Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Selv om dere skled over i fjase-modus mot slutten her, må jeg bare si at det utviklet seg til en veldig interessant diskusjon her i går kveld. Tror dere har veldig rett i det dere sier, og jeg tror at det i bunn og grunn gjelder den menneskelige følelsen av å ikke strekke til. Den dårlige samvittigheten som gnager når det er noe man egentlig synes man burde gjort. Da leter man etter bekreftelse på at det er OK at man ikke rekker over det, og reagerer på en ikke helt sympatisk måte når man ser at det er andre som faktisk får til det en egentlig innerst inne synes man burde få til selv om det føles umulig.

Jeg ser mye det samme i forhold til trening. Jeg har jobbet ganske hardt med meg selv for å få til et treningsmønster som jeg klarer å gjennomføre i hverdagen, har testet mye, vært støttemedlem på Sats, kjøpt dippedungser som støver bort i skuffen, før jeg til slutt har funnet en treningsform som gjør at jeg klarer å trene 4-5 ganger i uka. Jeg får stadig kommentarer om hvor "flink" jeg er, men ender ubevisst opp med å forsvare at jeg sykler til jobb med at det er jo EGENTLIG det som er mest praktisk, jeg er egentlig ikke så flink osv. For man skal ikke være for "flink" til noe som folk flest sliter med å få til. Om om man er det, skal man i alle fall ikke snakke om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurydike

Jeg er helt enig, Fakse, og du bekrefter vel igjen at det er jantelovdynamikken som settes i sving her.

Apropos det med matlaging vs. vasking og rydding; i går vasket og ryddet jeg faktisk i kjøkkenskap og kjøleskap - ene og alene for å få plass til funnene fra den utagerende matshoppingen jeg planlegger å bedrive i London. :sjarmor:

Rydding med mening! :danse:

:fnise:

Ellers har jeg planlagt å skrive "pasta" i innlegget i middagstråden i dag, og "fisk" i morgen. Men det er mulig jeg feiger ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere har veldig rett i det dere sier, og jeg tror at det i bunn og grunn gjelder den menneskelige følelsen av å ikke strekke til. Den dårlige samvittigheten som gnager når det er noe man egentlig synes man burde gjort. Da leter man etter bekreftelse på at det er OK at man ikke rekker over det, og reagerer på en ikke helt sympatisk måte når man ser at det er andre som faktisk får til det en egentlig innerst inne synes man burde få til selv om det føles umulig.

Jeg leste gjennom den diskusjonen før jeg la meg igår, og jeg tror du har helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tenkt litt mer på denne diskusjonen i natt (jada, alene hjemme, katten bråkte etc....) og ja, jeg opplever faktisk overraskende ofte at jeg får negative tilbakemeldinger på å være så opptatt av mat. Har jeg ikke bedre ting å bruke tid, energi og penger på kanskje? Å være SÅ opptatt av noe som mange andre ser på som nødvendig husarbeid er tydligvis ikke helt sunt. Eneste untak er når man kokkelerer til spesielle anledninger. Å spise en 3-retters en vanlig onsdag er derimot helt feil. Så jeg tar meg selv i stadig å unskylde meg selv for å lage mat. "neida, det var tilbud i butikken" eller "jeg lager jo ikke slikt hver dag", "jeg hadde nå litt ekstra tid og lyst idag".... Hvorfor bare ikke si at jeg har tid, lyst og penger, jeg kan da lage og spise hva jeg vil?!

Pokker også, idag tror jeg at jeg lager 3-retter bare til meg selv om jeg er hjemme alene! Og jeg vil ha "luksusfisk", piggvar, eller breiflabb eller noe... :ler:

Og så må jeg ha litt ris.... ;)

Forresten, ifølge min mann så veier god mat glatt opp for ellers manglende husarbeid. Heller 3-retters enn støvfritt hjem... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Jeg er enig med Fakse vedrørende parallellen til trening. Da jeg ennå hadde friskt kne og jeg løp 4-5 dager i uka, var det overraskende ofte jeg måtte forklare valget av tidsbruken min. Det gikk så langt overfor enkelte at jeg følte jeg måtte sette opp tidsregnskap for å forsvare meg.

Når jeg bruker minimalt med tid på å forflytte meg i løpet av dagen, er det da greit å bruke halvannen time daglig til trening? Sykt at jeg måtte forsvare det...

Dessuten tror jeg at i forhold til rydding, blir man lett stemplet som nevrotisk dersom man er for pertentlig. Og jeg er ikke fremmed for at det også ganske ofte stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mystisk, jeg trenger aldri forsvare at jeg bruker 90+ minutter til trening 3-4 ganger i uka, men det har muligens noe å gjøre med at jeg ser ut som jeg trenger det? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor bare ikke si at jeg har tid, lyst og penger, jeg kan da lage og spise hva jeg vil?!
Amen!

Pokker også, idag tror jeg at jeg lager 3-retter bare til meg selv om jeg er hjemme alene! Og jeg vil ha "luksusfisk", piggvar, eller breiflabb eller noe... :ler:
Jeg forventer å høre om alle detaljene i middagstråden. :sjarmor:

Dessuten tror jeg at i forhold til rydding, blir man lett stemplet som nevrotisk dersom man er for pertentlig. Og jeg er ikke fremmed for at det også ganske ofte stemmer.
Det blir litt håpløst når det blir galt uansett hva man gjør; er det for rotete er det galt, er det for ryddig er det også galt. Og ikke skal man trene for lite, men man må sannelig ikke trene for mye heller. For da ikke å snakke om hva det perfekte tidsforbruket på matlaging nå måtte være... :sukk: Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer å høre om alle detaljene i middagstråden. :sjarmor:

Lager meg en rask handleliste her. Grønn ertepurésuppe med trøffelolje og muligens parmesankjeks til forrett, grillet fisk (breiflabb eller kanskje tunfiskbiff) med gulrotpure smaksatt med ingefær og appelsin og dampede aspargesbønner. Kanskje en liten ostetallerken og så frisk fruktsalat til dessert? Jo, det tror jeg kan fungre og burde ikke ta så lang tid å snekre sammen, sikkert ikke mye over 30 mintter ihvertfall. Tror jeg skal ta tiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tidsbruk er vist fryktelig viktig i denne "konkurransen", så det beste er nok å sette opp en stoppeklokke på kjøkkenet, eller flere så jeg kan ta tiden på hver enkelt rett... :fnise:

La forresten merke til at min 3-retter var en 4-retters, kanskje jeg skal gjøre den om til en 5-retters ved å ha en blandet grønnsalat før suppen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Det hadde vært interessant. Jeg tipper flere av dere jobber en god del kjappere enn det jeg gjør. Det kan jo være greit å ha noe å strekke seg etter.

Jeg synes det er synd at noen ikke ser det positive med slike tråder. Jeg blir veldig inspirert av å lese i middagstrådene, selv om det er mye jeg aldri kommer til å lage. Detaljerte beskriveler er et pluss i mine øyne. Å bare lese "pizza" gir meg ingen nye ideer. Meningen med en middagstråd bør vel være å utveksle ideer og ikke å delta i en ordlek. Jeg skulle gjerne ha klart å beskrive maten min så fristende som dere gjør.

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn ertepurésuppe med trøffelolje og muligens parmesankjeks til forrett, grillet fisk (breiflabb eller kanskje tunfiskbiff) med gulrotpure smaksatt med ingefær og appelsin og dampede aspargesbønner. Kanskje en liten ostetallerken og så frisk fruktsalat til dessert?
Kom igjen nå, inn i middagstråden!

Kanskje de ter det vi skal begynne med, rapportere tidsbruk i middags-tråden? :ler:
Da tror jeg at jeg ville slitt, jeg aner stort sett ikke hvor lang tid jeg bruker på middagen. Jeg har selvsagt noenlunde peiling på tidsbruken på ulike retter, men det har aldri falt meg inn å ta tiden. Det gjør jeg når det gjelder kjedelige ting, som tannlege eller trening. ;)

Jeg synes det er synd at noen ikke ser det positive med slike tråder.
Ikke sant? Forresten synes jeg ukemenyene dine høres veldig appetittvekkende ut, salsera. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg synes det er synd at noen ikke ser det positive med slike tråder. Jeg blir veldig inspirert av å lese i middagstrådene, selv om det er mye jeg aldri kommer til å lage. Detaljerte beskriveler er et pluss i mine øyne. Å bare lese "pizza" gir meg ingen nye ideer. Meningen med en middagstråd bør vel være å utveksle ideer og ikke å delta i en ordlek. Jeg skulle gjerne ha klart å beskrive maten min så fristende som dere gjør.

Vet du, salsera, akkurat dette tenkte jeg mer eller mindre ordrett for meg selv etter denne diskusjonen. Hvis alle bare skulle skrive "pølser", "kylling" og "wok" i middagstråden, så kan den faktisk like gjerne flyttes til ordleker.

Jeg skriver så detaljert om maten jeg lager som jeg selv synes er nødvendig, dvs så mye som jeg selv ønsker å vite om andres middag for evt å kunne reprodusere en rett og få idéer. Hva er ellers vitsen? :klø:

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom igjen nå, inn i middagstråden!

Jada, jada, men jeg venter til etter at jeg har vært på butikken så jeg vet hva det blir. Jeg er en mester i å endre planer om jeg finner noe spesielt fristende i butikken! :)

Handlelista er derimot overraskende kort;

frossne erter

fisk

ost

ris

dopapir

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant? Forresten synes jeg ukemenyene dine høres veldig appetittvekkende ut, salsera. :)

Takk, men jeg håper at jeg kan bli litt flinkere til å beskrive rettene bedre. I dag skal vi f.eks. ha chana masala, naan og salat. Det sier jo ikke så mye, men jeg husker rett og slett ikke nøyaktig hva som står i oppskriften. :ler:

Vet du, salsera, akkurat dette tenkte jeg mer eller mindre ordrett for meg selv etter denne diskusjonen. Hvis alle bare skulle skrive "pølser", "kylling" og "wok" i middagstråden, så kan den faktisk like gjerne flyttes til ordleker.

Jeg skriver så detaljert om maten jeg lager som jeg selv synes er nødvendig, dvs så mye som jeg selv ønsker å vite om andres middag for evt å kunne reprodusere en rett og få idéer. Hva er ellers vitsen? :klø:

Det er jeg veldig glad for at dere er så flinke til. Å reprodusere ting ut fra beskrivelsene klarer jeg ofte ikke, men fristende beskrivelser gjør jo at jeg ofte spør etter oppskrifter eller noterer meg i bakhodet at en slik kombinasjon høres god ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Jo mer detaljer, jo bedre.

Jada, jada, men jeg venter til etter at jeg har vært på butikken så jeg vet hva det blir.
:hoppe:

Forresten måtte jeg bedrive litt matsnobberi i tråden om lettere Crème Fraîche og påpeke at det ikke skal være CF i autentisk tikka masala eller tandoorikylling. :sjenert: Men jeg mistenker jo at det er snakk om noe Toro-greier, så det kan kanskje forklare misoppfatningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurydike
Forresten måtte jeg bedrive litt matsnobberi i tråden om lettere Crème Fraîche og påpeke at det ikke skal være CF i autentisk tikka masala eller tandoorikylling. :sjenert: Men jeg mistenker jo at det er snakk om noe Toro-greier, så det kan kanskje forklare misoppfatningene.

Haha, jeg tenkte det samme da jeg leste tråden, men våget ikke si noe.

Go Nilma! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Selv om dere skled over i fjase-modus mot slutten her, må jeg bare si at det utviklet seg til en veldig interessant diskusjon her i går kveld. Tror dere har veldig rett i det dere sier, og jeg tror at det i bunn og grunn gjelder den menneskelige følelsen av å ikke strekke til. Den dårlige samvittigheten som gnager når det er noe man egentlig synes man burde gjort. Da leter man etter bekreftelse på at det er OK at man ikke rekker over det, og reagerer på en ikke helt sympatisk måte når man ser at det er andre som faktisk får til det en egentlig innerst inne synes man burde få til selv om det føles umulig.

Jeg ser mye det samme i forhold til trening. Jeg har jobbet ganske hardt med meg selv for å få til et treningsmønster som jeg klarer å gjennomføre i hverdagen, har testet mye, vært støttemedlem på Sats, kjøpt dippedungser som støver bort i skuffen, før jeg til slutt har funnet en treningsform som gjør at jeg klarer å trene 4-5 ganger i uka. Jeg får stadig kommentarer om hvor "flink" jeg er, men ender ubevisst opp med å forsvare at jeg sykler til jobb med at det er jo EGENTLIG det som er mest praktisk, jeg er egentlig ikke så flink osv. For man skal ikke være for "flink" til noe som folk flest sliter med å få til. Om om man er det, skal man i alle fall ikke snakke om det...

Jeg tror du har helt rett, Fakse. Dessuten har jeg inntykk av at enkelte tar det at folk bruker tid på kjøkkenet/trener/er ryddige av seg som en slags indirekte kritikk. Dvs. at de føler at det ligger en slags fordømmelse av andre i det å si at man bruker tid på eller er flink til slikt.

I og med at jeg ferdes i mange miljøer hvor mange er opptatt av å være en dårlig husmor fordi de vil ta avstand fra forventningene det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret gir dem, tenker jeg ofte ikke over at det er mange som faktisk tar til seg disse forventningene, og at de får dem til å føle seg utilstrekkelige.

Hvorfor bare ikke si at jeg har tid, lyst og penger, jeg kan da lage og spise hva jeg vil?!

Nettopp! :tommelsmil:

Jeg blir veldig inspirert av å lese i middagstrådene, selv om det er mye jeg aldri kommer til å lage. Detaljerte beskriveler er et pluss i mine øyne. Å bare lese "pizza" gir meg ingen nye ideer. Meningen med en middagstråd bør vel være å utveksle ideer og ikke å delta i en ordlek.

Enig! Jeg begynte å skrive i middagstrådene fordi jeg ble inspirert av å lese der.

Forresten synes jeg ukemenyene dine høres veldig appetittvekkende ut, salsera. :)

:Nikke:

Endret av Badiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Dessuten har jeg inntykk av at enkelte tar det at folk bruker tid på kjøkkenet/trener/er ryddige av seg som en slags indirekte kritikk. Dvs. at de føler at det ligger en slags fordømmelse av andre i det å si at man bruker tid på eller er flink til slikt.

Jeg tror ikke de oppfatter det som indirekte kritikk engang, men som direkte og utilslørt kritikk, uten å reflektere over hvilken feilslutning de da faktisk begår. Man leser kritikk og fordømmelse av egne handlemåter og valg inn i andres innlegg uten å se at kilden i virkeligheten er egen dårlig samvittighet/selvtillit etc. Mens innleggskriveren bare ville fortelle hva hun har planlagt til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...