salsera Skrevet 29. mai 2008 #3021 Del Skrevet 29. mai 2008 Værsågod! Bra jeg ikke er alene med svimlingen min! Takk! salsera: Du får lage omelett! Jeg er litt sær, så jeg tror heller jeg bruker en nødløsning som inneholder en veggekake eller to fra fryseren. Minipaiene er nemlig en del av en forsøksrekke, samme forsøksrekke som de pastaskjellene jeg grublet over en gang. Det er festplanlegging månedsvis i forveien. Jeg kartlegger hvor mat en grunnoppskrift gir og forsøker å finne ut hvor mye jeg trenger. ...men du kan jo bare plukke stilkene av planten og fryse dem ned! Det glemte jeg å si, men det funker kjempebra. Bare frys det løst i en pose, og ta opp det du trenger når du trenger det...:-D! Det var en god ide, hvilke andre urter kan det fungere med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #3022 Del Skrevet 29. mai 2008 Det er festplanlegging månedsvis i forveien. Nevrotikere i alle land, forén eder! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 29. mai 2008 #3023 Del Skrevet 29. mai 2008 Jeg er litt sær, så jeg tror heller jeg bruker en nødløsning som inneholder en veggekake eller to fra fryseren. Minipaiene er nemlig en del av en forsøksrekke, samme forsøksrekke som de pastaskjellene jeg grublet over en gang. Det er festplanlegging månedsvis i forveien. Jeg kartlegger hvor mat en grunnoppskrift gir og forsøker å finne ut hvor mye jeg trenger. Her er vi alle sære, og dømmer deg selvsagt ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 29. mai 2008 #3024 Del Skrevet 29. mai 2008 Nevrotikere i alle land, forén eder! Jeg regnet med at dette var stedet for å stå frem. Her er vi alle sære, og dømmer deg selvsagt ikke. Betryggende. Jeg har ikke fortalt samboeren min den egentlige grunnen til at jeg ville lage minipaier denne uka, jeg tror jeg hadde møtt bittelitt mindre forståelse der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 29. mai 2008 #3025 Del Skrevet 29. mai 2008 Jordbær, jordbær, jordbær, jordbær!! Og de er like gode som de norsk, ja kanskje hakket bedre... Og angående planter, vil du ha en urteplante som kan overleve, så kjøp en på gartneri og ikke i matbutikken. De du finner i matbutikken er ikke dyrket frem for å overleve særlig lenge, de står for tett og har vokst for fort. Timian er egentlig en karrig plante så den burde være relativt enkel å få til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 29. mai 2008 #3026 Del Skrevet 29. mai 2008 Og ja.... glemte jeg å nevne været? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 29. mai 2008 #3027 Del Skrevet 29. mai 2008 Hurtig timian-svar fra meg før jeg må løpe. De urtene man kjøper i butikken har egentlig ikke sjans til å overleve uansett. De står alt for tett, så de kveler hverandre. For å få timian til å overleve må man derfor enten klippe den ned og dele den på 3-4 potter, eller så selv. Jeg sår selv og har i verandakasse utenfor kjøkkenvinduet. Overlever helt fint i nordnorsk klima(har til og med en som har overvintret), men så bor vi så langt borte fra veien at jeg ikke bekymrer meg for støv og forurensning da. Skjønner deg godt med tanke på det, men så er jeg også vokst opp på landet, og prippen på dennslags . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 29. mai 2008 #3028 Del Skrevet 29. mai 2008 For å si det sånn, så blir jeg mer distrahert av jobbingen enn av radioen, så det er ikke alle programmene jeg får med meg like mye av. . Det er rette innstillingen, det! Angående urteplanter ble jeg nesten litt lettet over å lese at butikkplantene som regel ikke lever så lenge. Jeg har alltid trodd at det har vært min egen udugelighet som har ført til at de har dødd omtrent før jeg har fått dem hjem fra butikken. Frysetipset var forresten kjempelurt, det skal jeg huske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 30. mai 2008 Forfatter #3029 Del Skrevet 30. mai 2008 Jeg regnet med at dette var stedet for å stå frem.Skjønner ikke hva som har satt deg på den tanken. Og ja.... glemte jeg å nevne været? Hurtig timian-svar fra meg før jeg må løpe. De urtene man kjøper i butikken har egentlig ikke sjans til å overleve uansett. De står alt for tett, så de kveler hverandre. For å få timian til å overleve må man derfor enten klippe den ned og dele den på 3-4 potter, eller så selv. Hm, kanskje jeg skal prøve å dele den jeg kjøpte opp. Det er i grunnen alt for avansert for en med min ugrønne fingre, men jeg kan jo gjøre et forsøk. Skjønner deg godt med tanke på det, men så er jeg også vokst opp på landet, og prippen på dennslags .Godt det ikke er bare meg! Angående urteplanter ble jeg nesten litt lettet over å lese at butikkplantene som regel ikke lever så lenge. Jeg har alltid trodd at det har vært min egen udugelighet som har ført til at de har dødd omtrent før jeg har fått dem hjem fra butikken.Neineinei, det er ikke oss det er noe feil med, det er helt klart plantene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 30. mai 2008 #3030 Del Skrevet 30. mai 2008 Det ble mat med ketchup i går. Den var økologisk, da. Veggeburgere med grovt brød, grønn salat, tomater og maiskolber. Det skal bli godt med helg. Tid til å lage minipaier, tid til lange (og litt senere) frokoster... herlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 30. mai 2008 #3031 Del Skrevet 30. mai 2008 Hm, kanskje jeg skal prøve å dele den jeg kjøpte opp. Det er i grunnen alt for avansert for en med min ugrønne fingre, men jeg kan jo gjøre et forsøk. Da anbefaler jeg å klippe av mesteparten av det grønne først. Mer rot på færre blader gjør det lettere for den å holde seg i live, også vil den få nye friske grener som er bedre egna til å klare seg. Om du gidder være pertentlig er det aller beste å klippe av hver stengel akkurat ovenfor et bladpar, men det er mye jobb da... Man kan forøvrig gjøre dette med de fleste urter om man ønsker. Basilikum er bortimot umulig, men de fleste andre er OK. Ellers tror jeg de selger potter med krydderurter på torget, og de er nok bedre egnet til å holde i live på egenhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 30. mai 2008 #3032 Del Skrevet 30. mai 2008 Da anbefaler jeg å klippe av mesteparten av det grønne først. Mer rot på færre blader gjør det lettere for den å holde seg i live, også vil den få nye friske grener som er bedre egna til å klare seg. Om du gidder være pertentlig er det aller beste å klippe av hver stengel akkurat ovenfor et bladpar, men det er mye jobb da... Man kan forøvrig gjøre dette med de fleste urter om man ønsker. Basilikum er bortimot umulig, men de fleste andre er OK. Ellers tror jeg de selger potter med krydderurter på torget, og de er nok bedre egnet til å holde i live på egenhånd. *suger til meg urtetips* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 30. mai 2008 Forfatter #3033 Del Skrevet 30. mai 2008 Det ble mat med ketchup i går. :dåne: Det skal bli godt med helg. Tid til å lage minipaier, tid til lange (og litt senere) frokoster... herlig!Helg er fint! Jeg har forresten prøvd flere oppskrifter fra World Vegetarian denne uka, og er kjempefornøyd. Da anbefaler jeg å klippe av mesteparten av det grønne først.Ja, jeg tenkte det kunne kombineres med papagenas frysetips. Ellers tror jeg de selger potter med krydderurter på torget, og de er nok bedre egnet til å holde i live på egenhånd.Aha, det har jeg ikke fått med meg, må sjekkes ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 30. mai 2008 #3034 Del Skrevet 30. mai 2008 Når det gjelder urter, har jeg fått med meg at de urtene man kjøper i matbutikken ikke er beregnet på å stå lenge i potte, men skal brukes med en gang, og de er tilsvarende skjøre. Jeg har klart å få basilikumen til å overleve ganske lenge med Eva Solo selvvanningspotte, men de siste gangene har det også gått i vasken. Nå har jeg stående to flotte eksemplarer som er i ferd med å visne, dessverre, det ser ikke ut som de klarer å suge til seg vannet. God morgen, forresten! Jeg er jobb-uinspirert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 30. mai 2008 Forfatter #3035 Del Skrevet 30. mai 2008 Basilikum er mystisk nok den eneste urten jeg greier å holde liv i en stund. God morgen til deg også, Helen. Jeg er heller ikke overinspirert, men trøster meg med at det snart er helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 30. mai 2008 #3036 Del Skrevet 30. mai 2008 Ellers tror jeg de selger potter med krydderurter på torget, og de er nok bedre egnet til å holde i live på egenhånd. Ja, anbefaler å kjøpe urteplanter på torg eller i hagesenter/gartneri. På sistnevnte sted er de jo ihvertfall dyrket frem for å kunne overleve. Fakse, du virker jo helt klart som en urteekspert her. Hva trenger en salvie? Jeg kjøpte en diger plante på torget her, så hva er optimalt stell? Bare vann og litt gjødsel av og til? Forresten, med diger mener jeg kjempestor. Den kom i en 4-5 literspotte og er sikkert 40-50 cm høy... Og jordbærene jeg kjøpte var utrolig gode... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 30. mai 2008 Forfatter #3037 Del Skrevet 30. mai 2008 I går fant jeg ut at det var dagen for bittelitt luksus i hverdagen. Middagsplanen var i utgangspunktet ovnsbakt fisk med appelsin, gulrot, frisk koriander, korianderfrø, vårløk og amandinepoteter. Vi fant artiskokker i butikken på onsdag (som vi hadde til forrett med en veldig mild aioli), og hadde kald rabarbrasuppe i kjøleskapet, så vips - treretters middag. For en gangs skyld kledde jeg meg i kjole hjemme, og vi måtte selvsagt ha vin - Il Mimo - til den gode maten. Hverdagsluksus og hverdagslykke. :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 30. mai 2008 #3038 Del Skrevet 30. mai 2008 Nilma, høres ut som en nydelig middag. mmmm.. Mat er godt og hvorfor ikke nyte midt i uka også? Prøver å gjøre det av og til her også, men jeg kler meg ikke nødvendigvis i kjole... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 30. mai 2008 #3039 Del Skrevet 30. mai 2008 Fakse, du virker jo helt klart som en urteekspert her. Hva trenger en salvie? Jeg kjøpte en diger plante på torget her, så hva er optimalt stell? Bare vann og litt gjødsel av og til? Forresten, med diger mener jeg kjempestor. Den kom i en 4-5 literspotte og er sikkert 40-50 cm høy... Jeg er ikke Fakse, men har salvie i potte på terrassen ute hele året (og kan omtrent høste av den gjennom vinteren). Så den er ikke stornøyd - tåler mye sol, endel tørke, men må selvsagt ikke tørke helt ut. Sett den i godt drenert jord (med sand i). Min får en liten neve hønsegjødsel hver vår, som de andre plantene mine, ellers ingenting. Middagen din hørtes fantastisk ut, Nilma! Komplett med rosévin og kjole og det hele. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 30. mai 2008 #3040 Del Skrevet 30. mai 2008 Jeg er ikke Fakse, men har salvie i potte på terrassen ute hele året (og kan omtrent høste av den gjennom vinteren). Så den er ikke stornøyd - tåler mye sol, endel tørke, men må selvsagt ikke tørke helt ut. Sett den i godt drenert jord (med sand i). Min får en liten neve hønsegjødsel hver vår, som de andre plantene mine, ellers ingenting. Takk for innspill:) Ja, jeg har inntrykk av at salvie er en hardhaus, så litt derfor jeg valgte den. Har en relativt lite direkte sol på terrassen selv om den er lys. Den ser jo nå fantastisk ut i full blomsterprakt og en bivirkning ser ut til å være at mygg ikke liker den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå