Domaine Montrose, som mannen på polet anbefalte som "snill og grei", og en Conte Ricci Chiaretto, som jeg selv er veldig glad i. Enig med Lacuna i at den er god.

Men til "vinsmakingen" (nåja :fnise:) tror jeg at jeg tar med Domaine Montrose i tillegg til Rosauraen; jeg har ikke smakt DR selv, men jeg innbiller meg at den er mer ulik Rosaura enn CRC, sånn at det blir litt mer interessant for rosénovisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes! Men den er noe "annerledes" enn de italienske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Det er litt av sjarmen synes jeg, i og med at jeg stort sett drikker italiensk rosévin ellers. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg var på polet i går, og foruten Rosaura og den nevnte Schilcheren kjøpte jeg faktisk nettopp en Domaine Montrose, som mannen på polet anbefalte som "snill og grei", og en Conte Ricci Chiaretto, som jeg selv er veldig glad i. Enig med Lacuna i at den er god.

Nettopp! :Nikke:

Du får rapportere på mandag. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg! Jeg kan forresten også rapportere at gårsdagens middag ble god, og absolutt syntes å falle i smak hos gjesten. Dessuten ble det så mye mat at det ble lunsj til både meg og mannen. :fnise:

Myke vårruller var et spesielt morsomt bekjentskap. De var enkle å lage (selv om de første ikke ble så pene ;)), og smakte veldig godt og friskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste lesere av de nevrotiske notatene kan se bort nå.

Nok en gang har jeg vært så dum å takke ja til sosiale forpliktelser, to dager på rad attpåtil. Det er så lett å si ja når det er lenge til noe skal foregå, og så kommer dagen og man har overhodet ikke lyst. I kveld skal jeg på en fest med en gjeng jeg egentlig ikke kjenner så godt. Det blir sikkert kjekt når jeg først kommer dit, det er veldig trivelige damer, men jeg har så mye mer lyst til å være hjemme i sofakroken. Dessuten skal mannen på konsert, så da kunne jeg jo fått en alenekveld til å veie opp for den siste tidens sosiale liv. :lur:

I morgen skal jeg til en venninne på rosévinsmaking - det gleder jeg meg langt mer til. Å sitte henslengt med et (mange) vinglass og skravle i vei er så mye triveligere enn å bedrive høflig konversasjon med mennesker man bare halvveis kjenner. Det dumme med å gjøre noe på lørdag kveld er at jeg synes hele dagen blir spolert; jeg sitter hele tiden og tenker "nå er det så lenge til jeg må begynne å ordne meg, nå er det så lenge til jeg må dra", så jeg greier liksom ikke å slappe helt av. :sukk:

Ferdigsutret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå jeg skla avsløre at jeg fra torsdag i forrige uke til søndag denne uka (altså 11 dager) har vært opptatt med sosiale forpliktelser 9 dager? Et par av dagene har det sågar vært to ting, og på en av de to dagene som det ikke var sosiale forpliktelser hadde jeg eksamen fra klokka ti på formiddagen til klokka halv ni om kvelden. Altså en hel dag med mulighet for sløving i sofakroken...

Når jeg sier det på den måten er jeg selv litt lamslått over at jeg faktisk har overlevd så langt, og heller ikke er utslitt. Tror det kommer av at en del av de sosiale tilstelningene har vært impulsive, slik at jeg ikke har hatt tid til å "grue" meg (jeg er akkurat sånn som deg nemlig, som får hele dagen ødelagt dersom jeg har planer om kvelden). Og at jeg ellers har vært så opptatt med de resterende sosiale greiene at jeg ikke har rukket å tenke på hva jeg skal, bare hva jeg akkurat holder på med...

Sånn. Jeg også ferdigsutret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det nå jeg skla avsløre at jeg fra torsdag i forrige uke til søndag denne uka (altså 11 dager) har vært opptatt med sosiale forpliktelser 9 dager?
:dåne:

Tror det kommer av at en del av de sosiale tilstelningene har vært impulsive, slik at jeg ikke har hatt tid til å "grue" meg (jeg er akkurat sånn som deg nemlig, som får hele dagen ødelagt dersom jeg har planer om kvelden).
Jeg må innrømme at jeg finner mye trøst i at det finnes flere særlinger.

Sånn. Jeg også ferdigsutret.
:fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst på den oppskriften. :sjenert:

Inspirert av deg, kommer jeg også med en anbefaling. Jeg kan jo ikke bare snylte på dere. ;) I dag hadde vi en lun salat med "rispasta" og ovnsstekte grønnsaker. Her er oppskriften:

250 g pasta formet som ris

salt og pepper

7 ss olivenolje

2 ts malt spisskummen

1 ts malt koriander

1 knivsodd pul biber (brukte litt tørket chili)

1 ss sesamfrø

2 fedd hvitløk

1 squash

1 aubergine

3 ss presset lime (hadde bare sitron)

2 ss vineddik (brukte balsamico bianco)

stor bunt bladpersille

100 g feta

Kos rispastaen. Bland 5 ss olivenolje, spisskummen, koriander, chili, sesam, presset hvitløk og 1 ts salt. Skjær aubergine og squash i (små) terninger og bland dem med marinaden. Stekes i ovnen ved 220 grader. Bland limejuice og eddik med resten av olivenoljen og litt salt og pepper. Hakk persillen. Bland rispastaen, grønnsakene, persillen og den siste marinaden sammen og la salaten stå litt. Smuldre feta over til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppskrift salsera, den så spennende ut. :) Lurer på om det kanskje kunne funke med stekt halloumi til, i stedet for fetaosten? Jeg har nemlig en pakke, som egentlig ikke har noen plan for, liggende i kjøleskapet.

Pasta med squash og chili (fritt etter hukommelsen).

Pasta til to personer.

2 squash (jeg syntes det hørtes mye ut, og brukte bare én, men det kunne godt vært litt mer, så kanskje 1,5-2?)

Litt hvitløk

1 chili (brukte en halv, men kunne godt vært litt mer)

2 ss crème fraîche (jeg brukte Sans CF, funket fint)

Litt parmesan

Sausen lages mens pastaen koker. Surr chili og hvitløk i litt olje, ha i grovrevet squash og stek til den er gjennomstekt. Ha i crème fraîche og varm opp, smak til med salt og pepper. Bland det hele i den nykokte pastaen og ha over parmesan. Ferdig!

(Jeg tar et lite forbehold om at jeg kan ha glemt noe, skal sjekke til i morgen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Helen Parr

God morgen, Nilma. Jeg sitter med en kopp kaffe og nyter stillheten i huset etter at jeg har kjørt brækebøttene utenfor hørevidde. Nå er det kaffe, kg og avis - og deretter trening.

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montrose er ikke direkte kjip, bare karakterløs.
:Nikke: Jeg skjønner akkurat hva du mener, den var rett og slett temmelig tam og tannløs. Rosénovisen var heller ikke særlig begeistret, derimot falt Rosaura i smak. :)

Ellers har jeg hatt en litt slitsom, men fin helg. Fredag var jeg som sagt på en fest jeg ikke hadde alt for store forventninger til, men det ble faktisk riktig trivelig. Lørdags formiddag dro vi ut for å kjøpe en ny brannvarsler, og kom hjem med nytt TV. :fnise: Dessuten var vi i sentrum, der det var Internasjonal uke med blant annet boder som solgte mat fra ulike land. Vi prøvde fiskekaker og lammecurry fra Sri Lanka og samosa og masamankylling fra Thailand - alt sammen veldig godt. Jeg tror det var færre boder enn tidligere år, men likevel veldig interessant. Sånt kan jeg like!

På kvelden var jeg hos en venninne, der vi drakk rosévin, skravlet og spiste deilig fingermat. Da jeg ruslet hjem i strålende midnattsol i 2-tiden om natten, og ble møtt av mannen halvveis hjemme, synes jeg egentlig livet var veldig fint. :-D

To dagers rangling på rad gjorde at gårsdagen ble benyttet til sløving på høyt nivå; jeg sov lenge og gjorde fint lite resten av dagen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen, Nilma. Jeg sitter med en kopp kaffe og nyter stillheten i huset etter at jeg har kjørt brækebøttene utenfor hørevidde. Nå er det kaffe, kg og avis - og deretter trening.

Ha en fin dag!

God morgen, Helen! Det høres ut som en fin start på dagen. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

God morgen Nilma

Takk for oppskriften på Hummus, den ble meget godt mottatt :), faktisk så bra at jeg ble sendt bud etter, for å motta skryt, samt forespørsel om oppskrift og råvarer.

Så da var det bare å finne en pc, logge seg på KG, og hente oppskriften din.

Så nå vet du hvor oppskriften din er :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...