Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Jeg er latterlig lykkelig over funnet. :fnise:

Jeg har forresten et spørsmål til angående morgendagens middag. Jeg har bare spist osso buco to ganger, og begge gangen har det vært potetmos til, men jeg har sett mange steder at risotto alla milanese anbefales som tilbehør. I mine ører høres det ut som en litt merkelig kombinasjon, men på den andre siden er jo risotto noe av det beste jeg vet. Erfaringer?

Det er jo italiensk mat, så egentlig skal du vel ikke ha annet tilbehør enn brød og eventuelt litt grønn salat. Så serveres heller en pastarett eller en risotto på forhånd. Etter forretten da selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurydike
Jeg er latterlig lykkelig over funnet. :fnise:

Jeg har forresten et spørsmål til angående morgendagens middag. Jeg har bare spist osso buco to ganger, og begge gangen har det vært potetmos til, men jeg har sett mange steder at risotto alla milanese anbefales som tilbehør. I mine ører høres det ut som en litt merkelig kombinasjon, men på den andre siden er jo risotto noe av det beste jeg vet. Erfaringer?

Fakse: Jeg har også inntrykk av at risotto milanese er det klassiske tilbehøret til osso buco.

Nilma: Jeg har aldri laget ekte osso buco med kalveskanker, men en variant med lårskiver eller skanker av lam. Da bruker jeg, av alle ting, basmatirispilaff med løk og enten gurkemeie eller safran. Jeg har prøvd med potetmos, men synes ikke det ble like godt - det blir for tungt, liksom.

Én gang har jeg laget skikkelig risotto milanese med parmesan og safran som tilbehør, men da likte jeg ikke det helt heller. :sjenert: Parmesanen falt liksom ikke helt på plass i smaksbildet, og alt ble betraktelig fetere og tyngre (igjen). Det kan selvsagt skyldes vanens makt, men når jeg tenker over det, kan det kanskje også ha med lammesmaken å gjøre, som tross alt er mye mer markert enn kalv (selv kalveskanker, vil jeg tro). Parmesan og kalv er jo normalt sett en veldig god kombinasjon, som jeg har forsøkt på flere vis, med italiensk rødvin til. :)

Spørs om du ble noe klokere av dette, da. Jeg lager forresten osso buco med tomat og uten hvitvin (men med en god del sitron mot slutten for å få syren). Enkelte oppskrifter (feks en fra River Café, tror jeg?) har bare hvitvin og ikke noe tomat. Det har kanskje også noe å si? :klø:

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat til osso buco er det såvidt jeg har forstått vanlig å servere risotten ved siden av. Se f.eks. her. :)

Jeg synes jo det høres litt merkelig ut å servere risotto ved siden av en rett med saus til, men det er jo mulig det funker bedre enn man skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eruydike snek seg innimellom, mitt forrige innlegg var til Fakse (men jeg har jo intelligente lesere, så det skjønte dere sikkert).

Én gang har jeg laget skikkelig risotto milanese med parmesan og safran som tilbehør, men da likte jeg ikke det helt heller. :sjenert: Parmesanen falt liksom ikke helt på plass i smaksbildet, og alt ble betraktelig fetere og tyngre (igjen). Det kan selvsagt skyldes vanens makt, men når jeg tenker over det, kan det kanskje også ha med lammesmaken å gjøre, som tross alt er mye mer markert enn kalv (selv kalveskanker, vil jeg tro). Parmesan og kalv er jo normalt sett en veldig god kombinasjon, som jeg har forsøkt på flere vis, med italiensk rødvin til. :)

Spørs om du ble noe klokere av dette, da. Jeg lager forresten osso buco med tomat og uten hvitvin (men med en god del sitron mot slutten for å få syren). Enkelte oppskrifter (feks en fra River Café, tror jeg?) har bare hvitvin og ikke noe tomat. Det har kanskje også noe å si? :klø:

Nja, bittelitt klokere! :ler: Takk for interessante innspill! Du har sikkert et poeng når det gjelder lam vs. kalv, og når du sier det høres jo parmesan og kalv strålende ut. :sikle: Oppskriften jeg har tenkt å bruke (fra Leith's Cookery Bible) bruker både tomater og hvitvin, men det er kanskje ikke så dumt å redusere tomatmengden noe? Og kanskje ikke ha for mye / for tynn saus? Det jeg egentlig er mest bekymret for er om det blir for vått, med både gryte og risotto.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Det blir på en måte ganske vått, men gryten blir våtere enn risottoen, som jo er mer kremet enn våt (litt avhengig av hvor mye man sper den).

I noen oppskrifter har jeg også sett at man har noe av sausen/kraften fra osso bucoen i risottoen (men det skjønner jeg ikke helt vitsen med, de blandes jo på tallerkenen).

Huff, dette ble ikke akkurat klart som dagen - jeg er visst ingen osso buco-ekspert. :ler:

*tåkefontene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir på en måte ganske vått, men gryten blir våtere enn risottoen, som jo er mer kremet enn våt (litt avhengig av hvor mye man sper den).
Sant nok. Jeg tilhører vanligvis Jamie Oliver-skolen når det gjelder risotto; den skal flyte mykt utover tallerkenen, ikke serveres som et høyt tårn. Men når den skal serveres som dette går det jo an å spe litt mindre. *kryper ut av tåkefontenen og går for risotto som tilbehør*

:wow:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

PS: Jeg har en gang servert osso buco til gjester på nyttårsaften, det falt i smak. Og så liker jeg retter med kjøtt, grønnsaker og saus i ett når jeg har folk på middag - praktisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Nå har jeg kjøpt rødbeter! :hoppe:

Tilfeldigvis møtte jeg en venninne av svigermoren min akkurat da jeg rasket til meg posen med de rare knollene. Hun spurte himmelfallen hva jeg skulle bruke rødbeter til, det så jo ikke akkurat godt ut. Jeg sa det var kjempegodt, "man bare skreller de, skjærer i båter, baker i folie sammen med litt olivenolje og balsamico i ca tre kvarter. Smaker nydelig!" :sjarmor:

Også holdt jeg jugekors bak ryggen, da. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser man, det finnes åpenbart flere tradisjoner for tilbehør til osso buco. Jeg har fått det servert et par ganger av en halv-italiener jeg studerte sammen med, og han insisterte altså på kun brød og salat som tilbehør, men jeg ser jo at dette åpenbart ikke er den eneste måten å gjøre det på. Dersom man ønsker det tror jeg altså man er på helt trygg grunn dersom man ikke har noe mer, men hva har vel det og si dersom man lyster en risotto milanese :).

Nå skal det også nevnes at min tidligere medstudent insisterte på at det alltid skulle serveres fire retter (også til hverdags), og han foretrakk nok pasta forran risotto som Primi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt rødbeter! :hoppe:

Tilfeldigvis møtte jeg en venninne av svigermoren min akkurat da jeg rasket til meg posen med de rare knollene. Hun spurte himmelfallen hva jeg skulle bruke rødbeter til, det så jo ikke akkurat godt ut. Jeg sa det var kjempegodt, "man bare skreller de, skjærer i båter, baker i folie sammen med litt olivenolje og balsamico i ca tre kvarter. Smaker nydelig!" :sjarmor:

:ler:

Men det ER nydelig da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den siste doktormiddagen jeg vari, var et av tilbehørene bakte rotgrønnsaker der jeg identifiserte rødbeter, kålrot og selleri. Veldig godt, og fine varme farger! Krydderet må ha vært rosmarin.

Jeg hadde ellers for vane å lage osso buco med nakkekoteletter av svin, skjønt det er sikkert ti år siden sist. Det begynte vel med at jeg fikk en kasse koteletter av svigermor, koteletter som jeg ikke visst hva jeg skulle bruke til. Men det ivaretar noe av poenget fra originalen, nemlig smaksleverandørene ben og fett - nakkekotelettene er jo bra marmorerte. Og det ble godt. En gang laget jeg faktisk potetgnocchi til, men de smaket litt melete, sikkert ikke godt nok kokt.

Endret av junia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa det var kjempegodt, "man bare skreller de, skjærer i båter, baker i folie sammen med litt olivenolje og balsamico i ca tre kvarter. Smaker nydelig!" :sjarmor:

:ler:

IMen det ivaretar noe av poenget fra originalen, nemlig smaksleverandørene ben og fett - nakkekotelettene er jo bra marmorerte. Og det ble godt. En gang laget jeg faktisk potetgnocchi til, men de smaket litt melete, sikkert ikke godt nok kokt.
Nettopp, den typen rett blir rett og slett ikke like god med rent, magert kjøtt.

Gnocchi var forresten en super idé! Men det har jeg ennå ikke kommet meg til å forsøke å lage selv, så jeg tror ikke jeg skal utsette gjestene for noe eksperiment. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badiane

Jeg stemmer også for risotto med masse safran og parmesan! Foreldrene mine pleier å lage osso buco av kalv med dette til tilbehør. Som du sier er det viktig at risottoen ikke er for flytende, ellers blir det bare kaos på tallerkenen. :ler:

God helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg regner med at du er nettløs hjemme fortsatt, forter jeg meg å ønske god helg, i håp om at jeg rekker det før du stikker hjem for dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, Fakse. Joda, er fremdeles nettløs hjemme, vi er så utroooolig trege noen ganger. Men det er for så vidt litt greit også, PC'en tar mye oppmerksomhet i perioder, så det er fint å slippe å bli distrahert - og egentlig kan jeg ikke si at jeg savner den så fryktelig heller.

Ellers kan jeg opplyse om at lørdagens middag ble en suksess. Den endelige menyen ble: Krabbetian med Sauvignon Blanc fra New Zealand, osso buco og risotto milanese med denne rødvinen, pavlova med pasjonsfruktkrem og kiwi til dessert. Gjestene så ut til å like maten, og jeg var ganske fornøyd selv. :lur: Osso buco og risotto funket overraskende godt sammen, så det kommer jeg nok til å gjenta.

Nå i morges oppdaget jeg plutselig at jeg hadde fått knallgule neglebånd. :overrasket: Min første tanke var en ukjent og dødelig form for gulsott, men så gikk det opp for meg at jeg hadde vendt laks til gårsdagens middag i en krydderblanding som inneholdt gurkemeie. Mystery solved! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte automatisk på deg, da jeg under lørdagshandlingen kom over noen pakker med kalveskanker liggende i en frysedisk.

Ved nærmere ettertanke burde jeg kansje hamstret. ;)

Var du fornøyd med krabben ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde du absolutt, Toro!

Det kjøttet jeg fikk ut av krabbene var helt ok, men de inneholdt stort sett enorme mengder rogn. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sies at det er mest mat i hokrabben men det er et valg man gjør. Du vet vel hvordan man kjønnsbestemmer krabben ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...