Nilma Skrevet 23. november 2009 Forfatter #8961 Del Skrevet 23. november 2009 Jeg aner ikke hvor lenge et sånt kålhode holder seg - det kommer vel også an på hvor friskt det var i utgangspunktet.Det så veldig fint ut, så jeg håper det holder seg en stund. Jeg har pakket resten i plast, og så får jeg jo brukt en del i dag og i morgen. Ellers kan jeg anbefale denne oppskriften, selv om jeg synes den er aller best med sommerkål. Og savoykål passer også bra i minestrone.Den så god ut! Nå har jeg funnet to kålretter, men jeg skal legge meg denne på minnet om det fortsatt er noe igjen over helgen. Men det er da fristende ukemeny du har! Det kom seg etter hvert, men jeg har fortsatt lyst på lammeskanker og bolognese og japansk mat og... og... og... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark Star Skrevet 23. november 2009 #8962 Del Skrevet 23. november 2009 Jeg tror oppskriften på de knallgode små kakene jeg fikk hos deg gikk med i dragsuget da jeg slettet meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 23. november 2009 Forfatter #8963 Del Skrevet 23. november 2009 Jeg tror oppskriften på de knallgode små kakene jeg fikk hos deg gikk med i dragsuget da jeg slettet meg Stjerneaniskakene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 23. november 2009 Forfatter #8964 Del Skrevet 23. november 2009 Hm, jeg fant en melding i utboksen min med tittelen "Stjerneaniskaker", men den var blank. :klø: Jeg skal prøve å finne den og skrive den ned igjen i løpet av kvelden (hvis det var den du mente da, men jeg antar det, siden småkakerepertoaret mitt er ganske begrenset ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark Star Skrevet 23. november 2009 #8965 Del Skrevet 23. november 2009 Hm, jeg fant en melding i utboksen min med tittelen "Stjerneaniskaker", men den var blank. :klø: Jeg skal prøve å finne den og skrive den ned igjen i løpet av kvelden (hvis det var den du mente da, men jeg antar det, siden småkakerepertoaret mitt er ganske begrenset ). Jepp, det var den jeg mente. Jeg er ikke noe flink å kopiere og sortere oppskrifter, så den kom seg aldri lengre enn til innboksen min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 23. november 2009 Forfatter #8966 Del Skrevet 23. november 2009 Oppskrift i bloggen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 24. november 2009 #8967 Del Skrevet 24. november 2009 Finnes det noen lutefisk-eksperter her? Jeg har et lite (stort) problem. Jeg pleier å ordne lutefisk lille julaften. Men jeg blir ikke venn med stekeovnen til lillesøster. Så jeg vurderer å prøve å tilberede fisken i gryte. Noen som har tips om hvordan jeg skal gjøre det? Jeg vet min mor alltid pleide å bruke gryte, men jeg aner ikke hvordan hun gjorde det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark Star Skrevet 24. november 2009 #8968 Del Skrevet 24. november 2009 Har du fiskekjele med rist er det kjempebra å bruke. Fyll vann under risten, legg i fisken med skinnsiden ned og strø godt med salt på. Kok opp, skru ned varmen og la den stå å dampe seg ferdig (ca. 10 min). Har du ikke fiskekjele med rist kan du bruke vanlig kasserolle (stål)eller stekepanne med lokk. Strø et tynt lag med grovsalt i bunnen, legg fiskestykkene med skinnsiden ned. Skru på varme. Fisken skal etter planen avgi såpass mye væske at den dampes/kokes i egen væske. Man må følge litt med slik at den ikke setter seg fast i bunnen, men er det godt lutet fisk skal den ikke gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 24. november 2009 Forfatter #8969 Del Skrevet 24. november 2009 Bra DS trår til med lutefisk-råd, jeg lager det så sjelden at jeg alltid må ringe mamma før jeg setter i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 24. november 2009 Forfatter #8970 Del Skrevet 24. november 2009 Jeg fikk akkurat mail fra B&B'en der vi har lyst til å bo i mars. Mannen i huset er blitt syk, sånn at det er usikkert om de kan ha B&B-gjester, men de har leiligheter som vil være tilgjengelig. Det kunne jo være morsomt å styre selv, men Boscastle er et bittelite sted, så jeg vet ikke om der er allverden av interessante matbutikker. Hun skulle sende meg info om pris osv. på leilighetene, så får vi se. Det er selvsagt andre bomuligheter i området, men dette stedet så så fint ut at det nesten i seg selv er grunnen til at vi har lyst til å reise til Boscastle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 24. november 2009 #8971 Del Skrevet 24. november 2009 Så ut som et nydelig sted, i alle fall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 24. november 2009 Forfatter #8972 Del Skrevet 24. november 2009 Ikke sant? :rødme: Jeg hadde knapt hørt om Boscastle før, men falt pladask for dette stedet. For én gangs skyld tenkte vi at vi skulle holde oss relativt i ro, og da så jo dette perfekt ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 24. november 2009 #8973 Del Skrevet 24. november 2009 Har du fiskekjele med rist er det kjempebra å bruke. Fyll vann under risten, legg i fisken med skinnsiden ned og strø godt med salt på. Kok opp, skru ned varmen og la den stå å dampe seg ferdig (ca. 10 min). Har du ikke fiskekjele med rist kan du bruke vanlig kasserolle (stål)eller stekepanne med lokk. Strø et tynt lag med grovsalt i bunnen, legg fiskestykkene med skinnsiden ned. Skru på varme. Fisken skal etter planen avgi såpass mye væske at den dampes/kokes i egen væske. Man må følge litt med slik at den ikke setter seg fast i bunnen, men er det godt lutet fisk skal den ikke gjøre det. Nå har jeg vært innom nesten hver eneste butikk på kjøpesenteret i dag, på leting etter fiskekjele. Men ingen har. Men jeg kjøpte en damprist (sånn til grønnsaker), og det må vel gå an å bruke den i en vanlig kjele? Og bruke det på samme måte som i en fiskekjele? Jeg vet ihvertfall at jeg må teste ut metoden til et lutefiskmåltid her hjemme, før jeg begir meg ut på det hos lillesøster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark Star Skrevet 24. november 2009 #8974 Del Skrevet 24. november 2009 Nå har jeg vært innom nesten hver eneste butikk på kjøpesenteret i dag, på leting etter fiskekjele. Men ingen har. Men jeg kjøpte en damprist (sånn til grønnsaker), og det må vel gå an å bruke den i en vanlig kjele? Og bruke det på samme måte som i en fiskekjele? Jeg vet ihvertfall at jeg må teste ut metoden til et lutefiskmåltid her hjemme, før jeg begir meg ut på det hos lillesøster. Er det sånn potetrist du mener? Sånn med rund bunn, og sånne vifter som legger seg oppover i kasserollen? (jepp, jeg er en idiot på å forklare ting ) De kan være litt kinkige å få fisken opp av uten at stykkene faller fra hverandre, i alle fall om du har en dyp kjele. Forutenom det funker den sikkert fint. Hva med å prøve å bli venner med stekovnen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 24. november 2009 #8975 Del Skrevet 24. november 2009 Er det sånn potetrist du mener? Sånn med rund bunn, og sånne vifter som legger seg oppover i kasserollen? (jepp, jeg er en idiot på å forklare ting ) De kan være litt kinkige å få fisken opp av uten at stykkene faller fra hverandre, i alle fall om du har en dyp kjele. Forutenom det funker den sikkert fint. Hva med å prøve å bli venner med stekovnen? Jeg har slitt med den stekeovnen to år på rad nå, så jeg tenkte å teste ut noe annet på forhånd. Og kanskje finne en bedre løsning. Jeg tenker på sånn potetrist ja. Med den, en vid og lav kjele og en fiskeøse bør jeg vel få det til - håper jeg... Men jakten på ordentlig fiskekjele fortsetter selvsagt. Har ihvertfall igjen å sjekke om Jernia har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. november 2009 Forfatter #8976 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg fikk akkurat mail fra B&B'en der vi har lyst til å bo i mars. Mannen i huset er blitt syk, sånn at det er usikkert om de kan ha B&B-gjester, men de har leiligheter som vil være tilgjengelig. Det kunne jo være morsomt å styre selv, men Boscastle er et bittelite sted, så jeg vet ikke om der er allverden av interessante matbutikker. Hun skulle sende meg info om pris osv. på leilighetene, så får vi se. Det er selvsagt andre bomuligheter i området, men dette stedet så så fint ut at det nesten i seg selv er grunnen til at vi har lyst til å reise til Boscastle. Bestilt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 25. november 2009 #8977 Del Skrevet 25. november 2009 Så bra! Blir det leilighet, da? Jeg synes det er veldig koselig på ferie - man kan jo spise ute endel likevel om man vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 25. november 2009 #8978 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg elsker å ha leilighet når jeg er på ferie. Fortsatt ergrer jeg meg over at jeg ikke fikk laget mat med noen fantastiske råvarer jeg bare kunne beundre på markedet i fjor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 26. november 2009 Forfatter #8979 Del Skrevet 26. november 2009 Så bra! Blir det leilighet, da? Jeg synes det er veldig koselig på ferie - man kan jo spise ute endel likevel om man vil. Det blir leilighet, ja. "Problemet" er jo at Boscastle er et bittelite sted, altså få muligheter til å handle spennende mat. Vi tenkte først på å satse på å lage frokost selv og spise de fleste andre måltidene ute, men når jeg tenker meg litt om skal vi jo innom et par litt større steder, så det kan jo hende at det byr seg muligheter for litt kokkelering. Jeg elsker å ha leilighet når jeg er på ferie. Fortsatt ergrer jeg meg over at jeg ikke fikk laget mat med noen fantastiske råvarer jeg bare kunne beundre på markedet i fjor. Jeg kjenner til den følelsen, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 26. november 2009 Forfatter #8980 Del Skrevet 26. november 2009 (endret) Av og til skal det ikke mye til for å lyse opp en litt traurig novembermorgen: I morges fant jeg en uåpnet boks Darjeeling fra Mariage Frères innerst i skapet (ja, jeg har for mye te ), så nå sitter jeg og koser meg med en kopp. Edit: Fikset link, fikk ikke til å linke direkte til teen hos MF. Endret 26. november 2009 av Nilma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå