Gjest Eurydike Skrevet 9. mai 2008 #2922 Skrevet 9. mai 2008 Glad for å få støtte ang. aspargeskoking og smørsaus! Jeg tror så absolutt ikke at du er på bærtur. Jeg tror derimot at oppskriften er fransk! Det var i hvertfall det første som slo meg da jeg så at aspargesene skulle koke så lenge. Franskmenn overkoker ofte grønnsakene fullstendig. Jeg har en fransk venninne som klager over at grønnsakene hun får servert i England ikke er ordentlig gjennomkokte. Jeg er dog enig med henne i at al dente-moten når det gjelder grønnsaker har gått for langt på enkelte restauranter og i enkelte oppskrifter, men grønnsaker som er litt for lite kokt er allikevel uendelig mye bedre enn grønnsaker som er kokt helt til de faller fra hverandre. Vel, forsøk å google den franske tittelen, og du skal finne. Jeg har aldri tenkt over at franskmenn overkoker grønnsaker. Rart, egentlig, når de liker kjøttet sitt så utrolig blodig, helst helt kaldt i midten. :klø: Enig i al dente-moten blir litt latterlig etterhvert, med risotto som knaser mellom jekslene, eller hvite haricot-bønner med konsistens som peanøtter, som jeg fikk på overpriset restaurant en gang. Jeg klaget, men ble irettesatt og fortalt at kokken ville ha bønnene sånn, og han hadde jobbet i mange berømte kjøkken, så dette kunne han. *mageknip* Hvis jeg lager dette, vil jeg forresten forsøke med lime i sausen. Jeg synes det hørtes godt ut.
Nilma Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #2923 Skrevet 13. mai 2008 Flan d'asperges vertes au beurre de citron vert Aspargesterrin med limesaus [...]Tusen takk for oppskrift, gleder meg til å prøve! Jeg er dog enig med henne i at al dente-moten når det gjelder grønnsaker har gått for langt på enkelte restauranter og i enkelte oppskrifter, men grønnsaker som er litt for lite kokt er allikevel uendelig mye bedre enn grønnsaker som er kokt helt til de faller fra hverandre.Enig i al dente-moten blir litt latterlig etterhvert, med risotto som knaser mellom jekslene, eller hvite haricot-bønner med konsistens som peanøtter, som jeg fikk på overpriset restaurant en gang.Amen og halleluja! Og jeg som trodde det bare var jeg som var sær når jeg misliker knasende risotto!
Nilma Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #2924 Skrevet 13. mai 2008 Typis nok greier jeg å bli syk når det er langhelg, så jeg har tilbrakt mesteparten av helgen med å ligge på sofaen og snufse. Det var så vidt jeg greide å karre meg på den lenge planlagte middagen med venner på lørdag, men jeg er glad jeg gjorde det. Koselig selskap og nydelig mat og vin (jeg hadde asparges med skinke, paprikakrem og parmesansmør til forrett, breiflabb i amaronesjy med duchessepoteter, løkkompott og grønnsaker (og ja, de var meget al dente ) til hovedrett og lekre små petit fours til dessert). Jeg er fremdeles ikke frisk, men jeg er godt dopet på Ibux og nesespray, så vi får nå se hvordan det går utover dagen.
Fakse Skrevet 13. mai 2008 #2926 Skrevet 13. mai 2008 Ja, er det ikke typisk å bli syk når det er langhelg? Regner med at du i det minste har fått sett mye BBC Food .
onyx Skrevet 13. mai 2008 #2927 Skrevet 13. mai 2008 Jeg må bare fortelle om helgens mislykkede resturantbesøk. Etter en god fjelltur gikk turen til en pizzaresturant ved sjøen, et sted mannen har vært veldig fornøyd med før. Nydelig vær, endel folk, men vi fikk plass ute. Deilig.... Ok, første dårlige tegn var at vi ventet evigheter på å få menyen. Greit det var travelt, men så mye folk var det da ikke når servitørene prioriterte å rydde bord og svirre rundt som hodeløse høner. Når vi endelig fikk bestilt, så var det heldigvis salatbuffet til forretten. Hvem vet hvor lenge vi hadde måtte vente ellers... Salaten var forsåvidt fin den, helt til en fugl dreit i den! Sånt må man kanskje regne med ved uteservering, men det var vel ikke annet å regne med. Og verre blir det... Jepp, hva kan være verre enn fugleskitt i salaten?? Etter å ha ventet lenge og vel på pizzaen, hva skjer 2 minutter etter at den er servert? Tordenvær og pøsregn! Ikke noe gøy når man sitter ute og inneserveringen er full. Vi fikk heldigvis reddet oss og maten under en markise. Det kunne jo vært koselig også, om pizzaen faktisk hadde vært god. Men understekt bunn, parmaskinke i tjukke, seige skiver og harde parmesanbiter? Ikke noe topp kulinarisk opplevelse... Konklusjon? Unngå å spise ute en fin søndag når det bare er ekstrahjelper på jobb.
Gjest Eurydike Skrevet 13. mai 2008 #2928 Skrevet 13. mai 2008 Koselig selskap og nydelig mat og vin (jeg hadde asparges med skinke, paprikakrem og parmesansmør til forrett, breiflabb i amaronesjy med duchessepoteter, løkkompott og grønnsaker (og ja, de var meget al dente ) til hovedrett og lekre små petit fours til dessert). God bedring, Nilma!
Nilma Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #2929 Skrevet 13. mai 2008 God bedring, Nilma! Tusen takk! Ja, er det ikke typisk å bli syk når det er langhelg? Regner med at du i det minste har fått sett mye BBC Food .Litt har jeg da sett, men jeg synes de sender en del kjedelig for tiden. Like greit, kanskje. Unngå å spise ute en fin søndag når det bare er ekstrahjelper på jobb. *noterer* God bedring, Nilma! Takk, sympati hjelper alltid.
Fakse Skrevet 13. mai 2008 #2930 Skrevet 13. mai 2008 Litt har jeg da sett, men jeg synes de sender en del kjedelig for tiden. Like greit, kanskje. Ja, jeg er egentlig enig der. Mye gamle repriser og mye "Great British Menu" og andre kokkekonkuranser. Kjedelig... Tror nesten jeg har blitt kresen, før slukte jeg alt som ble sendt rått, nå må det være noe virkelig bra for at jeg skal gidde .
ashera Skrevet 13. mai 2008 #2931 Skrevet 13. mai 2008 God bedring, Nilma! Kjedelig tid å bli sjuk på.
Fakse Skrevet 13. mai 2008 #2932 Skrevet 13. mai 2008 Har forresten skrevet litt om ramsløk-leting i bloggen min om du er interessert. Kort oppsummert, jeg fant ikke, så jeg endte med å bestille på nett.
Nilma Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #2933 Skrevet 13. mai 2008 Tror nesten jeg har blitt kresen, før slukte jeg alt som ble sendt rått, nå må det være noe virkelig bra for at jeg skal gidde . God bedring, Nilma! Kjedelig tid å bli sjuk på.Takk! Håper jeg friskner mot helgen, da skal vi til "dine" kanter. Har forresten skrevet litt om ramsløk-leting i bloggen min om du er interessert. Kort oppsummert, jeg fant ikke, så jeg endte med å bestille på nett.Jeg så det. Må nok ty til nett, jeg også. (Men jeg er sikker på at jeg har sett de glassene et sted, husker bare ikke hvor.)
Fakse Skrevet 13. mai 2008 #2934 Skrevet 13. mai 2008 De har hatt dem på Kræmer før, men jeg fant ingen av Brimi sine produkter der nå på lørdag.
Gjest Fjellsippa Skrevet 13. mai 2008 #2935 Skrevet 13. mai 2008 Fikk så lyst på ramsløk og asparges av å lese her inne. Hvor kjøper dere ramsløk på nett? (regner ikke med å finne det i butikkene her jeg bor). Kanskje jeg må prøve å få tak i frø. Har en hage som det ikke gjør noen ting om ramsløken overtar. Det ville heller være en fordel. Helt enig med Eurydike om fremgangsmåte ved laging av smørsaus. Den oppskriften så god ut (med Eurydikes forbedring) og må prøves. Ellers er jeg også enig med dere om programmene til BBC food. Har ikke helt sansen for konkurransene. Vil heller se flinke kokker som virkelig kan lage mat og inspirere meg. Ha en fin kveld Nilma.
onyx Skrevet 13. mai 2008 #2936 Skrevet 13. mai 2008 Etter å ha tenkt litt på det, så lurer jeg på om den aspargesoppskriften kanskje er ment for de digre hvite aspargesene vi får her? De trenger sikkert heller ikke 20 min. koketid, men helt sikkert mer enn grønne asparges.
Fakse Skrevet 13. mai 2008 #2937 Skrevet 13. mai 2008 Her selger de ramsløk, men ta nå i alle fall en titt for å se om de har Brimi-produkter i nærbutikken først, for det blir jo en del frakt og sånn, så det blir ikke akkurat billig.
Nilma Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #2938 Skrevet 14. mai 2008 Jeg har sånn voldsom arbeidslyst i dag.
ashera Skrevet 14. mai 2008 #2939 Skrevet 14. mai 2008 Her selger de ramsløk, men ta nå i alle fall en titt for å se om de har Brimi-produkter i nærbutikken først, for det blir jo en del frakt og sånn, så det blir ikke akkurat billig. Jeg ble vel mest fascinert over disse.... Ellers har de Brimigreier på min locale Ica, i alle fall.
Fakse Skrevet 14. mai 2008 #2940 Skrevet 14. mai 2008 Jeg har sånn voldsom arbeidslyst i dag. Ekte nordlending, som ikke kan jobbe inne når det er fint vær ute?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå