onyx Skrevet 20. februar 2008 #2081 Del Skrevet 20. februar 2008 Hjelpe meg - spiser dere ikke normal mat? Debatten er i gang nok en gang på matforumet. Nei, jeg lager ikke maten jeg gjør for at andre skal føle seg dårligere, men fordi jeg selv har glede av det. Kanskje vi skal flytte middagstråd og ukemenyer inn hit? Normal mat, hva er det? Og jeg har merket meg diskusjonen på mat&drikke, jeg har tross alt svart. Det er en grunn til at jeg igrunnen ikke svarer på tråder der, og det inkluderer middagstrådene... :kaffe: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 20. februar 2008 #2082 Del Skrevet 20. februar 2008 Egentlig, etter å ha tenkt på det hele dagen, så plager det meg litt at jeg bare har 6 typer ris i skapet. Hva om jeg imorgen har lyst på basmatiris??? *skrive handleliste* *skrive notat om å finne en forening for anonyme matoholikere* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 20. februar 2008 #2083 Del Skrevet 20. februar 2008 Og jeg har merket meg diskusjonen på mat&drikke, jeg har tross alt svart. Det er en grunn til at jeg igrunnen ikke svarer på tråder der, og det inkluderer middagstrådene... :kaffe: Og det er utmerket, onyx, jeg har jo selvsagt sett deg! Jeg skulle jo bare være litt festlig med det første innlegget mitt i morges, og for én gangs skyld ikke legge fingrene imellom (men med litt ironi og humor), men selvsagt måtte jeg havne "blodig alvor"-diskusjon med kverulantisk gjest. Den uttalelsen om "normal mat" er en gjenganger i denne type diskusjoner som kommer opp med ujevne mellomrom, og er selvsagt veldig jantete i sitt vesen. Må feks produktnerder i dataforumet eller velværeforumet forsvare og unnskylde sine interesser og kunnskaper? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 20. februar 2008 #2084 Del Skrevet 20. februar 2008 Egentlig, etter å ha tenkt på det hele dagen, så plager det meg litt at jeg bare har 6 typer ris i skapet. Hva om jeg imorgen har lyst på basmatiris??? *skrive handleliste* *skrive notat om å finne en forening for anonyme matoholikere* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 20. februar 2008 #2085 Del Skrevet 20. februar 2008 Den uttalelsen om "normal mat" er en gjenganger i denne type diskusjoner som kommer opp med ujevne mellomrom, og er selvsagt veldig jantete i sitt vesen. Må feks produktnerder i dataforumet eller velværeforumet forsvare og unnskylde sine interesser og kunnskaper? Mmm... jeg lurer stadig på hva som er "normal" mat. Men jeg irrterer meg at mat og matlaging ikke er en legitim hobby! Matlaing er tydligvis husarbeid og likestilt med å vaske klær for de fleste... Og det er greit for meg. Jeg gidder ikke bry meg om hva andre bruker tiden sin på, selv om det finnes et utall teite hobbyer folk bruker tid på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 20. februar 2008 #2086 Del Skrevet 20. februar 2008 Men jeg irrterer meg at mat og matlaging ikke er en legitim hobby! Matlaing er tydligvis husarbeid og likestilt med å vaske klær for de fleste... Og det er greit for meg. Jeg gidder ikke bry meg om hva andre bruker tiden sin på, selv om det finnes et utall teite hobbyer folk bruker tid på. Her er jeg selvsagt hjertens enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 20. februar 2008 #2087 Del Skrevet 20. februar 2008 Mmm... jeg lurer stadig på hva som er "normal" mat. Men jeg irrterer meg at mat og matlaging ikke er en legitim hobby! Matlaing er tydligvis husarbeid og likestilt med å vaske klær for de fleste... Og det er greit for meg. Jeg gidder ikke bry meg om hva andre bruker tiden sin på, selv om det finnes et utall teite hobbyer folk bruker tid på. Er det virkelig ikke det? Jeg beundrer, som tidligere sagt, de som er så fulle av ideer og pågangsmot når det gjelder matlaging, og kunne inderlig ønske jeg hadde mer av det selv. (Selvom jeg liker å spise god mat, faktisk liker jeg å spise nesten all slags mat. ) Og i all min naivitet trodde jeg de fleste som ikke var skjenket denne gaven, også opp til de som er lidenskapelig opptatt av mat. :klø: Forresten kan jeg fortelle deg hva normal mat er her i huset: Pizza med ananas og mais, og kokt torskehode. Vel og merke hvis det er bestemor som står for kokingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badiane Skrevet 20. februar 2008 #2088 Del Skrevet 20. februar 2008 Men jeg irrterer meg at mat og matlaging ikke er en legitim hobby! Matlaing er tydligvis husarbeid og likestilt med å vaske klær for de fleste... Og det er greit for meg. Jeg gidder ikke bry meg om hva andre bruker tiden sin på, selv om det finnes et utall teite hobbyer folk bruker tid på. Du har rett - det er ikke en legitim hobby. Men jeg har inntrykk av at det ikke bare går på det med husarbeid, men også at folk synes at de som er interessert i mat er snobbete, at de ikke kan spise "normal mat" (hva nå enn det er) slik som alle andre gjør (jantelovargumentet som ble nevnt lenger oppe), og at det i det hele tatt er temmelig fjollete. Samt selvfølgelig, at det er en del mennesker som plutselig føler seg fryktelig underlegne fordi de ikke har den samme interessen. Og det er noe jeg faktisk ikke skjønner. Nå har ikke jeg hage, men jeg er ikke interessert i hagearbeid. Og jeg tenker at dersom jeg hadde hatt hage, og den hadde blitt litt overgrodd og stygg, ville jeg allikevel ikke følt meg underlegen de som har prakthager. Hver sin interesse, tenker nå jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 20. februar 2008 #2089 Del Skrevet 20. februar 2008 Er det virkelig ikke det? Jeg beundrer, som tidligere sagt, de som er så fulle av ideer og pågangsmot når det gjelder matlaging, og kunne inderlig ønske jeg hadde mer av det selv. (Selvom jeg liker å spise god mat, faktisk liker jeg å spise nesten all slags mat. ) Og i all min naivitet trodde jeg de fleste som ikke var skjenket denne gaven, også opp til de som er lidenskapelig opptatt av mat. :klø: Mitt inntrykk er at det er greit å være matinteressert og bruke tid på matlaging til spesielle anledninger, diske opp for venner etc. Men med en gang folk blir klar over at jeg faktisk bruker tid på mat HVER ENESTE DAG, da opplever jeg å få negative tilbakemeldinger. Det synes jeg er trist, for hadde jeg brukt denne tiden på heklig så hadde det tydligvis vært noe helt annet... Så igrunnen snakker jeg bare om mat med likesinnede... *medlem av anonyme hobbygourmetkokker* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badiane Skrevet 20. februar 2008 #2090 Del Skrevet 20. februar 2008 Er det virkelig ikke det? Jeg beundrer, som tidligere sagt, de som er så fulle av ideer og pågangsmot når det gjelder matlaging, og kunne inderlig ønske jeg hadde mer av det selv. (Selvom jeg liker å spise god mat, faktisk liker jeg å spise nesten all slags mat. ) Og i all min naivitet trodde jeg de fleste som ikke var skjenket denne gaven, også opp til de som er lidenskapelig opptatt av mat. :klø: kokingen. Jeg er ikke ute etter å få verken anerkjennelse eller beundring for min interesse for matlaging - den er der fordi jeg er genuint opptatt av det, samt selvfølgelig at jeg liker å spise god mat. Det er altså noe som først og fremst kommer meg selv og familien til gode. Det er imidlertid hyggelig å få fine tilbakemeldinger slik du kommer med her, og slik man av og til opplever i andre sammenhenger også. Men det er selvfølgelig verken bakgrunnen eller drivkraften for det jeg gjør på kjøkkenet. For ja - det er en del personer som synes at man er håpløs som bruker mye tid på kjøkkenet, og som er veldig opptatt av å si det også. Det plager meg imidlertid ikke så mye, det er mer slik at det gjør meg litt forundret. Forresten kan jeg fortelle deg hva normal mat er her i huset: Pizza med ananas og mais, og kokt torskehode. Vel og merke hvis det er bestemor som står for kokingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 20. februar 2008 #2091 Del Skrevet 20. februar 2008 Det er både smålig og trist at det skal være sånn. Jeg tenker som Badiane - hver sin lyst. Uansett kunne jeg ønske at jeg virkelig hadde den litt sære interessen for og detaljkunnskapen om mat som jeg kan ha for andre, helt ubetydelige ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 20. februar 2008 #2092 Del Skrevet 20. februar 2008 Samt selvfølgelig, at det er en del mennesker som plutselig føler seg fryktelig underlegne fordi de ikke har den samme interessen. Og det er noe jeg faktisk ikke skjønner. Akkurat der er du ved kjernen av problemet som jeg heller ikke skjønner. Å skrive så detaljert om mat som enkelte ( ) gjør i matforumet, er å påkalle seg andres vrede, øyensynlig fordi mange synes å tro at dette ikke bunner i noen genuin interesse (eller til og med at det ikke har rot i virkeligheten, dvs er rent oppspinn ), og at det dermed er å betrakte som ren show-off, skrevet i den hensikt å få andre til å føle seg mindreverdige. Jeg tenker at det må ha noe å gjøre med kvinner, matlaging og kjønnsroller, faktisk - eller for den del moderskap og mating, om du vil (vel, (over)tolkning er på mange måter mitt spesialfelt ). Ryggmargsrefleksen ser ut til å være at hvis noen kvinner lager forseggjort mat, signaliserer de i virkeligheten til andre kvinner at de må gjøre det samme for å være like gode og fullkomne kvinner. Eller noe tilsvarende forkvaklet. Hadde man fått tilsvarende reaksjoner i et forum med overvekt av menn? Jeg tror ikke det. Hobbygourmetene ville overgått hverandre i skryt om dyre viner og ekslusive ingredienser, mens de som ikke brydde seg om mat ville gått upåvirket til andre rom og fortsatt å diskutere fotball og verktøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 20. februar 2008 #2093 Del Skrevet 20. februar 2008 Jepp, Eurydike, her tror jeg du treffer kjernen av problemet. Det er greit å diske opp en gang i blant, men hver dag? Ja da er man "for perfekt" og tydligvis en trussel mot alle "normale" kvinner. Hm, jeg burde poste et bilde av min rotete leilighet hver gang jeg poster en meny som en motvekt mot min perfekte kvinnelighet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 20. februar 2008 #2094 Del Skrevet 20. februar 2008 Når du nevner det, onyx, så husker jeg nå at jeg engang i ukemenytråden unnskyldte meg med at jeg hadde det veldig rotete hjemme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 20. februar 2008 #2095 Del Skrevet 20. februar 2008 Hadde man fått tilsvarende reaksjoner i et forum med overvekt av menn? Jeg tror ikke det. Hobbygourmetene ville overgått hverandre i skryt om dyre viner og ekslusive ingredienser, mens de som ikke brydde seg om mat ville gått upåvirket til andre rom og fortsatt å diskutere fotball og verktøy. Nei, for det er utrolig mandig med menn som er gode på kjøkkenet og kan mye om vin.... Min samboer får ihvertfall aldri noen negative kommentarer på at han er opptatt av mat og vin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 20. februar 2008 #2096 Del Skrevet 20. februar 2008 Når du nevner det, onyx, så husker jeg nå at jeg engang i ukemenytråden unnskyldte meg med at jeg hadde det veldig rotete hjemme! Rotete hjemme? Men du er da rene gudinnen, det kan jeg jo lese ut av menyene dine! *skjelve i frykt for Eurydikes perfekte kvinnelighet* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 20. februar 2008 #2097 Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg tror akkurat dette kan overføres på mange andre områder på kg, for eksempel det som dreier seg om å være en god mor, interiørinteresse, osv. Jeg har forresten lest den aktuelle tråden som jeg regner med er utgangspunktet for diskusjonen her inne, og forstår hva dere mener. At enkelte mener at det dreier seg om snobberi med matinteresse på deres nivå (hvis jeg kan si det slik - og det er ikke stygt ment!) har nok mer å gjøre med at man kjenner et snev av misunnelse. Jeg synes jeg ser dette overalt på kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 20. februar 2008 #2098 Del Skrevet 20. februar 2008 Jepp, Eurydike, her tror jeg du treffer kjernen av problemet. Det er greit å diske opp en gang i blant, men hver dag? Ja da er man "for perfekt" og tydligvis en trussel mot alle "normale" kvinner. Hm, jeg burde poste et bilde av min rotete leilighet hver gang jeg poster en meny som en motvekt mot min perfekte kvinnelighet... Dette minner meg om det jeg ofte føler når jeg fremstår i all min ryddige prakt. Jeg er altså pinlig ryddig av meg, og får alltid følelsen av at det egentlig er et negativt trekk. Kanskje det er de samme mekanismene som dere beskriver og selv føler på kroppen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 20. februar 2008 #2099 Del Skrevet 20. februar 2008 Dette minner meg om det jeg ofte føler når jeg fremstår i all min ryddige prakt. Jeg er altså pinlig ryddig av meg, og får alltid følelsen av at det egentlig er et negativt trekk. Kanskje det er de samme mekanismene som dere beskriver og selv føler på kroppen? Du skal ikke se bort fra det! Du unnskylder deg kanskje litt du også, for å forsikre om at du dypest sett også er "normal"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 20. februar 2008 #2100 Del Skrevet 20. februar 2008 Dette minner meg om det jeg ofte føler når jeg fremstår i all min ryddige prakt. Jeg er altså pinlig ryddig av meg, og får alltid følelsen av at det egentlig er et negativt trekk. Kanskje det er de samme mekanismene som dere beskriver og selv føler på kroppen? Ja, det er det nok! Det blir en av disse tingene som hvis man er for god så blir det negativt. Jeg er stadig imponert over at andre klarer å holde et prikkfritt hjem og jeg har helt ærlig mye å gå på på det området. Til gjengjeld er jeg god på matlaging, så jeg later som om det veier opp for rotet og hybelkaninene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå