Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

London dag 3, mandag:

Frokost på The Wolseley, som har stått på ønskelisten min en stund. Vakkert lokale, mer kontinentalt enn typisk britisk, og sannsynligvis den beste engelske frokosten jeg har spist. Hver enkelt bestanddel var øyensynlig nøye utvalgt og gjennomført; tomatene var tydeligvis bakt før de ble stekt (=mindre vasne), ikke for fete pølser med god kjøttfylde, nydelig blodpudding osv. Anbefales! Neste gang vil jeg prøve Afternoon Tea her, den skal visstnok også være veldig bra.

Fra The Wolseley var det bare en kort rusletur nedover Piccadilly til Fortnum&Mason. Kaffe, te, kjeks, små krukker med anderillettes og Sticky Toffee Pudding fra Cartmel var noe av det som fylte de to posene vi gikk ut derfra med. Etter en kort runde med klesshopping (en genser, en skjorte, en bukse, et skjørt og to par sko), var det tide for mer matshopping; de ovennevnte ostene, Camargue-ris, belugalinser, gode pølser, chutney, kormasaus (på glass! :tunge1:), noen hendige 25cl-flasker med rødvin, gåsefett, mer kaffe og te...

Etter å ha lesset fra oss posene på hotellet var det bare å freshe seg litt opp, før "pre-theatre"-middag på Brasserie Roux. Fasanconsommé, gnocchi med gorgonzola og crème brûlée til meg, røkelaks, kylling med bubble and squeak og samme dessert til mannen, gode viner til.

Deretter tok vi tube til Embankment og gikk over Themsen til Queen Elizabeth Hall for å høre Purcell Symphony Orchestra. Vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

London dag 4, tirsdag:

Siste dagen i London, men vi var fast bestemt på å gjøre mest mulig ut av den. Tok tube til Holborn, der vi spiste en lett frokost på nærmeste Costa (kaffebarkjede). Derfra gikk vi til Sir John Soanes Museum - for et fantastisk sted! Stappfullt av gjenstander fra antikken, kunst og kuriositeter, alt plassert i en mengde små rom og alle kriker og kroker. En overveldende opplevelse, så neste gang har jeg lyst til å ta en guidet tur for å få litt mer struktur.

Ute var det en nydelig vårdag, så vi bestemte oss for å gå til fots ned til Fleet Street, der vi endte opp på Ye Olde Cheshire Cheese. Den har jeg hatt lyst til å besøke siden jeg leste om den i en Richard Herrmann-bok for nærmere 20 år siden, så jeg gliste nesten like bredt som mannen gjorde på Wembley. Maten (pie and mash) var sånn midt på treet, men stemingen og pinten med Sammy Smith's mer enn gjorde opp for det.

Vi gikk videre mot St. Paul's, vakker og imponerende som alltid, for å ta tuben tilbake til hotellet for å hente bagasjen. Deretter var det Liverpool Street, tog til Stansted og fly hjem igjen - mer slitne enn før vi dro, men med mange nye, gode London-minner til samlingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en kjempefin tur Nilma! Mye deilig mat, og det er jo det viktigste. :spise:

Så nesten gang mannen skal til London så får jeg lure meg med i kofferten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Det hørtes herlig ut! Og nå gleder jeg meg enda mer. :hoppe:

Dessuten har jeg fått noen gode tips. Vi har heller ikke frokost inkludert i prisen. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en tur! :-D Takk for flott reisebeskrivelse - jeg vil også til London!!

(Veldig misunnelig på Ye olde Chesire Cheese-besøk, forresten, dit har jeg også hatt lyst til å gå etter å ha lest Richard Herrman - jeg har bare glemt det de gangene jeg har vært i London.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en kjempefin tur Nilma! Mye deilig mat, og det er jo det viktigste. :spise:
:tommelsmil:

For en tur! :-D Takk for flott reisebeskrivelse - jeg vil også til London!!

(Veldig misunnelig på Ye olde Chesire Cheese-besøk, forresten, dit har jeg også hatt lyst til å gå etter å ha lest Richard Herrman - jeg har bare glemt det de gangene jeg har vært i London.)

Richard Herrmann er helten min! En gang har jeg lyst til å bruke bøkene hans som guide en hel London-tur, det tror jeg kunne vært bra. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to dager siden satt jeg i parken og så på påskeliljene og hørte fuglesang, i dag pådro jeg meg nesten fatale frostskader på vei fra bilen og inn på jobb - her er det -11!!!! :fryser::fryser::fryser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deilig med tidlig vår! Her er det nyyyydelig vær, 12-14 grader og sol sol sol!!!! Påskeliljer, snøklokker og alt som spirer og gror. ;)

Faktisk er det snart på tide og handle litt tynnere og lettere vår- og sommerklær.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deilig med tidlig vår! Her er det nyyyydelig vær, 12-14 grader og sol sol sol!!!! Påskeliljer, snøklokker og alt som spirer og gror. ;)
:tunge1:

-Etter at man har kokt kraft på kyllingskrog (dvs kylling der fileter og lår er skåret fra), kan man også rense de kokte kjøttrestene fra bena og bruke dem i suppe, eller til påleggssalat, som jeg gjorde forleden, med hjemmelaget aïoli, karripulver, eple og stangselleri. Det ble kjempegodt! Dessuten ble det faktisk en hel liten skål med pålegg, og dette kjøttet pleier jeg å kaste rett i bosset!
I dag skal jeg prøve dette tipset. Jeg kokte kraft på to kyllingskrog i går, så nå har jeg en pen skål med kjøtt stående i kjøleskapet. Er lut lei det meste av pålegg for tiden, så jeg gleder meg. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg renplukker alltid kyllingskrogene, og kalkun/and de gangene vi spiser det. Fint kjøtt å ha i en suppe eller til pålegg som Eurydike foreslår. Helt klart noe for de som er matleie og ikke er så glade i de ferdigkjøpte påleggsalatene fra butikken! :)

Igår laget jeg forøvrig kyllinglår i thaicurrypeanøttsaus. Knallgodt, men mer enn nok kalorier! Glad jeg hadde trent tidligere så jeg kunne stappe meg med god samvittighet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg renplukker alltid kyllingskrogene, og kalkun/and de gangene vi spiser det. Fint kjøtt å ha i en suppe eller til pålegg som Eurydike foreslår. Helt klart noe for de som er matleie og ikke er så glade i de ferdigkjøpte påleggsalatene fra butikken! :)
Jeg har før tenkt at det har vært for tørt til å bruke, men jeg prøvesmakte, og det smakte jo helt fint. Veldig godt faktisk, fordi kjøttet hadde tatt smak fra grønnsakene og slumpen (=nesten halv flaske) hvitvin jeg hadde brukt til kraften.

Igår laget jeg forøvrig kyllinglår i thaicurrypeanøttsaus. Knallgodt, men mer enn nok kalorier! Glad jeg hadde trent tidligere så jeg kunne stappe meg med god samvittighet! :)
Fortelle mer? :) Jeg har nemlig lårene fra de nevnte kyllingene liggende i kjøleskapet for å bli middag i morgen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var vvel egentlig sånn "tager hva vi haver" middag, men kort oppsummert. Jeg dro skinnet av kyllinglårene, delte i to og brunet lett. Suret så 2-3 ss rød currypasta, hakket korianderrot og sitrongress litt i panna, tilsatte kokosmelk (5 dl tilsammen) mens jeg rørte ut klumper til det ble jevnt. Hadde i 2-3 ss peanøttsmør, 2-3 limeblader, 1 hakket løk og kyllingen. Lot koke til kjøttet var mørt og sausen tyknet. Smakte til sausen med sitronsaft, soyasaus, pepper og sukker + masse hakket frisk koriander. Hadde også i litt vann for sausen ble så tykk.

Serverte dampet brokkoli og blomkål + jasminris til. Grønnsakene kunne jeg hat rett i sausen, men siden jegog mannen ikke spiste samtidig så hadde jeg de ved siden av. Overkokte grønnsaker i currysaus er ikke så godt heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Ja, her er det bare namnam fra ende til annen som vanlig! :ler:

Det hørtes nydelig ut med god mat og vårtegn i London, og tilsvarende nedslående ut med -11.

I dag skal jeg prøve dette tipset. Jeg kokte kraft på to kyllingskrog i går, så nå har jeg en pen skål med kjøtt stående i kjøleskapet. Er lut lei det meste av pålegg for tiden, så jeg gleder meg. :)

Håper det faller i smak - nå ble jeg fristet selv, faktisk, jeg er også ganske påleggslei for tiden, og snart er det lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vvel egentlig sånn "tager hva vi haver" middag, men kort oppsummert. Jeg dro skinnet av kyllinglårene, delte i to og brunet lett. Suret så 2-3 ss rød currypasta, hakket korianderrot og sitrongress litt i panna, tilsatte kokosmelk (5 dl tilsammen) mens jeg rørte ut klumper til det ble jevnt. Hadde i 2-3 ss peanøttsmør, 2-3 limeblader, 1 hakket løk og kyllingen. Lot koke til kjøttet var mørt og sausen tyknet. Smakte til sausen med sitronsaft, soyasaus, pepper og sukker + masse hakket frisk koriander. Hadde også i litt vann for sausen ble så tykk.
NAM! :spise: Takk for oppskrift!

Håper det faller i smak - nå ble jeg fristet selv, faktisk, jeg er også ganske påleggslei for tiden, og snart er det lunsj.
Jeg er ganske sikker på at det faller i smak, oppskriftene dine gjør som regel det. :) Dessuten vet jeg at jeg har laget noe liknende før, men den oppskriften har jeg mistet. Kombinasjonen kylling, eple og karri er jo veldig god, om enn litt 70-talls. :ler: Jeg er i hvert fall vokst opp med en rett med kylling/høne i en saus med eple, løk og godt gammeldags karripulver, og den synes jeg er like god den dag i dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurydike

70-talls er bra! :tommelsmil:

Jeg hadde nettopp spist dansk frokost med bl.a. hønsesalat da jeg laget min egen variant, og var kanskje litt påvirket av det? Jeg synes danskene er mindre redde for å fortsette å lage noe slik de alltid har gjort, og stoltere av den trauste maten sin, forutsatt at det er noe som er godt og funker. Steder som serverer norsk tradisjonsmat (hvem gjør forresten det lenger? Obs-kaféer og veikroer?) opererer gjerne med posemat og halvfabrikata i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Jeg hadde nettopp spist dansk frokost med bl.a. hønsesalat da jeg laget min egen variant, og var kanskje litt påvirket av det? Jeg synes danskene er mindre redde for å fortsette å lage noe slik de alltid har gjort, og stoltere av den trauste maten sin, forutsatt at det er noe som er godt og funker. Steder som serverer norsk tradisjonsmat (hvem gjør forresten det lenger? Obs-kaféer og veikroer?) opererer gjerne med posemat og halvfabrikata i stedet.

Det som jeg har uthevet er det eneste som er viktig når det gjelder mat, synes jeg. De aller fleste retter er dessuten gode, så lenge man bruker gode råvarer og tilbereder dem bra.

Jeg savner også restauranter hvor man kan få trauste retter uten fiksfakserier til en rimelig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
De aller fleste retter er dessuten gode, så lenge man bruker gode råvarer og tilbereder dem bra.

Haha! Jeg vil gjerne presisere at jeg snakker om mer eller mindre tradisjonsrike retter som seibiff med løk, rekecocktail, fiskeboller i hvit saus og lapskaus. Jeg har nemlig sett en del oppskrifter her på KG som ikke er gode, uansett hva man gjør. F.eks. en pastasaus til tre personer bestående av stekt bacon, to beger baconost og en hel boks crème fraîche. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...