Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hører jo så mye bra om idisk mat, så jeg har planer om å prøve det. Må bare finne rette anledningen, og rette restauranten. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er overbevist om at fredager er noen timer lengre enn andre arbeidsdager. :sprettoy:

Nesjda, ikke mine fredager :fnise:

Mandager derimot, de varer cirka evig :sukk:

God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg til dere også, ashera og DS!

Fredagen har tatt seg betraktelig opp etter litt trening, bolognese og et par episoder Doc Martin. Den er jo filmet i Port Isaac :hjerte:, som vi besøkte i fjor da vi var i Cornwall, så vi sitter og roper og peker: "Se!", "Husker du da vi gikk der?", "Der er puben vi spiste på!" osv. :fnise: Jaja, vi får jo med oss litt av handlingen også. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare innom og avsløre min uvitenhet (kunne sikkert googlet, men enklere å spørre her). Torsdag var jeg og en kg-venninne ute og spiste på Egon. Hvis ikke jeg husker helt feil så spiste vi honning og wasabiglasert kylling. Hva er egentlig wasabi (eller hvordan det nå staves)? Godt var det ihvertfall. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn er jeg også når jeg ser film eller tv-serier fra steder jeg har vært. :fnise:
Det er kjempemorsomt! :nigo:

Må bare innom og avsløre min uvitenhet (kunne sikkert googlet, men enklere å spørre her). Torsdag var jeg og en kg-venninne ute og spiste på Egon. Hvis ikke jeg husker helt feil så spiste vi honning og wasabiglasert kylling. Hva er egentlig wasabi (eller hvordan det nå staves)? Godt var det ihvertfall. :jepp:
Wasabi er en slags pepperrot, mye brukt i Japan, for eksempel til sushi. Knallsterkt, men kjempegodt i små doser. Kan godt tenke meg at det var godt sammen med honning, siden søtt og sterkt ofte funker veldig bra sammen. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg få svare? :hoppe:

Wasabi er en rot som tradisjonelt vokser vilt i Japan. På grunn av større og større bruk dyrkes den nå selvfølgelig i åkre. Man mener at den kommersielt fremdyrkede roten ikke har samme sterke smak og gode kvalitet som den viltvoksende. Den "ville" er veldig dyr, men de drevne har en overkommelig pris.

Den har sterk smak, sterkere enn for eksempel pepperrot, og brukes veldig mye som pepperrot, i dressinger, sauser, marinader, revet.

Siden den visstnok har bakteriedrepende effekt er den tradisjonelt servert sammen med rå fisk (sushi) for å ta knekken på eventuelle ulumskheter, i tillegg til at den sterke smaken passer god sammen med sushi (jeg har aldri spis annen rå fisk enn tunfisk og laks, så dette er bare noe jeg har hørt :ler: ).

Sist jeg hadde Wasabi (krem på tube) mener jeg at jeg lagde en slags masse med det og solsikkekjerner som jeg griljerte et kalkunbryst med.

Endret av Dark Star
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha! Nå er jeg godt opplyst om wasabi. Og den kyllingen var veldig god. Tror jeg har fått en ny favoritt på Egon. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Jeg skrev mitt svar mens Nilma postet.

Veldig lett å se forskjell på amatører og proffer her, må jeg si. :fnise:

Nå er jeg litt for mett på breiflabb med sellerimos og kompott av løk, rosiner og chorizo. Rosiner til fisk høres aldeles perverst ut, men den miksen der funker som bare det, altså! Når middagen har sunket litt blir det kaffe og testing av fjorårets mørlefse som jeg fant siste rest av i fryseren. Jeg er litt spent på den, men noen sjanser må man jo ta. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...