Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Jeg hadde aldri hørt om ramsløk før her inne for et par dager siden. Men i morgen bærer det ut på jakt i butikkene her nede. Dette må prøves ut!

(Dessutrn skal jeg snuse meg rundt på egen tomt i morgen....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kokte den aller nederste delen av aspargesene fra i går, og kjørte det til puré sammen med de tre stenglene (minus toppene) som ikke ble spist opp. Jeg tilsatte crème fraîche, ramsløkpuré, og de allerede nevnte toppene, som jeg hadde grovhakket på forhånd. Det ble en aldeles nydelig saus.
NAM! :sikle:

Lukten er forresten ekstrem - jeg laget en gang en kaldrørt rømmesaus som ble stående et par dager i kjøleskapet i en skål med litt plastfolie over, og lukten satte seg i absolutt alt. Jeg trodde først noe var blitt dårlig inni der, og begynte å kaste ting, før jeg skjønte at det var ramsløken.
Jeg har hatt liknende opplevelser med vårløk et par ganger, det stinker jo noe helt vanvittig straks man skjærer det opp.

Jeg hadde aldri hørt om ramsløk før her inne for et par dager siden. Men i morgen bærer det ut på jakt i butikkene her nede. Dette må prøves ut!
Jeg er også blitt litt inspirert, må komme meg på leting snart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er forresten humøret bedre. Snart er det langhelg og i morgen skal vi hit med gode venner. Dessuten har jeg ikke fått noen grisemailer hittil i dag. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er forresten humøret bedre. Snart er det langhelg og i morgen skal vi hit med gode venner.

Der har jeg vært! I 2001, tror jeg det var. Flott sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også blitt litt inspirert, må komme meg på leting snart.

Har du veldig lyst til å lete, eller skal jeg bare fortelle hvor du finner det? :ler:

Jeg er forrestn sikker på at du kan gjette det på første forsøk om du prøver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har jeg vært! I 2001, tror jeg det var. Flott sted!
Jeg har ikke vært der på evigheter, så jeg gleder meg. :)

Har du veldig lyst til å lete, eller skal jeg bare fortelle hvor du finner det? :ler:

Jeg er forrestn sikker på at du kan gjette det på første forsøk om du prøver...

Nei, jeg har i grunnen ikke så veldig lyst til å lete. :ler:

Helmersen? Jeg kjøpte et glass med noe grønt der en gang, men det var seiersløk. Må se etter ramsløk neste gang jeg er der (hvis det var der du mente, da). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt umulig å ta feil av ramsløk og liljekonvall, ramsløken lukter nemlig heeeeelt annerledes. ;) Jeg har tenkt å prøve meg å ramsløkpesto. Tør ikke plukke den jeg finner ute pga tidligere nevnte hunder, men en bunt koster bare noen få kroner på butikken eller markedet, så jeg overlever. :)

Forresten, om noen hadde tenkt å prøve seg på å dyrke litt i en balkongkasse/hage, så virker det som om ramsløken trives godt i halvskygge, gjerne under løvtrær. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

God formiddag, Nilma! :goodbye:

Jeg tror jeg må prøve Zias aspargespuré med ramsløk en dag - det er jo også en veldig god idé å utnytte nederste del av aspargesen, som man ellers bare kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har i grunnen ikke så veldig lyst til å lete. :ler:

Helmersen? Jeg kjøpte et glass med noe grønt der en gang, men det var seiersløk. Må se etter ramsløk neste gang jeg er der (hvis det var der du mente, da). :)

Har sett ramsløk på Helmersen ja. I alle fall på Jekta. Men jeg vet jo ikke om de har det inne alltid, eller om det var engangstilfelle. Skal prøve å få kjøpt i helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, om noen hadde tenkt å prøve seg på å dyrke litt i en balkongkasse/hage, så virker det som om ramsløken trives godt i halvskygge, gjerne under løvtrær. :)

Takk for tipset. Skal sjekke om jeg ikke får tak i litt som jeg kan prøve å ha i hagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må prøve Zias aspargespuré med ramsløk en dag - det er jo også en veldig god idé å utnytte nederste del av aspargesen, som man ellers bare kaster.

:)

Jeg liker ikke å kaste mat.

Jeg brukte for øvrig 1 ss crème fraîche til tross for at mengden asparges var en del mindre enn mengden erter du bruker, slik at det relativt sett ble mer crème fraîche. Det gjorde ingen verdens ting, selv om det ikke ville skadet å bruke mindre heller. Du kommer nok frem til en passende mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skall prøve meg på aspargespuré jeg også. Har alltid lurt litt på hva jeg kunne bruke den nederste delen til, sånn bortsett fra suppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Jeg har også en oppskrift et sted på "flan" av asparges, dvs en slags pâté, der man bruker nederste del av aspargesen i flanen, og serverer toppene ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en oppskrift et sted på "flan" av asparges, dvs en slags pâté, der man bruker nederste del av aspargesen i flanen, og serverer toppene ved siden av.

Jeg vil gjerne ha oppskrift. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha oppskrift. :)
Jeg også! Jeg har sett noe liknende et sted, men aner ikke hvor.

Merkelig nok har jeg fryktelig lyst på asparges nå! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst på asparges... bra jeg har kjøleskapet fullt.. :sjarmor:

Etter å ha tenkt meg litt om så lurer jeg på om jeg bare skal lage en pai med asparges og kylling til middag ikveld... nam... :)

Endret av onyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å lese her inne, gjør at jeg alt gleder meg til middag. Vi skal ha risotto med asparges og valnøtter i dag. :sikle: Siden vi spiser tidlig for en gangs skyld, blir det litt kveldskos også, men jeg vet ikke helt hva. Jeg tenkte å lage noen minispyd med cherrytomater, mozarella og basikikum, men det blir sikkert noe mer. Vi har også en flaske Silvaner som det kanskje passer å åpne i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Flan d'asperges vertes au beurre de citron vert

Aspargesterrin med limesaus

1 kg grønne asparges, helst tykke

1/2 bunt gressløk, hakket

2,5 dl fløte

3 egg

1 finhakket sjalottløk

2 dl hvitvin

50 g smør

saft av 1 lime

1/2 bunt hakket gressløk

salt, pepper

Vask og evt skrell aspargesen. Så sier oppskriften at de skal koke hele i (hold dere fast!) 12-20 min :sjokk:. Jeg omskriver herved til: Skjær av toppene, som forvelles/dampes raskt ved servering. Kok resten av stilkene i 2-4 min (?) (avh av tykkelse) i saltet vann til de er møre. Kjør i foodprocessor sammen med de øvrige ingrediensene til terrinen. Fyll i 6 små, ildfaste former, kok i vannbad i ovnen ved 90 g i 30 min. Ta ut langpannen, la formene hvile i vannbadet i 15 min.

(Jeg vil så tro at disse kan avkjøles feks til neste dag og serveres kalde, men oppskriften tar utgangpunkt i at de skal spises umiddelbart.)

Smørsaus: Kok sjalottløk i vinen til væsken er redusert til det halve. Kok på sterk varme, og rør hele tiden, mens du tilsetter smøret, skåret i terninger (min innvending: vil ikke smøret da bare smelte i den kokende vinen? :klø: Jeg ville altså laget smørsaus som vanlig med kalde smørterninger i varm væske, men uten å koke.) Smak til med limesaft, salt og pepper, og rør inn gressløken.

Ha en øse saus på hver tallerken, hvelv aspargesflan over og dekorer med lunkne aspargestopper og noen hele gressløkstrå.

Oppskriften er hentet fra Hege Johansen: Streiftog i Provence. Men som dere skjønner stoler jeg ikke helt på alle detaljene. :fnise: Prinsippet er smart, da.

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

PS: Nå har jeg googlet litt, og funnet igjen den samme oppskriften et par steder. Det insisteres gjennomgående på at aspargesen skal koke 20 min, og vinen skal fosskoke mens man pisker i smøret.

Så kanskje det bare er jeg som er helt på bærtur her? :klø: Kom gjerne med kommentarer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kanskje det bare er jeg som er helt på bærtur her? :klø: Kom gjerne med kommentarer. :)

Jeg tror så absolutt ikke at du er på bærtur. Jeg tror derimot at oppskriften er fransk! :fnise: Det var i hvertfall det første som slo meg da jeg så at aspargesene skulle koke så lenge. Franskmenn overkoker ofte grønnsakene fullstendig. Jeg har en fransk venninne som klager over at grønnsakene hun får servert i England ikke er ordentlig gjennomkokte. :ler: Jeg er dog enig med henne i at al dente-moten når det gjelder grønnsaker har gått for langt på enkelte restauranter og i enkelte oppskrifter, men grønnsaker som er litt for lite kokt er allikevel uendelig mye bedre enn grønnsaker som er kokt helt til de faller fra hverandre.

Smørsaus: Kok sjalottløk i vinen til væsken er redusert til det halve. Kok på sterk varme, og rør hele tiden, mens du tilsetter smøret, skåret i terninger (min innvending: vil ikke smøret da bare smelte i den kokende vinen? :klø: Jeg ville altså laget smørsaus som vanlig med kalde smørterninger i varm væske, men uten å koke.) Smak til med limesaft, salt og pepper, og rør inn gressløken.

:Nikke: Helt enig.

Tusen takk for oppskriften, forresten! :) Den har jeg lyst til å prøve. Men jeg tror jeg vil bruke sitron i stedet for lime. Jeg har en greie med at jeg foretrekker å bruke sitron fremfor lime i europeiske retter, bortsett fra i enkelte desserter.

Jeg har som forsett å spise mest mulig asparges denne våren og forsommeren. Og både pai med kylling og asparges og aspargesrisotto høres nydelig ut. Takk for tipsene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...