Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Åååå... orker ikke engang tanken! Jeg har ennå friskt i minne en episode fra tidligere i år da jeg var tom for BÅDE jasminris og rød camargueris og BARE hadde 4 sorter ris i skapet!! Å, jeg blir nesten litt dårlig når jeg dveler ved det minnet for lenge... *stønn*

;)

Og det innlegget minnet meg om at jeg hadde tenkt å spørre deg hva den røde camarguerisen passer til. Jeg har nemlig fått en pose! :)

Hei, jeg har både fått utførlige beskrivelser i Lacunas dagbok samt surfet på nett etter både beskrivelser og bilder. Det ene bildet av en pizza med kinakål og rikelige mengder sennepssaus (?) oppå var uforglemmelig. Synd jeg ikke har noen konferanser å gå på i den byen i uoverskuelig fremtid :sjarmor:

Pizza med kinakål og sennepssaus :overrasket: høres mye verre ut enn pizza med wokgrønnsaker. Den hadde i det minste en deilig, tynn, italiensk bunn.

Fresi: "Hei, jeg sitter og diskuterer med noen venner og lurer veldig på hvorfor den pizzaen deres heter takopizza?"

Dame fra nord: "Ja, nå må du huske på at den pizzaen er over 30 år gammel, lenge før noen i Norge visste hva taco var".

Fresi: Åja! Over 30 år????

Dame fra nord: "Jada, og den ble oppfunnet her og vi la på en tacosaus, men den har ingenting med det vi i dag forbinder med taco, altså"

Fresi: "Ja, det er akkurat det som er litt rart?

Dame fra nord: "Ja, det er vel ikkje nokka meir å sei"

:hoho:

Kan: definitivt, men tør? :sjenert: (tror ikke det er så veldig smart av meg). Men en disclaimer trengs nå: Det gjelder ikke alle. :rope: Heldigvis omgås jeg sjelden med "den slags" personer, men jeg leser jo den usensurerte innsenderspalten i lokalavisen hver morgen. Dét er egentlig ganske tøft gjort, spesielt før frokost. :Hehe:

Slike spalter tror jeg man bør unngå i det fleste lokalavisene før frokost. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og det innlegget minnet meg om at jeg hadde tenkt å spørre deg hva den røde camarguerisen passer til. Jeg har nemlig fått en pose! :)

Jeg bruker den til mye, men du er jo vegetarianer, så å foreslå andebryst er vel litt dumt av meg. ;)

Smaksmessig er den kraftig, med en fin nøtteaktig smak. Synes den er kjempegod kald i salater. Den kan også blandes å kokes med brun ris, men jeg foretrekker den solo. Jeg synes den passer veldig godt til mye middelhavsmat. Nydelig sammen med en ratatouille, f.eks.

Noe den IKKE passer til er asiatisk mat. Det blir helt kræsj som regel, jeg har prøvd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

For å bøte litt på kveldens utskeielser og bidra til å få boken tilbake på riktig spor:

Anmeldelse av KOKEBOKEN (!) fra serien Yumyum med Noman.

Her var det ikke mye å være uenig i, bortsett fra kommentaren om at Nomans forslag om å bruke tandoorikrydder (det var vel garam masala) til thaimat vitnet om dårlige matkunnskaper. Akkurat dét var vel snarere et utslag av dårlig humor. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bøte litt på kveldens utskeielser og bidra til å få boken tilbake på riktig spor:

Her var det ikke mye å være uenig i, bortsett fra kommentaren om at Nomans forslag om å bruke tandoorikrydder (det var vel garam masala) til thaimat vitnet om dårlige matkunnskaper. Akkurat dét var vel snarere et utslag av dårlig humor. :lur:

:fnise: Til og med papagenina reagerte på Noman. Hun spurte meg hvorfor han griset så fælt når han skulle dele en kylling (jeg tror det var i Thai-programmet). Hun sa: "Sånn gjør aldri du, mamma!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en manneting å grise mest mulig på kjøkkenet når de lager mat. Er det ikke blod, gørr og søppel overalt, samt at alt av kopper og kar er skitnet til, ja da har det ikke vært kokket skikkelig.... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:skratte: Dere skal ha tusen takk, alle sammen, for å ha gitt meg en god start på dagen.

Fresi: "Hei, jeg sitter og diskuterer med noen venner og lurer veldig på hvorfor den pizzaen deres heter takopizza?"

Dame fra nord: "Ja, nå må du huske på at den pizzaen er over 30 år gammel, lenge før noen i Norge visste hva taco var".

Fresi: Åja! Over 30 år????

Dame fra nord: "Jada, og den ble oppfunnet her og vi la på en tacosaus, men den har ingenting med det vi i dag forbinder med taco, altså"

Fresi: "Ja, det er akkurat det som er litt rart?

Dame fra nord: "Ja, det er vel ikkje nokka meir å sei"

Fantastisk, rett og slett fantastisk!

Jeg tror faktisk det er verre enn enn som så, jeg har sett ferdige tandooriblandinger, komplett med den glorete rødfargen. Og du har helt rett, det var ikke spesielt morsomt. :fnise:

Ellers likte jeg dette avsnittet av anmeldelsen: "Noen av oss tilbringer (for?) mange timer i uka med å glo på kanalen BBC Food. For matomane er dette en kanal det er verdt å kappe av seg en hånd for å få inn i stua." Så sant, så sant. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier muligens litt om nivået på middagstipsene på KG når jeg leste dagens som "gresk burgerbløff" - og det faktisk tok en stund før jeg reagerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den til mye, men du er jo vegetarianer, så å foreslå andebryst er vel litt dumt av meg. ;)

Smaksmessig er den kraftig, med en fin nøtteaktig smak. Synes den er kjempegod kald i salater. Den kan også blandes å kokes med brun ris, men jeg foretrekker den solo. Jeg synes den passer veldig godt til mye middelhavsmat. Nydelig sammen med en ratatouille, f.eks.

Noe den IKKE passer til er asiatisk mat. Det blir helt kræsj som regel, jeg har prøvd. ;)

Det forslaget setter sikkert andre her inne pris på. ;) Har du noen salattips også? Den eneste rissalaten jeg har laget, er en litt meksikansk-inspirert en og jeg innbiller meg at det ikke passer så godt. Noe med grillet aubergine og paprika, kanskje?

Jeg håper jeg ikke får den boka til jul eller fødselsdag. :ler:

Det sier muligens litt om nivået på middagstipsene på KG når jeg leste dagens som "gresk burgerbløff" - og det faktisk tok en stund før jeg reagerte.

Jeg leste det samme, men skyldte på akutt kaffemangel.

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg tror faktisk det er verre enn enn som så, jeg har sett ferdige tandooriblandinger, komplett med den glorete rødfargen. Og du har helt rett, det var ikke spesielt morsomt. :fnise:

Jeg har også sett det tandoorikrydderet, men er temmelig sikker på at han sa garam masala (det var jo et fast innslag i alle episodene - tenk at jeg har sett samtlige :sprettoy:). *står på sitt*

Men jeg har ikke sjekket episoder på nytt på nett-TV altså - det orker jeg ikke. :fnise:

Hihi. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett det tandoorikrydderet, men er temmelig sikker på at han sa garam masala (det var jo et fast innslag i alle episodene - tenk at jeg har sett samtlige :sprettoy:). *står på sitt*
Jeg tar ditt ord for det, altså. Jeg har tross alt ikke sett alle episodene, så jeg bøyer meg for din overlegne kunnskap. :Hehe:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg tar ditt ord for det, altså. Jeg har tross alt ikke sett alle episodene, så jeg bøyer meg for din overlegne kunnskap. :Hehe:

Den er dyrekjøpt! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det forslaget setter sikkert andre her inne pris på. ;) Har du noen salattips også? Den eneste rissalaten jeg har laget, er en litt meksikansk-inspirert en og jeg innbiller meg at det ikke passer så godt. Noe med grillet aubergine og paprika, kanskje?

Ja, grillete grønnsaker er godt, fennikel. squash, aubergin, paprika etc. Jeg bruker ofte å lage middagsrestesalat, med f.eks. grillede grønnsaker og hva jeg nå har. Ellers er friske tomater og rødløk godt også, gjerne med tunfisk for de som liker det. Og en litt kremet dressing, med hvitøk og urter er veldig godt over.

Jeg innrømmer at camargueris faktisk noe jeg gjerne småspiser rett ut av bollen, jeg synes den er så god... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det tid for et av årets høydepunkter, nemlig årsmøte i borettslaget. En av sakene er "Frysere i sportsbodene". Jeg forutser en meget engasjert debatt.:popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte å skrive dette i middagstråden, men kom til at det var i overkant nerdete / sært (stryk det som ikke passer):

Tro det eller ei, men da jeg satt og så gjennom oppskriften jeg skal ha til middag i dag i et gammelt GF, så jeg at denne sto på samme oppslag (jeg husket den fra Eurydikes ukemeny, for jeg har laget den tidligere). :overrasket: Morsomt sammentreff!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg begynte å skrive dette i middagstråden, men kom til at det var i overkant nerdete / sært (stryk det som ikke passer):

Tro det eller ei, men da jeg satt og så gjennom oppskriften jeg skal ha til middag i dag i et gammelt GF, så jeg at denne sto på samme oppslag (jeg husket den fra Eurydikes ukemeny, for jeg har laget den tidligere). :overrasket: Morsomt sammentreff!

:hakeslepp:

Hvordan skal vi tolke dette, da, mon tro? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp:

At det finnes en Master Plan og at vi bare er brikker i et stort matspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i grunnen det jeg lurte på. :fnise:

At det finnes en Master Plan og at vi bare er brikker i et stort matspill?
Ja, du nevnte jo noe om et kall et annet sted, kanskje dette er beviset? :klø:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...