salsera Skrevet 4. april 2008 #2541 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) God helg, Nilma! Gulrotpuré med ingefær er min store slager i sånne tilfeller, men det har jeg sikkert sagt mange ganger før. Uansett hvor mange gulrøtter vi bruker i en sånn puré, så spiser vi dem opp. Et slags omvendt brødunder, kan man si, men med gulrøtter. Ellers laget jeg en veldig god gulrot- og klementinsuppe med julekrydder i julen (har oppskriften hjemme, tror jeg, den er fra Good Food). Ikke akkurat klementinsesong, men appelsiner kan sikkert brukes (med en liten klype sukker?). Denne suppen er heller ikke verst - og du blir kvitt 1 kilo gulrøtter (men det er en diger porsjon. Kan fryses, forresten). Har du en ide hva jeg kan ha ved siden av pureen? Jeg husker du har nevnt den før, men det er så sjelden jeg lager slik at mat at jeg ikke helt klarer å forestille meg noe. Når jeg tenker på pureer, tenker jeg i grunnen bare på den evinnelige kålrotstappa foreldrene mine pleide å ha som tilbehør til noe kjøtt. Suppeoppskriften er skrevet ut. Den ser veldig god ut og må absolutt prøves, men jeg forstår ikke helt hvorfor de kaller den linsesuppe. :klø: I et av mine matblad er en oppskrift med appelsin- og gulrotrisotto. Kort oppsumert, vanlig risotto laget med strimler av appelsinskall, tilsatt appelsinsaft til slutt og servert med smørdampede gulrotterninger og finhakket frisk rosmarin. Det høres også godt ut! Jeg må visst skaffe meg en slik "skal-lage-liste". Det er ikke så mange dagene siden vi hadde risotto med fennikel og tomater, så jeg tror jeg skal vente litt før jeg lager risotto igjen. Jeg fant forresten denne oppskriften, men hvilket fyll er det snakk om? Mener de sausen? Endret 4. april 2008 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 4. april 2008 #2542 Del Skrevet 4. april 2008 I et av mine matblad er en oppskrift med appelsin- og gulrotrisotto. Kort oppsumert, vanlig risotto laget med strimler av appelsinskall, tilsatt appelsinsaft til slutt og servert med smørdampede gulrotterninger og finhakket frisk rosmarin. Nammis! God helg til dem som titter innom. God Nilmahelg! Jeg er dypt imponert over sveitsernes generelle evne til å stappe i seg store mengder ost. At ikke halvparten av befolkningen er smellfeite og hjertesyke er meg en gåte! Jeg tror rett og slett det bør forskes på... For all del, jeg spiser gjerne raclett og fondue, men ikke HVER helg. Og når jeg kjøper ost til raclett/fondue i ostebutikken så er porsjonsberegningene 200 gram ost per person! Det har vi til nå ennå ikke klart å stappe i oss.... Det er faktisk forsket på dette - det er det såkalte "franske paradokset", som innebærer at antioksidantene (?) i vin kompenserer for kolesterolet i osten. http://en.wikipedia.org/wiki/French_paradox Dessverre også visstnok litt omdiskutert. Har du en ide hva jeg kan ha ved siden av pureen? Jeg husker du har nevnt den før, men det er så sjelden jeg lager slik at mat at jeg ikke helt klarer å forestille meg noe. Vel... jeg pleier jo å ha den til fisk. Men vegetarisk... tja. :klø: Grillet halloumi eller noe sånt, kanskje? Sammen med feks grillet squash og kanskje fennikel? Gulrotpuré er veldig friskt og lett, og passer sammen med noe stekt, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 4. april 2008 #2543 Del Skrevet 4. april 2008 Og hvis du tilsetter mer væske, kraft e.l. får du en ganske så god purésuppe. Den kan fint serveres med litt revet parmesan, og det er jo en super forrett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 4. april 2008 #2544 Del Skrevet 4. april 2008 Det er faktisk forsket på dette - det er det såkalte "franske paradokset", som innebærer at antioksidantene (?) i vin kompenserer for kolesterolet i osten. http://en.wikipedia.org/wiki/French_paradox Dessverre også visstnok litt omdiskutert. Neida, høres ut som en utmerket teori! Vin er sunt og godt, og det drikkes alt for lite av det. Men litt morsomt det med kolestrolet, jeg har nemlig hørt at i Sveits får man ikke gi blod om man har spist raclette/fondue de siste 3 dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 7. april 2008 Forfatter #2545 Del Skrevet 7. april 2008 Det er faktisk forsket på dette - det er det såkalte "franske paradokset", som innebærer at antioksidantene (?) i vin kompenserer for kolesterolet i osten. http://en.wikipedia.org/wiki/French_paradox Dessverre også visstnok litt omdiskutert. Jeg kan gjerne melde meg om det behøves forsøkskaniner for ytterligere forskning. Nå angrer jeg dypt på at jeg var for lat til å lage matboks i går. Er sulten, men har ikke lyst på kantinelunsj. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 7. april 2008 #2546 Del Skrevet 7. april 2008 Nå angrer jeg dypt på at jeg var for lat til å lage matboks i går. Er sulten, men har ikke lyst på kantinelunsj. Og jeg angrer på at jeg glemte lommeboken hjemme, og ikke kan kjøpe kantinelunsj engang! (må innrømme at jeg har en liten, uinspirert niste, da, men den kan ikke måle seg med dine, akkurat. Dessuten er det mandag ). Og du, du begynner visst å bli bortskjemt! Hvordan det skal bli etter at du kommer tilbake fra Lyon og Paul Bocuse tør jeg ikke tenke på engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 7. april 2008 #2547 Del Skrevet 7. april 2008 Hm, har dere gasset dere i helgen da? Skal innrømme at vi kokte sammen en ok meny på lørdag. Forrett ble asparges og friske spissmorkler med en kremet saus tilsatt en dæsj tørr rosa champagne + champagne å drikke til. Hovedrett ble andebryst med rødvinskirsebærsaus med en god dæsj god gammel balsamicoeddik, svart italiensk ris og sukkererter (vurderer å døpe retten "and i mørket" for bortsett fra sukkerertene var alt mørkt ja...). Selvkjøpt kake fra konditori med friske jordbær + mer champagne... Ja, jeg er fornøyd med helgen, men nå må jeg ut og jogge... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 7. april 2008 Forfatter #2548 Del Skrevet 7. april 2008 Og jeg angrer på at jeg glemte lommeboken hjemme, og ikke kan kjøpe kantinelunsj engang! (må innrømme at jeg har en liten, uinspirert niste, da, men den kan ikke måle seg med dine, akkurat. Dessuten er det mandag ). En liten niste er bedre enn ingen niste. Mandag, derimot... Og du, du begynner visst å bli bortskjemt! Hvordan det skal bli etter at du kommer tilbake fra Lyon og Paul Bocuse tør jeg ikke tenke på engang. Hm, har dere gasset dere i helgen da? Skal innrømme at vi kokte sammen en ok meny på lørdag. Forrett ble asparges og friske spissmorkler med en kremet saus tilsatt en dæsj tørr rosa champagne + champagne å drikke til. Hovedrett ble andebryst med rødvinskirsebærsaus med en god dæsj god gammel balsamicoeddik, svart italiensk ris og sukkererter (vurderer å døpe retten "and i mørket" for bortsett fra sukkerertene var alt mørkt ja...). Selvkjøpt kake fra konditori med friske jordbær + mer champagne... Ja, jeg er fornøyd med helgen, men nå må jeg ut og jogge... Hørtes utrolig godt ut! Dårlig gjort å fortelle meg om slikt når jeg sitter her og er halvdød av sult! Vi har spist god, men langtfra så spennende mat i helgen. Kedgeree på lørdag, og i går kokte jeg en diger gryte bolognesesaus, med kalvekjøttdeig, karbonadedeig, pancetta, løk, hvitløk, stangselleri, gulrot, tomater og masse rødvin. Så nå har vi frosset ned flere porsjoner til travle dager - det er så deilig å ha slikt på lur i fryseren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 7. april 2008 #2549 Del Skrevet 7. april 2008 Kan jeg komme med et lite kraftspørsmål? Kyllingkraft, altså. Jeg kokte kraft av to kyllingskrog i går, brukte en del i risotto, og har satt resten i kjøleskapet. Skal fjerne fett og koke kraften litt inn, tror jeg, fordi den ble litt tynn. Resultatet av dette skal brukes i marokkansk kyllinggryte i morgen (middagsbesøk). Så dermed bakser jeg med noen valgmuligheter og uløselige dilemmaer: Skal jeg koke ned i dag og sette i kjøleskapet til i morgen, evt fryse til i morgen? Eller kanskje fryse som den er nå, og koke inn i morgen etter opptining? osv osv. Ja, livet er ofte komplisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 7. april 2008 #2550 Del Skrevet 7. april 2008 Takk for tips, både suppen og pureen står nå på ukemenyen. I går hadde jeg planlagt å lage en rett med spelt, asparges, sukkererter, gulrot og vårløk. Jeg hadde gledet meg slik til sukkerertene, men den gleden ble kortvarig på grunn av små, ekle kryp. For å trøste meg selv, forandret jeg oppskriften videre i retning speltotto (jeg som ikke skulle ha risotto på en stund ) og resultatet ble ganske bra. Asparges var jo i og for seg også en fin trøst. Håper du har hatt en helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 7. april 2008 Forfatter #2551 Del Skrevet 7. april 2008 Skal jeg koke ned i dag og sette i kjøleskapet til i morgen, evt fryse til i morgen? Eller kanskje fryse som den er nå, og koke inn i morgen etter opptining? osv osv.Jeg ville kokt inn i dag (mindre stress før besøk i morgen), men ikke tatt meg bryet med å fryse den. Den burde da holde seg fint fra i to dager? Om du er bekymret for å varme den opp to ganger kan du jo selvsagt utsette innkokingen til i morgen. I går hadde jeg planlagt å lage en rett med spelt, asparges, sukkererter, gulrot og vårløk. Jeg hadde gledet meg slik til sukkerertene, men den gleden ble kortvarig på grunn av små, ekle kryp. For å trøste meg selv, forandret jeg oppskriften videre i retning speltotto (jeg som ikke skulle ha risotto på en stund ) og resultatet ble ganske bra. Asparges var jo i og for seg også en fin trøst.Blæh! Småkryp er æsj! Men det høres jo ut som en bra redning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 7. april 2008 #2552 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg ville kokt inn i dag (mindre stress før besøk i morgen), men ikke tatt meg bryet med å fryse den. Den burde da holde seg fint fra i to dager? Om du er bekymret for å varme den opp to ganger kan du jo selvsagt utsette innkokingen til i morgen. Enig. Og nå har jeg jogget vekk litt av helgas kalorier... så da kan jeg vel med god samvittighet spise litt sveitsisk sjokolade? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 7. april 2008 #2553 Del Skrevet 7. april 2008 Takktakk for kraftinnspill begge to! Jeg dropper frysing, og så blir det innkoking mens grønnsakene kuttes i morgen, så slipper jeg mer oppkoking og avkjøling enn nødvendig. Noen ganger kan jeg være håpløst ubesluttsom i små spørsmål. onyx: Viktig å opprettholde kaloribalansen i kroppen, ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 7. april 2008 Forfatter #2554 Del Skrevet 7. april 2008 Og nå har jeg jogget vekk litt av helgas kalorier... så da kan jeg vel med god samvittighet spise litt sveitsisk sjokolade?Klart det! Noen ganger kan jeg være håpløst ubesluttsom i små spørsmål. Små, men viktige spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 7. april 2008 #2555 Del Skrevet 7. april 2008 Mmmmm... det ble litt sjokolade ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 8. april 2008 #2556 Del Skrevet 8. april 2008 Tenkte jeg skulle gi deg litt reiseforberedelsesinformasjon: Artikkel om Michelin-restauranter i DN. Det mest høyaktuelle for deg er kanskje de ti tipsene for den som besøker en restaurant med Michelin-stjerne/r? Jeg synes særlig dette punktet var nyttig: "7. Ha et godt selskap Sørg for å være velakkompagnert på gourmetrestaurant. Ha selskap med folk du setter pris på, enten det er din kone eller elskerinne. Det må alltid være et felleskap mellom de som spiser. Unngå for all del folk som slanker seg, som er triste eller folk du ikke kjenner." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 8. april 2008 #2557 Del Skrevet 8. april 2008 Morsomme tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 8. april 2008 #2558 Del Skrevet 8. april 2008 "7. Ha et godt selskap Sørg for å være velakkompagnert på gourmetrestaurant. Ha selskap med folk du setter pris på, enten det er din kone eller elskerinne. Det må alltid være et felleskap mellom de som spiser. Unngå for all del folk som slanker seg, som er triste eller folk du ikke kjenner." Helt enig! I tillegg vil jeg tilføye; ikke gå med folk som ikke er interessert i mat og som heller ville spist på den lokale burgersjappa, eller folk som er så sære i matveien at alt annet enn kjøttkaker, gulrot og potet gir de dødsangst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 8. april 2008 Forfatter #2559 Del Skrevet 8. april 2008 *Noterer tips for harde livet* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 8. april 2008 #2560 Del Skrevet 8. april 2008 Når er det dere reiser igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå